Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Manman wat een deugnieten.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Manman wat een deugnieten.

    Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
    Paar weken geleden belt mijn dochter mij op om te zeggen dat ze in panne staat met haar auto, (Renault Clio Grando)

    Ze staat maar op een paar honderd meter van de Renault verdeler te Roeselare, en is gaan vragen of ze de auto naar hun garage konden slepen,
    dat kon niet, omdat de sleepwagen niet thuis was.

    Zij belt mij dus terug op met deze info, en ik besluit haar te gaan slepen voor die paar honderd meter.

    Als ik bij de auto kom, blijkt de koppeling niet meer te werken, en ligt er wat olie onder de wagen, ik zeg haar, zal niet veel zijn, waarschijnlijk
    een slangetjes of de dichting van het koppelingpompje....

    Dus de auto naar daar gesleept, en daar op de parking gezet.

    In de voormiddag terug een telefoon van mijn dochter, dat ze gebeld is door de garage, en dat ze eerst 1.200€ moet brengen in contanten....
    voor ze er aan willen beginnen, reden omdat ze daar geen klant is.

    Ik vind dat nogal een dikke prijs als voorschot, en ga dus eens zien wat daar eigenlijk aan is, na wat gezaag geraak ik toch tot bij de wagen,
    ze hebben de beschermplaat afgenomen, en er komt olie van tussen versnellingsbak en motor, als ik vraag aan de technieker of die pomp
    soms ingebouwd zit, zegt deze dat dat bij Renault iets anders is, zal ik eens tonen zegt ie, hij zit daar wat in een vat te rommelen en
    haalt daar vier stukken uit, dat is zoiets zegt hij, ik heb dat nog nooit gezien, maar blijkt dat daar over de prise as een dubbele balg zit
    waar meteen het druklager in zit, en dat daarvoor de motor van de versnellingsbak moet gescheiden worden, hij zegt erbij dat Renault
    daarvoor 7 U 30 vooropstelt, dat vind ik reeds verdacht, als er vier in zijn oud ijzer liggen, weet hij heel goed hoeveel werk dat is...
    En ze hebben ook nog een nieuwe koppeling met drukgroep voorzien, wat mischien normaal is voor een auto met +100.000 Km.

    Ik ga dus terug naar huis, en zoek eens de prijzen op van die balg met druklager en een koppeling met drukgroep.
    Origine kost die balg 54€ en een koppeling met drukgroep kost 124€ voor de gewone versie en 150€ voor een versterkte versie.
    Neem daarbij nog eens wat klein materiaal zoals een slangetje en een paar dichtingen, dan kom je uit dat die mannen pakweg
    900€ rekenen voor dikke 7 uur werk, en dat zou dan nog maar het voorschot zijn.
    S'avonds auto weg gehaald, en naar hun eigen garage gebracht, de auto is daar volledig hersteld voor de prijs van 575€

    Niet moeilijk als je ziet dat daar in Roeselare zes mensen achter een bureau zitten en dat daar in de toonzaal nog een verkoper rondloopt.
    Moet je hier eens bij Volkswagen Rietje binnenstappen. Simpelweg ademen kost daar geld. Veel marmer, glas en verkopers met gel in hun haar.

    Walter
    D850

    Comment


    • #17
      Re: Manman wat een deugnieten.

      Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
      Moet je hier eens bij Volkswagen Rietje binnenstappen. Simpelweg ademen kost daar geld. Veel marmer, glas en verkopers met gel in hun haar.

      Walter
      Vooral dat laatste, de gel, waarom gebruiken ze daar geen verlopen olie voor?

      Comment


      • #18
        Re: Manman wat een deugnieten.

        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
        Gebruik jij dan geen volsynthetische olie in een auto met roetfilter Ryan? Ofwel is die auto dan nooit koud, ofwel heb jij enorm veel geluk met je roetfilter en EGR.
        Ik geloof wel in volsynthetische olie, wij hebben de proef gedaan op leybold vacuümpompen die normaal nogal wat minerale olie verbruikten vanwege de lage dampcurve.
        De pompen waar we normaal ongeveer één liter olie per 24 uur moesten bijkappen, vielen met volsynthetische olie plots terug
        naar één liter olieverbruik per twee weken, en de jaarlijkse "nodige" revisies kwamen op twee jaar, en dan nog was de sleet
        van bussen en kleppen minder dan bij de jaarlijkse revisies met minerale olie.
        Die zware vacuum pompen ontwikkelen nogal wat warmte aan de uitlaat, bijzonder als ze op gasballast draaien, met minerale olie kwam daar nogal wat verkoolde aanslag op de kleppen, met volsynthetische olie waren deze na twee jaar nog als nieuw.
        Geen aanslag en véél minder sleet dus, nu is een vacuümpomp natuurlijk geen verbrandingsmotor, maar ik ben toch overtuigd dat volsynthetische olie een meerwaarde heeft.
        En over de prijs zullen we het maar niet hebben zeker, van de beste volsynthetische olie is Mobil 1™ ESP Formula 5W-30
        kostprijs bij Ingelbeen-Soete in Izegem tussen 8 en 10 € per liter naar gelang de verpakking, dan heb je van het beste wat er te koop is.
        Wat een garage daar voor aanrekend, daar zitten we weer in het zelfde verhaal als waarover het draadje loopt, want veel van die mannen kopen die per hoeveelheid geleverd met een tankwagen.
        Ik heb bij Philips jaren de olieanalyses bijgehouden, en onder ogen gekregen, was wel Shell, maar dat doet er niet toe, ik weet waarover het gaat.
        Ga eens kijken op de site van Ingelbeen Soete Ryan als ik het goed voorheb, kan je daar ook zien wat de beste olie voor Uw auto is, misschien kan je je garagist wel overtuigen.
        Ingelbeen is hier bij ons op de firma leverancier van al onze olien ( behalve koel en snijolien ) en ook mijn garagist koopt daar zijn olie aan ( zoals velen in de streek hier blijkbaar ).
        Ik heb geen probleem met EGR of roetfilter omdat m'n garagist wel degelijk specifieke half syntetische olie gebruikt voor wagens met roetfilters, daar is dus wel degelijk een verschil in... als je gewone minerale olie in een hedendaagse wagen gaat kiepen gaat het idd niet goedkomen.

        Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
        Zo dikwijls je olie verversen is voor niks goed, en al zeker niet met goedkopere olie.
        Dat zeg jij, na 20 jaar ervaring in de machinebouw en dagelijks in kontakt komen met smeren van tandwielkasten/lageringen enzo heb ik daar een andere mening over, maar soit ieder zijn mening. Ik heb ook nergens gezegd dat ik "goedkope" olie in m'n wagen kap , wel een bewuste keuze van olie.
        Volsyntetische olie heeft hoofdzakelijk als doel om minder frequent te moeten smeren , maar dat is ook één van de weinige voordelen die er aan zit. Om je een idee te geven, ik ben eind vorig jaar uitgenodigd geworden in één van de Duitse vesitigingen door de grootste toeleverancier van mechanische onderdelen in wagenmotoren en versnellingsbakken in de wereld ( ongeveer 65% van wat aan en rond de motoren en versnellingsbakken van de grote duitse autobouwers hang komt van hen ) , het gaat over de Schaefler groep ( Fag-INA - Luk ), wij kopen daar zo goed als al ons lager en rechtkogelgeleidingen trouwens . Als je eens een dag of 2 met die mensen op pad bent hoor je wel wat, er waren op die 2 daagse ook enkele van de grootste producenten van windmolens, praat tegen die mannen maar eens over volsyntetische smeermiddelen....
        1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

        Comment


        • #19
          Re: Manman wat een deugnieten.

          Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
          Zo dikwijls je olie verversen is voor niks goed, en al zeker niet met goedkopere olie.

          Wat in D veel gebeurt is dat mensen zelf hun olie kopen bij webshops aan een derde van de prijs, en die dan meenemen naar de garage.
          Zo bespaar je ook, en je rijdt met dezlfde kwalitatieve olie.

          In onze eigen auto volg ik gewoon het boekje nu. Bij de vorige auto deden we maar 5-7000 km per jaar. Die ging gewoon elke 3 jaar naar de garage, en daar was na 14 jaar niks mis mee. Die is weg gegaan omdat een nieuwe koppeling plus distributieriem duurder was dan de waarde van de auto.
          Hetzelfde met mijn Opel diesel: een keer per drie jaar een beurt en toen na twaalf jaar de koppeling en de distributieriem versleten waren werd hij ingeruild.

          Comment


          • #20
            Re: Manman wat een deugnieten.

            Ik ken een vliegtuigmechanieker, en voor zijn eigen auto had die een andere strategie.

            Hij reed met een Toyota Avensis met een 2.0 Benzine, en deed zo'n 20.000 km per jaar.

            Hij kocht altijd de beste olie (perfect volgens de spec), maar ververste NOOIT.
            Ieder jaar stak hij zelf een nieuwe olie en luchtfilter, en vulde enkel bij als er olieverbruik was.

            Die haalde met gemak 200k, en heeft nooit grote problemen gehad.
            Zo ver wil ik het niet drijven, maar ik ken geen redenen om meer te verversen dan in het boekje staat.

            Comment


            • #21
              Re: Manman wat een deugnieten.

              Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
              Ingelbeen is hier bij ons op de firma leverancier van al onze olien ( behalve koel en snijolien ) en ook mijn garagist koopt daar zijn olie aan ( zoals velen in de streek hier blijkbaar ).
              Ik heb geen probleem met EGR of roetfilter omdat m'n garagist wel degelijk specifieke half syntetische olie gebruikt voor wagens met roetfilters, daar is dus wel degelijk een verschil in... als je gewone minerale olie in een hedendaagse wagen gaat kiepen gaat het idd niet goedkomen.



              Dat zeg jij, na 20 jaar ervaring in de machinebouw en dagelijks in kontakt komen met smeren van tandwielkasten/lageringen enzo heb ik daar een andere mening over, maar soit ieder zijn mening. Ik heb ook nergens gezegd dat ik "goedkope" olie in m'n wagen kap , wel een bewuste keuze van olie.
              Volsyntetische olie heeft hoofdzakelijk als doel om minder frequent te moeten smeren , maar dat is ook één van de weinige voordelen die er aan zit. Om je een idee te geven, ik ben eind vorig jaar uitgenodigd geworden in één van de Duitse vesitigingen door de grootste toeleverancier van mechanische onderdelen in wagenmotoren en versnellingsbakken in de wereld.
              Nu we het toch daar over hebben Ryan, in het boekje van mijn vorige Mercedes staat in grote letters geschreven "vol synthetische" olie te gebruiken,
              en nooit "biodiesel" te tanken, anders vervalt de garantie.
              Daar tegenover staan de meeste biodiesel pompen in Duitsland denk ik, ik ben er zelfs ooit bij ene terug weg gereden, omdat ze maar dat hadden.
              Maar ik veronderstel dat veel mensen daar gewoon geen rekening mee houden, en dan vraag ik mij ook af wat daar de gevolgen kunnen van zijn.

              Dat van die vol synthetische olie kan ik wel begrijpen bij Mercedes, daar zit namelijk een speciaal soort roetfilter in die wat te maken heeft met de olie,
              moet je eens vragen aan Stephan Kindt (garage Kindt langs de Brugsesteenweg 415 Roeselare) die weet daar alles van, en heeft reeds wat meegemaakt
              met roetfilters en oplopende kosten tot 2.000€ voor een verstopte roetfilter, en dan heb ik het over de gewone middenklasse Mercedes.
              Die man is geen hoofdverdeler van Mercedes, maar werkt er reeds gans zijn leven aan, als je die zijn verhalen hoort, dan wordt je bang
              om nog een Mercedes te kopen.....
              Deze van mij is steeds tot in de puntjes verzorgd geweest qua onderhoud, en begon na 5 jaar en 120.000 Km toch veelvuldig te regenereren.

              Comment


              • #22
                Re: Manman wat een deugnieten.

                Troost je Geert, als je denkt dat alleen Mercedes problemen heeft met z’n roetfilters vergeet dat maar, zo goed als alle merken hebben daar last mee of zullen daar last mee krijgen, MAAR de meeste mensen die problemen hebben met hun roetfilter of EGR hebben dan ook in veel gevallen een rijgedrag die niet bij een hedendaagse diesel hoort en zouden beter een benzine kopen. Ik kan er ook van meespreken, mijn vrouw haar Opel heeft al sinds vorige zomer grote problemen met de roetfilter en EGR ( amper 90.000km op de teller ) , de reden is simpel , sinds een tweetal jaar werksituatie gewijzigd en ipv iedere dag 2x25km naar iedere dag 2x7km… en een lui rijgedrag… nefast voor roetfilters… Na te laten reinigen ( ook al enkele 100’en euro’s ) uiteindelijk toch een nieuwe moeten steken en 4 maanden terug alweer om zeep. We hebben hem dan binnengedaan bij een gespecialiseerde firma die de roetfilter verwijderen en softwarematig uitschrijft… sindsdien geen problemen meer… Toen ik daar toekwam stonden er daar zo’n 15 auto’s , allemaal filterprob’s… en hoofdzakelijk recente wagens, van alle merken…
                Met mijn wagens heb ik nog nooit problemen gehad hiermee, maar ik rij dan ook vaak lange banen en zit behoorlijk vaak op Duitse wegen waar de filter al wel eens kan “proper geblazen” worden… Een diesel die warm is mag wel eens op z’n staart getrapt worden, beter dan aan 1500tr al een versnelling hoger te gooien.
                Één zekerheid heb ik alvast, als er voor m’n vrouw een nieuwe wagen komt zal het geen diesel meer zijn…
                1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

                Comment


                • #23
                  Re: Manman wat een deugnieten.

                  Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
                  Één zekerheid heb ik alvast, als er voor m’n vrouw een nieuwe wagen komt zal het geen diesel meer zijn…
                  Hier is de stap reeds gezet Ryan, mijn vrouw sinds twee jaar een nieuwe Nissan Micra driecilinder, en ik sinds januari een nieuwe Subaru XV
                  beiden met alles er op en er aan, die Nissan doet het op korte stukken met 5 à 6 liter, en de Subaru zit ergens tussen de 7 en 8 liter met veel korte stukken.
                  Ik heb vroeger altijd met Subaru gereden, vijf in totaal waarvan drie vier wiel aangedreven, en eigenlijk nooit abnormale kosten gehad, met uitzondering van één waterpomp die wat piepte, omdat we op reis gingen heb ik deze vervangen, (half uurtje werk) anders nooit kosten gehad, dus daarom terug Subaru en natuurlijk
                  AWD (4 wiel aandrijving) bij mijn twee Mercedes auto's miste ik dat wel, wie zegt dat het op gewone wegen geen meerwaarde heeft, heeft er nooit mee gereden.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Manman wat een deugnieten.

                    Ik ben in elk geval content dat mijn dieselke een euro-4 is : t'is minder goed voor het milieu, maar geen mizerie met de roetfilter, want die zit er niet in. Vandaag rijdt ik ook veel minder dan vroeger (heb net na 8 jaar de 100.000 km. gerond...). De volgende wordt dus zeker een benzine.
                    Met wat geluk hebben ze tegen dan ook de logische prijs voor benzine : die zou namelijk 13% goedkoper moeten zijn dan diesel...
                    De huidige diesels moet je inderdaad op de goeie manier gebruiken : zorgen dat je regelmatig een rit doet waarmee die roetfilter geregenereerd kan worden. Daarnaast is de zuinige manier van rijden, niet als een slak optrekken zoals veel mensen denken, maar wel redelijk snel optrekken (gaspedaal ongeveer half ingedrukt) en redelijk vroeg schakelen (rond de 2000 tr./min) : bij heel lage toeren heeft een motor een heel slecht rendement, en je zorgt er dus best voor dat je zo snel mogelijk boven dat toerengebied zit. De huidige (turbo)-benzinemotoren (meestal met behoorlijk lage cilinderinhoud) krijgen vandaag steeds vaker "dieselkarakteristieken : dus hoog koppel, bij lage toeren, een max. vermogentoerental dat ook behoorlijk laag is (rond de 5000 tr./min.).
                    Die raad blijft dus ook voor benzine hetzelfde, maar dan tot een 2500 tr./min.

                    En om on topic te blijven : het is heel jammer dat sommige garages nog altijd denken te mogen profiteren van een situatie waarvan ze vermoeden dat de klant er toch niets van kent. Mijn garage is niet goedkoop, maar ik heb nog nooit de indruk gehad dat ze me moedwillig hebben trachten op te lichten. Dat is dus wel een officiële VW garage...
                    Last edited by polleke_cgc; 8 mei 2014, 11:36.
                    Groeten,

                    Polleke

                    Comment


                    • #25
                      Re: Manman wat een deugnieten.

                      Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                      Moet je hier eens bij Volkswagen Rietje binnenstappen. Simpelweg ademen kost daar geld. Veel marmer, glas en verkopers met gel in hun haar.

                      Walter
                      Net gesproken met iemand die daar een Jetta heeft gekocht. Lampje van de ABS blijft branden. Volgens Rietje een defecte kabel en de herstelling zou 2000€ kosten
                      Zal wel een gouden kabel zijn.
                      De auto is 7 jaar oud en er staat 210000km op.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Manman wat een deugnieten.

                        Dan zou ik toch rap eens prijs vragen in een andere garage.
                        Dat er iets van 300€ wordt aangerekend voor een defecte sensor (9 kansen op 10 is het dat), is nog OK, maar die 2000€ moeten ze mij eerst eens uitleggen.

                        En anders eens langs een niet-officiële garage gaan hé.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Manman wat een deugnieten.

                          Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                          Net gesproken met iemand die daar een Jetta heeft gekocht. Lampje van de ABS blijft branden. Volgens Rietje een defecte kabel en de herstelling zou 2000€ kosten
                          Zal wel een gouden kabel zijn.
                          De auto is 7 jaar oud en er staat 210000km op.
                          Er loopt hier al een ander topic over dure kabels...

                          Ik ken iemand die ooit een Golf II diesel kocht met zo'n 200.000km op de teller, nadien is de olie van die auto nooit meer ververst (alleen bijgevuld), na zo'n 340.000km waren er meer kosten aan dan dat die nog waard was, maar het motortje was nog steeds prima in orde.
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

                          Comment


                          • #28
                            Re: Manman wat een deugnieten.

                            Ik vraag me af of jullie op een publiek forum bepaalde handelszaken er zo maar kunnen doorsleuren met naam en toenaam... Daar zou ik toch wat voorzichtiger mee zijn.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Manman wat een deugnieten.

                              Het ergste dat kan gebeuren is dat 'de aangevallen' persoon aan de forumleiding vraagt om die topics te verwijderen.
                              En als ze dan schadevergoeding zouden vragen zou hun case toch zwak zijn hoor.
                              Ze moeten dan al de poster gaan vinden en aanklagen. Zeker als de boodschap dan verdwijnt zijn hun kansen niet heel groot.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Manman wat een deugnieten.

                                Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                                Ik ken een vliegtuigmechanieker, en voor zijn eigen auto had die een andere strategie.

                                Hij reed met een Toyota Avensis met een 2.0 Benzine, en deed zo'n 20.000 km per jaar.

                                Hij kocht altijd de beste olie (perfect volgens de spec), maar ververste NOOIT.
                                Ieder jaar stak hij zelf een nieuwe olie en luchtfilter, en vulde enkel bij als er olieverbruik was.

                                Die haalde met gemak 200k, en heeft nooit grote problemen gehad.
                                Zo ver wil ik het niet drijven, maar ik ken geen redenen om meer te verversen dan in het boekje staat.
                                Een quote van Tommie1 maar in feite typisch voor dit soort topics. Doet me denken aan "mijn nonkel heeft altijd gerookt en is 98 geworden" verhalen. Het is niet omdat iemand dat zonder problemen "verkeerd" kan doen dat het daarom voor iemand anders niet slecht kan uitpakken ;-)
                                Overigen zullen er weinigen uitpakken met eigen ervaringen als bepaalde zaken ook effectief slecht aflopen.
                                Last edited by Hombre; 8 mei 2014, 21:16. Reden: typo
                                Hombre

                                Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                                Comment

                                Working...
                                X