Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De "levenslange garantie" van Facom is een lachertje.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: De "levenslange garantie" van Facom is een lachertje.

Ik heb ooit ook al een paar gescheurde dopsleutels gehad, maar dat waren er van een vrij goedkope set, de defecte dopsleutel heb ik dan telkens vervangen door degelijkere (er zit ook een van Facom bij).
    De laatste jaren sleutel ik hier niet meer zoveel, mijn auto krijgt af en toe verse olie (elke 2 jaar), en als er meer aan moet gebeuren, dan moet die tegenwoordig toch naar de garage omdat er speciale apparatuur nodig is.

Eigenlijk sleutel ik thuis vooral nog aan fietsen, vroeger haalde ik geregeld de hele ophanging van mijn motor uit elkaar om alle lagertjes zuiver te maken en er opnieuw vet in te doen.
    Elke keer dat ik de ketting + tandwielen verving werd er de hele achter ophanging uit gehaald omdat ik altijd een gesloten ketting bestelde (dan moet de achterbrug er uit om de ketting er over te leggen).
    De voorvork werd elk jaar gedemonteerd om de balhoofdlagers zuiver te maken, opnieuw in te vetten, en af te regelen (als ik dat niet deed, dan moest ik ze een jaar later vervangen, door de te onderhouden gingen ze veel langer mee).
    Omdat ze het hier toch over slagmoersleutels hebben, de gemakkelijkste manier om de moer van het voorste tandwiel van een motor los te krijgen is met een slagmoersleutel.
    Je houdt gewoon het achterwiel met je voet tegen, dat is al voldoende om de moer los te krijgen (motor op de middenbok, anders wil die vooruit rijden).
    Zonder die slagmoersleutel heb je een paar grote hefbomen en een helper nodig als je die moer los wil krijgen (en dan maak je veel gemakkelijker stukken).
    Voor de koppeling heb ik die slagmoersleutel ook een paar keer gebruikt (bij 2 van mijn motoren heb ik ooit de koppelingsplaten moeten vervangen).
    Volgens mij kan het geen kwaad om moeren los te draaien met een slagmoersleutel, voor kritische bouten en moeren moet je wel een momentsleutel gebruiken om ze vast te zetten (die heb ik ook).
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
      Ik gebruik voor mijn wielwisselingen steeds een momentsleutel die in beide richtingen werkt. Eéntje van Teng Tools :http://www.tengtools.com/ Werkt perfect . Op mijn bouten gaat rond de 110 Nm en hier dus nooit problemen voor het lossen van de bouten. De socket is van teflon om mogelijke beschadiging op de velg tegen te gaan.
      Zo'n slagmoersleutel met batterijen heb ik ook en dat is verdraaid wel handig als je verschillende keren per jaar velgen wisselt. Natuurlijk wordt die pas gebruikt als de bouten met de momentsleutel al een draai los zijn.
      Zou het toch niemand aanraden om de moment sleutel te gebruiken bij het lossen. Zal de duurzaamheid en accuraatheid niet te goede komen. Als je niet met een slagmoersleutel wil lossen kun je beter zo'n lange trek stang gebruiken.
      Sony A300 :.: Sony 18-70 f3.5-5.6 :.: Minolta 35-70 f4 :.: Minolta 28-135 f4-4.5 :.: Sony HVL-F42AM

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door n0sTRa Bekijk bericht
        Zou het toch niemand aanraden om de moment sleutel te gebruiken bij het lossen. Zal de duurzaamheid en accuraatheid niet te goede komen. Als je niet met een slagmoersleutel wil lossen kun je beter zo'n lange trek stang gebruiken.
        Inderdaad n0sTRa, tenzij je de Facom S.203DA gebruikt, stukken beter dan die klikkers, en je zet ze op twee seconden terug op nul,
        bovendien kan je er speciale verlengstukken bij verkrijgen waardoor je het koppel verdubbeld zonder dat je er een tweede sleutel voor nodig hebt,
        kan je uitbreiden met zowel een ratel als een set steelsleutelkoppen of open ring enz.
        Enige nadeel is dat je ze steeds met je duim moet herwapenen, (zelfde beweging als je film doorspoelen op een oude analoge cam )
        En nog een nadeel... de prijs, als je de volledige set wil kost dat je iets van 1.000€, ik heb alleen deze met 1/2 inch ratel.
        Maar het is zoals je zegt, om te lossen ben je beter met een lange dophouder met gewricht.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door n0sTRa Bekijk bericht
          Goed om weten, bedankt !
          Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Ben deze morgen eens naar de loods in Staden gaan kijken Paul, ik wist dat ik er nog ergens wist liggen.
            Heb er nog ongeveer 100 à 150 nieuwe sets (lagen bijna bij het schroot )
            Er is wel telkens een 13 te kort, ik heb er nu enkele sets van Heyco uitgezocht, eentje voor U Paul, eentje voor Vincent en eentje voor Pol,
            voor Pol heb ik ook nog een verlengde stang om zijn wielen te lossen, ook van Heyco, geen brol dus. KLIK
            Jullie kunnen er dus elk een "gratis" setje verwachten voor Vincent moet ik zijn pakje nog maken, wordt een verassing.
            Van die Heyco set heb ik zojuist een foto gemaakt, een haakstuk 1/2 inch stang met verschuifbare 1/2 inch en de (12 kant) doppen
            8, 10, 11, 14, 17, 19, 22, 24, 27 en 32 op de 13 na telkens een set met de meest gebruikte maten, maar ik moet nog ergens een bak hebben staan
            met méér dan 1.000 13mm doppen, maar weet deze momenteel niet staan. en zijn ook niet van het merk Heyco denk ik, Ik heb ook nog een partij ratels,
            Paul heeft er reeds zo ene, maar de rest weet ik ook niet liggen........
            Voor jullie drie een geluk bij een ongeluk dus, jullie mogen Paul dankbaar zijn dat hij zijn dopje van 17 heeft gebroken, dat is andere service dan
            bij Vandromme hé.

Dat heb ik dus voor jullie klaar liggen.
            Last edited by Guest42; 28 februari 2014, 12:52.

Comment

Jawadde jawadde jawadde
              Dat kan ik nooit terugbetalen in oesters
              Maar wacht tegen dat ik de strandgaperlocatie vast heb....
              Ik ga alvast een echte Gravad Lax klaarmaken volgens een aloud Zweeds recept.

Paul.

Comment

Geert, mijn dankbaarheid is groot Zie mail voor meer

Comment

Ja Geert, inderdaad dit is zoals Vincent en Paul al vernoemen meer dan een cadeau. Van mijn kant dus ook een dikke merci hoor. Wij zien mekaar hopelijk heel binnenkort.
                  Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                    Dat heb ik dus voor jullie klaar liggen.
                    Na al die negativiteit, zure opmerkingen, mierenneukerij, triviaal geklaag en dergelijke op BD te hebben gezien, doet het deugd te weten dat er hier nog mooie gebaren ook bestaan.
                    Deze komt in mijn favorieten.
                    Canon 5D, Olympus OM Zuiko 28f2.8, 50f1.4, 135f3.5, 300f4, Leica Elmarit-R 90f2.8, Yashica ML 50f1.4
                    Flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Whodimi Bekijk bericht
                      Na al die negativiteit, zure opmerkingen, mierenneukerij, triviaal geklaag en dergelijke op BD te hebben gezien, doet het deugd te weten dat er hier nog mooie gebaren ook bestaan.
                      Deze komt in mijn favorieten.
                      En dit is niet het eerste mooi gebaar van Geert.
                      Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Wees daar maar heel zeker van.

Comment

Heyco is top spul, heb er ook enkele dingen van.
                          Sony A300 :.: Sony 18-70 f3.5-5.6 :.: Minolta 35-70 f4 :.: Minolta 28-135 f4-4.5 :.: Sony HVL-F42AM

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                            Ja Geert, inderdaad dit is zoals Vincent en Paul al vernoemen meer dan een cadeau. Van mijn kant dus ook een dikke merci hoor. Wij zien mekaar hopelijk heel binnenkort.
                            Ik moest vrijdag naar Dworp Pol, ben langs Ninove gereden, en heb je setje aan de buurman van je praktijk afgegeven, (kon niet in de brievenbus)
                            is wel een setje van SAM met een speciale lange trekstang met kniegewricht om wielbouten zeer gemakkelijk los te maken.

Comment

De Geert is ondoorgrondelijk zeg ik
                              Fantastische mens ook.

Comment

ik had een jaar geleden ne "mussenbek" gelijk ze zeggen ( waterpomp tang ) en daar was de bout van gebroken. ik ging naar ne verdeler van facom, en kreeg direct ne nieuwe mee, want dat model was niet meer vooradig, dus ik denk dat ge . waar ge het binnendoet ,ne rol speelt ( ikke bij: Beentjes van den Broeck in Herentals )

Comment

Working...