Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vergelijk kostprijs diesel benzine en alles wat er bij komt kijken.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Vergelijk kostprijs diesel benzine en alles wat er bij komt kijken.

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
    Eigenlijk zouden ze de prijs van diesel moeten eerlijk leggen. Een deel van het lager verbruik van een diesel zit in het feit dat 1 l. diesel meer warmte bevat, dan 1 l. benzine (verschil is ongeveer 13 %). Dus eigenlijk zou diesel 13% duurder moeten zijn dan benzine.
    Ik ken de cijfers niet uit mijn hoofd maar één van de redenen is de hogere dichtheid van diesel. Het ware "eerlijker" geweest om te tanken in grammen of nog beter : in mol, maar ja.....tamelijk onhandig dit.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jvdk Bekijk bericht
      Je vergeet erbij te vermelden dat de wegenbelasting in iedere provincie anders is....
      ---
      wel maakt het soort brandstof uit benzine/diesel/gas.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Nog niet zo heel lang geleden moesten we voor het milieu allemaal een diesel kopen.
        Ineens is die vervuilender dan een benzine en vele vijven en zessen.
        Mijn Mazda 323F Trsi verbruikte gemiddeld 12,50 l/100km, mijn huidige Mercedes A Klasse CDI heeft genoeg aan 6,6l/100Km stadsverkeer, 4,9l/km snelweg aan 120 Km/h en op gewone wegen 5,2 à 5,5l/100km.
        Nu ja, dat beestje stamde nog uit het jaar 2005, de huidige Mazda 3 (2013) verbruikt ongeveer hetzelfde als mijn huidige wagen.

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
        Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Die vergelijkingen gaan enkel op wanneer je nu om één of andere reden een nieuwe wagen moet kopen.
          Wanneer je nu een diesel hebt, dan diesel je best verder, zal ALTIJD goedkoper blijven dan wanneer je een nieuwe wagen moet kopen.
          Ik heb 39 jaar met benzinewagens gereden en nu 5 jaar met een diesel.
          Van mij mogen ze doen wat ze willen met wegenbelasting voor diesels, diesel duurder maken.....enz.
          Met mijn huidige wagen blijven dieselen zal goedkoper blijven dan een nieuwe benzine aan te schaffen.
          Toen ik hem kocht was het verschil tussen een benzine en een diesel = 0 euro, dus daarvoor moest ik het niet laten.
          Voor het onderhoud ook niet, want nu na meer dan 5 jaar heb ik nog nooit iets anders moeten laten doen dan jaarlijks eens olie verversen, eens een oliefilter......meer niet.
          Nu diesel ik ongeveer slechts 12.000 km op een jaar, bij een verbruik van ongeveer 7 liter (korte ritten) en 5 liter (lange ritten-reis) dit met een 1.7 CDTI, dus mij hoor je niet klagen.
          Mocht ik nu om één of andere reden moeten vernieuwen, dan pas ga ik eens rekenen, eerder niet.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jvdk Bekijk bericht
            Je vergeet erbij te vermelden dat de wegenbelasting in iedere provincie anders is...
            niet de wegenbelasting maar het opgeld verschilt.
            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Ik heb zo'n 12 jaar geleden een berekening gemaakt, zonder rekening te houden met de onderhoudskosten moest ik meer dan 20.000km per jaar rijden om voordeel te halen uit een diesel (goedkoopste Clio benzine <-> diesel).
              Omdat ik toen gemiddeld 10.000km per jaar reed heb ik voor een wagen met benzinemotor gekozen (de laatste jaren rij ik zelfs nog minder kilometers per jaar met de auto, ik probeer zoveel mogelijk de fiets te gebruiken).
              Ik rij nog steeds met die auto, die heeft nu zo'n 85.000km gereden (vorige vrijdag heeft die weer een "groene kaart" gekregen, dan kan ik er nog wat langer mee blijven rijden ).
              Het verbruik van die auto zit rond de 6,5 liter per 100km, een nieuwe vergelijkbare auto zal waarschijnlijk wel iets minder verbruiken.

Binnenkort zal ik die toch maar eens naar de garage brengen voor zijn tweede "groot onderhoud", na 12 jaar mag dat wel eens (de distributieriem is weer 6 jaar oud, dan moet die vernieuwd worden volgens het boekje).
              Voor de rest heb ik er ongeveer om de 2 jaar verse olie op gedaan, de onderhoudskosten vallen daardoor nog best mee (maar rond de 40.000km is wel de koppakking vervangen, dat trekt de totale kosten toch wel een stuk naar omhoog).
              Last edited by Black B@ndit; 12 december 2013, 16:22.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

Comment

Deze zomer ook overgeschakeld van diesel naar benzine , reden : tussen 6.000 en 9.000 km/jaar , ook voor het onderhoud en EGR klep edm , gewoon een tweedehandse gekocht .
                Tevens een verzekering van max 10.000 km ( scheelt in prijs).
                Was wel geschrokken van de inschrijvingstaks ( simulatie via het web was enkel voor Brussel).
                """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                George Orwell

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                  Ik heb mij net een nieuwe wagen gekocht, en ben toch terug voor benzine gegaan ipv diesel.
                  Met mijn huidig aantal km per jaar (15 à 17 Kkm) leek het mij niet zo interessant meer om nog voor een
                  diesel te gaan, qua jaarlijkse kost en verbruik zal het mischien wat duurder zijn met benzine, maar
                  wat mij heeft doen twijfelen is vooral dat roetfilter en EGR probleem bij korte afstanden, bij mijn huidige
                  Mercedes heb ik er momenteel nog geen last van gehad, maar het komt er aan heb ik zo het gevoel, verminderende
                  trekkracht zijn een voorbode vrees ik, en dat ding kost 1.600€ ex. inbouw.
                  Twee jaar geleden hebben wij voor Chantal een nieuwe Nissan benzine gekocht, (Nissan Micra 1.2 DIG-S 98pk)
                  Dat ding is superzuinig (doet het over steeds korte afstanden met minder dan 6 liter)
                  en is totaal niet meer te vergelijken met ons vorige benzine auto's, vandaar ook een beetje de keuze
                  om terug te keren naar benzine.
                  Alles meegenomen, denk ik dat ik op het eind van de rit toch niet duurder zal uitkomen, ook het onderhoud
                  van een benzine is iets goedkoper, deze is tevreden met half synthetische olie, tewijl een diesel met roetfilter
                  vol synthetische olie eist, wat ook dubbel zo duur is.

Vandaar dat draadje om eens alles op een rij te zetten, wat is jullie ervaring ?
                  Met dergelijk aantal kilometers op jaarbasis en allicht wel kortere afstanden kan het niet anders dan goedkoper uitkomen met benzine. Hier is nog nooit een diesel binnengekomen en heb ook nog jaren van 25 à 30.000km gehad. Nu nog iets meer dan een derde, maar mijn stalen paard verbruikt wel 13,5 l/100km. Erbij vertellen dat ik wel een autofreak ben en dan liefst van de BMW zes cylinders. Voor minder ga ik niet meer. Het plezier dat je van zo'n paard terugkrijgt dekt voor mij meer dan de lading.
                  Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                    Met dergelijk aantal kilometers op jaarbasis en allicht wel kortere afstanden kan het niet anders dan goedkoper uitkomen met benzine. Hier is nog nooit een diesel binnengekomen en heb ook nog jaren van 25 à 30.000km gehad. Nu nog iets meer dan een derde, maar mijn stalen paard verbruikt wel 13,5 l/100km. Erbij vertellen dat ik wel een autofreak ben en dan liefst van de BMW zes cylinders. Voor minder ga ik niet meer. Het plezier dat je van zo'n paard terugkrijgt dekt voor mij meer dan de lading.
                    Dan ga je bij de nieuwe versies wel behoorlijk wat geld mogen uitgeven : veel 6-cilinders schieten er niet meer over. De meeste zijn vervangen door 4 cilinders met een turbo'ke...
                    Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                      Dan ga je bij de nieuwe versies wel behoorlijk wat geld mogen uitgeven : veel 6-cilinders schieten er niet meer over. De meeste zijn vervangen door 4 cilinders met een turbo'ke...
                      Ik verwacht en zal wachten op een echte M2. Ik zeg "echte", omdat er nu al een M model (top-versie bij de nieuwe 2Reeks) aankomt. Die 2M moet dan de logische opvolger worden van de huidige in beperkte oplage (40.000 exemplaren) 1M coupé.
                      Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Niet vergeten dat je voor een diesel meer terugkrijgt op de tweedehandsmarkt dan een vergelijkbaar benzinemodel.

Ik denk er nog niet eens aan voor een benzine te kopen, de brandstofkosten zijn gewoon te hoog. Ik maak 30000km/jaar.
                        Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                        Mijn bird foto's en urbex foto's

Comment

Naast het kostenaspect is er toch ook zoiets als rij-eigenschappen. Ik heb beide gereden (nu nog diesel), en ben toch meer voor het sterke koppel van de diesel. Cruisen op de snelweg is ook meer relaxed aan 2000-2500 toeren in zesde...
                          Mijn zoon heeft een tijdje een benzine-auto gehad (kleine middenklasser, Alfa 147, 1.6) , en wat mij opviel was toch het motor-lawaai op de snelweg als het wat harder ging dan 120... Plus een verbruik van 8..9 liter bij wat sportiever rijden (Alfa he...). Heeft nu een Punto 1.3 dieseltje en is daar best tevreden over. Scheelt hem 100 EUR per maand aan de pomp. Ik denk dat hij ongeveer evenveel rijdt per jaar als ik (20000 km).
                          Panasonic FZ-1000 - Nikon D7000 - Tamron 17-50 DiII - Tokina 11-16 - Nikkor 70-300 VR - Nikkor 50 1.8 - SB-800 - http://pbase.com/alain_db
                          And why do we fall, Bruce?

Comment

Ik denk er nog niet eens aan voor een benzine te kopen, de brandstofkosten zijn gewoon te hoog. Ik maak 30000km/jaar.
                            30000 km/jaar, met een verbruik van 6 l/100 km en aannemen dat een benzine evenveel verbruikt dan een diesel, dan heb je 30000/100*6 = 1800 liter brandstof nodig. Het officiële prijsverschil is vandaag 20 cent (super 98 = 1.665 euro/l en diesel = 1.465 euro/l). Dus dat maakt 360 euro/jaar (7 l/100 km geeft 420 euro/jaar, niet beduidend meer). Als en diesel in aankoop 2000 euro meer kost moet je al 5 jaar met je wagen rijden om dat verschil er met de brandstof alleen uit te halen. Nu heb je met een diesel wel meer kans om zonder brokken die 150000 km te halen, maar als er brokken zijn, zijn die meestal een stuk duurder. Vervang eens de injectoren...

Voor mij hoeft een diesel niet meer. Deed tot 2 jaar geleden 30000-40000 km/jaar en zelfs dan was het al op het randje interessant. Nu moet dat er een 15000 km zijn, maar ik sta nog altijd even lang in de file. Verbruik is van 5.4 l/100 km naar 5.6 l/ 100 km gegaan.

Comment

Voor iemand dat nog werkt moet er ook rekening gehouden worden met de mogelijkheid dat het aantal km plots fors kan verhogen.
                              Denk bijvoorbeeld aan sluiting, verhuis of ontslag, je zal dan net een benzine gekocht hebben en dan plots 45.000km, per jaar moeten doen.
                              Wat de k betreft, je kan het eventueel als 45k km schrijven.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                                30000 km/jaar, met een verbruik van 6 l/100 km en aannemen dat een benzine evenveel verbruikt dan een diesel, dan heb je 30000/100*6 = 1800 liter brandstof nodig. Het officiële prijsverschil is vandaag 20 cent (super 98 = 1.665 euro/l en diesel = 1.465 euro/l). Dus dat maakt 360 euro/jaar (7 l/100 km geeft 420 euro/jaar, niet beduidend meer). Als en diesel in aankoop 2000 euro meer kost moet je al 5 jaar met je wagen rijden om dat verschil er met de brandstof alleen uit te halen. Nu heb je met een diesel wel meer kans om zonder brokken die 150000 km te halen, maar als er brokken zijn, zijn die meestal een stuk duurder. Vervang eens de injectoren...

Voor mij hoeft een diesel niet meer. Deed tot 2 jaar geleden 30000-40000 km/jaar en zelfs dan was het al op het randje interessant. Nu moet dat er een 15000 km zijn, maar ik sta nog altijd even lang in de file. Verbruik is van 5.4 l/100 km naar 5.6 l/ 100 km gegaan.
                                Op één vlak ben ik het niet met je eens Spanik, dat je met een diesel meer kansen hebt om zonder brokken 150.000 km te rijden.
                                Ik heb vóór mijn Mercedes 20 jaar met subaru gereden, iedere vier jaar kocht ik een nieuwe, drie van mijn Subaru's heb ik
                                aan mijn schoonbroer verkocht, deze drie heb ik dus kunnen volgen, alle drie die auto's hebben + 300.000 km gebold zonder één €
                                kosten buiten normaal onderhoud zoals remmen en twee keer rubber cardanmoffen.
                                De laatste Subaru Forester 4WD 2.000 benzine die ik hem 9 jaar geleden verkocht, heeft nu 370.000 km op de teller en is 13 jaar oud,
                                en dat zonder kosten, (zelfs de Panasonic batterij is nog altijd de eerste)

Van mijn Mercedes C kon ik ook niet klagen, had nu na 6 jaar 117.000 km, enige breuk die ik heb gehad, was een pinkermodule van + 500€
                                maar deze is buiten garantie toch gratis vervangen omdat ik wat druk heb gezet bij de klachtendienst van Mercedes.

Maar ik kan je hier meteen en uit mijn kennissenkring een aantal abnormale gevallen opnoemen met diesels.
                                De schoonvader van mijn dochter, Mercedes C 220 drie jaar oud, 60.000 Km nieuwe transponder 1.600 €
                                Een vriend ook Mercedes C 220 (model w203) 8 jaar oud en 90.000 km nieuwe hogedrukpomp voor common rail, + 600€
                                De dochter van vrienden van ons en logopediste dus veel korte afstanden, Renault Koleos na 4.000 km regeneratie roetfilter,
                                na 8.000 km terug van hetzelfde, aan 11.000 km vervangen roetfilter, de auto was dan 6 maanden nieuw, en Isabel heeft
                                het wijze besluit genomen die wagen terug over te laten, zoiets wil je niet houden.
                                Om verder te doen, mijn schoonzoon, Renault Espace drie jaar oud en 120.000 km breuk distributieriem die er amper 20.000 km op lag gebroken,
                                motor voor het stort.
                                Nog een vriend, met een Renault Clio, dikke twee jaar oud, nieuwe hogedrukpomp en vier injectoren hou je vast, 1.700€ de garage
                                beweerde water in de diesel, naar het schijnt is één vingerhoed water genoeg om een gans common rail systeem te vernielen, en Eric
                                ging steeds tanken aan een drukbezochte merkpomp, bij navraag bij die maatschapij hadden deze geen weet van andere gevallen.
                                Een roetfilter voor een Mercedes CDI (W204) kost 1.500€ en wordt aanzien als een normaal slijt artikel, dus eigenlijk geen normale garantie.

Zou je geen schrik krijgen als je dat allemaal hoort ? En dat zijn nu allemaal gevallen die ik zelf ken en van de laatste drie jaar.
                                Daar tegenover ken ik ook heel wat mensen die benzine rijden, maar ik ken er geen een met kosten in deze orde.

Comment

Working...
                                X