Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Werkelijk benzineverbruik

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Werkelijk benzineverbruik

    Oorspronkelijk geplaatst door heaucheneaudt Bekijk bericht
    Dat verbaast mij nogal omdat de tankauto's die de diesel naar de verschillende merken tankstations brengen uit hetzelfde vat laden bij de laaddepots. Zou er niet toch een andere variabele in het spel zijn bij jouw bevindingen?
    Vaak is het basisproduct (vb diesel) wel hetzelfde maar verschillen de additieven tussen de diverse merken. In ieder geval heb ik ook dezelfde vaststelling als Jean-Pierre.
    Hombre

    Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

    Comment


    • #32
      Re: Werkelijk benzineverbruik

      Oorspronkelijk geplaatst door marie-anne Bekijk bericht
      Ik maak dagelijks 2x 25 km in de bergen en door de bochten. Mijn rijstijl : redelijk sportief.
      Mijn Yariske D4D (diesel) van 2004 verbruikt in de winter 5,5 liter en in de zomer 4,6 liter.
      Ik ben best wel tevreden met dat verbruik. Alleen slijten mijn banden zo vlug...

      Hoe komt dat eigenlijk, dat verschil in verbruik tussen winter en zomer?
      't Is koud in de winter.
      Verwarming doet ook verbruiken.
      Denk ook dat velen nooit omzien naar de spanning&druk van de banden.
      Ubi bene, ibi patria.
      BD0388BE
      Een website

      Comment


      • #33
        Re: Werkelijk benzineverbruik

        Verwarming idd, maar in de zomer is de airco ook een serieuze slokop.
        Wat ook een rol speelt is dat de brandstof zelf in de winter kouder is en minder goed verdampt/vernevelt.

        Bij oude modellen moest je vroeger de inlaat omschakelen zodat de aangezogen lucht via de uitlaat verwarmd werd.
        Tegenwoordig lossen ze dan anders op, maar het effekt is er wel nog.
        Nikon Df

        Comment


        • #34
          Re: Werkelijk benzineverbruik

          Oorspronkelijk geplaatst door marie-anne Bekijk bericht
          Ik maak dagelijks 2x 25 km in de bergen en door de bochten. Mijn rijstijl : redelijk sportief.
          Mijn Yariske D4D (diesel) van 2004 verbruikt in de winter 5,5 liter en in de zomer 4,6 liter.
          Ik ben best wel tevreden met dat verbruik. Alleen slijten mijn banden zo vlug...

          Hoe komt dat eigenlijk, dat verschil in verbruik tussen winter en zomer?
          oa door het feit dat een koude motor een heel slecht rendement heeft. Bij koud weer laten sommigen hun motor ook nog warmlopen in vrijloop voor ze vertrekken (want instappen in zo'n koude wagen is toch zo lastig...) en dan heb je het helemaal vlaggen natuurlijk. Zo je motor laten warmlopen is ook behoorlijk nefast voor de levensduur van je motor, omdat de smering op dat moment heel matig is. Stukken beter is starten, en onmiddellijk op je gemak wegrijden (en dan uiteraard hoge toeren vermijden...).

          Voor het laagste verbruik is heel traag optrekken trouwens niet interessant. Best is redelijk veel gas geven (uiteraard geen plankgas), maar tegelijk hoge toeren vermijden. Het zuinigste schakelmoment ligt ergens bij een goeie 2000 tr./min voor een diesel een een goeie 2500 tr./min bij een benzinewagen (maar dat is ook afhankelijk van de motoreigenschappen). Een motor heeft nu eenmaal ook een slecht rendement in de hele lage (en de hele hoge) toerentallen.
          Ik vind het nog altijd jammer dat geen enkele constructeur bij de technische gegevens van de wagen, de verbruiksgrafiek meelevert. Dan zie je heel duidelijk dat het "eiland" met het beste rendement ergens ligt bij een toerental iets hoger dan waar het hoogste koppel wordt gehaald, en bij een hoge belasting (lees hoog geleverd koppel).
          In dit pdf'je kan je een paar van die verbruikskrommes zien (link). Zo'n kromme toont in een koppel toerental diagram het specifiek verbruik (uitgedrukt in gr brandstof per geleverde kW en per uur).
          Groeten,

          Polleke

          Comment


          • #35
            Re: Werkelijk benzineverbruik

            Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
            Als je de boordcomputer wil controleren moet je eigenlijk voltanken en niet meer stoppen tot je voldoende hebt gereden om het gemiddelde te kunnen berekenen.

            .
            Wel die 1130 km was dan ook zo goed als in één stuk gereden, één vergadering als tussenstop en dan terug huiswaards. Zoals ik al zei, ik moet nog steeds de eerste Audi krijgen met een boordcomputer die het reel verbruik weergeeft.
            1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

            Comment


            • #36
              Re: Werkelijk benzineverbruik

              Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
              Vaak is het basisproduct (vb diesel) wel hetzelfde maar verschillen de additieven tussen de diverse merken. In ieder geval heb ik ook dezelfde vaststelling als Jean-Pierre.
              Straf spul die additieven, bij Total Excellium en Shell V-Power doen ze daarvan één liter op een tank van 10.000 liter....
              Ik moet de eerste nog tegenkomen die zwart op wit kan bewijzen dat je met een bepaald merk diesel 10% kan besparen,
              de prijs daarentegen, daar kan je die 10% gemakkelijk terug vinden.

              De verschillen, ook nog te nemen met een korrel zout... KLIK

              Comment


              • #37
                Re: Werkelijk benzineverbruik

                Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                Straf spul die additieven, bij Total Excellium en Shell V-Power doen ze daarvan één liter op een tank van 10.000 liter....
                Ik moet de eerste nog tegenkomen die zwart op wit kan bewijzen dat je met een bepaald merk diesel 10% kan besparen,
                de prijs daarentegen, daar kan je die 10% gemakkelijk terug vinden.

                De verschillen, ook nog te nemen met een korrel zout... KLIK
                Ik heb wel een ander verschil gemerkt. Tot voor enkele jaren tankte ik steeds diesel bij één van de Gabriëls pompen, en had voortdurend last van het 'schudden', dus niet soepel/constant/vlot ronddraaien van de motor wanneer ik een constante snelheid aanhield. Een paar keer hebben ze in mijn garage wat diesel uit mijn tank getapt en mij die laten zien in een glazen bokaaltje. Het zal telkens vol met heel kleine zwevende zwarte partikeltjes.
                Bij de garage wezen ze dus de Gabriëls diesel aan als schuldige.
                Ik ben dan overgeschakeld naar Texaco en wonder boven wonder, het probleem heeft zich nooit meer voorgedaan.
                Lag het nu aan die Gabriëlsdiesel of toch aan iets anders.....ik zou het niet weten, feit is dat ik sedertdien nooit meer bij Gabriiëls tank, gewoon het advies van mijn garage volgend. MIsschien was het zelfs iets anders dat in de tank terechtgekomen was en na een tijd begon op te lossen, ik weet het niet.
                Benieuwd of er hier nog zijn met dergelijke ervaring met Gabriëls diesel ?
                Groetjes

                Comment


                • #38
                  Re: Werkelijk benzineverbruik

                  Bij Subaru slagen ze er wel in om het verbuik wat de minderen, deels door nieuwe technologiën natuurlijk,
                  maar hoofdzalelijk door er een geavanceerde tripcomputer in te bouwen, dat ding herinnert u er constant aan hoeveel je
                  aan het verbruiken bent, en keuze genoeg, via een grafiek of via een vergelijk naar een vorige rit of noem maar op, je kan er niet naast kijken,
                  en eerlijk is eerlijk, het helpt echt wel je rijgedrag aan te passen, een sprintje als de lichten op groen springen en het display wordt rood,
                  ik zou liegen als ik zou zeggen dat ik daar niet wat op ga letten.
                  Zoals gezegd kom ik momenteel aan een gemiddeld reeel verbruik van 8,4 liter, van als hij nieuw is tot nu (3.300 km) is gemakkelijk te volgen
                  op mijn maandelijkse tankfactuur.

                  Comment


                  • #39
                    Ik vind toch ook wel dat de gegevens uit de boekjes kort te benaderen zijn hoor.
                    Mijn vorige auto, een civic 1.4 i dsi benzine uit 2007 stond in de boekjes met een gemiddeld verbruik van 5,8. Mijn algemeen gemiddelde stond na een jaar bijhouden van de gegeven op 6,3. Mijn laagste verbruik was zelfs ooit 5,6. Uitgeteld aan de pomp want de auto gaf 0,3 liter minder verbruik aan.
                    Ben er mee naar italie gereden met een totaal van 3000km en het gemiddelde was toen 5,8.
                    Ik rij gewoon de snelheden maar rij niet bepaald sportief maar hinder ook het verkeer niet.

                    Mijn auto nu is een kia pro ceed 1.6 uit 2009 en die staat in de boekjes op 6,4 en mijn gemiddelde nu is 6,9, minste verbruik is 6,7.
                    Hier ook uitgeteld, de wagen geeft ook 0,4 minder aan als reëel.

                    En heb ook 2 maanden terug een nieuwe kia ceed gekocht 1.4 gekocht voor mijn vriendin, staat op 6l in de boekje en rij er 6,2 mee gemiddeld wel via de boordcomputer, reëel is 6,7.
                    Maar de auto is nog nieuw met nog maar 3000km nu dus zal ook nog wel wat zakken.
                    Ik vind de cijfers dus toch wel haalbaar zonder dat ik er veel moeite voor doe.
                    Ik rij gemengd elke dag, 10km autoweg en 10 km binnenwegen naar mijn werk.

                    Mvg Bart
                    Sony A7iii 28-70mm, 85mm 1.8, 135mm 2.0 - Sony rx100
                    500px site: https://500px.com/crazy_b

                    Comment


                    • #40
                      Re: Werkelijk benzineverbruik

                      Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                      Ik heb wel een ander verschil gemerkt. Tot voor enkele jaren tankte ik steeds diesel bij één van de Gabriëls pompen, en had voortdurend last van het 'schudden', dus niet soepel/constant/vlot ronddraaien van de motor wanneer ik een constante snelheid aanhield. Een paar keer hebben ze in mijn garage wat diesel uit mijn tank getapt en mij die laten zien in een glazen bokaaltje. Het zal telkens vol met heel kleine zwevende zwarte partikeltjes.
                      Bij de garage wezen ze dus de Gabriëls diesel aan als schuldige.
                      Ik ben dan overgeschakeld naar Texaco en wonder boven wonder, het probleem heeft zich nooit meer voorgedaan.
                      Lag het nu aan die Gabriëlsdiesel of toch aan iets anders.....ik zou het niet weten, feit is dat ik sedertdien nooit meer bij Gabriiëls tank, gewoon het advies van mijn garage volgend. MIsschien was het zelfs iets anders dat in de tank terechtgekomen was en na een tijd begon op te lossen, ik weet het niet.
                      Benieuwd of er hier nog zijn met dergelijke ervaring met Gabriëls diesel ?
                      Groetjes
                      Ik kan een soortgelijk verhaal vertellen, niet bij Gabriels maar een andere merkloze leverancier bij wie ik ooit mijn tank liet vullen (thuis). Mijn 300D (die letterlijk alles slikte) vertoonde een pingelachtig gedrag in die mate dat ik additief moest bijvoegen. Op het laatst, toen ik vertrok naar Zweden vulde ik de tank thuis en bij iedere tankbeurt schreef ik de kms op. Ik weet dus hoever ik gereden heb met "mijn" diesel, vervolgens in Duitsland volgetankt en dan weer in Zweden. Mijn eerste twee gereden stukken waren krek onder dezelfde omstandigheden (2x 600 km constant 130) en de Duitse diesel was minstens een liter zuiniger. Ik heb later gekocht bij Fina en het probleem heeft zich nimmer nog voorgedaan.

                      Comment


                      • #41
                        Re: Werkelijk benzineverbruik

                        Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                        Ik kan een soortgelijk verhaal vertellen, niet bij Gabriels maar een andere merkloze leverancier bij wie ik ooit mijn tank liet vullen (thuis). Mijn 300D (die letterlijk alles slikte) vertoonde een pingelachtig gedrag in die mate dat ik additief moest bijvoegen. Op het laatst, toen ik vertrok naar Zweden vulde ik de tank thuis en bij iedere tankbeurt schreef ik de kms op. Ik weet dus hoever ik gereden heb met "mijn" diesel, vervolgens in Duitsland volgetankt en dan weer in Zweden. Mijn eerste twee gereden stukken waren krek onder dezelfde omstandigheden (2x 600 km constant 130) en de Duitse diesel was minstens een liter zuiniger. Ik heb later gekocht bij Fina en het probleem heeft zich nimmer nog voorgedaan.
                        Krek dezelfde omstandigheden op een afstand van maar liefst 600 km is toch wel niet evident hoor; ik denk aan temperatuur, wind, neerslag, ondergrond, zelfs luchtvervuiling...
                        Ik beweer geenszins dat je bewering onwaar is, maar een snelweg is nog geen gecontroleerd testcircuit waar je alles in de hand hebt.
                        Minder glas dan vroeger, maar beter.

                        Comment


                        • #42
                          Re: Werkelijk benzineverbruik

                          Kijk het verbruik van je wagen na op:
                          Mit Spritmonitor.de den Spritverbrauch und die Autokosten berechnen, mit anderen vergleichen und sehen, welche Fahrzeuge am sparsamsten sind.

                          Je ziet dat iedereen anders verbruikt, het is niet omdat je defensief rijdt, dat je ook ecologisch rijdt.

                          Kijk naar het gemiddeld verbruik van je type wagen, voor alle gebruikers.
                          Kijk niet naar wat de constructeur in de brochure vermeld.

                          Je kan trouwens zelf ook meedoen en je eigen verbruik loggen, zodat de statistieken zich verder aanvullen.

                          Zelf geen auto-man, maar wel handige site.

                          Comment


                          • #43
                            Re: Werkelijk benzineverbruik

                            Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                            Straf spul die additieven, bij Total Excellium en Shell V-Power doen ze daarvan één liter op een tank van 10.000 liter....
                            Ik moet de eerste nog tegenkomen die zwart op wit kan bewijzen dat je met een bepaald merk diesel 10% kan besparen,
                            de prijs daarentegen, daar kan je die 10% gemakkelijk terug vinden.

                            De verschillen, ook nog te nemen met een korrel zout... KLIK
                            Het gaat hem mij niet (enkel) om het verbruik maar vooral om de betrouwbaarheid. Ik rij meer dan 35 jaar met diesels, na een probleemperiode met Opel en goedkope diesel de keuze gemaakt om nooit nog goedkope bazaar te tanken én om nooit nog Opel aan te schaffen. Sindsdien met Mazda nooit in panne gestaan, en in tegenstelling tot collega's ook nooit een ERG klep moeten vervangen. Ieder moet voor zich maar uitmaken of die extra euro's wat waard zijn.
                            Hombre

                            Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                            Comment


                            • #44
                              Re: Werkelijk benzineverbruik

                              Ik rijd al meer dan 12 jaar en met dezelfde kar.
                              Durf zelfs niet van merk benzine te veranderen.
                              Belachelijk? Tja, ik heb geen idee.
                              Ubi bene, ibi patria.
                              BD0388BE
                              Een website

                              Comment


                              • #45
                                Re: Werkelijk benzineverbruik

                                Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                                Ik kan een soortgelijk verhaal vertellen, niet bij Gabriels maar een andere merkloze leverancier bij wie ik ooit mijn tank liet vullen (thuis). Mijn 300D (die letterlijk alles slikte) vertoonde een pingelachtig gedrag in die mate dat ik additief moest bijvoegen. Op het laatst, toen ik vertrok naar Zweden vulde ik de tank thuis en bij iedere tankbeurt schreef ik de kms op. Ik weet dus hoever ik gereden heb met "mijn" diesel, vervolgens in Duitsland volgetankt en dan weer in Zweden. Mijn eerste twee gereden stukken waren krek onder dezelfde omstandigheden (2x 600 km constant 130) en de Duitse diesel was minstens een liter zuiniger. Ik heb later gekocht bij Fina en het probleem heeft zich nimmer nog voorgedaan.
                                Ik zal zeker niet betwisten dat er verschil in kwalliteit is met het buitenland Paul, maar wat je hier in West-Vlaanderen koopt,
                                komt allemaal van Roeselare hier een paar km van ons deur, als je tankt bij een pomp met weinig afzet en met oude vuile
                                tanks, dat is wat anders.....
                                Als je nog eens hier komt, neem eens een afrit verder Paul. (Roeselare haven)

                                Aan het kanaal in Roeselare staan de enorme brandstoftanks van energiegroep G&V uit Kuurne.
                                De opslagplaats met negen tanks (230.000 ton) is de grootste in onze provincie voor maar liefst 192 miljoen liter diesel, benzine en huisbrandolie.
                                De grootste tank is 22 meter hoog.

                                Je moet eens gaan zien welke vrachtwagens en van welke merken daar gaan vullen, je ziet er Schell, Esso, Dats enz....... KLIK

                                Lees ook DIT eens.
                                Last edited by Guest42; 19 maart 2014, 14:01.

                                Comment

                                Working...
                                X