Re: De "levenslange garantie" van Facom is een lachertje.
Ik heb ooit ook al een paar gescheurde dopsleutels gehad, maar dat waren er van een vrij goedkope set, de defecte dopsleutel heb ik dan telkens vervangen door degelijkere (er zit ook een van Facom bij).
De laatste jaren sleutel ik hier niet meer zoveel, mijn auto krijgt af en toe verse olie (elke 2 jaar), en als er meer aan moet gebeuren, dan moet die tegenwoordig toch naar de garage omdat er speciale apparatuur nodig is.
Eigenlijk sleutel ik thuis vooral nog aan fietsen, vroeger haalde ik geregeld de hele ophanging van mijn motor uit elkaar om alle lagertjes zuiver te maken en er opnieuw vet in te doen.
Elke keer dat ik de ketting + tandwielen verving werd er de hele achter ophanging uit gehaald omdat ik altijd een gesloten ketting bestelde (dan moet de achterbrug er uit om de ketting er over te leggen).
De voorvork werd elk jaar gedemonteerd om de balhoofdlagers zuiver te maken, opnieuw in te vetten, en af te regelen (als ik dat niet deed, dan moest ik ze een jaar later vervangen, door de te onderhouden gingen ze veel langer mee).
Omdat ze het hier toch over slagmoersleutels hebben, de gemakkelijkste manier om de moer van het voorste tandwiel van een motor los te krijgen is met een slagmoersleutel.
Je houdt gewoon het achterwiel met je voet tegen, dat is al voldoende om de moer los te krijgen (motor op de middenbok, anders wil die vooruit rijden
).
Zonder die slagmoersleutel heb je een paar grote hefbomen en een helper nodig als je die moer los wil krijgen (en dan maak je veel gemakkelijker stukken).
Voor de koppeling heb ik die slagmoersleutel ook een paar keer gebruikt (bij 2 van mijn motoren heb ik ooit de koppelingsplaten moeten vervangen).
Volgens mij kan het geen kwaad om moeren los te draaien met een slagmoersleutel, voor kritische bouten en moeren moet je wel een momentsleutel gebruiken om ze vast te zetten (die heb ik ook).
Ik heb ooit ook al een paar gescheurde dopsleutels gehad, maar dat waren er van een vrij goedkope set, de defecte dopsleutel heb ik dan telkens vervangen door degelijkere (er zit ook een van Facom bij).
De laatste jaren sleutel ik hier niet meer zoveel, mijn auto krijgt af en toe verse olie (elke 2 jaar), en als er meer aan moet gebeuren, dan moet die tegenwoordig toch naar de garage omdat er speciale apparatuur nodig is.
Eigenlijk sleutel ik thuis vooral nog aan fietsen, vroeger haalde ik geregeld de hele ophanging van mijn motor uit elkaar om alle lagertjes zuiver te maken en er opnieuw vet in te doen.
Elke keer dat ik de ketting + tandwielen verving werd er de hele achter ophanging uit gehaald omdat ik altijd een gesloten ketting bestelde (dan moet de achterbrug er uit om de ketting er over te leggen).
De voorvork werd elk jaar gedemonteerd om de balhoofdlagers zuiver te maken, opnieuw in te vetten, en af te regelen (als ik dat niet deed, dan moest ik ze een jaar later vervangen, door de te onderhouden gingen ze veel langer mee).
Omdat ze het hier toch over slagmoersleutels hebben, de gemakkelijkste manier om de moer van het voorste tandwiel van een motor los te krijgen is met een slagmoersleutel.
Je houdt gewoon het achterwiel met je voet tegen, dat is al voldoende om de moer los te krijgen (motor op de middenbok, anders wil die vooruit rijden

Zonder die slagmoersleutel heb je een paar grote hefbomen en een helper nodig als je die moer los wil krijgen (en dan maak je veel gemakkelijker stukken).
Voor de koppeling heb ik die slagmoersleutel ook een paar keer gebruikt (bij 2 van mijn motoren heb ik ooit de koppelingsplaten moeten vervangen).
Volgens mij kan het geen kwaad om moeren los te draaien met een slagmoersleutel, voor kritische bouten en moeren moet je wel een momentsleutel gebruiken om ze vast te zetten (die heb ik ook).
Comment