Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie heeft voorrang ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #61
    Re: Wie heeft voorrang ?

    I.N. t/ P.T. ... Samen met de eerste rechter stelt de rechtbank vast dat beide partijen gelijktijdig een manoeuvre uitvoerden op het ogenblik van de aanrijding ...


    In geval van verschillende gelijktijdige manoeuvres is art. 12.4 Wegverkeersreglement niet van toepassing, en dit ongeacht wie het manoeuvre eerst had aangevat. De onderlinge verplichtingen van de bestuurders die elk een manoeuvre uitvoeren, worden dan geregeld door andere bepalingen van het Wegverkeersreglement, in casu door het principe van de voorrang van rechts bepaald in art. 12.3.1 Wegverkeersreglement.

    Voila, heel dat verhaal van manoeuvres doet niet ter zake. Voorrang van rechts heerst.
    Al doende leert men...

    Flickr

    Comment


    • #62
      Re: Wie heeft voorrang ?

      In de VS lossen ze dat simpel op:

      Op dergelijk kruispunt zouden er 3 STOP borden staan.
      Gelijk wie aankomt, je moet stoppen, en de eerste die aan het kruispunt is, mag ook eerst terug vertrekken.

      Nu voor dit geval is het BCA hoor.

      Zijn er hier geen flikken op het forum? (oei, krijg ik nu een GAS boete?)

      Comment


      • #63
        Re: Wie heeft voorrang ?

        Nu begin ik zelf te twijfelen, de meerderheid kiest hier voor BCA. Al sinds ik mijn rijbewijs heb (1996) ben ik ervan overtuigd dat ABC de juiste volgorde is. Ik geloof dat mijn rijinstructeur dat toen had uitgelegd.

        Ik heb mijn info van hier.

        De meesten zeggen dat BCA het veiligst is, ik ben daar niet mee akkoord. Stel bij BCA het volgende,

        C stopt en gaat rechtsaf ipv linksaf zoals op de tekening, B neemt ondertussen zijn voorrang en gaat linksaf, op het moment dat C rechtsaf gaat mag A doorrijden terwijl B linksaf aan het slaan is waardoor je kans hebt op een aanrijding van B en A.

        Die kans op een aanrijding is kleiner als de volgorde ABC is, want A moet zowiezo stoppen voor C, als C linksaf gaat dan mag A doorrijden, als C rechtsaf gaat dan mag A ook doorrijden als C het kruispunt verlaten heeft. Zo komt B niet voor verwarring zorgen en B moet dus wachten wat de andere 2 auto's doen.
        Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
        Mijn bird foto's en urbex foto's

        Comment


        • #64
          Re: Wie heeft voorrang ?

          Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
          Die kans op een aanrijding is kleiner als de volgorde ABC is, want A moet zowiezo stoppen voor C, als C linksaf gaat dan mag A doorrijden, als C rechtsaf gaat dan mag A ook doorrijden als C het kruispunt verlaten heeft. Zo komt B niet voor verwarring zorgen en B moet dus wachten wat de andere 2 auto's doen.
          Als ons kat een koe was, dan kon ik ze melken voor de stoof

          Maar serieus, zo'n situaties zijn altijd lastig, ik durf wedden dat zelfs een gemiddelde agent het juiste antwoord niet zal geven.
          Ik ben eerlijk gezegd ook geen held in deze situaties en zal eerder stoppen en iemand doorlaten als "risico" nemen en doorrijden...
          It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

          Comment


          • #65
            Re: Wie heeft voorrang ?

            [QUOTE=on4bam;4033819]Zij mogen het "weten" maar oordelen niet over schuld. Zij stellen vast. De verzekering beslist en als die er niet uitgeraakt, de rechtbank.

            QUOTE]
            Nogal een kromme redenering van u.


            Dus wanneer je een rood verkeerslicht negeert dan stellen zij dat vast en stellen niet de schuldvraag: dus ook geen boeten? Je raakt tijdens achteruit rijden een voetganger dan stellen zij vast dat je een iemand het ziekenhuis ingereden hebt, maar niet de schuldvraag? Ik dacht het wel en nog een fikse boete ook.

            Comment


            • #66
              Re: Wie heeft voorrang ?

              Oorspronkelijk geplaatst door Eenbes Bekijk bericht
              Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
              Zij mogen het "weten" maar oordelen niet over schuld. Zij stellen vast. De verzekering beslist en als die er niet uitgeraakt, de rechtbank.
              Nogal een kromme redenering van u.


              Dus wanneer je een rood verkeerslicht negeert dan stellen zij dat vast en stellen niet de schuldvraag: dus ook geen boeten? Je raakt tijdens achteruit rijden een voetganger dan stellen zij vast dat je een iemand het ziekenhuis ingereden hebt, maar niet de schuldvraag? Ik dacht het wel en nog een fikse boete ook.
              is dat niet iets met scheiding der machten?

              politie stelt vast, rechtbank (of een of ander orgaan) bepaalt strafmaat (boete/...)
              It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

              Comment


              • #67
                Re: Wie heeft voorrang ?

                Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
                Nu begin ik zelf te twijfelen, de meerderheid kiest hier voor BCA. Al sinds ik mijn rijbewijs heb (1996) ben ik ervan overtuigd dat ABC de juiste volgorde is. Ik geloof dat mijn rijinstructeur dat toen had uitgelegd.

                Ik heb mijn info van hier.

                De meesten zeggen dat BCA het veiligst is, ik ben daar niet mee akkoord. Stel bij BCA het volgende,

                C stopt en gaat rechtsaf ipv linksaf zoals op de tekening, B neemt ondertussen zijn voorrang en gaat linksaf, op het moment dat C rechtsaf gaat mag A doorrijden terwijl B linksaf aan het slaan is waardoor je kans hebt op een aanrijding van B en A.

                Die kans op een aanrijding is kleiner als de volgorde ABC is, want A moet zowiezo stoppen voor C, als C linksaf gaat dan mag A doorrijden, als C rechtsaf gaat dan mag A ook doorrijden als C het kruispunt verlaten heeft. Zo komt B niet voor verwarring zorgen en B moet dus wachten wat de andere 2 auto's doen.
                Je maakt het wel erg ingewikkeld

                Dit is volgens mij basic de voorrangsregels toepassen.
                Zoals op de tekening hier:

                A moet stoppen voor C, én mag dus pas door wanneer C zijn maneuver heeft gedaan.
                Maar C moet wachten op B, totdat die zijn maneuver heeft gedaan.
                Dus heeft A pech en moet wachten totdat B en C weg zijn.

                In het geval dat C nu naar rechts moet ipv links:
                A moet wachten totdat C zijn maneuver heeft gedaan.
                C hoeft geen voorrang te verlenen aan B, B zijn voorrang vervalt.
                Als C weg is mag A door. Als B zich daar nu tussen wring is B in fout, B moet dan wachten op A.

                Het kan volgens mij nooit ABC zijn, want dan overtreed je een voorrangsregel.
                Last edited by zibro; 5 december 2013, 14:07.
                Groetjes,
                Dominic

                Comment


                • #68
                  Re: Wie heeft voorrang ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                  Tenzij ze met dat bord F4a bedoelen dat je ook op dat stuk weg voorbij het einde van de bebouwde kom slechts 50 km/u mag.

                  Walter
                  Dat bedoelen ze inderdaad Walter, maar vijftig meter verder staat er .......... een verkeersbord dat je een bebouwde kom binnen rijdt. Verspilling dus (lees er is er ene, of zeg maar meerdere, rijk van geworden).
                  Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                  Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                  Comment


                  • #69
                    Re: Wie heeft voorrang ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door zibro Bekijk bericht
                    Je maakt het wel erg ingewikkeld



                    In het geval dat C nu naar rechts moet ipv links:
                    A moet wachten totdat C zijn maneuver heeft gedaan.
                    Als C weg is mag A door. Als B zich daar nu tussen wring is B in fout, B moet dan wachten op A.

                    Het kan volgens mij nooit ABC zijn, want dan overtreed je een voorrangsregel.
                    in dat geval kunnen B en C toch samen hun weg vervatten?
                    It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

                    Comment


                    • #70
                      Re: Wie heeft voorrang ?

                      Voor mij is het gewoon ABC.

                      B zal sowieso de weg voor C blokkeren daar hij een stukje kan doorrijden voordat hij moet afslaan. Daar B voorrang verleend aan A en C zijn weg geblokkeerd is, blijft er geen andere oplossing over.

                      Alhoewel B in dit geval een wetsovertreding maakt, want in principe mag je een kruispunt pas oprijden als je merkt dat je deze kunt verlaten zonder gehinderd te worden.


                      Daarom dat ik bij groen licht ook stop aan de lichten wanneer ik zie dat ik het kruispunt niet ongestoord kan verlaten. Rij ik toch het kruispunt op, en versper ik nadien het verkeer wanneer de lichten veranderen, dan kan de politie mij namelijk beboeten. Ik hebt het kruispunt dan namelijk betreden terwijl ik wist dat ik het kruispunt niet ongestoord kon verlaten. Een regel die door velen al lang is vergeten, vermoed ik. Ik zie hier in Hasselt dikwijls hoe bij groen licht soms auto's niet door kunnen omdat ze midden op het kruispunt stil staan omdat ze in de file staan in hun rijrichting.
                      Mvg,
                      Rudy Mas
                      Nikon D5100/D7200 - Website: http://www.rmfoto.be/

                      Comment


                      • #71
                        Re: Wie heeft voorrang ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Mas Bekijk bericht
                        Voor mij is het gewoon ABC.

                        B zal sowieso de weg voor C blokkeren daar hij een stukje kan doorrijden voordat hij moet afslaan. Daar B voorrang verleend aan A en C zijn weg geblokkeerd is, blijft er geen andere oplossing over.

                        Alhoewel B in dit geval een wetsovertreding maakt, want in principe mag je een kruispunt pas oprijden als je merkt dat je deze kunt verlaten zonder gehinderd te worden.


                        Daarom dat ik bij groen licht ook stop aan de lichten wanneer ik zie dat ik het kruispunt niet ongestoord kan verlaten. Rij ik toch het kruispunt op, en versper ik nadien het verkeer wanneer de lichten veranderen, dan kan de politie mij namelijk beboeten. Ik hebt het kruispunt dan namelijk betreden terwijl ik wist dat ik het kruispunt niet ongestoord kon verlaten. Een regel die door velen al lang is vergeten, vermoed ik. Ik zie hier in Hasselt dikwijls hoe bij groen licht soms auto's niet door kunnen omdat ze midden op het kruispunt stil staan omdat ze in de file staan in hun rijrichting.
                        Ik denk niet dat dit een interpretatie is die de meeste mensen zullen maken. Vermoedelijk kan dat dan ook duur te staan komen.
                        Leeft en LAAT LEVEN !

                        Comment


                        • #72
                          Re: Wie heeft voorrang ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Mas Bekijk bericht
                          Voor mij is het gewoon ABC.

                          B zal sowieso de weg voor C blokkeren daar hij een stukje kan doorrijden voordat hij moet afslaan. Daar B voorrang verleend aan A en C zijn weg geblokkeerd is, blijft er geen andere oplossing over.

                          Alhoewel B in dit geval een wetsovertreding maakt, want in principe mag je een kruispunt pas oprijden als je merkt dat je deze kunt verlaten zonder gehinderd te worden.


                          Daarom dat ik bij groen licht ook stop aan de lichten wanneer ik zie dat ik het kruispunt niet ongestoord kan verlaten. Rij ik toch het kruispunt op, en versper ik nadien het verkeer wanneer de lichten veranderen, dan kan de politie mij namelijk beboeten. Ik hebt het kruispunt dan namelijk betreden terwijl ik wist dat ik het kruispunt niet ongestoord kon verlaten. Een regel die door velen al lang is vergeten, vermoed ik. Ik zie hier in Hasselt dikwijls hoe bij groen licht soms auto's niet door kunnen omdat ze midden op het kruispunt stil staan omdat ze in de file staan in hun rijrichting.
                          Hoe kan B, wagen A blokkeren, als wagen A voorrang moet verlenen aan C. Terwijl C moet voorrang verlenen aan B ?
                          It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

                          Comment


                          • #73
                            Re: Wie heeft voorrang ?

                            Inderdaad, klopt niet. Er kan niemand geblokkeerd staan want B is de eerste die door mag rijden.
                            Groetjes,
                            Dominic

                            Comment


                            • #74
                              Re: Wie heeft voorrang ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Eenbes Bekijk bericht
                              Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
                              Zij mogen het "weten" maar oordelen niet over schuld. Zij stellen vast. De verzekering beslist en als die er niet uitgeraakt, de rechtbank.
                              Nogal een kromme redenering van u.


                              Dus wanneer je een rood verkeerslicht negeert dan stellen zij dat vast en stellen niet de schuldvraag: dus ook geen boeten? Je raakt tijdens achteruit rijden een voetganger dan stellen zij vast dat je een iemand het ziekenhuis ingereden hebt, maar niet de schuldvraag? Ik dacht het wel en nog een fikse boete ook.
                              De boete wordt niet door de politie gegeven. De politie maakt een PV op en justitie stuurt een minnelijke schikking of verwijst door naar de rechtbank.
                              bye, Maurice
                              https://on4bam.com/
                              Nikon D7500

                              Comment


                              • #75
                                Re: Wie heeft voorrang ?

                                Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                                In de VS lossen ze dat simpel op:

                                Op dergelijk kruispunt zouden er 3 STOP borden staan.
                                Gelijk wie aankomt, je moet stoppen, en de eerste die aan het kruispunt is, mag ook eerst terug vertrekken.
                                Dat was de reden waarom we bij ons eerste bezoek aan de US altijd de eerste weg waren op een kruispunt
                                bye, Maurice
                                https://on4bam.com/
                                Nikon D7500

                                Comment

                                Working...
                                X