Paar weken geleden belt mijn dochter mij op om te zeggen dat ze in panne staat met haar auto, (Renault Clio Grando)
Ze staat maar op een paar honderd meter van de Renault verdeler te Roeselare, en is gaan vragen of ze de auto naar hun garage konden slepen,
dat kon niet, omdat de sleepwagen niet thuis was.
Zij belt mij dus terug op met deze info, en ik besluit haar te gaan slepen voor die paar honderd meter.
Als ik bij de auto kom, blijkt de koppeling niet meer te werken, en ligt er wat olie onder de wagen, ik zeg haar, zal niet veel zijn, waarschijnlijk
een slangetjes of de dichting van het koppelingpompje....
Dus de auto naar daar gesleept, en daar op de parking gezet.
In de voormiddag terug een telefoon van mijn dochter, dat ze gebeld is door de garage, en dat ze eerst 1.200€ moet brengen in contanten....
voor ze er aan willen beginnen, reden omdat ze daar geen klant is.
Ik vind dat nogal een dikke prijs als voorschot, en ga dus eens zien wat daar eigenlijk aan is, na wat gezaag geraak ik toch tot bij de wagen,
ze hebben de beschermplaat afgenomen, en er komt olie van tussen versnellingsbak en motor, als ik vraag aan de technieker of die pomp
soms ingebouwd zit, zegt deze dat dat bij Renault iets anders is, zal ik eens tonen zegt ie, hij zit daar wat in een vat te rommelen en
haalt daar vier stukken uit, dat is zoiets zegt hij, ik heb dat nog nooit gezien, maar blijkt dat daar over de prise as een dubbele balg zit
waar meteen het druklager in zit, en dat daarvoor de motor van de versnellingsbak moet gescheiden worden, hij zegt erbij dat Renault
daarvoor 7 U 30 vooropstelt, dat vind ik reeds verdacht, als er vier in zijn oud ijzer liggen, weet hij heel goed hoeveel werk dat is...
En ze hebben ook nog een nieuwe koppeling met drukgroep voorzien, wat mischien normaal is voor een auto met +100.000 Km.
Ik ga dus terug naar huis, en zoek eens de prijzen op van die balg met druklager en een koppeling met drukgroep.
Origine kost die balg 54€ en een koppeling met drukgroep kost 124€ voor de gewone versie en 150€ voor een versterkte versie.
Neem daarbij nog eens wat klein materiaal zoals een slangetje en een paar dichtingen, dan kom je uit dat die mannen pakweg
900€ rekenen voor dikke 7 uur werk, en dat zou dan nog maar het voorschot zijn.
S'avonds auto weg gehaald, en naar hun eigen garage gebracht, de auto is daar volledig hersteld voor de prijs van 575€
Niet moeilijk als je ziet dat daar in Roeselare zes mensen achter een bureau zitten en dat daar in de toonzaal nog een verkoper rondloopt.
Ze staat maar op een paar honderd meter van de Renault verdeler te Roeselare, en is gaan vragen of ze de auto naar hun garage konden slepen,
dat kon niet, omdat de sleepwagen niet thuis was.
Zij belt mij dus terug op met deze info, en ik besluit haar te gaan slepen voor die paar honderd meter.
Als ik bij de auto kom, blijkt de koppeling niet meer te werken, en ligt er wat olie onder de wagen, ik zeg haar, zal niet veel zijn, waarschijnlijk
een slangetjes of de dichting van het koppelingpompje....
Dus de auto naar daar gesleept, en daar op de parking gezet.
In de voormiddag terug een telefoon van mijn dochter, dat ze gebeld is door de garage, en dat ze eerst 1.200€ moet brengen in contanten....
voor ze er aan willen beginnen, reden omdat ze daar geen klant is.
Ik vind dat nogal een dikke prijs als voorschot, en ga dus eens zien wat daar eigenlijk aan is, na wat gezaag geraak ik toch tot bij de wagen,
ze hebben de beschermplaat afgenomen, en er komt olie van tussen versnellingsbak en motor, als ik vraag aan de technieker of die pomp
soms ingebouwd zit, zegt deze dat dat bij Renault iets anders is, zal ik eens tonen zegt ie, hij zit daar wat in een vat te rommelen en
haalt daar vier stukken uit, dat is zoiets zegt hij, ik heb dat nog nooit gezien, maar blijkt dat daar over de prise as een dubbele balg zit
waar meteen het druklager in zit, en dat daarvoor de motor van de versnellingsbak moet gescheiden worden, hij zegt erbij dat Renault
daarvoor 7 U 30 vooropstelt, dat vind ik reeds verdacht, als er vier in zijn oud ijzer liggen, weet hij heel goed hoeveel werk dat is...
En ze hebben ook nog een nieuwe koppeling met drukgroep voorzien, wat mischien normaal is voor een auto met +100.000 Km.
Ik ga dus terug naar huis, en zoek eens de prijzen op van die balg met druklager en een koppeling met drukgroep.
Origine kost die balg 54€ en een koppeling met drukgroep kost 124€ voor de gewone versie en 150€ voor een versterkte versie.
Neem daarbij nog eens wat klein materiaal zoals een slangetje en een paar dichtingen, dan kom je uit dat die mannen pakweg
900€ rekenen voor dikke 7 uur werk, en dat zou dan nog maar het voorschot zijn.
S'avonds auto weg gehaald, en naar hun eigen garage gebracht, de auto is daar volledig hersteld voor de prijs van 575€
Niet moeilijk als je ziet dat daar in Roeselare zes mensen achter een bureau zitten en dat daar in de toonzaal nog een verkoper rondloopt.
Comment