Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nieuwe stereo

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: nieuwe stereo

    Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
    Het is niet altijd de ouderdom dat telt maar vooral het gebruik en de omgeving.
    Staan speakers in een vochtige of extreem droge omgeving, dan gaan ze gemiddeld veel minder lang mee.
    Luidsprekers die enorm weinig gebruikt worden hebben dan ook weer wat sneller last van verduurde ophanging en die dat altijd zwaar worden riskeren dan ook weer wat scheuren.
    Maar uit ervaring heb ik nog nooit geweten dat een luidspreker uit die klasse daar echt last van heeft ... bizarre van het verhaal is dat het net de duurdere zijn die er meer last van hebben.
    Zelf ooit een set JBL's gehad uit de duurdere reeks en daar was de ophanging helemaal verpulverd na een achttal jaar.
    Verder heb ik hier ook een midi keten van Kenwood staan en na 20 jaar is daar nog geen enkele slijtage op te zien.
    Zie dat je al een volledig antwoord hebt. Zelf heb ik een set Pioneers gehad waar de ophanging van de woofer tot stof vervallen is. Rare is dat je dat eigenlijk niet hoort omdat het geleidelijk gebeurt.

    Zo'n luchtverfrissers met ionische werking kunnen luidsprekers met rubberophanging in enkele maanden om zeep helpen.

    Dat het de duurdere zijn is niet echt verwonderlijk. Het is net in die reeksen dat men de ophanging van ander materiaal maakt. Bij de goedkopere is het meestal het papier van de conus die gewoon in de rand van de ophanging geperst wordt.

    Raar dat er nog mensen een stereo gebruiken
    Heb zelf ook eentje maar van Phillips 3 cd wisselaar ook geschikt voor MP3 cd tjes dus per cd een 200 liedjes.
    Maar ja er komt een MAAR ik gebruik die nooit, heb indertijd mijn cd collectie op de pc gezet.
    Heb nog steeds veel liever een stereo dan dat met een pc te moeten doen. Eer die opgestart is en je het goeie nummer gevonden heb ben ik al lang onderuitgezakt met een goed boek en lekker drankje. Maakt ook totaal geen lawaai, geen scherm nodig of muis of toetsenbord. En er zijn er maar heel weinig die een goede set luisprekers aan hun pc hebben hangen. Eender wat, maar de luidsprekers blijven de beperkende factor.

    Comment


    • #17
      Re: nieuwe stereo

      Ik geef dit mee als informatie, niet als dringend nodige upgrade !

      Ik heb veel audio gehad, ook grote vermogens om in zalen als Dj te spelen.
      Ik had ook een mini keten in de living, en na enkele jaren heb ik die cadeau
      gedaan aan de kinderen.

      Ik heb de nodige tijd opgebracht en mijn CD collectie op MP3 gezet !
      kort daarna alles overgezet op iCloud, en gebruik nu , in vaste opstelling
      een iPad met actieve studio monitors als keten. Ik speel er ook radio over
      en aangezien de iPad continue aanstaat en beschikbaar is. Kan ik er ook TV op zien
      en mijn bankzaken er voor een groot gedeelte op doen ! Het is een toegang voor het Internet
      die een vaste plaats heeft gekregen in het huis.

      Met vriendelijke groeten, Jeff C.
      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

      Comment


      • #18
        Re: nieuwe stereo

        Jammer dat je voor MP3 hebt gekozen : flac of alac was een veel betere keuze geweest.
        Groeten,

        Polleke

        Comment


        • #19
          Re: nieuwe stereo

          Ik comprimeer gewoon helemaal niet. Gewoon opslagen als wav. Voor die paar GB moet je het tegenwoordig niet doen.

          Comment


          • #20
            Re: nieuwe stereo

            Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
            Ik comprimeer gewoon helemaal niet. Gewoon opslagen als wav. Voor die paar GB moet je het tegenwoordig niet doen.
            Is uiteraard ook een optie. Maar audio-bestanden worden wel steeds groter. Een wavke in Cd-kwaliteit valt inderdaad nog redelijk mee (een 10MB per minuut), maar als je daar nog een 40% kan afpitsen zonder kwaliteitsverlies, dan doe ik dat toch. Zeker omdat er steeds meer flacs "HD"-audio bevatten (24 bit, bitrate van 192 kHz, ...). Over 5.6 Mhz DSD-files zullen we het maar niet hebben (moet ergens een 84 MB/min. zijn). Voordeel van Flac is ook dat je die files kan taggen.
            Ik heb een goeie 8000 flacskes staan, en die nemen een goeie 200 GB in beslag.
            Groeten,

            Polleke

            Comment


            • #21
              Re: nieuwe stereo

              Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
              ...

              Persoonlijk heb ik redelijke twijfels over een midi-stereo van 2x80W. Ik heb thuis een versterker van 2x90W op 8 ohm, en dat past niet echt in een midi-ketentje... Gewoonlijk passen ze gewoon hun norm aan, en laten een veel te hoge vervorming toe om die specificaties "beter" voor te stellen.

              ..
              Ik volg de HiFi scene al een tijd niet meer maar ik vraag mij af of de dans van de vermogenscijfers nog steeds doorgaat. Meestal vermelden de fabrikanten het "music power" vermogen, wat dat dan ook wel mag zijn. .. Het true RMS vermogen is meestal de helft lager.
              Over het "benodigde vermogen" (al dan niet gedirigeerd door het stoeffers vermogen van de klant) kan men uren lang discuteren ivm met "vervorming" maar als de luidsprekers bij wijze van spreken "karonnen dozen" zijn dan is die discussie uitermate futiel ...

              Comment


              • #22
                Re: nieuwe stereo

                Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                Is uiteraard ook een optie. Maar audio-bestanden worden wel steeds groter. Een wavke in Cd-kwaliteit valt inderdaad nog redelijk mee (een 10MB per minuut), maar als je daar nog een 40% kan afpitsen zonder kwaliteitsverlies, dan doe ik dat toch. Zeker omdat er steeds meer flacs "HD"-audio bevatten (24 bit, bitrate van 192 kHz, ...). Over 5.6 Mhz DSD-files zullen we het maar niet hebben (moet ergens een 84 MB/min. zijn). Voordeel van Flac is ook dat je die files kan taggen.
                Ik heb een goeie 8000 flacskes staan, en die nemen een goeie 200 GB in beslag.
                Als je een manier kent om DSD files op je pc te zetten wil ik dat wel eens weten. Ik dacht dat de spec dat niet eens toeliet. PM graag indien dat wel kan. (geen sarcasme, welgemeende interesse)

                Lansg de andere kant, met 4.5TB in de pc... De meest programma's kunnen toch met alles overweg. 24bit ok, maar het nut van 192kHz is voor debat vatbaar. Als ik zelf opneem is het steeds 24bit, maar ik blijf gewoon bij 44.1. Nog nooit enig verschil gemerkt. Maar ik ben dan ook al de 40 voorbij, pasgeboren baby's gaan nog tot net aan de 20kHz maar dat duurt niet lang.

                Comment


                • #23
                  Re: nieuwe stereo

                  Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                  Als je een manier kent om DSD files op je pc te zetten wil ik dat wel eens weten. Ik dacht dat de spec dat niet eens toeliet. PM graag indien dat wel kan. (geen sarcasme, welgemeende interesse)

                  Lansg de andere kant, met 4.5TB in de pc... De meest programma's kunnen toch met alles overweg. 24bit ok, maar het nut van 192kHz is voor debat vatbaar. Als ik zelf opneem is het steeds 24bit, maar ik blijf gewoon bij 44.1. Nog nooit enig verschil gemerkt. Maar ik ben dan ook al de 40 voorbij, pasgeboren baby's gaan nog tot net aan de 20kHz maar dat duurt niet lang.
                  Het nut van flacs op een hogere bitrate zit voornamelijk in het feit dat je daarmee die laagdoorlaatfilter (die dus op de helft van de sample-frequentie zit) een heel stuk hoger boven het hoorbare gebied kan leggen en dus die "digitale ruis" nog een stuk verder "wegduwt". Die filter is noodzakelijk voor alle digitale weergaveapparatuur. Een gewone CD-speler zit daar dus op 22 kHz (en is er de oorzaak van een Cd-speler een frequentieweergave heeft van 2-20 kHz), met 96khz op 48 kHz. 192 kHz is inderdaad helemaal overkill, maar blijkbaar zou het toch voordelen hebben. SACD (of die DSD...) zit wat dat betreft nog een pak hoger. Of het uiteindelijk hoorbaar is, is weer wat anders. Maar de huidige versterkers en luidsprekers worden ook steeds meer ontworpen om hogere frequenties weer te geven. Die B&W 685S2 zit bv. op -3 dB op 52Hz-22 Khz, bij -6dB op 45-50kHz. Blijkbaar moet het ergens nuttig zijn, want anders zouden ze het zelfs niet vermelden in de specificaties .

                  Die DSD's komen gewoonlijk als rips van SACD's. Hoe ze het doen weet ik niet, maar het blijkt mogelijk te zijn. Je kan die dingen ook gewoon kopen en downloaden (http://dsd-guide.com/where-can-you-f...usic-downloads). Ze streamen via DLNA of Airplay is nog altijd niet mogelijk.
                  Last edited by polleke_cgc; 28 april 2014, 22:46.
                  Groeten,

                  Polleke

                  Comment


                  • #24
                    Re: nieuwe stereo

                    Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                    Jammer dat je voor MP3 hebt gekozen : flac of alac was een veel betere keuze geweest.
                    Ok zal beter zijn, maar met mijn gehoor zou ik dat toch nooit waarnemen !
                    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                    Comment


                    • #25
                      Re: nieuwe stereo

                      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                      Het is niet altijd de ouderdom dat telt maar vooral het gebruik en de omgeving.
                      Staan speakers in een vochtige of extreem droge omgeving, dan gaan ze gemiddeld veel minder lang mee.
                      Luidsprekers die enorm weinig gebruikt worden hebben dan ook weer wat sneller last van verduurde ophanging en die dat altijd zwaar worden riskeren dan ook weer wat scheuren.
                      Maar uit ervaring heb ik nog nooit geweten dat een luidspreker uit die klasse daar echt last van heeft ... bizarre van het verhaal is dat het net de duurdere zijn die er meer last van hebben.
                      Zelf ooit een set JBL's gehad uit de duurdere reeks en daar was de ophanging helemaal verpulverd na een achttal jaar.
                      Verder heb ik hier ook een midi keten van Kenwood staan en na 20 jaar is daar nog geen enkele slijtage op te zien.
                      Klopt, heb mijn JBL's deze winter laten herstellen na 15 jaar. De verpulvering was compleet.
                      Set nieuwe speakers voor in iedere klankkast (3 stuks elk); totale kostprijs 250 euro.
                      Maar ze spelen weer als vanouds, voor die prijs heb ik geen nieuwe (= 1000 euro). Ik hou nu eenmaal van de JBL klankweergave.
                      Denk dat ze afgelopen jaren te weinig hebben gespeeld.
                      Minder glas dan vroeger, maar beter.

                      Comment

                      Working...
                      X