Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Iemand ondervinding met de Uniroyal All Season Expert?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Iemand ondervinding met de Uniroyal All Season Expert?

    Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
    Dat hangt ook behoorlijk van de bandenspanning af.
    Ik weet niet hoe het met betreffende auto van TS het geval is maar bij mijn wagen was het zo dat gewone banden een druk moesten hebben van 2.2 voor en 2.0 achter.
    Met eco banden zoals de Michelin Energy (of andere eco banden) moest er overal 2.5 in en is de maximum toegelaten snelheid 160 (Geen probleem in België).
    Nadeel is met de hogere druk dat de wagen dan wat meer zweeft over de baan en dus eigenlijk minder baanvast is (logisch).
    Last edited by VerSeg; 2 januari 2014, 18:52.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • #47
      Re: Iemand ondervinding met de Uniroyal All Season Expert?

      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
      De maximum toegelaten snelheid 160 (Geen probleem in België).
      Ben je daar zeker van VerSeg ? Ik dacht dat de banden moesten geschikt zijn aan de specs van je gelijkvormigheidsattest,
      en niets te maken hebben met de max. snelheid van het land.

      Comment


      • #48
        Re: Iemand ondervinding met de Uniroyal All Season Expert?

        Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
        Dat hangt ook behoorlijk van de bandenspanning af. En die beoordeling maak je ook beter maar na een goeie 500 km. als de 1e "laag" eraf is. Net zoals remmen moeten banden in het begin wat "inslijten" of noem het "inlopen".
        Van mijn goodyears vond ik ook dat ze stiller waren, maar dat heeft niet echt lang geduurd. Hopelijk doen je Michelins het beter...
        Ik heb reeds veel met Michelin gereden en het was ook telkens mijn eerste gevoel bij nieuwe banden 'hoe lekker zacht bollen die niet'......tot inderdaad......
        Ik weet niet exact wanneer, maar na een tijdje was het net of ik terug met mijn oude/harde banden reed.
        Dus van dat inslijten of inlopen.......ik denk dat er daar veel waarheid in zit.

        Comment


        • #49
          Re: Iemand ondervinding met de Uniroyal All Season Expert?

          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
          Ik weet niet hoe het met betreffende auto van TS het geval is maar bij mijn wagen was het zo dat gewone banden een druk moesten hebben van 2.2 voor en 2.0 achter.
          Met eco banden zoals de Michelin Energy (of andere eco banden) moest er overal 2.5 in en is de maximum toegelaten snelheid 160 (Geen probleem in België).
          Nadeel is met de hogere druk dat de wagen dan wat meer zweeft over de baan en dus eigenlijk minder baanvast is (logisch).
          Die max. snelheid van banden wordt door de snelheidscode aangegeven. En voor een michelin energy saver vind je toch banden terug met code W (tot 270 km./h).
          Voor het laagste verbruik zal een iets te hoge bandenspanning inderdaad beter zijn dan een te lage (maar je mag daar ook niet in overdrijven). Wat de autofabrikant aanraadt is juist.
          Groeten,

          Polleke

          Comment


          • #50
            Re: Iemand ondervinding met de Uniroyal All Season Expert?

            Info www.pneuband.be


            Verzonden vanaf mijn iPad met behulp van Tapatalk

            Comment


            • #51
              Re: Iemand ondervinding met de Uniroyal All Season Expert?

              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
              Ben je daar zeker van VerSeg ? Ik dacht dat de banden moesten geschikt zijn aan de specs van je gelijkvormigheidsattest,
              en niets te maken hebben met de max. snelheid van het land.
              Specifiek in de handleiding van de wagen staat dat bij gebruik van banden op eco druk (2.5 i.p.v. 2.2) de snelheid beperkt moet blijven tot 160km/u, dat wil daarom niet zeggen dat de snelheidsindex van de banden niet voldoet.
              Het is een extra aanbeveling dat ze doen en gelijk hebben ze.
              Als ge extra druk zet in uw banden om ze eco te hebben, dan kan dat m.i. alleen maar invloed hebben op de baanvastheid.
              Als je harder wil dan 160, dan raden ze aan om de normale bandenspanning te gebruiken (2.2 en 2.0) en dan zijn de eco banden natuurlijk niet meer zo eco maar is de baanhouding beter.
              Last edited by VerSeg; 2 januari 2014, 23:25.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • #52
                Re: Iemand ondervinding met de Uniroyal All Season Expert?

                Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                Specifiek in de handleiding van de wagen staat dat bij gebruik van banden op eco druk (2.5 i.p.v. 2.2) de snelheid beperkt moet blijven tot 160km/u, dat wil daarom niet zeggen dat de snelheidsindex van de banden niet voldoet.
                Het is een extra aanbeveling dat ze doen en gelijk hebben ze.
                Als ge extra druk zet in uw banden om ze eco te hebben, dan kan dat m.i. alleen maar invloed hebben op de baanvastheid.
                Als je harder wil dan 160, dan raden ze aan om de normale bandenspanning te gebruiken (2.2 en 2.0) en dan zijn de eco banden natuurlijk niet meer zo eco maar is de baanhouding beter.
                Sorry VerSeg verkeerd begrepen.
                Boverstaande is dus zo goed als zeggen dat alle banden eigenlijk ECO banden zijn, als je er maar druk genoeg opzet, in feite pure logica, maar met gevolgen,
                en dat tot groot jolijt van de rest van je mekaniek en de ophanging van je auto... En daarenboven nog een slechtere wegligging, en dat
                allemaal om een kwart litertje brandstof uit te sparen, ongehoord.
                Als je eens gaat lezen dat uit onderzoek blijkt, dat 40% van de auto's in België op één van de banden of wielen opmerkingen krijgt,
                zou je eigenlijk je hart vasthouden, sommigen razen maar over de weg met banden die helemaal niet meer te vertrouwen zijn, zou ik nooit durven.
                Hier gaan banden er altijd reeds af bij een groefdiepte van om en bij de 3 à 4mm, die 1,6 mm lijkt mij logisch gezien eigenlijk een lachertje, en ik zal je meteen
                ook verklaren waarom, stel je hebt een gemiddelde auto met een gewicht van 1400 kg is vierkant verdeeld 350 kg gronddruk per wiel,
                veel wagens laten nogal wat speling toe over wat je volgens de regels mag leggen qua breedte, leg je op zo een wagen 185 mm banden,
                dan zal 1,6mm mischien nog wat grip hebben bij een nat wegdek, maar heb je op diezelfde wagen 255mm banden, dan is 1,6mm levensgevaarlijk
                bij een kletsnat wegdek, en dan ben je in feite ook veiliger bezig als je banden dan wat harder geblazen zijn, vandaar dat deze van mij er steevast
                altijd afgaan beneden de 3mm groefdiepte.
                Nog zo een wettelijke klucht, banden rechts en links moeten van hetzelfde merk en type zijn, wat maar normaal is, maar wat ik niet normaal vind,
                is dat de groefdiepte tot 3mm verschil mag hebben, dat is een omtrekverschil van bijna 2 cm per omwenteling, toch te zot om los te lopen.
                Last edited by Guest42; 3 januari 2014, 09:46.

                Comment


                • #53
                  Re: Iemand ondervinding met de Uniroyal All Season Expert?

                  De druk op mijn banden moet zijn: vooraan 2,1 bar en achteraan 2,0 bar bij koude banden. Bij warme banden moet de druk 0,3 bar hoger zijn. Staat zo op mijn tankklep.
                  Die Michelin Energy Saver + zijn aangeraden door Mercedes.
                  Had ik Continental gekozen dan had ik ContiEcoContact 3 MO moeten nemen en die kwamen niet in de tests van ADAC voor.
                  In die tests kwam de Michelin Energy Saver + (is niet dezelfde band als de Michelin Energy Saver) met 94 punten als eerste uit, de Continental ContiPremiumContact 5 als tweede met 90 punten.
                  Ik heb voor Michelin gekozen omdat de "blokjes" groter waren. Hoe meer "blokjes" op een band hoe meer lawaai. (Michelin 68dB - Continental 70dB.)
                  Let op: ik heb enkel tests gelezen over mijn specifieke bandenmaat.
                  En nu gaat men ineens beweren dat Michelins na een tijdje niet goed meer zijn, komaan hé zeg, het was precies op dat punt dat Michelin veel beter scoorde dan alle andere banden.
                  En als je ADAC niet meer mag geloven wie dan wel?
                  Last edited by Red Falcon; 3 januari 2014, 13:20. Reden: skriffoten.


                  Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                  Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

                  Comment


                  • #54
                    Re: Iemand ondervinding met de Uniroyal All Season Expert?

                    Toch raar allemaal, bij mijn klein autoke (Meriva) staat in de tankklep :

                    Voor 2,6 en achter 2,4 bij 'normale belading'
                    Voor 2,8 en achter 3,2 bij 'zware belading'

                    Is het dan hoe kleiner het autoke, hoe hoger de bandendruk .
                    Ik snap het alleszins niet.

                    Comment


                    • #55
                      Re: Iemand ondervinding met de Uniroyal All Season Expert?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                      En als je ADAC niet meer mag geloven wie dan wel?
                      Al de specialisten op Chit-Chat!
                      Mvg.
                      Robert
                      Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

                      Comment


                      • #56
                        Re: Iemand ondervinding met de Uniroyal All Season Expert?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                        Toch raar allemaal, bij mijn klein autoke (Meriva) staat in de tankklep :

                        Voor 2,6 en achter 2,4 bij 'normale belading'
                        Voor 2,8 en achter 3,2 bij 'zware belading'

                        Is het dan hoe kleiner het autoke, hoe hoger de bandendruk .
                        Ik snap het alleszins niet.
                        Die bandendruk is afhankelijk van de auto. Die 2.6 en 2.4 zijn wel behoorlijk hoog, maar als dat er zo staat, zal het wel kloppen...
                        Daarnaast zijn banden altijd een compromis : men slaagt er nog altijd niet in om banden te maken te perfect zijn voor alle omstandigheden en die enkel de goeie eigenschappen combineren. Een sportieve band zal nog altijd sneller slijten en meer rolweerstand geven door de zachtere rubber, maar wel zorgen voor een betere wegligging. Het hang er gewoon vanaf waaraan je zelf het meest waarde hecht.
                        Banden hard oppompen kan wel zorgen voor een lager verbruik, maar je mag niet overdrijven. Je krijgt dan meer kans op onregelmatig slijten van de band, en uiteraard ook op een slechtere wegligging. Daarnaast is het niet bijster comfortabel
                        De meeste mensen rijden trouwens met niet voldoende opgeblazen banden : dat is nog veel gevaarlijker, zorgt voor veel meer slijtage, hoger verbruik. In extreme gevallen kan het ook zorgen voor een band die ontploft doordat een band met te weinig lucht in teveel opwarmt. Zeker voor laagprofielbanden moet je daarmee oppassen. Banden die het begeven door een te hoge bandenspanning komen quasi niet voor (of je moet al heel extreem gaan).
                        Groeten,

                        Polleke

                        Comment


                        • #57
                          Re: Iemand ondervinding met de Uniroyal All Season Expert?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                          De druk op mijn banden moet zijn: vooraan 2,1 bar en achteraan 2,0 bar bij koude banden. Bij warme banden moet de druk 0,3 bar hoger zijn. Staat zo op mijn tankklep.
                          Die Michelin Energy Saver + zijn aangeraden door Mercedes.
                          Had ik Continental gekozen dat had ik ContiEcoContact 3 MO moeten nemen en die kwamen niet in de tests van ADAC voor.
                          In die tests kwam de Michelin Energy Saver + (is niet dezelfde band als de Michelin Energy Saver) met 94 punten als eerste uit, de Continental ContiPremiumContact 5 als tweede met 90 punten.
                          Ik heb voor Michelin gekozen omdat de "blokjes" groter waren. Hoe meer "blokjes" op een band hoe meer lawaai. (Michelin 68dB - Cantinental 70dB.
                          Let op: ik heb enkel tests gelezen over mijn specifieke bandenmaat.
                          En nu gaat men ineens beweren dat Michelins na een tijdje niet goed meer zijn, komaan hé zeg, het was precies op dat punt dat Michelin veel beter scoorde dan alle andere banden.
                          En als je ADAC niet meer mag geloven wie dan wel?
                          Het gaat niet over Michelins specifiek : dat is bij alle banden zo... Trouwens zomerbanden blijven maar een goeie 6 jaar goed. Daarna verouderen ze behoorlijk snel. Banden van 10 jaar oud mag je eigenlijk niet meer gebruiken (bij winterbanden is dat proces nog veel erger, door de andere (zachtere) rubbersamenstelling). Die moet je eigenlijk na 4 jaar buitensmijten...
                          Groeten,

                          Polleke

                          Comment


                          • #58
                            Re: Iemand ondervinding met de Uniroyal All Season Expert?

                            't Ja polleke, nieuwe banden mag je nooit vergelijken met hun voorganger hé.
                            Diezelfde Michelin scoorde bijvoorbeeld niet erg goed bij zwaardere banden (lees grotere maten), Daar voerde Dunlop en Continental de kop van het peloton aan. (Michelin ergens 7-de of 9-de plaats.)
                            Zo zie je maar dat binnen eenzelfde serie grote verschillen zijn naar gelang de maat van de banden.
                            Zelf heb ik nog nooit 10 jaar kunnen rijden met dezelfde banden. Wie dat kan neemt beter het openbaar vervoer en taxi's om zich te verplaatsen, zal een stuk goedkoper zijn.


                            Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                            Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

                            Comment


                            • #59
                              Re: Iemand ondervinding met de Uniroyal All Season Expert?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                              Toch raar allemaal, bij mijn klein autoke (Meriva) staat in de tankklep :

                              Voor 2,6 en achter 2,4 bij 'normale belading'
                              Voor 2,8 en achter 3,2 bij 'zware belading'

                              Is het dan hoe kleiner het autoke, hoe hoger de bandendruk .
                              Ik snap het alleszins niet.
                              Natuurlijk is dat zo, zie bandjes van een koersfiets.
                              Hoe breder een band, hoe hoger de draagkracht per bar op de grond, oppervlakte contactvlak in cm² X druk per cm² bepaald de draagkracht.

                              Comment


                              • #60
                                Re: Iemand ondervinding met de Uniroyal All Season Expert?

                                Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                                Natuurlijk is dat zo, zie bandjes van een koersfiets.
                                Hoe breder een band, hoe hoger de draagkracht per bar op de grond, oppervlakte contactvlak in cm² X druk per cm² bepaald de draagkracht.
                                Just, inderdaad, nooit zo ver gedacht. Op de banden van ons 'gewone' fietsen steek ik reeds 4,5 bar.
                                Bedankt voor de info.
                                Groetjes

                                Comment

                                Working...
                                X