Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zomerbanden...

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Zomerbanden...

100000km zonder voor/achter te wisselen? Dat kan ik moeilijk geloven. Ik heb nooit meer dan 40000km gedaan, met eender welke wagen.

Ik rij normaal 90% vd tijd en zo af en toe eens wat doortrekken. Misschien ligt het aan het forse koppel (340Nm en 163pk) waardoor de aangedreven wielen het hard te verduren krijgen.

Mijn broer rijdt altijd als een gek, heeft een mondeo met dezelfde motor en doet niet eens 20000km met de voorste banden.

100000km kan ik echt niet geloven, of je moet voor/achter op tijd vervangen, en dan nog.

Nu zeggen ze dat je met 18 of 19" velgen sneller je banden slijt dan kleinere velgen. Ik denk wel dat dit juist is.
    Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
    Mijn bird foto's en urbex foto's

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
      100000km zonder voor/achter te wisselen? Dat kan ik moeilijk geloven. Ik heb nooit meer dan 40000km gedaan, met eender welke wagen.

Ik rij normaal 90% vd tijd en zo af en toe eens wat doortrekken. Misschien ligt het aan het forse koppel (340Nm en 163pk) waardoor de aangedreven wielen het hard te verduren krijgen.

Mijn broer rijdt altijd als een gek, heeft een mondeo met dezelfde motor en doet niet eens 20000km met de voorste banden.

100000km kan ik echt niet geloven, of je moet voor/achter op tijd vervangen, en dan nog.

Nu zeggen ze dat je met 18 of 19" velgen sneller je banden slijt dan kleinere velgen. Ik denk wel dat dit juist is.
      Alles hangt af van de voet ( en deels ook de types wegen ), ik heb met m'n vorige wagen bijna 90.000km gereden met de bandenset ( waren wel Michelin Primacy's die behoorlijk slijtvast zijn ) , die waren 18" -245 breedte en dat was nog met een pak meer pk's/koppel ( lees V6 tdi )... Banden slijt je nu eenmaal door optrekken/afremmen en (te) snel gaan in de bochten, ik rij beroepshalve op regelmatige basis door Duitsland en durf ook al eens goed doorduwen maar zolang dat gewoon rechtdoor is maakt dat niet veel uit.
      Ik heb 2 wagens terug nog een A6 avant gehad, m'n eerste achterbanden heb ik vervangen op 140.000km...
      Met m'n huidige wagen ben ik wel vrij zeker dat ik die 90.000 nooit zal halen, Michelin Pilot sports zijn beduidend zachter en na een kleine 20.000km merk ik dat ik waarschijnlijk amper de 60.000 ga halen, maar de wagen is ook een stuk zwaarder dan m'n vorige, afremmen vreet dan nog meer van het rubber.
      Last edited by RDB; 8 maart 2014, 18:41.
      1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

Comment

+ 100.000km met stel banden, wij kunnen dat niet maar VerSeg kan dat wel, hij kan wat wij niet kunnen en hij weet wat wij niet weten.
        Die man is gewoon geniaal

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sennheiser Bekijk bericht
          + 100.000km met stel banden, wij kunnen dat niet maar VerSeg kan dat wel, hij kan wat wij niet kunnen en hij weet wat wij niet weten.
          Die man is gewoon geniaal
          Mijn vrouw haar wagen heeft ergens een kleine 90.000km en een jaar of 7 oud, ik nodig je uit om de banden van haar wagen te komen bekijken, die kunnen rustig nog eens zolang mee , of je er iedere dag wil achter rijden is een ander paar mouwen natuurlijk , maar tot hiertoe nog nooit geen ongelukken (hout vasthouden ! )
          1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

Comment

Ik denk dat ik een redelijk normaal rijgedrag heb. Zeker niet sportief, maar ook niet traag. Om met een voorwielaandrijver meer dan 65000 km. te halen op de voorbanden zonder je banden "plat" te verslijten, moet je heel voorzichtig rijden (of heel slijtvaste banden hebben). Heb mijn voorbanden nu vervangen op 49000 km. Waren ze "normaal" versleten dan had ik waarschijnlijk de 60.000 wel gehaald, maar niet zoveel meer. De achterbanden zaten er nu 99.000 km. op en die zouden er eigenlijk nog vlot 20.000 km. kunnen op blijven liggen volgens die wettelijke norm, maar die banden waren na 8 jaar veel te hard geworden : ik had er gewoon geen vertrouwen meer in.
            Met banden (net zoals de remmen) neem ik geen risico. Banden van een ongekend goedkoop merk komen niet op mijn wagen : ik neem altijd banden die goed scoren in tests, waarbij ik het meest aandacht besteed aan het gedrag op nat wegdek (vandaar dat ik dus die Dunlops heb verkozen (naast uiteraard het feit dat deze in voorraad waren).
            En yep : er zijn behoorlijk grote verschillen tussen de goeie banden en de rommel.

Persoonlijk vind ik die wettelijke norm gewoon een lachertje : eigenlijk zouden alle banden vanaf 2.5 mm. moeten vervangen worden (en winterbanden vanaf 4 mm.). 1.6 is veel te weinig.

Daarnaast : dat merk zegt niet alles. Elk merk heeft een aantal types banden, waarbij de sportievere banden een betere wegligging hebben, en ook sneller verslijten. Beide echt goed krijgen is heel moeilijk. Zeggen dat een Continental beter is dan een Michelin is een beetje onzin. Je kan wel zeggen dat een Dunlop Sport Bluresponse beter is dan een Continental premiumcontact 5 bv. Er zijn zelfs verschillen in dezelfde types banden volgens de breedte van de band. Een test van 185/65 banden geeft dus helaas niet aan dat die banden in 205/55 hetzelfde presteren.
            De hoofdoorzaak van slijtage hangt inderdaad meest af van de rijstijl. Iemand die echt sportief rijdt zal ELKE band op 20000 km. of zelfs sneller versleten krijgen. En het hangt uiteraard ook af van de rijomstandigheden : als je altijd in de stad rijdt, en constant moet optrekken/afremmen/bochten nemen gaat het ook stukken sneller dan iemand die quasi uitsluitend op de autosnelweg zit.
            Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
              Ik zie Michelin daar niet tussen staan ????
              Misschien spreekt Michelin geen Duits.
              " Leven is slecht voor de gezondheid. " (Jacques Brel )

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                De hoofdoorzaak van slijtage hangt inderdaad meest af van de rijstijl. Iemand die echt sportief rijdt zal ELKE band op 20000 km. of zelfs sneller versleten krijgen. En het hangt uiteraard ook af van de rijomstandigheden : als je altijd in de stad rijdt, en constant moet optrekken/afremmen/bochten nemen gaat het ook stukken sneller dan iemand die quasi uitsluitend op de autosnelweg zit.
                Dan rij ik toch wel heeeeeeeeel sportief. Met Michelins op mijn Yariske doe ik hoogstens 12000 km.

Dure grap hoor, autorijden... Pfft....
                Touch the Earth...Gently
                www.passionsenfrance.com

Comment

Het is gekend dat banden van eenzelfde merk langer meegaan op de ene wagen dan om de andere. Om mijn vroegere Mercedes waren de Michelins veel vroeger versleten dan op mijn volgende BMW. Deze laatste was zelfs een sportwagen en tweezitter.
                  Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Als VerSeg met een leasingauto rijdt dan heeft hij misschien vergeten dat hij met 2 sets banden rijdt (winter- én zomerbanden) zodat hij die 100,000km ongeveer door 2 moet delen !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
                      Misschien ligt het aan het forse koppel (340Nm en 163pk) waardoor de aangedreven wielen het hard te verduren krijgen.
                      Ook dat is geen reden, snel slijten ligt aan de rechter voet en niet aan het koppel of de PK's ... als je rustig rijdt met een auto met 163PK kunt ge langer met de banden doen dan met een wagen van 90PK waar ge als een zot mee rijdt.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door marie-anne Bekijk bericht
                        Dan rij ik toch wel heeeeeeeeel sportief. Met Michelins op mijn Yariske doe ik hoogstens 12000 km.

Dat is wel heel rap... Persoonlijk vond ik die 50.000 km. voor mijn Golfje al snel. Maar op mijn polo'ke was het niet veel beter : daar was het rond 53000 km.
                        Achteraan gaat het bij een voorwielaandrijver een stuk trager. Het dubbel is daar niet direct een probleem.

Het is ook niet echt het koppel van de motor dat telt, maar het koppel aan de wielen. De huidige hoge koppelmotoren, krijgen meestal ook langere versnellingen die dat voor een groot deel compenseren.
                        Meestal zijn die "eco"-wagens ook behoorlijk saaie dingen om mee te rijden, door die lange versnellingsbak : snelle hernemingen in hoge versnellingen mag je meestal vergeten.
                        Last edited by polleke_cgc; 9 maart 2014, 21:22.
                        Groeten,

Polleke

Comment

Staan de banden op de juiste spanning ? Niet de druk die ze in de garage geven maar die uit het boekje.
                          Het kan ook zijn dat de wielen slecht uitgelijnd zijn. Dat zou bvb. kunnen als de auto een zwaar ongeval gehad heeft, eventueel in een vorig leven......
                          Zijn het Michelin's uit China?
                          12.000 km is wel heel erg weing.
                          " Leven is slecht voor de gezondheid. " (Jacques Brel )

Comment

Ik heb in mijn jonge jaren ook goed doorgevlamd en toen bestond er nog bijna geen enkele vorm van correctie door de wagen, geen ABS, geen tractie controle, gewoon puur rijden en het is me toen zelfs nooit gelukt om op zo weinig km banden erdoor te krijgen.
                            Ik zeg niet dat het niet mogelijk is als men echt de gek uithangt, maar bij normaal rijgedrag kan dit bijna niet als er geen technisch probleem is.
                            Of rij je die kapot tegen de borduur of zo?
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

Comment

Persoonlijk heb ik (werkgebonden) zelf nog een jaar of drie, vier gereden met allerlei yarissen (eerste generatie). Met een normale rijstijl moest je hiermee tussen de 30 à 40000km kunnen halen met de voorste banden. Dit met gebruik voor "rond den kerketoren" zoals wij zeggen. Indien je dit niet haalt is er iets mis, met de auto of de banden.
                              Nu is het wel zo dat ik met een yaris TS (die ik voor privégebruik had) het gepresteerd heb om de banden vooraan te moeten vervangen na 8000km (yokohama's) en achter op 11000km. Dat was wel een klein bommetje, dat plakte aan de weg (zeker met die banden). Ik ben hier toen ook meer dan eens gaan "cruisen" in de ardennen op verlaten wegen (in de buurt van niets of niemand). Leuke tijd, nu laat het verkeer (zelfs daar) dit niet meer toe!
                              Olympus OM-D EM-5 + wat glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                                Ik heb in mijn jonge jaren ook goed doorgevlamd en toen bestond er nog bijna geen enkele vorm van correctie door de wagen, geen ABS, geen tractie controle, gewoon puur rijden en het is me toen zelfs nooit gelukt om op zo weinig km banden erdoor te krijgen.
                                Ik zeg niet dat het niet mogelijk is als men echt de gek uithangt, maar bij normaal rijgedrag kan dit bijna niet als er geen technisch probleem is.
                                Of rij je die kapot tegen de borduur of zo?
                                Geen mankementen aan mijn Yariske hoor. Wegens het vlug verslijten van de banden, heb ik die laten checken bij Toyota in Carcassonne. Niets aan de hand, alles perfect. (Oef!!!!)
                                Zal dan wel aan mijn rijstijl liggen of aan al die bochten over de vijftig kilometer dat ik per dag rij...
                                Touch the Earth...Gently
                                www.passionsenfrance.com

Comment

Working...
                                X