Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De "levenslange garantie" van Facom is een lachertje.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: De "levenslange garantie" van Facom is een lachertje.

@heauche, levenslange garantie... is levenslang... en niet voor 25jaar...
    Als de hefboom 1 meter was. en Paul weegt 90kilo dan nog heeft hij maar 90nm aan kracht gezet.
    dat is peanuts als je weet dat wielbouten soms met 140nm worden vastgezet...
    It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
      @heauche, levenslange garantie... is levenslang... en niet voor 25jaar...
      Als de hefboom 1 meter was. en Paul weegt 90kilo dan nog heeft hij maar 90nm aan kracht gezet.
      dat is peanuts als je weet dat wielbouten soms met 140nm worden vastgezet...
      Inderdaad Koeno, levenslang is levenslang, 100% gelijk.
      In den Aldi heb je zelfs 3 jaar garantie op hun rommel......

Ps. 90 Kg op 1 meter is hier op mijn momentsleutel 900 Nm. moest deze zo ver komen......

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
        Ps. 90 Kg op 1 meter is hier op mijn momentsleutel 900 Nm. moest deze zo ver komen......
        Oeioei, ben ik zo mis? Ik ben euhm, geschokt
        It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

Ondertussen kost de 17mm dop reeds zijn gewicht in goud door de tijd, administratie en vervoer dat erin gestoken is. Maar ja, het principe telt.

Als er een dekseltje scheurt van een 35-jaar oud Tupperware potje, dan krijgt ge tenminste probleemloos een nieuw potje samen met een nieuw deksel want de nieuwe deksels passen niet op de oude potjes.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
            Oeioei, ben ik zo mis? Ik ben euhm, geschokt
            Dan nog; de wielbouten die je met zo'n 700Nm moet vastzetten zijn echt geen sleutelmaat 17 maar eerder het dubbele.
            Laat staan 900Nm.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
              Ondertussen kost de 17mm dop reeds zijn gewicht in goud door de tijd, administratie en vervoer dat erin gestoken is. Maar ja, het principe telt.
              Ik denk dat de dop terugkomt met een slangenklem erom en een stukje tape.
              Dan kan die weer 25 jaar mee.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door heaucheneaudt Bekijk bericht
                Ik denk dat de dop terugkomt met een slangenklem erom en een stukje tape.
                Dan kan die weer 25 jaar mee.
                Dat betwijfel ik tenzeerste, tenzij ze kunnen aantonen dat er echt misbruik is...
                Anders zal er gewoon een nieuwe terugkomen... Facom is daar meestal vrij stipt in...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                  Als er een dekseltje scheurt van een 35-jaar oud Tupperware potje, dan krijgt ge tenminste probleemloos een nieuw potje samen met een nieuw deksel want de nieuwe deksels passen niet op de oude potjes.
                  Zeker van? Volgens mij enkel als ze deze nog in productie hebben. Tegen bijleggen van de meerprijs "krijg" je dan een nieuw. Uit ervaring!
                  Mvg.
                  Robert
                  Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door heaucheneaudt Bekijk bericht
                    Dan nog; de wielbouten die je met zo'n 700Nm moet vastzetten zijn echt geen sleutelmaat 17 maar eerder het dubbele.
                    Laat staan 900Nm.
                    Inderdaad, als het om wielbouten van gewone wagens gaat, meestal tussen de 100 en 140 Nm (10 en 14 kg/m) KLIK
                    Maar een paar jaar geleden hadden ze deze van mijn Mercedes in de bandencentrale toch tot 320 Nm. aangetrokken,
                    wat na snel even uit het hoofd rekenen neerkomt op een mechanische belasting van pakweg 20 kg/mm².
                    Wetende dat de breukgrens van zo een stalen bout toch om en rond de 80 à 100 kg/mm² ligt, geen ramp voor de bout,
                    maar wel voor de rest, draad in de wielnaaf en vooral alu velgen hebben dat niet zo graag.
                    De spankracht per bout ligt dan namelijk op ongeveer 2.000 kg X 5 bouten, voor niets nodig dus,
                    en ook nog, als je een wiel moet wisselen, krijg dat maar eens los met je 30 cm lang sleuteltje, daarvoor moet je
                    pakweg 110 kg kunnen trekken op het uiteinde van je sleutel, bij een juist aangespannen wielbout is dat met een standaard bijgeleverde sleutel ongeveer 35 kg.

On topic: 12 kant dopsleutels zijn véél gevoeliger aan breken dan 6 kant dopsleutels,
                    maar een 12 kant is toch veel gemakkelijker werken.
                    Maar ik geef Paul gelijk, als je koopt met levenslange garantie, wees dan maar zeker dat dat niet wil zeggen "onbreekbaar"
                    maar een meerprijs die de garantie dekt, en hier schiet de winkel of Facom in dat geval te kort.
                    Dus, "Paul heeft gelijk"

Comment

Ik gebruik voor mijn wielwisselingen steeds een momentsleutel die in beide richtingen werkt. Eéntje van Teng Tools :http://www.tengtools.com/ Werkt perfect . Op mijn bouten gaat rond de 110 Nm en hier dus nooit problemen voor het lossen van de bouten. De socket is van teflon om mogelijke beschadiging op de velg tegen te gaan.
                      Zo'n slagmoersleutel met batterijen heb ik ook en dat is verdraaid wel handig als je verschillende keren per jaar velgen wisselt. Natuurlijk wordt die pas gebruikt als de bouten met de momentsleutel al een draai los zijn.
                      Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                        Ik gebruik voor mijn wielwisselingen steeds een momentsleutel die in beide richtingen werkt. Eéntje van Teng Tools :http://www.tengtools.com/ Werkt perfect . Op mijn bouten gaat rond de 110 Nm en hier dus nooit problemen voor het lossen van de bouten. De socket is van teflon om mogelijke beschadiging op de velg tegen te gaan.
                        Zo'n slagmoersleutel met batterijen heb ik ook en dat is verdraaid wel handig als je verschillende keren per jaar velgen wisselt. Natuurlijk wordt die pas gebruikt als de bouten met de momentsleutel al een draai los zijn.
                        Waarom LOSSEN met een momentsleutel Pol ???

Tip: Als je geen dopsleutel hebt met teflon bekleding, gewoon wat krimpkous op warmen.
                        En nog een tip voor als je geen krimpkous hebt: Neem een kleine PET fles, snij er de kop en het gat af,
                        opwarmen met een warme lucht blazer, en na krimpen en afkoelen het overtollige er gewoon afsnijden.
                        Last edited by Guest42; 24 februari 2014, 17:21.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                          Waarom LOSSEN met een momentsleutel Pol ???

Tip: Als je geen dopsleutel hebt met teflon bekleding, gewoon wat krimpkous op warmen.
                          En nog een tip voor als je geen krimpkous hebt: Neem een kleine PET fles, snij er de kop en het gat af,
                          opwarmen met een warme lucht blazer, en na krimpen en afkoelen het overtollige er gewoon afsnijden.
                          Wel ik los met mijn momentsleutel Geert, omdat ik dit met de slagmoersleutel niet betrouw. Ik heb de indruk dat er zo'n slagmoersleutel wel meer kans is om je bouten te beschadigen. Bovendien staat lager ingesteld als 110Nm. Kwestie om enkel maar te dienen om tegen te draaien.
                          Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                            Wel ik los met mijn momentsleutel Geert, omdat ik dit met de slagmoersleutel niet betrouw. Ik heb de indruk dat er zo'n slagmoersleutel wel meer kans is om je bouten te beschadigen. Bovendien staat lager ingesteld als 110Nm. Kwestie om enkel maar te dienen om tegen te draaien.
                            Ha zo Pol, echt wel verregaand en over nagedacht Pol.
                            Durf jij je auto alleen achter laten in een BMW garage Pol?
                            U bent wel een Echte Diehard wat betreft je Wagen hé Pol.

Wielbouten moeten voldoen aan kwaliteitsklasse 10.9, dat is hoger dan veel sleutels en op één na de hoogste iso klasse als ik het goed voorheb,
                            natuurlijk luchtvaart en dat soort dingen niet meegerekend.
                            Je zal dus echt wel die bouten niet mechanisch beschadigen, tenzij deze verchroomd zijn natuurlijk, en dan nog.
                            Last edited by Guest42; 24 februari 2014, 17:50.

Comment

Off topic, maar hier wat info over belasting van bouten. http://www.werktuigbouw.nl/calculators/e3_6d.htm

en voor wie niet thuis is in die eenheden, HIER een online omzet tabel.

Comment

Goed gereedschap : (actie begint na 10s)

Last edited by notex; 25 februari 2014, 16:02.

Comment

Working...
                                X