Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Spouw isoleren

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Spouw isoleren

Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
    Dat zal dan waarschijnlijk met een vergunning moeten gebeuren,
    waar het na isoleren van de spouw dmv korrels zonder vergunning kan?

ik weet ook niet of je altijd goedkeuring zal krijgen om 8cm vooruit te springen met je gevel (in geval van rijhuis, kan ik me inbeelden dat dat moeilijk wordt als de buren hun gevel plots niet meer aansluit? )
    Inderdaad via stedebouw vergunning, maar de gevel was niet op de rooilijn, is zonder probleem toegestaan door stedebouw Brugge.

Comment

Dat zal dan waarschijnlijk met een vergunning moeten gebeuren,
      waar het na isoleren van de spouw dmv korrels zonder vergunning kan?

ik weet ook niet of je altijd goedkeuring zal krijgen om 8cm vooruit te springen met je gevel (in geval van rijhuis, kan ik me inbeelden dat dat moeilijk wordt als de buren hun gevel plots niet meer aansluit? )
      Het blijft speculeren
      Van die oude voorgevel weten we niets
      Als die gevel al een spouw had dan moet je om de sprong te berekenen de oude spouw aftrekken he
      OP voorwaarde dat de breedte van de nieuwe gevelsteen even breed is als de oudere gevelsteen.
      En zo kunnen we bezig blijven
      Ubi bene, ibi patria.
      BD0388BE
      Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
        voor alle duidelijkheid theo, mijn schoonzoon is aannemer, en heeft dat in opdracht gedaan, de eigenaar heeft zelf de afbraak gedaan van een aanbouwhuis, drie gevels dus.
        Mijn schoonzoon is eerst gaan zien wat de mogelijkheid was qua overbouw ivm. Fundatie, dat was goed mogelijk om een grotere spouw te maken, die mensen hadden ook prijs laten maken om buitenisolatie te plaatsen met crepi, een nieuwe gevelsteen met plaatisolatie was niet duurder dan het crepi werk, de klus was klaar op vier dagen metselwerk, stelling was reeds vooraf geplaatst, en voegwerk moet nog gebeuren, maar ondertussen hebben die mensen een huis dat niet te onderscheiden is van een nieuw huis, enige waar je het aan kan merken, is de 14 cm ipv 9 cm rond ramen en deuren, dat om een grotere spouw te bekomen.
        ok

Lees #32 en vergeet het

Misschien kan uw schoonzoon nete helpen he, wie weet

Ik ken nete zijn leeftijd niet en het is ook daarom dat ik me afvraag of het nog de moeite is
        Het kon wel een meerwaarde zijn bij de eventuele verkoop van zijn huis.
        Maar ja, ik ken zijn plannen niet.

Hij kan nog even wachten tot de volgende Batibouw en de zaken daar vooral bekijken en bespreken.
        Ik veronderstel dat zijn huis reeds vanaf 1978 zonder isolatie is, dus.
        Last edited by theokus; 7 april 2014, 22:41.
        Ubi bene, ibi patria.
        BD0388BE
        Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht

Misschien kan uw schoonzoon nete helpen he, wie weet

Ik ken nete zijn leeftijd niet en het is ook daarom dat ik me afvraag of het nog de moeite is
          Het kon wel een meerwaarde zijn bij de eventuele verkoop van zijn huis.
          Maar ja, ik ken zijn plannen niet.

Hij kan nog even wachten tot de volgende Batibouw en de zaken daar vooral bekijken en bespreken.
          Ik veronderstel dat zijn huis reeds vanaf 1978 zonder isolatie is, dus.
          Alleen Nete zelf kan hier een kosten/baten analise maken Theo.

Over het isoleren zelf, bij spouwvulling heb ik "persoonlijk" mij eigen gedacht, "ik" zou het "in mijn geval" nooit doen.
          Daarvoor zijn hier de stenen te poreus, en bestaat de kans dat deze nog moeilijk drogen, wij wonen op een wijk van 1980 met een aantal
          dezelfde huizen, iemand hier uit de buurt heeft een paar jaar geleden zijn spouwen laten opvullen en is daar niet zeer tevreden mee,
          aan de westkant is sinds verleden jaar de helft van zijn voegwerk aan het uitvallen......

Isolatie is een must, maar een spouw opvullen is niet in alle gevallen een goed idee, je moet rekening houden met het soort
          gevelsteen, als deze van het absorberende type is, zou ik zeggen niet doen, want gegarandeerd krijg je last van vocht.

Ik heb hier ook een westgevel waar wat schade begint aan te komen, en heb twee jaar geleden eens prijs laten maken om deze te laten
          isoleren en bekleden, het gaat om een stuk boven de garage, van een dikke 30m² prijs was bijna 8.000€
          Ik heb ze de indruk dat die mannen die dat doen daar ferm van profiteren, om van subsidie te kunnen genieten moet het door
          een erkende firma worden gedaan, die mannen verdienen daar grof geld mee, wees maar zeker.

Zelfde met die spouwvullers of moet ik zeggen zakkenvullers.
          "Als het kan" is gevel afbreken het beste, dan worden er isolatiepanelen geplaatst en nieuwe spouwhaken geboord
          en ben je zeker dat alles perfect dicht is, EN je behoud ventilatie tussen je isolatie en buitenmuur.
          Ook "als het kan" is de optie buitenisolatie met vaste isolatie en met gevelbekleding een zeer degelijke vorm van isoleren.
          Mijn schoonzoon bouwde reeds een paar deels passief huizen, waaronder hun eigen huis.
          Ik zeg "deels passief" omdat hij niet wil meespelen aan de druktest, bij hen is er 30cm vloerisolatie en 14 cm isolatie tussen de buitenmuren,
          maar de druktest is volgens hem een klucht,een druktest uitvoeren met alles dichtgemaakt met plakband, (ook het ventilatiesysteem) wat brengt dat op?
          Een beetje te vergelijken met de verbruikstest van auto's......
          De ware cijfers zijn deze van je energierekening, hun huis heeft een bewoonbaar oppervlak van 288m² (geen kleintje dus) en zij verwarmden
          dat verleden jaar voor een dikke 700€ (gascondensatieketel) dat kan je alleen bij een nieuwbouw als het over die oppervlaktes gaat.
          En hun verplichte verluchtingssysteem heeft nog nooit opgestaan.

Comment

Wij hebben en niet al te kleine vrijstaande woning (1977) en hebben nergens isolatie in de spouwen. Wij verwarmen continu een living (4,5 x 8,5) een keuken (3 x 6) en een bureel (3 x 4) en een badkamer (2 x 4). De slaapkamers worden nooit verwarmd. Wij verbruiken gemiddeld tussen de 2.000 en 2.500 liter per jaar met onze stookinstallatie Viessmann van 1977 die na onderhoudsbeurt een paar weken geleden nog steeds een rendement geeft van 93 %..
            Dus isolatie komt er zeker nooit in onze spouwmuren. Waarom zouden we ??
            Men begon in de tijd met de spouw volledig te vullen, om dan vast te stellen dat er beter nog een luchtspouw bleef, dan maar terug isolatie maar mét een luchtspouw, en nu gaan ze spouw van oudere woningen volledig gaan opspuiten met allerhande producten !?!?
            Men is nu (verplicht) zodanig aan het isoleren, dat er overal (verplicht) dure verluchtingssystemen moeten geplaatst worden.......nu ja de commerce moet blijven draaien hé .
            Ik hou niemand tegen zijn spouwen te laten opspuiten maar als ze het doen wens ik ze veel droge muren toe, want ze zullen het nodig hebben. Hier in de buurt ken ik twee woningen waar men het heeft gedaan, en beiden hebben ze nadien vochtvlekken........ Er zullen er wel zijn waar het goed/beter is ook, maar toch, je mag er niet aan denken dat je met vochtproblemen te kampen hebt achteraf.
            Groetjes
            Last edited by Guest17; 8 april 2014, 09:53.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door grootmogol Bekijk bericht
              Je moet kijken welke gevelsteen je hebt. Een spouw dient om water dat door de gevel "slaat" bij hevige regenval niet aan de binnenmuur te laten raken. Nu als je buitengevel waterwerend is door bvb een dampopen gevelverf is dat geen probleem om je spouw te vullen. Je kan ook altijd een hydrofuge op je gevel zetten.
              Met hydrofuge wel rekening houden dat je met beetje malchance dit om de 3-5jaar mag herhalen.
              Fabrikant zegt 10jaar, maar de ervaringen die ik terug vind op fora zijn 3-5...
              It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

Met hydrofuge wel rekening houden dat je met beetje malchance dit om de 3-5jaar mag herhalen.
                Fabrikant zegt 10jaar, maar de ervaringen die ik terug vind op fora zijn 3-5...
                Klopt als een bus, ik laat het om de 5 jaar doen. Ze komen het testen met zo'n buisje met water tegen de muur waarbij er gekeken wordt hoe snel het vocht in de muur dringt, en inderdaad na 5 jaar is het weer eens nodig......tenzij het ook verkopersklap is zoals ze zeggen.......
                Maar kwaad zal het niet kunnen, je bent enkel telkens wat centen kwijt.
                Groetjes

Comment

Uit alle reacties hier kan ik het volgende distilleren (nogmaals dank voor de massa raadgevingen ) .

Ik ben 67, de muren van de living zijn aan de binnenkant al vele jaren een beetje geïsoleerd (PU 0.5cm, niet veel maar beter dan niets).
                  Verleden jaar in september zijn alle ramen vervangen van aluminium schrijnwerk zonder thermische onderbreking naar PVC ramen met 1.1 glas.
                  Bijkomend is dat er in de living ongeveer evenveel oppervlakte ramen dan buitenmuur is.
                  De binnenste gevelsteen is ook vrij goed isolerend. We hebben al jaren slechts één energie in huis: elektriciteit.
                  Woning is bungalow, plafond geïsoleerd met 12 cm rotswol. Bijkomend zijn alle plafonds intussen al vervangen waarbij er onder het bestaande plafond nieuwe latten werden geplaatst en daarop de nieuwe panelen, dus zit er daar ook nog een laag stilstaande lucht van een paar cm. Hetzelfde voor de stenen vloeren: uitgenomen keuken en badkamer overal laminaat boven op de bestaande stenen vloer.
                  We hebben zonnepanelen geplaatst eind 2010. Die brengen rond de 4000 kWh per jaar op, blijft een restverbruik van zo'n 3500 kW dag en 3500 kWh nachtverbruik op een tweevoudig tariefteller.
                  Als ik dan alles op een rijtje zet lijkt het te verwachten rendement te laag en het risico te hoog om deze ingreep alsnog te doen.
                  BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                  Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Ik heb me lang moeten inhouden om niet te reageren maar er moet me uiteindelijk van het hart dat dit topic te veel halve waarheden, halve onwaarheden en zelfs totale onzin bevat ... Boude uitspraak en ik trap wellicht op zere tenen maar alla, 't zal aan mijn karakter liggen.

Spouw ventileren ? Iedereen - zelfs een burgerlijk ingenieur architect wordt er bij gesleurd - wil aan de geventileerde spouw. Nu, toegegeven, die ir. arch. heeft het bij het rechte eind hoor : een volledig opgevulde spouw ventileert niet meer. Maar zo hoort het nu eenmaal. Immers wie zegt ventilatie, zegt bewegende luchtmassa, zegt afkoeling. En waarom zou je een bewegende luchtmassa willen in je spouw ? Om het water af te voeren ? Om je gevel te laten opdrogen ? Onzin ! De spouw dient enkel om te isoleren en om wateroverslag tussen binnen en buitenspouwblad tegen te gaan. Isolatie zal wel nat worden daar waar ze tegen het buitenspouwblad komt - en dus haar isolerende waarde zien verminderen - maar zal zeker geen water transporteren naar het binnenspouwblad omwille van haar hydrofobe karakter.
                    Het water aan de binnenkant van het buitenspouwblad loopt idd wel vlugger naar beneden zonder dat er isolatie in de weg zit - en het wordt aldus afgevoerd via de waterkering - maar het drogen van het buitenspouwblad gebeurd via de klassieke weg, nl doorheen de buitenbekleding en via de eventueel aanwezige voegen maar niet door ventilatie in de spouw.
                    Waarom men toch een "ventilatieruimte" overhoudt ? Omwille van praktische redenen namelijk metselen is niet zo makkelijk als er isolatie "in de weg zit" en ook omwille van moeilijk uitroeibare vooroordelen (zoals die hier in dit topic). Een goeie aannemer zal zijn buitenspouwblad zo dicht mogelijk tegen de isolatie aan metselen. In de praktijk is dat een kleine centimeter. Elke centimeter die niet opgevuld is, is een gemiste kans : minder isolatie, meer energieverlies ... Reken zelf uit, als je "maar" 5 cm vult en je laat een centimeter open laat je 20 % extra isolatie liggen !
                    Dus als je een lege spouw nog wil laten na-isoleren : doen ! Lees technische lectuur van het WTCB ipv folders, ga te rade bij neutrale websites (testaankoop, Vlaamse en Federale websites, BBL, ...), ga eens bij mensen langs die passief of energie-arme woningen hebben gebouwd.

En dan de indianenverhalen over schimmel en vocht als je isoleert ... Tsstss, schimmel is niet te wijten aan overdadig isoleren maar aan een gebrek aan ventilatie ! Ik lees hier dat men dure ventilatiesystemen verplicht moet installeren omdat men verplicht isoleert. Nou moe. De waarheid is dat men meer en meer luchtdicht bouwt omwille van betere materialen en bouwconcepten en omdat men aldus minder energie verspilt. Omdat een gezonde leefomgeving vereist dat men de lucht ververst (afvoer CO2, waterdamp en geuren) is men gaan inzetten ventilatie(roosters) maar ook op warmtewisselaars en mechanische ventilatie (balansventilatie). Geloof me, een win-win situatie voor de gebruiker en het milieu. Als men ventileert voert men ook het geproduceerd water af en voorkomt men dat dit condenseert ter hoogte van eventuele koudebruggen die in het ongunstigste geval kan leiden tot schimmels.
                    Vochtproblemen - lees waterinfiltratie hetgeen verschillend is aan schimmel - gaan niet plots ontstaan omdat je hebt geïsoleerd. Daar ga je de oorzaak ergens anders moeten gaan zoeken. Eventueel ligt hier schade aangebracht bij het isoleren aan de oorzaak (boringen, beschadigde leidingen, beschadigde waterkering, beschadigd dak). Maar dan praat je over een knullige uitvoering en een gebrek aan professionalisme. Die vindt je in elke beroepstak.

Nog een (gratis) tip : als je een nieuwbouw voorziet, gebruik dan minerale wollen. Die kan je in twee lagen aanbrengen, geschrankt zodat er geen kieren zijn, en de isolatie sluit beter aan dan andere typen isolatie.

En o ja, ik woon al 8 jaar in een woning met een volle spouw van 15 cm, 60 cm dakisolatie en 30 cm pur in de vloer mèt een "puît Canadien" en een energiefactuur van ... 0 €. Mensen vinden het hier lekker fris in de zomer en aangenaam warm in de winter.

Tjerri

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tjerri Bekijk bericht

Nog een (gratis) tip : als je een nieuwbouw voorziet, gebruik dan minerale wollen. Die kan je in twee lagen aanbrengen, geschrankt zodat er geen kieren zijn, en de isolatie sluit beter aan dan andere typen isolatie.

En o ja, ik woon al 8 jaar in een woning met een volle spouw van 15 cm, 60 cm dakisolatie en 30 cm pur in de vloer mèt een "puît Canadien" en een energiefactuur van ... 0 €. Mensen vinden het hier lekker fris in de zomer en aangenaam warm in de winter.

Tjerri
                      Mooie uitleg, met veel akkoord , maar zeker niet met alles...
                      in de spouw minerale wol gebruiken omdat je dan kan schranken?

Pir/Pur platen met tandgroef in 2 lagen kan je ook geschrankt aanbrengen en met mindere dikte heb je een betere isoleren waarde.

Ventilatie systemen zijn leuk, enkel mag je bij sommige systemen (ik dacht systeem D) je ramen niet meer openzetten omdat je anders je ventilatie systeem verstoort (Systeem D zorgt voor aan / afvoer).
                      De reden dat mensen meer en beter isoleren is omdat je anders boetes krijgt, vandaar ook veel kunst grepen met warmtepompen/zonnepanelen/zonneboilers/ventilatiesystemen om zo een lager e-peil te verkrijgen om geen boetes op te lopen...

En zomaar bij isoleren is altijd leuk om horen, maar je moet het wel goed aanpakken...
                      dampscherm waar het hoort (en hoe het hoort) en niet zomaar wat isolatie gooien.

Spouw isoleren hoor je rampverhalen en lovende verhalen...
                      It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

Mooie uitleg, met veel akkoord , maar zeker niet met alles...
                        in de spouw minerale wol gebruiken omdat je dan kan schranken?

Pir/Pur platen met tandgroef in 2 lagen kan je ook geschrankt aanbrengen en met mindere dikte heb je een betere isoleren waarde.
                        Alles lezen : minerale wol sluit beter aan en zodoende heb je minder last van "luchtkanalen en schouweffect" tegen het binnenspouwblad omdat mortelbaarden soms roet in het eten gooien bij het correct plaatsen van pur/pir platen. Platen zijn tevens lastiger aan te brengen op moeilijker plaatsten omdat ze moeilijker aan te passen en te plaatsen zijn (hoeken en randen, dagopeningen). Met minder dikte haal je idd een evengoed rendement maar dat is een afweging kosten baten en het gemak van uitvoering (snelheid en techniciteit).

Ventilatie systemen zijn leuk, enkel mag je bij sommige systemen (ik dacht systeem D) je ramen niet meer openzetten omdat je anders je ventilatie systeem verstoort (Systeem D zorgt voor aan / afvoer).
                        Heb ik ook gehoord en dat klopt. Et alors ? Mijn ramen staan open als ik er zin in heb. Het systeem (ik heb systeem D + aardwarmtewisselaar) geraakt dan in onbalans maar daar maal ik niet om omdat op dat moment de natuurlijke ventilatie de taak overneemt. Mechanisch is dit niet funest voor het systeem. Je haalt gewoon je maximum rendement niet meer. Maar "niet mogen" ? Btw, ik heb enkel open ramen op het 1ste verdiep - gemak om te kunnen kuisen - en beneden heb ik enkel een schuifraam. Alle andere ramen zijn vast en hebben enkel een lichtfunctie wat de inbraakweerbaarheid ten goede komt. En eerlijk gezegd, ik mis geen open ramen. Die op het verdiep gaan enkel open voor op de daktuin te geraken en de ramen te poetsen, beneden staat de schuifraam open in de zomer om het terras makkelijker te bereiken. Frisheid van mijn woning is optimaal (ventilatiestysteem ververst lucht om de 3 uur of 300 m3/uur).

De reden dat mensen meer en beter isoleren is omdat je anders boetes krijgt, vandaar ook veel kunst grepen met warmtepompen/zonnepanelen/zonneboilers/ventilatiesystemen om zo een lager e-peil te verkrijgen om geen boetes op te lopen...
                        Er moet beter worden omgesprongen met energie en hun "straffen" in hun geldbeugel door meer te moeten investeren in het begin is de enige manier die werkt. Je kan toch niet tegen een beter beleid zijn. Toch ?

En zomaar bij isoleren is altijd leuk om horen, maar je moet het wel goed aanpakken...
                        dampscherm waar het hoort (en hoe het hoort) en niet zomaar wat isolatie gooien.
                        100 % gelijk. De meeste klussers doen maar wat omdat "ze" het zeggen dat het zo moet omdat ze domweg geen weet hebben van de nieuwe technieken. Kijk maar eens hoeveel installateurs ramen installeren met gespoten PUR. Want dan staat het vast en is het dicht he mannen ...

Spouw isoleren hoor je rampverhalen en lovende verhalen...
                        Daarom aan diegenen die er willen aan beginnen : informeer je degelijk en denk zelf ook eens na over wat je doet en waarom.

Tjerri

Comment

Grotendeels eens met Tjerri:

- als je gaat isoleren, moet je ook gaan ventileren (gouden regel)
                          - als je de spouw laat vullen kan door slagregen bvb je isolatie nat worden en dan zakt het rendement, maar ze zal ook weer uitdrogen
                          - als je een poreuze gevelsteen hebt kan die inderdaad meer afzien, immers hij krijgt geen warmte meer door warmteverlies uit je woning en zal dus langer "nat" blijven, en dan kan er wel vorstschade optreden. Dan moet hij wel al echt in slechte staat zijn
                          - vocht van binnen naar buiten? dat is miniem, je zal dan eerst condensatie op ramen enz krijgen, vocht slaat neer op koudste punten. Je muren zullen door isolatie niet meer zo koud aanvoelen
                          - in de meeste gevallen tonen test aan dat koude bruggen minder erg worden door na-isolatie

Isoleren doe je voor

- je portemonnee en het milieu
                          - beter comfort in huis (en dat is echt zo er is bvb al minder "valse" tocht doordat je wanden niet meer koud aanvoelen)
                          - je versterkt de inertie van je muren

Comment

Tjerri, je hebt gelijk. Vochtproblemen na spouwisolatie komen grotendeels door vocht van binnenuit dat niet afgevoerd wordt of door gebrekkige uitvoering (en dan komt het inderdaad van buiten naar binnen).
                            Wij hebben gebouwd met 14 cm PUR in de spouw (met 1 a 2cm luchtspouw om praktische redenen -> dat je nog erlangs kan metsen), ongeveer 18cm in de vloer en 25cm in het dak. Wij hebben géén passiefhuis, maar zitten er vlak bij, zowel met de isolatie als met de luchtdichtheid. Om de lucht te verversen hebben we een mechanische ventilatie type D met warmteterugwinning. Deze heeft (zoals altijd) voor én nadelen. Moesten we opnieuw beginnen zou ik nu zeker gaan voor een passiefhuis. Toen wij aan onze bouw begonnen verklaarde iedereen ons nog voor gek met onze isolatie.
                            Er wordt hier veel gesproken over kosten/baten, maar over één groot voordeel van veel isolatie wordt hier niet gesproken (of ik heb het gemist). Het aangename woonklimaat in een (bijna)passiefhuis, het is hier namelijk het ganse jaar door namelijk (bijna) dezelfde temperatuur (tussen 21 en 23 graden). Lekker warm in de winter en toch nog koel genoeg in de zomer. En dit in ALLE ruimtes van het huis. En met de ventilatie AAN heb je overal steeds verse lucht. Bijkomend wat vele mensen niet weten/beseffen is dat door de constante temperatuur niet alleen de lucht deze temperatuur heeft, maar gewoon alles in het huis, vloer, muren, zetels, noem maar op. Gedaan met het koude-gevoel, geen tocht omdat je simpelweg geen temperatuursverschillen hebt... Ik wil alvast niet meer terug. Maar dit ervaar je pas als je er een tijdje in geleefd hebt. En wat je niet kent, mis je ook niet :-)
                            Kosten/baten is belangrijk, maar comfort ook. Het is zo dat het terugverdienpunt in sommige gevallen heel wat jaren bedraagt. En of het de moeite waard is, moet ieder voor zich uitmaken.
                            Belangrijk is natuurlijk de uitvoering en gebruikte technieken (zowel voor isolatie en ventilatie). Er zijn veel mensen (zowel voor de isolatie als ventilatie) aan het werk in de sector die niet goed weten met wat ze bezig zijn. Het is goed om goed op voorhand veel info in te winnen en dan weet je wel op wat je zeker moet letten. Ivm de ventilatie wil ik nog even kwijt dat er veel systemen op de markt zijn die, eerlijk gezegd, er eigenlijk beter niet zouden zijn. Een goede ventilatie moet geplaatst worden volgens de regels van de kunst en vereist zeker en vast een goede studie die liefst nog voor de eigenlijke bouw begint. En dit vooral wegens de nodige plaats voor de leidingen!

Alleszins het belangrijkste: ISOLEREN = VENTILEREN (het ene kan echt niet zonder het andere of er komen problemen van)

Ps; ik heb precies niet goed de laatste reacties gelezen, mijn excuses grootmogol, je vertelt zowat hetzelfde als ik :-)
                            Last edited by Jdude; 12 april 2014, 23:30. Reden: Foutje
                            Olympus OM-D EM-5 + wat glas

Comment

Het huis van mijn ouders werd gebouwd in 1971, en ergens in de jaren 80 werd de spouw voledig opgevuld met rotswol.

Dit is altijd goed gegaan, en het gaf binnen een immens verschil. Nooit last gehad van schimmels of zo.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jdude Bekijk bericht
                                ..........

Alleszins het belangrijkste: ISOLEREN = VENTILEREN (het ene kan echt niet zonder het andere of er komen problemen van)
                                heel juist.
                                zie #2 en #4.
                                grt,bouk.
                                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Working...
                                X