Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Western Digital Red crash

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Western Digital Red crash

    Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
    Serverschijven zijn wel normaal bedoeld om in serveromgevingen te draaien: met airco, loeiharde ventilatoren en redundante voedingen.
    Geen zorgen: de NAS staat op een plaats waar dit niks uitmaakt.

    Comment


    • #17
      Re: Western Digital Red crash

      Stond je NAS continu op, Frank ?
      Hout vasthouden - ik heb net een nest WD RED 4TB's gekocht....
      ( maar ook wel voldoende backup hoor
      ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
      Si non, on devient bonbon
      Et les gens nous mangent !"

      Comment


      • #18
        Re: Western Digital Red crash

        Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
        Stond je NAS continu op, Frank ?
        Hout vasthouden - ik heb net een nest WD RED 4TB's gekocht....
        ( maar ook wel voldoende backup hoor
        24/7 met hibernation voor de disks na 1 uur inactiviteit. Enkel met verlof gaat ze uit. Load cycle count was ook vrij laag met ca 3600 over die 20 maand.

        Comment


        • #19
          Re: Western Digital Red crash

          Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
          Wat met de foto's en persoonlijke data die op de schijf staan?
          Als je de schijf binnenbrengt voor garantie ben je je gegevens kwijt, Western Digital vervangt de schijf, maar kopieert ze niet en ik veronderstel dat de winkel dat ook niet gaat doen.
          Als je ze uit handen geeft weet je nooit wie er in zit te neuzen, als de schijf nog leesbaar is.
          Eventueel kan je via Data Lifeguard Diagnostic de schijf overschrijven. Dit doe je via Test - Write Zeroes. Er zijn nog programma's die zelfs verschillende keren met verschillende patronen overschrijven, maar dit is al voldoende.
          Als je ze gewoon formatteert of de partitietabel verwijdert kan de data toch nog teruggehaald worden.
          Nikon D7100, Tamron SP AF 17-50mm F/2.8 XR Di II LD, Nikon 35 DX AF-S 1,8G, Sigma 70mm F2.8 EX DG Macro, 18-55 kit, 55-200 kit
          Mijn fotosite: www.verschaeren.org
          Mijn website: www.computerhersteller.be

          Comment


          • #20
            Re: Western Digital Red crash

            Hoe warm kwam die schijf die stuk is gegaan ? Mijn 4TB Reds in mijn Synology worden iets van een 33 max. 35°C. Dat mag geen probleem zijn. Alles dat neigt naar 50°C en hoger is dat zeker wel...
            Bij mij staat die nas ook altijd op, hoewel het ding na 20 min. inactiviteit zichzelf uitschakelt.
            Groeten,

            Polleke

            Comment


            • #21
              Re: Western Digital Red crash

              Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
              Hoe warm kwam die schijf die stuk is gegaan ? Mijn 4TB Reds in mijn Synology worden iets van een 33 max. 35°C. Dat mag geen probleem zijn. Alles dat neigt naar 50°C en hoger is dat zeker wel...
              Bij mij staat die nas ook altijd op, hoewel het ding na 20 min. inactiviteit zichzelf uitschakelt.
              Nooit veel hoger dan de omgevingstemperatuur. De vorige dagen was dit dus zo'n 27°C

              Comment


              • #22
                Re: Western Digital Red crash

                Intussen wordt de schijf volledig met nullen overschreven (duurtijd > 8uur), iets wat gisteren zelfs niet lukte. Ik heb antwoord van de winkel gekregen dat ik met de schijf mag langskomen en dat ze 'm dan gaan testen en omruilen indien de vernoemde fout kan worden gereproduceerd. Die nieuwe schijf wordt dan in mijn "backup chain" opgenomen. In de NAS komen dan 2X 4TB Re's die ik vooraf uiteraard uitgebreid ga testen.

                Comment


                • #23
                  Re: Western Digital Red crash

                  Hopelijk heb je het rapport opgeslagen op je PC na de test want het is goed mogelijk dat die schijf, na het overschrijven van nullen, geen fouten meer heeft omdat de kapotte clusters overgeslagen worden na het overschrijven.
                  Sony A7II + Carl Zeiss Lowia f/2 50mm + Carl Zeis Vario Tessar FE f/4 16-35mm ZA OSS
                  Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Western Digital Red crash

                    Oorspronkelijk geplaatst door brunov Bekijk bericht
                    Ik weet niet zeker of het via USB gaat lukken. De schijven worden op hardware-niveau aangesproken en het zit er in dat de usb-chips de commando's niet doorlaten. Oeps, net mailtje gekregen met jouw update, het werkte dus wel...
                    Dat wil absoluut niet zeggen dat dit voor iedereen gaat werken. Frank investeert nogal flink in kwaliteits-USB kabels

                    Jan

                    Comment


                    • #25
                      Re: Western Digital Red crash

                      Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                      Hopelijk heb je het rapport opgeslagen op je PC na de test want het is goed mogelijk dat die schijf, na het overschrijven van nullen, geen fouten meer heeft omdat de kapotte clusters overgeslagen worden na het overschrijven.
                      Ik heb het rapport. Gegevens in post #10

                      Edit: full erase gelukt maar gefaald bij een quick check daarna:

                      Test Option: WRITE ZEROS
                      Model Number: WDC WD30EFRX-68AX9N0
                      Unit Serial Number: WD-WMC1T00xxxxx
                      Firmware Number: 80.00A80
                      Capacity: 3000.59 GB
                      SMART Status: PASS
                      Test Result: COMPLETE
                      Test Time: 21:36:23, March 12, 2014

                      Test Option: QUICK TEST
                      Model Number: WDC WD30EFRX-68AX9N0
                      Unit Serial Number: WD-WMC1T00xxxxx
                      Firmware Number: 80.00A80
                      Capacity: 3000.59 GB
                      SMART Status: PASS
                      Test Result: FAIL
                      Test Error Code: 06-Quick Test on drive 7 did not complete! Status code = 07 (Failed read test element), Failure Checkpoint = 105 (Unknown Test) SMART self-test did not complete on drive 7!
                      Test Time: 21:39:29, March 12, 2014

                      Morgen naar de winkel ermee!
                      Last edited by frank207be; 12 maart 2014, 20:43. Reden: quote toegevoegd

                      Comment


                      • #26
                        Re: Western Digital Red crash

                        Vandaag ben ik met de schijf naar de winkel geweest waar ze getest en uiteraard defect bevonden is. Gezien de relatieve ouderdom wordt ze opgestuurd voor onderzoek en binnen 3 weken zou ik dan een nieuwe krijgen.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Western Digital Red crash

                          Het zal helaas geen nieuwe zijn maar een "refurbished" exemplaar zijn met 1 jaar garantie.
                          Enfin dat was vroeger zo toch, het kan zijn dat er nu meer garantie gegeven wordt.
                          Sony A7II + Carl Zeiss Lowia f/2 50mm + Carl Zeis Vario Tessar FE f/4 16-35mm ZA OSS
                          Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Western Digital Red crash

                            Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                            Vandaag ben ik met de schijf naar de winkel geweest waar ze getest en uiteraard defect bevonden is. Gezien de relatieve ouderdom wordt ze opgestuurd voor onderzoek en binnen 3 weken zou ik dan een nieuwe krijgen.
                            Hm, dan is mijn service beter...
                            Als ik zo'n schijf binnenkrijg, van eender welke winkel, test ik ze en check ik de garantiestatus bij Western Digital. Als ze inderdaad defect is en nog onder garantie is, dan vraag ik een RMA aan, accepteer ik de borg op mijn kredietkaart en na drie dagen is er een vervangschijf. Eventueel kan ik dan eerst nog de defecte schijf kopiëren alvorens ik ze opstuur naar WD.
                            OK, dat kost iets van €17 aan verzendingskosten (de laatste keer, was voor 1 desktop en 2 laptopschijven), maar dan heeft mijn klant wel alles terug op een dag of 3-4.

                            Het belangrijkste is natuurlijk dat je genoeg backups had. Niet zoals een klant van mij... Harde schijf van de pc kapot, schurend geluid, totaal niet leesbaar. Opgestuurd naar labo waar de koppen vervangen werden, alles werd gerecupereerd. Kostprijs: €750 excl. BTW...
                            Samen met de pc hadden ze een externe harde schijf binnengebracht die ook raar deed. Ook de harde schijf kapot met een schurend geluid... Deze moet nog opgestuurd worden als ze terug genoeg gespaard hebben om de rekening te kunnen betalen...
                            Op de schijf van de pc stonden de foto's van sinds ze de pc gekocht hebben, op de externe stonden de foto's van voor de aankoop van de pc... Ze moeten dus beide schijven laten onderzoeken om alles terug te hebben...
                            Nikon D7100, Tamron SP AF 17-50mm F/2.8 XR Di II LD, Nikon 35 DX AF-S 1,8G, Sigma 70mm F2.8 EX DG Macro, 18-55 kit, 55-200 kit
                            Mijn fotosite: www.verschaeren.org
                            Mijn website: www.computerhersteller.be

                            Comment


                            • #29
                              Re: Western Digital Red crash

                              Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                              Het zal helaas geen nieuwe zijn maar een "refurbished" exemplaar zijn met 1 jaar garantie.
                              Enfin dat was vroeger zo toch, het kan zijn dat er nu meer garantie gegeven wordt.
                              Noppes, geen extra garantie... Het zijn inderdaad refurbished schijven. De 3 schijven die ik laatst teruggestuurd heb hebben alledrie zo'n 3 maanden garantie gekregen, wat ongeveer overeenkomt met de resterende garantie van de oorspronkelijke schijven.
                              Nikon D7100, Tamron SP AF 17-50mm F/2.8 XR Di II LD, Nikon 35 DX AF-S 1,8G, Sigma 70mm F2.8 EX DG Macro, 18-55 kit, 55-200 kit
                              Mijn fotosite: www.verschaeren.org
                              Mijn website: www.computerhersteller.be

                              Comment


                              • #30
                                Re: Western Digital Red crash

                                Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                                Het zal helaas geen nieuwe zijn maar een "refurbished" exemplaar zijn met 1 jaar garantie.
                                Enfin dat was vroeger zo toch, het kan zijn dat er nu meer garantie gegeven wordt.
                                Wat ik er uit verstond was dat het een nieuwe zou zijn. Garantie loopt nog 16 maand (3jaar totaal)

                                Comment

                                Working...
                                X