Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zin of onzin: 4K TV's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Zin of onzin: 4K TV's

    Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
    Als je als videoliefhebber heel scherpe filmpjes maakt, met hoge resolutie.
    Voor een groot scherm in een cinema is 4K en 8K OK.
    Ik heb het zelf nog niet gezien Skitch, maar naar het schijnt gaat het hem helemaal niet over de scherpte, maar over de kleurovergangen
    die stukken beter zouden zijn.
    Die Retina schermpjes van de nieuwe Ipad hebben ook een hogere resolutie dan wat ons oog kan onderscheiden, en zijn verdikke
    toch ook prettig kijken, als je dan nog iets in die zin zou hebben dat je kan kalibreren.....

    Comment


    • #17
      Re: Zin of onzin: 4K TV's

      Ik vindt ook dat de kwaliteit van de TV-uitzendingen ondermaats is, wat een verschil tussen het Nieuws op één (Vrt) en de uitzendingen van de winterspelen op Canvas (Vrt). De uitzendingen van de winterspelen is stukken beter, ik heb afgelopen dagen de kwaliteit tussen beide uitzendingen wat vergeleken en ik vindt het Nieuws op één echt bedroevend, heb de indruk dat ze bij de Vrt de beelden wat wazig maken om de rimpels van de presentatrices te verdoezelen.


      Mijn zoon heeft een iPad met retina scherm en inderdaad ik vindt ook dat het zeer prettig kijken is.
      Last edited by Sennheiser; 15 februari 2014, 16:43.

      Comment


      • #18
        Re: Zin of onzin: 4K TV's

        als je dan nog iets in die zin zou hebben dat je kan kalibreren.....
        Een Barco 6Mp medical display misschien. Prijs is niet zo leuk.

        Comment


        • #19
          Re: Zin of onzin: 4K TV's

          Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
          Een Barco 6Mp medical display misschien. Prijs is niet zo leuk.
          Deze ken ik, zelfde worden gebruikt in de vlieg verkeerstorens, een lijn de dikte van een haar is er dan ook "haarscherp" op.

          Comment


          • #20
            Re: Zin of onzin: 4K TV's

            Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
            Ik heb het zelf nog niet gezien Skitch, maar naar het schijnt gaat het hem helemaal niet over de scherpte, maar over de kleurovergangen
            die stukken beter zouden zijn.
            Die Retina schermpjes van de nieuwe Ipad hebben ook een hogere resolutie dan wat ons oog kan onderscheiden, en zijn verdikke
            toch ook prettig kijken, als je dan nog iets in die zin zou hebben dat je kan kalibreren.....
            Onze huidige video, AVCHD 1920x1080 heeft een kleurendiepte van 8 bits.
            4K is geen AVCHD meer maar XAVC ( 3840 x 2160 ) met een kelurendiepte van 12 bits.
            Het is dat verschil in kleurendiepte dat die betere kleurenovergangen geeft.
            Ref.: http://en.wikipedia.org/wiki/4K_resolution
            Voor de rest is het voor mij ook nog een beetje verwarrend door de vele normen. Ze noemen dat "standaarden" .
            " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

            Comment


            • #21
              Re: Zin of onzin: 4K TV's

              4K, de bedriegerij zit em al in de term alleen al.
              zolang de televisie al bestaat spreekt men in termen van beeldlijnen als definitie van het oplossend vermogen.
              PAL was 480 lijnen dacht ik, NTSC iets minder, dan kwam HD met 1080 lijnen en de brolvariant 720 lijnen.
              4K wekt de illusie dat het om 4000 beeldlijnen zou gaan maar dat is niet zo, het is maar 2160 lijnen.

              Los van dat....
              10 jaar geleden toen HD opkwam had mijn schoonbroer een superdeluxe tv in HD gekocht met alle bijbehorende fouten en storingen erbij (kostprijs in die tijd meer dan 10.000 euro!!!).
              Ik heb toen bewust niet ingestapt omdat ik best wel tevreden was van mijn grote 16/9 CRT.
              Nu recent heeft mijn CRT het opgegeven en was ik wel verplicht om een nieuwe tv te kopen (let op, de "platte tvs" bestaan al meer dan 10 jaar en zouden dus uitontwikkeld moeten zijn.)
              Ik heb gekozen voor een panasonic 600Hz met IPS scherm, 42" en ik moet toegeven dat het beeld in HD wel beter is dan wat de CRT aankon maar ZOOOOOO veel beter is em nu ook weer niet. En de redenen zijn hier al aangegeven. NU, na meer dan 10 jaar zijn ze nog niet in staat om full HD op de kabel te steken!!! Op mijn tv staat een knopje om te zien welk sygnaal binnenkomt en ik krijg at max op de canvas en een 1080interleaced. Bij mijn schoonzoon hebben ze belgacombrol en daar krijgen ze at max 720progressive sygnaal binnen (ook al geen te vetten dus)
              Wij kijken hier voor andere zenders ook nog in analoge mode en ik moet zeggen dat de kwaliteit zeker niet moet onderdoen voor wat ze op belgacomtv digitaal doorgeven.

              Als we die informatie even extrapoleren naar de toekomst toe dan mag je er van op aan dat het nog MINSTENS 10 jaar zal duren voordat je "4K" zal kunnen kijken op canvas (andere zenders gaan je wel een afkooksel ervan geven net zoals nu gebeurd)

              Wie slim is laat de boel nog effe rusten, pakweg nog minstens 6 tot 10 jaar wachten en dan zal het niet alleen beter zijn ontwikkeld maar ook meer mainstream en dus betaalbaarder. Laat de zotten van het eerste uur zich maar blauw betalen aan dingen die nog niet doorontwikkeld zijn.

              Comment


              • #22
                Re: Zin of onzin: 4K TV's

                Qua beeldkwaliteit is 1080i niet beter dan 720P : voor beide is de nodige bitrate ongeveer dezelfde. Die "Belgacombrol" is dus niet slechter of beter dan wat de concurrentie aanbiedt.
                Zowel de digicorders van Belgacom en telenet kunnen niet hoger weergeven dan 1080i. Heb je een full HD, dan gebruik je beter 1080i en voor een HD ready 720P.
                Van Full HD uitzendingen (wat 1080P is), mag je inderdaad nog enkel dromen in dit Belgenland, en heel wat uitzendingen gebeuren nog altijd in het oude SD formaat. Als je op de VRT bv. het weerbericht bekijkt is dat in nog slechte kwaliteit dan het nieuws...
                Die UHD is vrees ik nog niet voor morgen.
                Groeten,

                Polleke

                Comment


                • #23
                  Re: Zin of onzin: 4K TV's

                  Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                  Zowel de digicorders van Belgacom en telenet kunnen niet hoger weergeven dan 1080i. Heb je een full HD, dan gebruik je beter 1080i en voor een HD ready 720P.
                  Op de Full HD TV heb ik liever het 720P signaal van de Digicorder dat ik door de TV of AV versterker laat upscalen naar 1080P dan dat de Digicorder het zelf moet upscalen naar 1080i.
                  Liever één deftige chip die direct naar 1080P gaat upscalen dan eentje dat het naar 1080i doet en dan nog eentje om naar 1080P te gaan.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • #24
                    Re: Zin of onzin: 4K TV's

                    Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                    Op de Full HD TV heb ik liever het 720P signaal van de Digicorder dat ik door de TV of AV versterker laat upscalen naar 1080P dan dat de Digicorder het zelf moet upscalen naar 1080i.
                    Liever één deftige chip die direct naar 1080P gaat upscalen dan eentje dat het naar 1080i doet en dan nog eentje om naar 1080P te gaan.
                    Bepaalde uitzendingen zijn in 1080i, andere in 720P : dus ook als je 720P instelt zal je decoder soms toch dat signaal aanpassen en dan dus van 1080i naar 720P gaan... Upscalen van 1080i naar 1080P is behoorlijk eenvoudig, van 1080i naar 720P is redelijk wat moeilijker, en is eigenlijk downscalen qua resolutie...
                    Die upscaler van je digicorder is trouwens in veel gevallen beter dan wat in je TV zit. De electronica is 1 van de grote verschillen tussen goedkope en duurdere TV's en zorgt voor een behoorlijk groot aandeel in het verschil aan beeldkwaliteit tussen verschillende types TV.

                    De upscalers in een 4K TV zijn vandaag stukken beter : vooral omdat die TV's op dit ogenblik een prijskaartje hebben waar dat nog mogelijk is...
                    Groeten,

                    Polleke

                    Comment


                    • #25
                      Re: Zin of onzin: 4K TV's

                      Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                      Bepaalde uitzendingen zijn in 1080i, andere in 720P : dus ook als je 720P instelt zal je decoder soms toch dat signaal aanpassen en dan dus van 1080i naar 720P gaan... Upscalen van 1080i naar 1080P is behoorlijk eenvoudig, van 1080i naar 720P is redelijk wat moeilijker, en is eigenlijk downscalen qua resolutie...
                      Die upscaler van je digicorder is trouwens in veel gevallen beter dan wat in je TV zit. De electronica is 1 van de grote verschillen tussen goedkope en duurdere TV's en zorgt voor een behoorlijk groot aandeel in het verschil aan beeldkwaliteit tussen verschillende types TV.

                      De upscalers in een 4K TV zijn vandaag stukken beter : vooral omdat die TV's op dit ogenblik een prijskaartje hebben waar dat nog mogelijk is...
                      De elektronica dat in een Digicorder van Telenet zit kost nog geen 20€, u verwacht daar beter resultaat van dan de chip die in een TV van 3000€ steekt of in een AV versterker van 2000€?

                      Lees ook dit eens : http://www.elektrozine.be/ez/artikel...php?artid=3954
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • #26
                        Re: Zin of onzin: 4K TV's

                        De VRT zendt zijn HD uitzendingen uit in 1080i. Als je dan toevallig een Full HD TV hebt, dan zet je dat ding ook beter in 1080i : dan zal enkel je TV moeten "upscalen" naar 1080P. Dat upscalen gebeurt vandaag trouwens heel eenvoudig en op dezelfde manier als die oude 100 hz. beeldbuizen : men berekent tussenbeelden en geeft het zaakje weer aan bv. 200 of 400 hz... Die hogere frequenties zijn trouwens ook nodig om 3D beelden flikkervrij weer te geven...

                        Zowat alle films in de bioscoop zijn nog altijd op 24 fps, en staan ook zo op bluray (wat trouwens de reden is dat dezelfde film op DVD (en dus 25 fps) minder lang duurt...). Er zijn een paar uitzonderingen (denk dat the Hobbit the bekendste was op 48 hz, maar zeker niet alle films worden op hogere frequenties aangeboden).
                        Kijk maar eens op je TV in welk formaat dat ding bluray films weergeeft. Als het goed is zal daar 1920x1080/24 Hz staan (toch als je TV dat ondersteunt), terwijl hij er voor een TV decoder er 1920x1080i/50hz van maakt.
                        Wees maar gerust dat die 1080i op effectief dus 25 hz een pak minder beeldkwaliteit biedt dan die bluray aan 24 Hz, maar 720P is geen sikkipit beter : wat 720P wint aan beeldfrequentie, verliest het aan resolutie.

                        Eigenlijk is de conclusie simpel : speel je een actiefilm dan zal 720P waarschijnlijk de betere optie zijn, maar voor het rustige werk neem je zeker beter 1080i. Maar de globale kwaliteit tussen beide is quasi identiek : gewoon omdat de totale hoeveelheid beeldinformatie in beide gevallen op een haar na identiek is.

                        Je kan dat makkelijk uitrekenen, door te kijken welke pixelrate 720P en 1080i halen :
                        1280*720*50=46080000P/s
                        1920*1080*25=51840000P/s

                        Dus 1080i is 12.5% "beter"...

                        En dat die electronica amper 20€ kost doet eigenlijk niet veel terzake : in een Marantz NA-11S1 kost het kernonderdeel (de DA converter) met moeite 10$, toch wordt dat ding verkocht voor 4000€ : dus je punt is ?
                        Groeten,

                        Polleke

                        Comment


                        • #27
                          Re: Zin of onzin: 4K TV's

                          En dat die electronica amper 20€ kost doet eigenlijk niet veel terzake : in een Marantz NA-11S1 kost het kernonderdeel (de DA converter) met moeite 10$, toch wordt dat ding verkocht voor 4000€ : dus je punt is ?
                          Tja, zoveel fabrikanten van die chips zijn er ook niet. Waarschijnlijk kost diezelfde chip in een tv nog een stuk minder want die kopen er meer van.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Zin of onzin: 4K TV's

                            Een afstandsbediening bij de grote merken kost amper €4/stuk en dan heb je al kwaliteit.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Zin of onzin: 4K TV's

                              Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                              Tja, zoveel fabrikanten van die chips zijn er ook niet. Waarschijnlijk kost diezelfde chip in een tv nog een stuk minder want die kopen er meer van.
                              Waarschijnlijk meer dan stukken goedkoper... Denk niet dat er veel TV's zijn waar het geluid op 24 bit/192kHz of 5.6 Mhz DSD wordt weergegeven...
                              Groeten,

                              Polleke

                              Comment


                              • #30
                                Re: Zin of onzin: 4K TV's

                                Oorspronkelijk geplaatst door Kaneda Bekijk bericht
                                TV-uitzendingen in 4K... moet ik eens goed lachen.
                                Dat ze eerst maar eens zorgen dat ALLE zenders in gewoon HD uitzenden, da's al vodden genoeg en in elk geval nog veel werk aan de winkel.

                                Zelfde met 4G : dat ze eerst maar eens zorgen dat je overal een sterke en stabiele 3G verbinding hebt, da's ook al vodden genoeg en ook nog veel werk aan de winkel (ja zelfs met Proximus).
                                Inderdaad !

                                en ervoor zorgen dat iedereen uitzendingen in HD kan bekijken; ik heb al vier een HD-ready televisietoestel in huis maar nog steeds geen ontvangst in HD.
                                Twee jaar terug geïnformeerd bij Belgacom en het zou tegen het eind van dat jaar in orde moeten zijn, ik wacht nog steeds hoor...

                                Tegen de tijd dat ik HD zal ontvangen is mijn huidig tv toestel versleten vrees ik.
                                "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
                                Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

                                Comment

                                Working...
                                X