Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Werkelijk benzineverbruik

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Werkelijk benzineverbruik

    Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
    Mijn Clio 1,2 (8 kleppen) heeft een werkelijk verbruik van 6,2 liter per 100km, maar als ik er niet mee op de snelweg kom, dan zie ik bij de volgende tankbeurt dat die soms maar 5,8 liter per 100km heeft verbruikt (er zit geen computer in, ik bereken het verbruik bij elke tankbeurt).
    Dat is een auto van eind 2000 (ingeschreven op 3 januari 2001).
    Of een recentere Clio met benzinemotor werkelijk zoveel zuiniger is, dat weet ik niet, maar als ik tests lees dan slagen ze er tijdens die test altijd in om meer te verbruiken.
    Misschien is die nieuwe TCe 90 motor wel zuiniger, maar het opgegeven verbruik van de nieuwe Clio 1,2 16V ligt niet zoveel lager dan het werkelijke verbruik van mijn oude Clio (ik kan dus geen geld uitsparen door een nieuwe te kopen, of het moet zo'n TCe 90 zijn).
    Ik hou mij aan de snelheidsbeperkingen (rekening houdend met de GPS, ik rij op de teller dus net iets sneller dan de snelheidsbeperking), en aan de lichten ben ik zelfs met die tamme 1,2 gewoonlijk nog als eerste weg.
    Ik rij dus vlot, maar niet sneller dan toegelaten.

    Mijn vorige wagen, een Renault Express 1,6 diesel (zonder turbo) verbruikte als ik er niet mee op de snelweg kwam 5 liter per 100km, op de snelweg steeg het verbruik naar 6,5 liter.
    Dat was dus ook niet zo slecht voor een bestelwagen met ouderwetse technologie.

    Een van mijn collega's reed toen met een Golf Diesel, en die verbruikte ook zo'n 5 liter, maar daarna kocht hij een nieuwe, en die verbruikte bijna een liter meer (die had wel veel meer pk's).
    Ik rij natuurlijk niet met een bestelwagen, maar wel een personenwagen diesel, maar bij mij is het net andersom, mijn verbruik daalt met bijna 2 liter (over grote afstand) op autowegen.
    Maar omdat ik slechts een paar keer per jaar op reis ga met de auto, doe ik het grootste deel van mijn km 'rond de kerktoren', dus is mijn gemiddeld verbruik eerder aan de hoge kant. Voor onze volgende heb ik toch maar voor benzine geopteerd, want je weet maar nooit wat ze met de diesel(s) van plan zijn.
    Groetjes
    Last edited by Guest17; 18 maart 2014, 17:35.

    Comment


    • #17
      Re: Werkelijk benzineverbruik

      Idd. je kan de opgegeven cijfers sterk benaderen met de juiste rijstijl en de juiste ingesteldheid.

      Mijn Fiesta 1.6 diesel heeft nu over 4 jaar bekeken een gemiddelde van 4.4/100 km. (Ford gaf in 2010 3.7 of zoiets op).

      Dat ik er boven zit is mijn eigen schuld, de eerste 6 maanden gereden zoals al heel mijn leven, gewoon gas geven en vertragen aan de kruispunten, enz.

      Toch haal ik regelmatig met een volle tank gemiddelde verbruikscijfers die zelfs ONDER de fabriekswaarden zijn, ttz. mijn laagste gemiddeld verbruik was 3,48 l/100 km. (maximum was al eens 6,01 l).

      8 tankbeurten kon ik toch onder de 3.7 liter blijven, 39 tankbeurten onder de 4 liter, de rest ligt hoger.

      En ik rijdt niet op de speciale dunne banden van Michelin met lage rolweerstand, noch met de 14" velgen maar wel met 195/40/17 Dunlops of Continentals en 's winters met winterbanden.

      Wel doe ik tweemaal daags een traject van 36 km. in gewone straten en een paar stukjes rijksweg (bv. stuk Boechout tot Lier). Een hoop lichten, een hoop traag verkeer, schoolomgevingen, spoorwegovergang, ...

      Vlot optrekken is gebleven, maar ik heb geen probleem om tegen 35, 45, 65 en 90 per uur te rijden op cruisecontrol en echt remmen probeer ik zoveel mogelijk te vermijden.

      Buiten dat, zoals hoger al geschreven, die cijfers zijn richtgetallen en de regels gelden voor alle merken, daardoor kan je toch inschatten welke auto of welk type zuiniger kan zijn dan een ander.

      Het is je rechtervoet en niet de verkoopfolder die je verbruik bepaalt.

      Eigenlijk zoals fotograferen, het is NIET de lens en NIET de camera die het resultaat levert, het is de fotograaf die het juiste werk moet doen.
      Last edited by Lalonde; 18 maart 2014, 17:56.

      Comment


      • #18
        Re: Werkelijk benzineverbruik

        Als je veel korte ritten doet zal je in de winter ook een veel hoger verbruik hebben dan in de zomer. Ik kan met mijn Golf V TDI van 90 pk ook zonder problemen minder dan 4.5 l. verbruiken op de boordcomputer, maar jammer genoeg liegt dat ding wel iets minder dan 1l/100 km. in de "slechte" richting... Zal een VW kwaaltje zijn zeker .
        Normaal haal je inderdaad het laagste verbruik op secundaire wegen, maar waar je dan liefst niet teveel lichten tegenkomt en kan blijven rijden tussen 70 en 90 km./h.
        Maar op lange ritten heb ik bv. tijdens reizen naar de bergen, aan 30°C, de airco dus vollen bak, en 3 mensen + volle koffer ook een effectief verbruik van 5.3l. gehaald. Vind ik nog zo slecht niet voor een bak van 8 jaar oud... Maar vorige winter zat ik nu en dan aan bijna 7 l. (over deze winter moeten we niet spreken...).

        Die merken mogen inderdaad wel een wat realistische verbruik aangeven. Zo moeilijk kan het niet zijn om een realistische norm uit te denken. Maar langs de andere kant : je zal het toch maar echt weten als je er effectief mee rijdt, want de invloed van die rechtervoet is niet te onderschatten...
        Groeten,

        Polleke

        Comment


        • #19
          Re: Werkelijk benzineverbruik

          Ik geraak onmogelijk onder de 11 liter, maar dat wist ik van op voorhand.

          Comment


          • #20
            Re: Werkelijk benzineverbruik

            Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
            Voor onze volgende heb ik toch maar voor benzine geopteerd, want je weet maar nooit wat ze met de diesel(s) van plan zijn.
            Groetjes
            Ze moeten nog niets van plan zijn, de huidige moderne diesels zijn minder geschikt voor korte trajecten, als je na 100.000 km een nieuwe roetfilter
            moet steken of een paar keer problemen hebt met een EGR klep is je winst op brandstof gaan vliegen.

            Wie iedere dag lange trajecten rijdt zal daar normaal geen last van hebben.

            Comment


            • #21
              Re: Werkelijk benzineverbruik

              Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
              OK, maar als we nu eens deze denkwijze doorzetten naar onze hobby. We kopen een camera die zogezegd 12FPS kan halen maar in de praktijk blijkt dit er maar 10 te zijn.
              Men koopt een zoomlens van pakweg 200-400mm maar zal maar 330mm geven.
              Niet vergelijkbaar, een camera of lens heeft specifieke waarden voor wat je aanhaalt, een verbruik wordt opgegeven in gemiddelde.
              Net als een auto wel de juiste afmetingen zal hebben en de juiste kofferinhoud, tankinhoud en ruitenwisservloeistof.
              Als je toch wil vergelijken moet je de gemiddelde batterijduur (verbruik) nemen ... 500 foto's gemiddeld, maar wat als jij maar 300 haalt omdat je altijd IS en flits gebruikt met live view en een ander haalt 600 omdat hij nooit IS gebruikt en nooit live view.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • #22
                Re: Werkelijk benzineverbruik

                Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                Ze moeten nog niets van plan zijn, de huidige moderne diesels zijn minder geschikt voor korte trajecten, als je na 100.000 km een nieuwe roetfilter
                moet steken of een paar keer problemen hebt met een EGR klep is je winst op brandstof gaan vliegen.

                Wie iedere dag lange trajecten rijdt zal daar normaal geen last van hebben.
                Jouw woorden zijn ongeveer deze van de verkoper .
                Groetjes

                Comment


                • #23
                  Re: Werkelijk benzineverbruik

                  Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
                  Een week of 2 terug had ik ruim 1130km met één tankbeurt van 72 liter, een werkelijk verbruik van 6.4 liter terwijl de cataloog 5.2 liter aangeeft... De boordkomputer gaf op die tankbeurt netjes 5.6 liter aan, bijna een litertje meer dus.
                  De boordcomputer geeft vermoedelijk wel een correctere weergave van verbruik per km dan je berekening ... die telt het verbruik per km van de gereden km's en niet het verbruik per uur van de stilstand aan de lichten of waar dan ook.
                  Uw totaal verbruik dat je betaalt is wel effectief wat je er in kapt en er na x aantal km terug moet bij kappen, maar het verbruik per km is dat wat je verbruikt tijdens beweging ... dan zal die er niet ver af zitten.
                  Als je de boordcomputer wil controleren moet je eigenlijk voltanken en niet meer stoppen tot je voldoende hebt gereden om het gemiddelde te kunnen berekenen.

                  Maar bij wagens waar deze berekening niet zo wordt gemaakt moet je dan ook via effectief verbruik rekenen zonder stil te staan ... dat is het echt verbruik per km.
                  Wie veel stil staat telt eigenlijk meer het verbruik per uur dan per km, hetgeen fabrikanten niet doen.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • #24
                    Re: Werkelijk benzineverbruik

                    Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                    Ze moeten nog niets van plan zijn, de huidige moderne diesels zijn minder geschikt voor korte trajecten, als je na 100.000 km een nieuwe roetfilter
                    moet steken of een paar keer problemen hebt met een EGR klep is je winst op brandstof gaan vliegen.

                    Wie iedere dag lange trajecten rijdt zal daar normaal geen last van hebben.
                    Op voorwaarde dat ze deftig tuig gebruiken. Mijn zus doet 35000 km./jaar, hoofdzakelijk op autosnelwegen. Ze rijdt niet sportief, maar zeker niet als een slak. Vorige week heeft ze haar 1e EGR klep laten steken (op een 120.000 km. en nog geen 4 jaar oud). VW heeft een behoorlijk deel van de factuur betaald : blijkbaar weten ze dus dat hun gebruikte EGR klep niet bijster degelijk is. De wagen is een VW polo 1.6 TDI blue technology van 90 pk...
                    Nu : het ding is toch een firmawagen, dus voor haar speelt het niet veel een rol. Maar het geeft toch wel aan dat die EGR techniek allesbehalve betrouwbaar is.

                    Mijn euro 4 golf heeft geen roetfilter, en voorlopig nog geen last gehad van die EGR-klep : ik hoop dat het zo blijft, want ik doe steeds meer korte ritjes... Nu : hij is juist geschouwd, en dus weer "uitgeblazen" tijdens de roettest...
                    Groeten,

                    Polleke

                    Comment


                    • #25
                      Re: Werkelijk benzineverbruik

                      Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                      Ik geraak onmogelijk onder de 11 liter, maar dat wist ik van op voorhand.
                      Wat ik met zekerheid weet is dat benzine ferm duur is geworden
                      Mijn kar heeft een 1liter-motor.
                      En ik maak meer korte dan lange ritten.
                      Kom dus tussen de 6,5 à 7 liter.

                      Heb vroeger langere ritten gemaakt met dezelfde auto op de autostrade.
                      Daar lag het verbruik merkelijk lager.
                      Probleem is dat die benzinetank ALTIJD leeg geraakt
                      Ubi bene, ibi patria.
                      BD0388BE
                      Een website

                      Comment


                      • #26
                        Re: Werkelijk benzineverbruik

                        Ik maak dagelijks 2x 25 km in de bergen en door de bochten. Mijn rijstijl : redelijk sportief.
                        Mijn Yariske D4D (diesel) van 2004 verbruikt in de winter 5,5 liter en in de zomer 4,6 liter.
                        Ik ben best wel tevreden met dat verbruik. Alleen slijten mijn banden zo vlug...

                        Hoe komt dat eigenlijk, dat verschil in verbruik tussen winter en zomer?
                        Touch the Earth...Gently
                        www.passionsenfrance.com

                        Comment


                        • #27
                          Re: Werkelijk benzineverbruik

                          Interessant: http://www.febiac.be/public/content.aspx?FID=606

                          Willy
                          Hombre

                          Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                          Comment


                          • #28
                            Re: Werkelijk benzineverbruik

                            de mijne verbruikt soms niks ik vertrek, en de boordcomputer zegt dat ik nog 450 km kan rijden, en ik rij naar... = 40 km en den boordcomputer zegt dat ik nog 490km kan doen, dus ik krijg soms 50 km kado
                            ( citroen C3 )

                            Comment


                            • #29
                              Re: Werkelijk benzineverbruik

                              Waar niemand over spreekt, maar wat ook doet aan het verbruik is het verschil in brandstof. Wat ik bedoel is tussen merken. Ik heb al de praktijk gemerkt dat als u bij merk A diesel tankt dat dit toch een meer verbruik kan zijn dan tov van merk X.

                              Grt,

                              Jean-Pierre

                              Comment


                              • #30
                                Re: Werkelijk benzineverbruik

                                Oorspronkelijk geplaatst door JPR Bekijk bericht
                                Waar niemand over spreekt, maar wat ook doet aan het verbruik is het verschil in brandstof. Wat ik bedoel is tussen merken. Ik heb al de praktijk gemerkt dat als u bij merk A diesel tankt dat dit toch een meer verbruik kan zijn dan tov van merk X.

                                Grt,

                                Jean-Pierre
                                Dat verbaast mij nogal omdat de tankauto's die de diesel naar de verschillende merken tankstations brengen uit hetzelfde vat laden bij de laaddepots. Zou er niet toch een andere variabele in het spel zijn bij jouw bevindingen?

                                Comment

                                Working...
                                X