Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Spouw isoleren

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Spouw isoleren

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
    Het huis van mijn ouders werd gebouwd in 1971, en ergens in de jaren 80 werd de spouw voledig opgevuld met rotswol.
    Dit was bij ons ook het geval maar we hebben dit toch eens laten controleren en gemerkt dat de rotswol serieus verzakt was tot helemaal beneden in de spouw.
    Op de bovenverdieping was zelfs niets meer te zien van die wol.

We hebben dan toch gekozen om de spouw opnieuw te laten opspuiten met korrels door Ecocoon.

We konden dan geen subsidie meer aanvragen omdat het huis eigenlijk al geïsoleerd was maar dit hebben ze mooi gecompenseerd omdat ze toch ook minder korrels moesten gebruiken.

Alhoewel het niet echt een strenge winter is geweest, ben ik er zeker van dat het helpt. Op een aantal punten waar de muur vroeger koud aanvoelde is dit nu weg.
    En we hebben ook al minder mazout verbruikt maar dit moeten we natuurlijk ook eens zien met een strengere winter.

mvg

Steven
    1DMkII/IV + 40D + Glas + Light + Storage

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door canonex Bekijk bericht
      Dit was bij ons ook het geval maar we hebben dit toch eens laten controleren en gemerkt dat de rotswol serieus verzakt was tot helemaal beneden in de spouw.
      Op de bovenverdieping was zelfs niets meer te zien van die wol.
      Bij oudere isolatie is dit inderdaad een grote kans.
      Tegenwoordig hebben ze blijkbaar wol-isolatie die niet meer doorzakt.
      (hoe het juist zat, geen idee; Maar ik had ervoor geïnformeerd om onze muren op zolder te isoleren met deze. )
      It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
        Bij oudere isolatie is dit inderdaad een grote kans.
        Tegenwoordig hebben ze blijkbaar wol-isolatie die niet meer doorzakt.
        (hoe het juist zat, geen idee; Maar ik had ervoor geïnformeerd om onze muren op zolder te isoleren met deze. )
        Ik denk dat het te maken heeft met het feit dat men vroeger (jaren 70) spouwplaten in rots- glaswol gebruikte met een heel lage densiteit, dus vééél te slap. Logisch dat die bij vochtig/zwaar worden gewoon samenzakten.
        Nu heeft men in de rots/glaswolplaten reeds platen met zo danige densiteit dat je er bijna met je vinger geen putje kan induwen. Die kunnen gewoonweg niet inzakken, maar hoe hoger de densiteit, hoe duurder natuurlijk .
        Maar als ik zo eens rondkijk naar nieuwbouwwoningen in aanbouw zie ik nog weinig rots/glaswolplaten gebruikt worden voor spouwisolatie, het zijn meest PUR platen, waarvan Recticel zo te zien met het leeuwendeel gaat lopen.
        Groetjes

Comment

'k vind het ook vrij logisch om pur in de muren te gebruiken...
          8cm pur = 12cm minerale wol...

je kan dus de dikte van je muren drastisch terugschroeven...
          It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

Ja als je dit kunt doen bij een nieuwbouw of serieuze verbouwingen dan lukt dat wel en is het waarschijnlijk de beste methode.

Maar als je dit bij een bestaande woning wilt doen, moet je toch ofwel PUR schuim of die korrels gebruiken niet?
            1DMkII/IV + 40D + Glas + Light + Storage

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door canonex Bekijk bericht
              Ja als je dit kunt doen bij een nieuwbouw of serieuze verbouwingen dan lukt dat wel en is het waarschijnlijk de beste methode.

Maar als je dit bij een bestaande woning wilt doen, moet je toch ofwel PUR schuim of die korrels gebruiken niet?
              Je vult de spouw met korrels (kunststof) en omdat die rond zijn zit er overal lucht tussen.
              In feite heb je dan ventilatie.
              Waarom gebruikt men dan soms lijm?
              Ubi bene, ibi patria.
              BD0388BE
              Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                Je vult de spouw met korrels (kunststof) en omdat die rond zijn zit er overal lucht tussen.
                In feite heb je dan ventilatie.
                Iets verkopen waarvan de koper het uitgevoerde resultaat niet ziet is een goudmijntje Theo.
                Zoals gezegd, heeft mijn schoonzoon de gevelstenen van een ouder huis vervangen en daar
                pur platen tussen gezet.
                Nu heb ik het ganse verhaal gehoord, blijkt dat die mensen een jaar of tien terug hun spouwen ook hadden laten opvullen met een soort vlokken,
                sindsdien niets dan miserie met vocht, en op de bovenverdieping was alles reeds méér dan een meter uitgezakt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jdude Bekijk bericht
                  Alleszins het belangrijkste: ISOLEREN = VENTILEREN (het ene kan echt niet zonder het andere of er komen problemen van)
                  Zoals gezegd, bij ons dochter zit tussen de muren 14 cm PUR, vloerisolatie 30 cm en dakisolatie een combinatie 10 cm pur en 25 cm wol.

Er staat een volledige verluchtingsinstallatie (duurste systeem met warmtewisselaar), dat ding heeft nog nooit opgestaan,
                  nu bijna twee jaar dat ze daar wonen en niets schimmel of wat dan ook.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                    ........
                    het is geen lijm maar latex.
                    dit om de korrels wat aan elkaar te laten hechten.
                    grt,bouk.
                    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                      Zoals gezegd, bij ons dochter zit tussen de muren 14 cm PUR, vloerisolatie 30 cm en dakisolatie een combinatie 10 cm pur en 25 cm wol.

Er staat een volledige verluchtingsinstallatie (duurste systeem met warmtewisselaar), dat ding heeft nog nooit opgestaan,
                      Dan staan er waarschijnlijk heel wat ramen zeer regelmatig op kiepstand?
                      Wat is dan dit duurste systeem? ik vermoed een systeem D?
                      dus geen ventilatie roosters in de ramen?

Comment

Alleen al de gedachte doet me rillen ... Als het huis op zo'n manier is voorzien van isolatiemateriaal kan het haast niet anders dat er meer dan gemiddelde aandacht is geschonken aan de luchtdichtheid want anders ben je verkeerd bezig. Als de luchtdichtheid top is en je ventileert niet : waar blijf je dan met je vochtophoping en de schadelijke gassen ? Om het niet te hebben over de geur.

Tjerri

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
                          Dan staan er waarschijnlijk heel wat ramen zeer regelmatig op kiepstand?
                          Wat is dan dit duurste systeem? ik vermoed een systeem D?
                          dus geen ventilatie roosters in de ramen?
                          Daar ga je dan met dure isolatie : alle ramen op kip. Doordacht en handig tegen insecten en inbraak ...
                          Als die architect bij zijn hoofd is zal hij zeker geen roosters hebben voorzien in combinatie met een systeem D. Dat kan gewoon niet werken en je gooit je geld over de balk.

Tjerri

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tjerri Bekijk bericht
                            Daar ga je dan met dure isolatie : alle ramen op kip. Doordacht en handig tegen insecten en inbraak ...
                            Als die architect bij zijn hoofd is zal hij zeker geen roosters hebben voorzien in combinatie met een systeem D. Dat kan gewoon niet werken en je gooit je geld over de balk.

Tjerri
                            Omdat soms mensen niet weten welk systeem ze hebben, probeer ik met de "roosters in ramen"-vraag een antwoord los te krijgen.
                            Normaal zal niemand raamroosters gebruiken icm ventilatie D.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tjerri Bekijk bericht
                              Alleen al de gedachte doet me rillen ... Als het huis op zo'n manier is voorzien van isolatiemateriaal kan het haast niet anders dat er meer dan gemiddelde aandacht is geschonken aan de luchtdichtheid want anders ben je verkeerd bezig. Als de luchtdichtheid top is en je ventileert niet : waar blijf je dan met je vochtophoping en de schadelijke gassen ? Om het niet te hebben over de geur.

Tjerri
                              Ik kan maar zeggen zoals het is hé, niets reuk, geen schimmel , geen vocht, niets.
                              Davy houdt dat nauwlettend in de gaten, en weet als aannemer heel goed waarmee hij bezig is, dat ding heeft nog nooit opgestaan en heeft iets van een 8000€ gekost.
                              Misschien heeft het te maken met de grootte van het huis, twee volwassenen en twee kleine kinderen in een huis van 288 m2
                              Ik moet er wel bijzeggen dat de twee badkamers beiden een appart systeem hebben, ook een ding met warmtewisseling, maar dan speciaal voor badkamers, en die dingen draaien wel, en worden gestuurd op een bewegingsmelder met nadraaitijd.
                              Zij wonen helemaal op de buiten en tijdens de zomer staan schuiframen inderdaad veel open, maar tijdens de winter blijft alles dicht, en het ruikt daar altijd heel fris.
                              En ik zal nog meer zeggen, dat huis heeft hij gebouwd vanaf de afbraak van twee bestaande huizen tot de verhuis op zeven maand tijd, je zou dus bouwvocht verwachten, maar gewoon niets, kurkdroog en bijna geen stookkosten, is wel geen vloerverwarming, maar standaard radiatoren met condensatie, de radiatoren gaan zelfs tijdens de winter zelden boven de 40°C.

Comment

Ik kan maar zeggen zoals het is hé, niets reuk, geen schimmel , geen vocht, niets.
                                Davy houdt dat nauwlettend in de gaten, en weet als aannemer heel goed waarmee hij bezig is, dat ding heeft nog nooit opgestaan en heeft iets van een 8000€ gekost.
                                ...
                                Hier eentje met plaatwisselaar die ik enkele jaren terug heb gezet. Debiet = 22.000m³/h (in totaal 13 kuchtbehandelingskasten gezet bij die klant, totaal luchtdebiet= +/- 120.000m³/h)

Last edited by Sultana; 16 april 2014, 14:17.

Comment

Working...
                                X