Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Als dat waar is...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Als dat waar is...

Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk bericht
    Ik heb het niet enkel over werken of niet werken hee mannen. Maar ook over nog even snel zijn als op de dag van aankoop
    Dat is ook gewoon praktisch onmogelijk...
    Ik snap niet dat mensen zoiets durven verwachten.
    Een hard drive die aan 6000rpm ronddraait mag niet slijten.
    ventilator die aan 6000rpm draait en stof vergaart mag niet slijten.

mijn fujitsu siemens is na 3 jaar doodversleten...
    puur omdat de ventilator vrij snel onder het stof zat en dus niet genoeg koelde...
    een laptop die te warm draait... draait trager...

Wie hier weet hoe warm zijn laptop draait? hoe warm de northbridge/ HD / voeding wordt?

Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
    Software loopt wel trager en trager na meestal iedere update, upgrade. Komt gewoon omdat de applicaties groter worden wegen tal van toegevoegde functionaliteit (verantwoorde of nutteloze)
    Nu, soms krijg ik een update binnen die X MB toevoegd aan de applicatie en evneens het spul iets vertraagd waarvan ik helemaal niet overtuigd ben van de meerwaarde (omdat ik die op dat ogenblik niet nodig heb, of ken).
    Vroeger startte Word heel, heel, heeel veel sneller op dan nu (en vooral de allerlaatste versie is een verschrikking) maar dan had je voldoende met een hoofderegel voor het hoofdmenu met daaronder nog max. 2 onderliggende keuzes. Nu heb je een jaar tijd nodig eer je alle toetsen en bars en hebt gevonden en uitgetest. Toegevoegde functionaliteit. Het woordje "Hello" in Word ten tijden van WIndows 3.11 was hooguit 20 KB groot, nu ten tijde van Word 2013 spreken we direct van een maar MegaByte. Start trager, bewaart trager en je kan er minder snel door scrollen. De leessnelheid op het scherm is wel gelijk.
    File-> preferences -> add-ins -> manage.

daar kan je aan/uitvinken welke add ins je al dan niet wilt opstarten... kan opstartsnelheid van word/excel aanzienlijk versnellen...

verschil tussen 3.11 en 2013 zal misschien zitten in: meer mogelijkheden en opslag mbv xml bestanden.
    vroeger was die 20KB ook enorm groot (toen je schijf maar 256MB groot was).
    nu is 1MB best nog ok (nu je schijf plots 260gb groot is)
    It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
      Software loopt wel trager en trager na meestal iedere update, upgrade. Komt gewoon omdat de applicaties groter worden wegen tal van toegevoegde functionaliteit (verantwoorde of nutteloze)
      Nu, soms krijg ik een update binnen die X MB toevoegd aan de applicatie en evneens het spul iets vertraagd waarvan ik helemaal niet overtuigd ben van de meerwaarde (omdat ik die op dat ogenblik niet nodig heb, of ken).
      Vroeger startte Word heel, heel, heeel veel sneller op dan nu (en vooral de allerlaatste versie is een verschrikking) maar dan had je voldoende met een hoofderegel voor het hoofdmenu met daaronder nog max. 2 onderliggende keuzes. Nu heb je een jaar tijd nodig eer je alle toetsen en bars en hebt gevonden en uitgetest. Toegevoegde functionaliteit. Het woordje "Hello" in Word ten tijden van WIndows 3.11 was hooguit 20 KB groot, nu ten tijde van Word 2013 spreken we direct van een maar MegaByte. Start trager, bewaart trager en je kan er minder snel door scrollen. De leessnelheid op het scherm is wel gelijk.
      Ik weet niet welke word bestanden jij aanmaakt : maar een word-bestand dat enkel "Hello" bevat, zal niet veel groter zijn dan de standaard template die word gebruikt (normal.dot) om zijn instellingen in "op te slaan". Hier is dat een 13 kB groot (iets minder dus dan een MB...), de office is versie 2010.
      Die start trouwens ogenblikkelijk op (staat op SSD). Op het werk gebruiken we die nieuwe 2013 : is inderdaad iets trager, maar veel verschil maakt dat niet (is ook SSD...).
      In scrollsnelheid merk ik helemaal geen verschil : misschien tijd om een deftige PC te kopen ??? Als je zelfs vertraging merkt in een tekstverwerker...

De duurzaamheid van toestellen is in mijn ogen nog altijd sterk afhankelijk van de prijs die je ervoor betaalt. Mijn stereo-toren staat hier nu bijna 20 jaar. Nooit gedacht dat bijvoorbeeld die CD-speler het zolang zou uithouden : en ja, het ding wordt DAGELIJKS gebruikt. Het prijskaartje van dat ding was niet super hoog, maar ook niet van de laagste (de versterker weegt bv. 12 kg)... Eigenlijk zou ik graag eens iets nieuw kopen, maar zolang het ding blijft werken vind ik het zonde het ding weg te doen. En verkopen is ook dom : voor zo'n dingen krijg je niets 2e-hands.
      Computers gaan gewoonlijk veel minder lang mee. Ik heb hier nog een oude Dell staan, die quasi nooit meer gebruikt wordt. Het ding is 13 jaar oud. De 2e harddisk is al jaren stuk (pertank 4 jaar nieuwer), maar de 1e is nog altijd de originele. Gebruik het ding enkel nog om mijn scanner nog te kunnen gebruiken (driver werkte enkel tot windows XP, op het ding staat windows server 2013. Via virtualbox krijg ik hem niet aan de praat...).
      Persoonlijk reken ik dat een PC het een jaartje of 5 uithoudt, en dan ben ik eigenlijk content. Er bestaan dus ook uitzonderingen die het een pak langer uithouden, maar heb er ook al 2 gehad die op krek 5 jaar de geest hebben gegeven (moederbord stuk).
      Mijn printer (een HP deskjet 5550) is nu bijna 12 jaar oud, en werkt nog altijd perfect ook onder windows 8.1.
      Heb ook nog een HP laptop van bijna 5 jaar oud. Hoewel volgens sommige de laptops van dat merk al stuk zijn nog voor je ze de 1e keer hebt opgestart, heb ik er ook nog geen mizerie mee gehad. Die van mijn zus begint na een 6-tal jaar kuren te tonen. Harddisk wordt steeds trager en geeft soms fouten. Tijd voor een SSD ...

Mijn hoofdPC is nu anderhalf jaar oud, dus daar valt over de levensduur nog niet veel te zeggen. Heb wel al 2 keer gehad dat de harddisk uitviel, maar ik denk dat het gewoon een slecht contact aan de SATA-aansluitingen is. Is wel wat ambetant, want de swapfile staat op mijn harddisk, zodat het uitvallen van dat ding telkens ook voor een blauw scherm zorgt.
      Als je je PC een beetje verzorgt zal die trouwens even snel blijven werken. Maar als je iemand bent die 100-den programma's installeert en de-installeert om ze te testen, zal je daar wel de gevolgen van dragen. Maar iemand die enkel office, Photoshop en Lightroom op zijn PC heeft staan, zal daar niet veel last van hebben.
      Heb enkele weken geleden nog een PC gekuisd die bulkte van toolbars, Mbam vond 700 stukken malware, enz... En dan klagen ze dat het ding trager werkt...
      Groeten,

Polleke

Comment

Op het werk gaan onze laptops toch makkelijk 4 jaar mee hoor.

Heeft er iemand al een kapotten flatscreen TV gehad? Ik heb de indruk dat mensen nogal makkelijk vervangen omdat een groter modelleke nu echt geen geld meer kost.

Onze eerste flatscreen werkt nog altijd, en is maar 32'.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
          Ik heb de indruk dat mensen nogal makkelijk vervangen omdat een groter modelleke nu echt geen geld meer kost.
          Good point. Elk jaar liggen er hier in België een pak nieuwe camera bodies onder de kerstboom. En de koopjeshoek wordt overspoeld met de afdankertjes. Ik koop er dan af en toe eentje. Meestal een toestel dat nul komma niks versleten is. Het heeft enkel gediend voor pics van de baby en de kat, er zit nog geen stofje op, laat staan een kras.

Twee jaar na datum, na kilo's Afrikaans stof, na 20 keer te zijn gevallen, en in één geval zelfs na even te hebben gediend als boksijzer/verdediging tegen een gangster-baviaan, doet mijn laatste "aankoop" het nog steeds als op dag 1.
          http://www.theafricabug.com

Comment

Heeft er iemand al een kapotten flatscreen TV gehad? Ik heb de indruk dat mensen nogal makkelijk vervangen omdat een groter modelleke nu echt geen geld meer kost.
            Neen, maar er is toch nog altijd behoorlijk wat evolutie in de beeldkwaliteit van die dingen. Eentje van 5 jaar is misschien nog niet kapot maar een nieuwe gaat toch echt een verandering zijn.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
              Op het werk gaan onze laptops toch makkelijk 4 jaar mee hoor.

Onze eerste flatscreen werkt nog altijd, en is maar 32'.
              Die goeie zijn nog altijd niet gratis. En over de prijzen van 4K versies zullen we maar zwijgen...
              Groeten,

Polleke

Comment

Zo lang ik geen deftig materiaal kan vinden in 4K zie ik,daar echt het nut niet van in.
                Heb echt geen zin om iedere keer naar die demofilmpkes te kijken om mezelf te overtuigen dan het beeld echt wel goed is.

Zlefs een DVD en de zogenaamde HD uitzendingen zijn nog niet in echte HD.
                Ook 99% van de series zijn niet op BR te krijgen...

Comment

Working...
                X