Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zomerbanden...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Zomerbanden...

Hier een Seat Leon met 65000 km, dit voorjaar komen er voor de eerste keer nieuwe zomerbanden op, dit najaar nieuwe winterbanden.
    Dus: 30.000 km met een set, ongeveer.
    Het worden waarschijnlijk Continental premiumcontact 5; heb altijd goede ervaringen gehad met Continental.

Comment

Om nog even een aanvulling te geven : in de vorige Autogids zit een toevoegsel met oa een test van 11 zomerbanden. Die continentals premiumcontact 5 worden daar oa vergeleken met "mijn" Dunlop Sport bluresponse en Michelin Energy saver plus.
      Volgens die test heb ik eigenlijk verkeerd gekozen. Normaal ga ik dus voor banden die heel goed scoren op nat wegdek. Daar zou met voorsprong de beste band de Uniroyal Rainsport 3 zijn. De beste all rounder is de Continental, maar die scoort een pak slechter voor rolgeluiden en rolweerstand. Daar is de Dunlop met voorsprong de beste...
      De michelin is op alle vlakken een stuk minder (dat was samen met de dunlop de enige "groene" band).
      Van de 11 banden scoren er 6 meer dan 8, 2 zijn ronduit slecht (minder dan 7). Dat uit zich bv. in remafstanden bij nat die 14 m. langer zijn dan bij de Continental (remafstand vanaf 100 km./h : 51.8m. voor de beste, 65.9m. voor de slechtste...).

Nu : om het lijstje maar eens te geven :
      Continental premiumcontact 5 : 9
      Uniroyal rainsport 3 : 8.9
      Pirelli Cinturato P7 : 8.8
      Dunlop sport bluresponse : 8.7
      Toyo Proxes CF 2 : 8.5
      Hankook Ventus Prime 2 : 8.4
      Michelin Energy saver plus :8.1
      Premiorri Solazo : 7.6
      Bridgestone Turanza T001 :7.3
      Westlake Radial RP 18 :6.9
      GT Radial : 6.2

Die 2 laatste zijn Chinese banden, die je dus best links laat liggen. Alles boven de 8 beschouwen ze blijkbaar als goed.
      Maar blijkbaar is het dus heel moeilijk om banden voor de volle 100% goed te krijgen (maar dat wisten we al, want banden zijn altijd een compromis). De 1e is bv. ook de band met het meeste rolgeluiden (bij 80 km/h is dat dan 73.2 dB(A), de stilste doet het met 70.7 dB(A) : 2.5 dB(A) verschil is bijna een verdubbeling...).

Een test naar levensduur is (uiteraard) niet gebeurd... De testwagen was trouwens een VW Golf VII, bandenmaat 205 55 R16...
      Ben zelf trouwens na een goeie 1000 km. nog altijd content van die Dunlopkes. Nu hopen dat dat na 50.000 km. nog altijd zo is.

Mijn zus rijdt trouwens ook met Dunlops (SP sport) op haar Polo. Wel in combinatie met winterbanden. Ze heeft nu 110.000 km. op de teller na minder dan 4 jaar, en die Dunlops zien er, ook vooraan, nog altijd quasi nieuw uit. Blijkbaar bestaan er ook Dunlops die niet supersnel verslijten.
      Haar volgende firmawagen ligt trouwens ook al vast : ze heeft gekozen voor een Volvo V40 D3 Momentum : dus een "kleine" verbetering t.o.v. het vorige ding... De winterbanden zitten nog altijd in het contract .
      Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
        Continental ... zeker weten.
        Dunlop is een heel goede band maar slijt drie keer zo snel als de andere.
        Inderdaad, Continental krijgt ook mijn stem.
        Panasonic Lumix FZ2000

Comment

Working...
        X