Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vergelijk kostprijs diesel benzine en alles wat er bij komt kijken.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: Vergelijk kostprijs diesel benzine en alles wat er bij komt kijken.

    Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
    30000 km/jaar, met een verbruik van 6 l/100 km en aannemen dat een benzine evenveel verbruikt dan een diesel, dan heb je 30000/100*6 = 1800 liter brandstof nodig. Het officiële prijsverschil is vandaag 20 cent (super 98 = 1.665 euro/l en diesel = 1.465 euro/l). Dus dat maakt 360 euro/jaar (7 l/100 km geeft 420 euro/jaar, niet beduidend meer). Als en diesel in aankoop 2000 euro meer kost moet je al 5 jaar met je wagen rijden om dat verschil er met de brandstof alleen uit te halen. Nu heb je met een diesel wel meer kans om zonder brokken die 150000 km te halen, maar als er brokken zijn, zijn die meestal een stuk duurder. Vervang eens de injectoren...

    Voor mij hoeft een diesel niet meer. Deed tot 2 jaar geleden 30000-40000 km/jaar en zelfs dan was het al op het randje interessant. Nu moet dat er een 15000 km zijn, maar ik sta nog altijd even lang in de file. Verbruik is van 5.4 l/100 km naar 5.6 l/ 100 km gegaan.
    Een nafteke zal voor een zelfde vermorgen toch altijd wel meer verbuiken?
    Je kan natuurlijk de vergelijking zo krom trekken al je wilt, maar voor 30.000km per jaar zou ik ook dieselen...
    30.000km per jaar is gemiddeld 82km per dag... als dat geen dieselprofiel is, dan kunnen ze diesel voor personenwagens al afschaffen

    Onze MB diesel en mitsubishi asx verbruiken gemiddeld ongeveer hetzelfde (7liter voor MB en 7,5 liter voor ASX),
    maar die vermogens kan je niet vergelijken... (125pk met 300nm versus 117pk en 157nm)
    It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

    Comment


    • #32
      Re: Vergelijk kostprijs diesel benzine en alles wat er bij komt kijken.

      Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
      Dan ga je bij de nieuwe versies wel behoorlijk wat geld mogen uitgeven : veel 6-cilinders schieten er niet meer over. De meeste zijn vervangen door 4 cilinders met een turbo'ke...
      Hier een 6cil mét turbo en intercooler. Ik kan Enero best volgen, het is al een plezier om hem te horen draaien.

      Comment


      • #33
        Re: Vergelijk kostprijs diesel benzine en alles wat er bij komt kijken.

        Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
        30000 km/jaar, met een verbruik van 6 l/100 km en aannemen dat een benzine evenveel verbruikt dan een diesel, dan heb je 30000/100*6 = 1800 liter brandstof nodig. Het officiële prijsverschil is vandaag 20 cent (super 98 = 1.665 euro/l en diesel = 1.465 euro/l). Dus dat maakt 360 euro/jaar (7 l/100 km geeft 420 euro/jaar, niet beduidend meer). Als en diesel in aankoop 2000 euro meer kost moet je al 5 jaar met je wagen rijden om dat verschil er met de brandstof alleen uit te halen. Nu heb je met een diesel wel meer kans om zonder brokken die 150000 km te halen, maar als er brokken zijn, zijn die meestal een stuk duurder. Vervang eens de injectoren...

        Voor mij hoeft een diesel niet meer. Deed tot 2 jaar geleden 30000-40000 km/jaar en zelfs dan was het al op het randje interessant. Nu moet dat er een 15000 km zijn, maar ik sta nog altijd even lang in de file. Verbruik is van 5.4 l/100 km naar 5.6 l/ 100 km gegaan.

        Zo simpel kan je het niet stellen volgens mij, een diesel met een verbruik van 6 liter en een benzine met een verbruik van 6 liter zal dan ook een behoorlijk andere wagen zijn… ik had enkele maanden terug een nieuwe wagen besteld en m’n vorige te koop gezet, ik vond een koper maar die moest hem 3 weken eerder hebben dan dat mijn nieuwe zou geleverd worden… ik heb toen van de dealer voor een kleine 3 weken een 6 maanden oude A3 1.4 tsfi mogen gebruiken , ik verbruikte met mijn gewone rijstijl ongeveer een 6.5 a 7 liter met die wagen. Ik rij nu sinds augustus met een A6 avant, een toch stukken zwaardere en grotere wagen dan die 3 deurs A3 en met een 3 liter 6 cilinder diesel motor met bijna het dubbele aan pk’s dan die A3 en ik heb nu in die 4 maanden over een goeie 12000km een gemiddeld verbruik van 6.4 liter. Zo zie je maar dat vergelijken niet direct eenvoudig is.
        Persoonlijk diesel ik, omwille van verschillende redenen , ik doe gemiddeld zo ts de 40 en 45dznd km op jaarbasis , ik vervang mijn wagen om de 4 jaar ( diesel raak je dan toch nog vrij aardig verkocht ), en ik hou ook meer van het koppel op lage toeren van een diesel , zeker met een diesel met 6 cilinders en wat longinhoud is dat toch wel plezierig rijden, 90km staat voor een 1300 toeren ofzo, stil en comfortabel.
        1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

        Comment


        • #34
          Re: Vergelijk kostprijs diesel benzine en alles wat er bij komt kijken.

          Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
          Zo simpel kan je het niet stellen volgens mij, een diesel met een verbruik van 6 liter en een benzine met een verbruik van 6 liter zal dan ook een behoorlijk andere wagen zijn… ik had enkele maanden terug een nieuwe wagen besteld en m’n vorige te koop gezet, ik vond een koper maar die moest hem 3 weken eerder hebben dan dat mijn nieuwe zou geleverd worden… ik heb toen van de dealer voor een kleine 3 weken een 6 maanden oude A3 1.4 tsfi mogen gebruiken , ik verbruikte met mijn gewone rijstijl ongeveer een 6.5 a 7 liter met die wagen. Ik rij nu sinds augustus met een A6 avant, een toch stukken zwaardere en grotere wagen dan die 3 deurs A3 en met een 3 liter 6 cilinder diesel motor met bijna het dubbele aan pk’s dan die A3 en ik heb nu in die 4 maanden over een goeie 12000km een gemiddeld verbruik van 6.4 liter. Zo zie je maar dat vergelijken niet direct eenvoudig is.
          Persoonlijk diesel ik, omwille van verschillende redenen , ik doe gemiddeld zo ts de 40 en 45dznd km op jaarbasis , ik vervang mijn wagen om de 4 jaar ( diesel raak je dan toch nog vrij aardig verkocht ), en ik hou ook meer van het koppel op lage toeren van een diesel , zeker met een diesel met 6 cilinders en wat longinhoud is dat toch wel plezierig rijden, 90km staat voor een 1300 toeren ofzo, stil en comfortabel.
          Zo kan ik het vergelijk geven tussen mijn vorige volvo en een chevy pickup met beiden een verbruik van 16-17liter/ 100km.

          de volvo een 2.4 benzine met 110pk en 185koppel, de chevy een 6.5 diesel met kleine 200pk en 500nm...

          Ach het vergelijk is niet zo makkelijk, persoonlijke voorkeur speelt ook mee... en ook de portefeuille speelt mee...
          Ik ken mensen die dieselen met 4000km per jaar...
          of mensen die benzine rijden met 60.000km per jaar...
          It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

          Comment


          • #35
            Re: Vergelijk kostprijs diesel benzine en alles wat er bij komt kijken.

            Dieselen met 4000km per jaar lijkt me toch niet verstandig, enfin , ik ga er van uit dat dit dan wagens zijn die voor ritjes van amper 5km gebruikt worden, niet echt verstandig om dit te doen met de huidige diesels... ik ken er intussen ook wel wat van op dat vlak, mijn vrouw deed vroeger met haar Opel dieseltje ritten van een 20km enkel naar haar werk , sinds ze dichterbij werkt nog amper 7km... na 6 maand EGR klep, roetfilter en turbo naar de snot.... als ie het opgeeft zal het een naftje worden denk ik. ( m'n vrouw haar rijstijl is ook niet echt diesel-geschikt laat ik het zo stellen... )
            1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

            Comment


            • #36
              Re: Vergelijk kostprijs diesel benzine en alles wat er bij komt kijken.

              Oorspronkelijk geplaatst door RDB Bekijk bericht
              Dieselen met 4000km per jaar lijkt me toch niet verstandig, enfin , ik ga er van uit dat dit dan wagens zijn die voor ritjes van amper 5km gebruikt worden, niet echt verstandig om dit te doen met de huidige diesels... ik ken er intussen ook wel wat van op dat vlak, mijn vrouw deed vroeger met haar Opel dieseltje ritten van een 20km enkel naar haar werk , sinds ze dichterbij werkt nog amper 7km... na 6 maand EGR klep, roetfilter en turbo naar de snot.... als ie het opgeeft zal het een naftje worden denk ik. ( m'n vrouw haar rijstijl is ook niet echt diesel-geschikt laat ik het zo stellen... )
              Wie praat over een huidige diesel?

              maar ik ben dus overgestapt naar een nafteke.
              Vroeger deed ik 25.000km per jaar, nu misschien nog 12.000
              het onderhoud van de clio werd te gek, en nu dus een nafteke...
              enige nadeel: ik moet precies weer leren rijden
              It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

              Comment


              • #37
                Re: Vergelijk kostprijs diesel benzine en alles wat er bij komt kijken.

                wat ik mij nu wel afvraag, dat onderhoud tussen diesel en benzine zo groot in prijs verschil is.
                hoeveel is dat verschil dan wel ?.
                hier is dat geen 100€ /10.000 km in een garage dan nog wel.
                vroeger deed ik het zelf was nog iets goedkoper onwille uurloon.
                je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
                www.korandoke.be

                Comment


                • #38
                  Re: Vergelijk kostprijs diesel benzine en alles wat er bij komt kijken.

                  Oorspronkelijk geplaatst door korandoke Bekijk bericht
                  wat ik mij nu wel afvraag, dat onderhoud tussen diesel en benzine zo groot in prijs verschil is.
                  hoeveel is dat verschil dan wel ?.
                  hier is dat geen 100€ /10.000 km in een garage dan nog wel.
                  vroeger deed ik het zelf was nog iets goedkoper onwille uurloon.
                  Ik stel me dezelfde vraag. Ik schreef het hier reeds, buiten olie verversen heb ik nog nooit een andere onderhoud- of herstellingskost gehad ?
                  Ben ik dan een gelukzak of heb ik een goed merk gekocht, of ben ik een goed (rustig) chauffeur .
                  Ik heb bij de aankoop wel bewust en op aanraden van de verkoper gekozen voor een type ZONDER roetfilter (toen kon dat nog, hoe het nu is weet ik niet).
                  Volgens de verkoper moest je met een roetfilter zeker 20 km per week op autosnelwegen rijden......en dat doe ik niet.

                  Groetjes
                  Last edited by Guest17; 13 december 2013, 10:18.

                  Comment


                  • #39
                    Re: Vergelijk kostprijs diesel benzine en alles wat er bij komt kijken.

                    Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                    Ik stel me dezelfde vraag. Ik schreef het hier reeds, buiten olie verversen heb ik nog nooit een andere onderhoud- of herstellingskost gehad ?
                    Ben ik dan een gelukzak of heb ik een goed merk gekocht, of ben ik een goed (rustig) chauffeur .
                    Ik heb bij de aankoop wel bewust en op aanraden van de verkoper gekozen voor een type ZONDER roetfilter (toen kon dat nog, hoe het nu is weet ik niet).
                    Volgens de verkoper moest je met een roetfilter zeker 20 km per week op autosnelwegen rijden......en dat doe ik niet.

                    Groetjes
                    zie #1:
                    onderhoud van een benzine is iets goedkoper, deze is tevreden met half synthetische olie, tewijl een diesel met roetfilter
                    vol synthetische olie eist, wat ook dubbel zo duur is.
                    daarboven, tegenwoordig een nieuwe diesel zonder roetfilter/egrklep/... zal niet meer lukken
                    juist die punten waardoor de diesel fragieler wordt...
                    It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

                    Comment


                    • #40
                      Re: Vergelijk kostprijs diesel benzine en alles wat er bij komt kijken.

                      Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
                      zie #1:


                      daarboven, tegenwoordig een nieuwe diesel zonder roetfilter/egrklep/... zal niet meer lukken
                      juist die punten waardoor de diesel fragieler wordt...
                      Hoera, dan heb ik nog één van die sterkere beesten.
                      Hopelijk nog voor lang (hout vasthouden).

                      Comment


                      • #41
                        Re: Vergelijk kostprijs diesel benzine en alles wat er bij komt kijken.

                        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                        Op één vlak ben ik het niet met je eens Spanik, dat je met een diesel meer kansen hebt om zonder brokken 150.000 km te rijden.
                        Ik heb vóór mijn Mercedes 20 jaar met subaru gereden, iedere vier jaar kocht ik een nieuwe, drie van mijn Subaru's heb ik
                        aan mijn schoonbroer verkocht, deze drie heb ik dus kunnen volgen, alle drie die auto's hebben + 300.000 km gebold zonder één €
                        kosten buiten normaal onderhoud zoals remmen en twee keer rubber cardanmoffen.
                        De laatste Subaru Forester 4WD 2.000 benzine die ik hem 9 jaar geleden verkocht, heeft nu 370.000 km op de teller en is 13 jaar oud,
                        en dat zonder kosten, (zelfs de Panasonic batterij is nog altijd de eerste)

                        Van mijn Mercedes C kon ik ook niet klagen, had nu na 6 jaar 117.000 km, enige breuk die ik heb gehad, was een pinkermodule van + 500€
                        maar deze is buiten garantie toch gratis vervangen omdat ik wat druk heb gezet bij de klachtendienst van Mercedes.

                        Maar ik kan je hier meteen en uit mijn kennissenkring een aantal abnormale gevallen opnoemen met diesels.
                        De schoonvader van mijn dochter, Mercedes C 220 drie jaar oud, 60.000 Km nieuwe transponder 1.600 €
                        Een vriend ook Mercedes C 220 (model w203) 8 jaar oud en 90.000 km nieuwe hogedrukpomp voor common rail, + 600€
                        De dochter van vrienden van ons en logopediste dus veel korte afstanden, Renault Koleos na 4.000 km regeneratie roetfilter,
                        na 8.000 km terug van hetzelfde, aan 11.000 km vervangen roetfilter, de auto was dan 6 maanden nieuw, en Isabel heeft
                        het wijze besluit genomen die wagen terug over te laten, zoiets wil je niet houden.
                        Om verder te doen, mijn schoonzoon, Renault Espace drie jaar oud en 120.000 km breuk distributieriem die er amper 20.000 km op lag gebroken,
                        motor voor het stort.
                        Nog een vriend, met een Renault Clio, dikke twee jaar oud, nieuwe hogedrukpomp en vier injectoren hou je vast, 1.700€ de garage
                        beweerde water in de diesel, naar het schijnt is één vingerhoed water genoeg om een gans common rail systeem te vernielen, en Eric
                        ging steeds tanken aan een drukbezochte merkpomp, bij navraag bij die maatschapij hadden deze geen weet van andere gevallen.
                        Een roetfilter voor een Mercedes CDI (W204) kost 1.500€ en wordt aanzien als een normaal slijt artikel, dus eigenlijk geen normale garantie.

                        Zou je geen schrik krijgen als je dat allemaal hoort ? En dat zijn nu allemaal gevallen die ik zelf ken en van de laatste drie jaar.
                        Daar tegenover ken ik ook heel wat mensen die benzine rijden, maar ik ken er geen een met kosten in deze orde.
                        Ben blij eens enkele klachten gebundeld te zien. Wanneer gaat men eindelijk gaan beseffen dat een diesel gemaakt is om lange afstanden te doen en bovendien nog veel kms te rijden.
                        Bovendien zijn korte afstanden voor elke wagen niet zo goed. Voor een batterij bvb. moet je al 40km rijden omdat die zou opladen en dan nog liefst op autostrade. Mijn wagen van 5jaar oud heeft al een paar jaar last van lage batterijstanden in de winter. De afstand die ik met een relatief koude wagen (overnacht staat die nooit buiten en bovendien in een warme garage) afleg 's morgens om naar mijn praktijk te rijden is amper 7 km. De motor is dus nog niet op temperatuur. In de garage raden ze mij zelfs af van een nieuwe batterij te plaatsen omdat ze het probleem louter aan mijn rijgedrag wijten. Ik heb dus op hun aanraden een Ctek MXS 5.0 druppellader aangeschaft en tijdens de wintermaanden leg ik die wekelijks aan mijn wagen. Probleem hiermee opgelost.
                        Last edited by enero; 13 december 2013, 11:29.
                        Leeft en LAAT LEVEN !

                        Comment


                        • #42
                          Re: Vergelijk kostprijs diesel benzine en alles wat er bij komt kijken.

                          Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                          Ben blij een enkele klachten gebundeld te zien. Wanneer gaat men eindelijk gaan beseffen dat een diesel gemaakt is om lange afstanden te doen en bovendien nog veel kms te rijden.
                          Bovendien zijn korte afstanden voor elke wagen niet zo goed. Voor een batterij bvb. moet je al 40km rijden omdat die zou opladen en dan nog liefst op autostrade. Mijn wagen van 5jaar oud heeft al een paar jaar last van lage batterijstanden in de winter. De afstand die ik met een relatief koude wagen (overnacht staat die nooit buiten en bovendien in een warme garage) afleg 's morgens om naar mijn praktijk te rijden is amper 7 km. De motor is dus nog niet op temperatuur. In de garage raden ze mij zelfs af van een nieuwe batterij te plaatsen omdat ze het probleem louter aan mijn rijgedrag wijten. Ik heb dus op hun aanraden een Ctek MXS 5.0 druppellader aangeschaft en tijdens de wintermaanden leg ik die wekelijks aan mijn wagen. Probleem hiermee opgelost.
                          Ik heb mij nochtans laten wijsmaken, dat dit bij modernere wagens niet meer aan verhoogd toerental moet zijn...

                          Verder heb je 100% gelijk, geen enkele wagen zal zijn deugd halen uit ritjes van -10km...
                          maar soms kan je niet anders...
                          It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

                          Comment


                          • #43
                            Re: Vergelijk kostprijs diesel benzine en alles wat er bij komt kijken.

                            Ik doe (met uitzondering van een paar reizen) altijd heel korte ritjes gedurende het verloop van één jaar, van inderdaad ongeveer max. 5 à 10 km.
                            Toen ik nog werkte idem, tweemaal per dag 7 km.
                            Auto staat ook altijd binnen in garage, niet echt verwarmd, maar toch rond de 15 ° in de winter door de CV ketel.
                            Nog nooit problemen gehad met mijn batterijen. Van mijn vorige wagen zat de originele batterij er nog in na ongeveer 10 jaar denk ik.
                            Mijn huidige wagen meer dan 5 jaar oud, ook nog nooit problemen gehad met de batterij. Weer geluk zeker .
                            En inderdaad naar het schijnt, maar ik ondervind het niet, doen korte ritjes geen deugd aan een wagen.....maar wel aan de inhoud van mijn portefeuille .
                            Mijn enig nadeel aan die korte ritjes is dat het verbruik dan ongeveer 7 liter is ipv 5 liter, maar daar kan ik mee leven.

                            Comment


                            • #44
                              Re: Vergelijk kostprijs diesel benzine en alles wat er bij komt kijken.

                              Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                              Ik doe (met uitzondering van een paar reizen) altijd heel korte ritjes gedurende het verloop van één jaar, van inderdaad ongeveer max. 5 à 10 km.
                              Toen ik nog werkte idem, tweemaal per dag 7 km.
                              Auto staat ook altijd binnen in garage, niet echt verwarmd, maar toch rond de 15 ° in de winter door de CV ketel.
                              Nog nooit problemen gehad met mijn batterijen. Van mijn vorige wagen zat de originele batterij er nog in na ongeveer 10 jaar denk ik.
                              Mijn huidige wagen meer dan 5 jaar oud, ook nog nooit problemen gehad met de batterij. Weer geluk zeker .

                              En inderdaad naar het schijnt, maar ik ondervind het niet, doen korte ritjes geen deugd aan een wagen.....maar wel aan de inhoud van mijn portefeuille .
                              Mijn enig nadeel aan die korte ritjes is dat het verbruik dan ongeveer 7 liter is ipv 5 liter, maar daar kan ik mee leven.
                              motor reed tot deze zomer met zijn originele batterij: 20jaar.
                              MB reeds tot vorige kerst met originele batterij: 14jaar.
                              Clio heeft slechts 10 jaar met batterij gedaan -> Batterij was niet versleten, maar echt 'kapot' (iets met onderbroken cellen).
                              Dus vrij standaard nog
                              It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

                              Comment


                              • #45
                                Re: Vergelijk kostprijs diesel benzine en alles wat er bij komt kijken.

                                Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                                Ik doe (met uitzondering van een paar reizen) altijd heel korte ritjes gedurende het verloop van één jaar, van inderdaad ongeveer max. 5 à 10 km.
                                Toen ik nog werkte idem, tweemaal per dag 7 km.
                                Auto staat ook altijd binnen in garage, niet echt verwarmd, maar toch rond de 15 ° in de winter door de CV ketel.
                                Nog nooit problemen gehad met mijn batterijen. Van mijn vorige wagen zat de originele batterij er nog in na ongeveer 10 jaar denk ik.
                                Mijn huidige wagen meer dan 5 jaar oud, ook nog nooit problemen gehad met de batterij. Weer geluk zeker .
                                En inderdaad naar het schijnt, maar ik ondervind het niet, doen korte ritjes geen deugd aan een wagen.....maar wel aan de inhoud van mijn portefeuille .
                                Mijn enig nadeel aan die korte ritjes is dat het verbruik dan ongeveer 7 liter is ipv 5 liter, maar daar kan ik mee leven.
                                Met mijn vorige wagen van hetzelfde merk, maar met heel veel minder electronica had ik ook nooit problemen, maar reed dan ook wel meer langere afstanden en wekelijks een ritje autsnelweg van 160 km.
                                Met de huidige wagen, een full option met zeer veel electronische snufjes, is dit blijkbaar een gekend probleem, aangezien de garage mij geen nieuwe batterij aansmeert. Al die zogenaamde veiligheidssignalen zoals bvb. steeds lichten aan, ook bij dag verbruiken ook stroom als het eigenlijk niet zou moeten. Maar goed, als het ten goede komt aan veiligheid moet je dat dan ook maar aanvaarden, alhoewel men dat via de boordcomputer gemakkelijk kan uitschakelen.
                                Maar er zijn aan de moderne wagen nog tal van andere stroomverslinders, zelfs als de motor al afstaat. Allerhande controles gebeuren nog tot een tijd na volledige stilstand. En het zal er niet op verbeteren...
                                Leeft en LAAT LEVEN !

                                Comment

                                Working...
                                X