Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Cool en andere Blue's

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Cool en andere Blue's

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
    Bij internet-aankopen mag je het ding wel gebruiken. En normaal binnen de 7 dagen zijn ze verplicht om het terug te nemen. De reden is dat je bij een internetaankoop het ding niet kan in werking inspecteren, of het je wel bevalt. In een winkel kan je dat normaal wel. Dat gewone winkels dus weigeren dingen terug te nemen die wel werken, vind ik redelijk normaal...
    Dus ook als je het ding gebruikt hebt, zijn ze verplicht om het binnen die termijn terug te nemen. Dat hiermee geregeld misbruiken gebeuren zal wel kloppen...
    Mijn Dell scherm (een U2713HM) bij Redcoon.be gekocht heb ik ook teruggestuurd wegen overmatige backlightbleeding. Dat kan je maar zien als je het ding gebruikt. Ik kon kiezen of ik het ding liet vervangen of niet.
    Heb het laten vervangen. De opvolger had er ook nog last van, maar een stuk minder. Die 2e heb ik gehouden.
    Die backlightbleeding is een behoorlijk gekend probleem voor dat type scherm. Wat ze doen met de teruggestuurde weet ik niet. Ik weet wel dat beide scherm nieuw waren (waren nog verzegeld.).
    Ik betwijfel toch je stelling.
    Wat jij voorhad met Redcoon en je Dell is een omruiling wegens defect of minderwaardige kwaliteit. Eigenlijk dus al naverkoop service.
    Ik wil wel eens zien dat je een apparaat eerst grondig test en het dan terug inpakt en terugstuurt met de melding: "het werkt perfect maar het bevalt mij niet". Denk dat je dan wel bot zal vangen.
    BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
    Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Veel van die teruggestuurde producten worden ofwel terug in de winkel gezet als er echt nog niets op aan te merken is of worden die teruggestuurd naar de fabrikant die die nakijkt en opnieuw inpakt etc. en die worden dan als 'refurbished' verkocht aan een lagere prijs.

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
      Ik betwijfel toch je stelling.
      Wat jij voorhad met Redcoon en je Dell is een omruiling wegens defect of minderwaardige kwaliteit. Eigenlijk dus al naverkoop service.
      Ik wil wel eens zien dat je een apparaat eerst grondig test en het dan terug inpakt en terugstuurt met de melding: "het werkt perfect maar het bevalt mij niet". Denk dat je dan wel bot zal vangen.
      In Nederland is hier dan de wet over koop op afstand van toepassing en moet de winkel het product weer aanvaarden. In België is er een gelijkaardige wetgeving dacht ik.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Teun_2 Bekijk bericht
        Veel van die teruggestuurde producten worden ofwel terug in de winkel gezet als er echt nog niets op aan te merken is of worden die teruggestuurd naar de fabrikant die die nakijkt en opnieuw inpakt etc. en die worden dan als 'refurbished' verkocht aan een lagere prijs.

In Nederland is hier dan de wet over koop op afstand van toepassing en moet de winkel het product weer aanvaarden. In België is er een gelijkaardige wetgeving dacht ik.
        Veertien dagen bedenktijd.

Wij betalen ook recupel.
        Stel dat bijv. Coolblue iets aflevert bij jou thuis.
        En je vraagt om het oude&versleten enz. toestel mee te nemen?

VDB doet dit zonder problemen of ander gezaag.
        Ubi bene, ibi patria.
        BD0388BE
        Een website

Comment

Omruil engagement van Carrefour volgens een folder die daarstraks in de rekken lag :

"Je mag van idee veranderen.
          Als je spijt hebt van je aankoop, betalen we het product terug of ruilen we het met de glimlach binnen de 8 dagen ongeopend terug.

Dit geldt echter niet voor :
          -producten die geactiveerd moeten worden (herlaadkaarten, gps, computers en tablets)
          -uitgepakte verbruiksartikelen (accessoires, inkt, batterijen)
          -boeken, software, videospellen, cd's, dvd's, en blu rays
          -kleine huishoudelijke apparaten (omwille van hygiënische redenen)"

Comment

Ik kocht zo ooit op Ebay een keramisch slijpstaal van Global dat later gebroken in de verpakking bleek te zitten. De verpakking was nochtans goed uitgevoerd met noppenfolie.
            Ik moest aftekenen bij de post want anders is het niet van mij en mag ik het niet openen. Na tekenen en later openen zag ik wat er aan de hand was.
            Paraplu natuurlijk bij de post !!!!
            Mijn enige verhaal was de verzekering van Paypal. Ik heb mijn geld terug gekregen.

Comment

Hieronde de volledige tekst bij Redcoon over dat "herroepingsrecht/bedenktijd" :

Herroepingsrecht (bedenktijd)

De consument heeft het recht aan de verkoper mee te delen dat hij afziet van de aankoop. Dat kan zonder betaling van een boete en zonder opgave van reden binnen 14 werkdagen vanaf de dag die volgt op de levering van het product of op het sluiten van de dienstenovereenkomst.

Onderstaande bepalingen vormen een nadere uitwerking van het hierover bepaalde in onze Algemene Voorwaarden.
              ◾Het wettelijke recht om de koop binnen 14 kalenderdagen te ontbinden geldt slechts voor consumenten. Voor kopers die handelen in de uitoefening van hun beroep of bedrijf geldt deze regeling niet.
              ◾Kopers die van deze mogelijkheid gebruik willen maken, kunnen hun verklaring tot ontbinding binnen 14 kalenderdagen na ontvangst van het product schriftelijk, telefonisch of per online chat kenbaar maken.
              ◾De procedure om uw bestelling of artikel binnen de bedenktijd te retourneren, kunt u terugvinden in de rubriek retour zenden.
              ◾Uiterlijk 14 kalenderdagen na ontbinding van de overeenkomst dient het product –onbeschadigd en in goede staat- aan redcoon te worden teruggezonden in de originele verpakking, met alle toebehoren. De aankoopprijs (inclusief verzendkosten) wordt door redcoon aan de koper terugbetaald binnen 30 dagen na de datum waarop het product waarmee de ontbinding is ingeroepen redcoon heeft bereikt, indien aan de voorwaarden voor het correct terugsturen is voldaan.
              ◾Tijdens de bedenktermijn bent u gerechtigd na te gaan of het geleverde conform is aan de aanbieding. Dit omvat echter NIET het recht om de producten te gebruiken waardoor ze onverkoopbaar worden als u zou besluiten ze terug te sturen. Indien de producten door de koper niet of in beschadigde of verminderde toestand worden teruggezonden, moet de koper de daardoor ontstane schade vergoeden, ook indien de schade een gevolg is van gebruik conform de voorschriften van de fabrikant. Dit is alleen anders wanneer de schade slechts is ontstaan bij een eenmalig uitproberen van het product, zoals dat in een winkel ook zou kunnen. De koper kan de verplichting tot schadevergoeding voorkomen door het product na aflevering niet in gebruik te nemen en bovendien alle vereiste maatregelen te nemen om schade of beschadiging te voorkomen. Houd daarom ook het verpakkingsmateriaal bij waarin de artikelen origineel geleverd werden. Artikelen die tijdens de bedenktermijn teruggestuurd worden, dienen in elk geval steeds in de originele verpakking verpakt te worden, samen met alle toebehoren, zoals kabels en gebruiksaanwijzingen. Ook als u na de bedenktermijn een artikel onverhoopt wegens een defect zou moeten terugsturen, weet u zeker dat u het product veilig kunt verpakken als u de originele verpakking bewaart. redcoon kan dan ook geen transportaansprakelijkheid aanvaarden als artikelen ondeugdelijk verpakt, in andere verpakkingen dan de originele, worden teruggestuurd.
              ◾De koper is verplicht om het product uiterlijk 14 kalenderdagen na de ontbinding aan redcoon terug te zenden, conform de instructies van redcoon.
              ◾Het herroepingsrecht geldt overigens uitdrukkelijk niet voor:
              - producten die tot stand zijn gebracht overeenkomstig specificaties van de koper;
              - producten die door hun aard niet kunnen worden teruggezonden;
              - producten die snel kunnen bederven of verouderen;
              - audio- en video-opnamen en computerprogrammatuur alsmede andere eenvoudig reproduceerbare producten waarvan de koper de verzegeling heeft verbroken;
              - hygiëneartikelen die niet meer in de originele, gesloten verpakking zitten of waarvan de verpakking verbroken werd.

Of om het samen te vatten : je mag het ding gebruiken, om te testen of het voldoet aan je eisen. Als je het daarbij beschadigt zal je die schade moeten vergoeden (lees : niet het volledige bedrag terugkrijgen). Dit geldt dus ook als je zegt : het werkt perfect, maar ik stuur het toch terug. Je hoeft in principe zelfs helemaal geen uitleg te geven.
              Dergelijke bepalingen gelden trouwens voor alle internetwinkels, maar met uitzondering van auteursrechterlijk materiaal : daar is het te gemakkelijk om er een kopie van te nemen, en dan te zeggen van : ik heb een thuiskopie genomen...
              Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                Wij betalen ook recupel.
                Stel dat bijv. Coolblue iets aflevert bij jou thuis.
                En je vraagt om het oude&versleten enz. toestel mee te nemen?

VDB doet dit zonder problemen of ander gezaag.
                Ik weet wel dat de winkelier verplicht is je afgedankt en/of versleten toestel te aanvaarden als je het terugbrengt, maar ik weet niet of hij het moet meenemen als hij iets aan huis levert. Van VDB weet ik inderdaad ook dat zij het doen, bij de levering en plaatsing van een nieuwe wasmachine vroeg de besteller er zelfs om.
                Canon 60D, Canon Rebel XT,wat geslepen glas, een driepikkel en een hoop dromen....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RichKE Bekijk bericht
                  Ik weet wel dat de winkelier verplicht is je afgedankt en/of versleten toestel te aanvaarden als je het terugbrengt, maar ik weet niet of hij het moet meenemen als hij iets aan huis levert. Van VDB weet ik inderdaad ook dat zij het doen, bij de levering en plaatsing van een nieuwe wasmachine vroeg de besteller er zelfs om.
                  Ja ja Dat klopt en daar zijn die correct in.
                  Bij mijn voorlaatste levering heb ik toch mijn oude microwave meegegeven
                  Eigenlijk zie ik geen verschil in procedure wat moet of niet moet
                  Ubi bene, ibi patria.
                  BD0388BE
                  Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                    OK...ok...maar hoe weet je dan of alles werkt..?
                    je moet toch de verpakking eraf halen als je het wil gebruiken.
                    grt,bouk.
                    De bedenktijd dat je krijgt bij online aankopen is geen garantieperiode maar een bedenktijd voor overhaaste aankopen.
                    Als ge iets besteld hebt maar je bedenkt je en wou het liever niet, dan mag je het terugsturen en terugbetaling vragen.
                    Als je iets test, dan wil het ook zeggen dat je het toestel wil hebben en normaal maak je dan geen gebruik van de bedenktijd maar van de garantie als dit nodig zou blijken.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

Comment

Hieronde de volledige tekst bij Redcoon over dat "herroepingsrecht/bedenktijd" :

Herroepingsrecht (bedenktijd)

De consument heeft het recht aan de verkoper mee te delen dat hij afziet van de aankoop. Dat kan zonder betaling van een boete en zonder opgave van reden binnen 14 werkdagen vanaf de dag die volgt op de levering van het product of op het sluiten van de dienstenovereenkomst.

Onderstaande bepalingen vormen een nadere uitwerking van het hierover bepaalde in onze Algemene Voorwaarden.
                      ◾Het wettelijke recht om de koop binnen 14 kalenderdagen te ontbinden geldt slechts voor consumenten. Voor kopers die handelen in de uitoefening van hun beroep of bedrijf geldt deze regeling niet.
                      ◾Kopers die van deze mogelijkheid gebruik willen maken, kunnen hun verklaring tot ontbinding binnen 14 kalenderdagen na ontvangst van het product schriftelijk, telefonisch of per online chat kenbaar maken.
                      ◾De procedure om uw bestelling of artikel binnen de bedenktijd te retourneren, kunt u terugvinden in de rubriek retour zenden.
                      ◾Uiterlijk 14 kalenderdagen na ontbinding van de overeenkomst dient het product –onbeschadigd en in goede staat- aan redcoon te worden teruggezonden in de originele verpakking, met alle toebehoren. De aankoopprijs (inclusief verzendkosten) wordt door redcoon aan de koper terugbetaald binnen 30 dagen na de datum waarop het product waarmee de ontbinding is ingeroepen redcoon heeft bereikt, indien aan de voorwaarden voor het correct terugsturen is voldaan.
                      ◾Tijdens de bedenktermijn bent u gerechtigd na te gaan of het geleverde conform is aan de aanbieding. Dit omvat echter NIET het recht om de producten te gebruiken waardoor ze onverkoopbaar worden als u zou besluiten ze terug te sturen. Indien de producten door de koper niet of in beschadigde of verminderde toestand worden teruggezonden, moet de koper de daardoor ontstane schade vergoeden, ook indien de schade een gevolg is van gebruik conform de voorschriften van de fabrikant. Dit is alleen anders wanneer de schade slechts is ontstaan bij een eenmalig uitproberen van het product, zoals dat in een winkel ook zou kunnen. De koper kan de verplichting tot schadevergoeding voorkomen door het product na aflevering niet in gebruik te nemen en bovendien alle vereiste maatregelen te nemen om schade of beschadiging te voorkomen. Houd daarom ook het verpakkingsmateriaal bij waarin de artikelen origineel geleverd werden. Artikelen die tijdens de bedenktermijn teruggestuurd worden, dienen in elk geval steeds in de originele verpakking verpakt te worden, samen met alle toebehoren, zoals kabels en gebruiksaanwijzingen. Ook als u na de bedenktermijn een artikel onverhoopt wegens een defect zou moeten terugsturen, weet u zeker dat u het product veilig kunt verpakken als u de originele verpakking bewaart. redcoon kan dan ook geen transportaansprakelijkheid aanvaarden als artikelen ondeugdelijk verpakt, in andere verpakkingen dan de originele, worden teruggestuurd.
                      ◾De koper is verplicht om het product uiterlijk 14 kalenderdagen na de ontbinding aan redcoon terug te zenden, conform de instructies van redcoon.
                      ◾Het herroepingsrecht geldt overigens uitdrukkelijk niet voor:
                      - producten die tot stand zijn gebracht overeenkomstig specificaties van de koper;
                      - producten die door hun aard niet kunnen worden teruggezonden;
                      - producten die snel kunnen bederven of verouderen;
                      - audio- en video-opnamen en computerprogrammatuur alsmede andere eenvoudig reproduceerbare producten waarvan de koper de verzegeling heeft verbroken;
                      - hygiëneartikelen die niet meer in de originele, gesloten verpakking zitten of waarvan de verpakking verbroken werd.

Of om het samen te vatten : je mag het ding gebruiken, om te testen of het voldoet aan je eisen. Als je het daarbij beschadigt zal je die schade moeten vergoeden (lees : niet het volledige bedrag terugkrijgen). Dit geldt dus ook als je zegt : het werkt perfect, maar ik stuur het toch terug. Je hoeft in principe zelfs helemaal geen uitleg te geven.
                      Dergelijke bepalingen gelden trouwens voor alle internetwinkels, maar met uitzondering van auteursrechterlijk materiaal : daar is het te gemakkelijk om er een kopie van te nemen, en dan te zeggen van : ik heb een thuiskopie genomen...
                      De tekst dat je aanhaalt zijn de voorwaarden van één bepaalde winkel gebaseerd op de wetteksten, iedere winkel staat vrij van de wetteksten af te wijken als dit een betere service is voor de klant dan het minimum dat de wet voorschrijft.
                      Zo mag een winkel bijvoorbeeld wel 30 dagen bedenktijd geven mits het beter is dan wat de wet voorziet, maar nooit een beperking opleggen op bijvoorbeeld 2 dagen.

Mits een pc bijna altijd geleverd wordt met een voorgeïnstalleerd OS waarvan de licentie geactiveerd wordt bij de opstart kan een pc dus niet onder deze wetgeving vallen als je die gebruikt hebt, laat staan gewoon om te testen.
                      Je hebt dan namelijk automatisch de verzegeling van de licentie van het OS verbroken, zei het een elektronische verzegeling door middel van activatie.
                      Ook moet je bij de opstart al persoonlijke gegevens invullen waardoor het product een persoonlijk karakter gekregen heeft.

§ 4. Tenzij de partijen anders zijn overeengekomen, kan de consument het herroepingsrecht waarin §§ 1 en 2 voorzien niet uitoefenen voor overeenkomsten :
                      2° betreffende de levering van goederen die volgens de specificaties van de consument zijn vervaardigd of die een duidelijk persoonlijk karakter hebben of die door hun aard niet kunnen worden teruggezonden of snel kunnen bederven of verouderen;
                      3° betreffende de levering van audio- en video-opnamen en computer-programmatuur waarvan de verzegeling door de consument is verbroken;

Natuurlijk staat het elke verkoper vrij u een betere service te bieden en dit dus wel te aanvaarden.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

Comment

Het gaat gewoon over het principe : elke internetwinkel (behalve dus een aantal uitzonderingen) is verplicht om zijn klanten de kans te laten om die producten uit te testen, en ze binnen een bepaalde periode terug te sturen zonder opgave van reden. Dat bepaalde winkels nog soepeler zijn mag uiteraard, maar strikter dan de wettelijke bepalingen kan niet : gewoon omdat dan de wettelijke bepalingen gelden. Dat is trouwens altijd zo.
                        Blijkbaar zijn er veel mensen die de voorwaarden niet kennen van winkels waar ze zelf kopen...
                        Groeten,

Polleke

Comment

Het gaat gewoon over het principe : elke internetwinkel (behalve dus een aantal uitzonderingen) is verplicht om zijn klanten de kans te laten om die producten uit te testen, en ze binnen een bepaalde periode terug te sturen zonder opgave van reden. Dat bepaalde winkels nog soepeler zijn mag uiteraard, maar strikter dan de wettelijke bepalingen kan niet : gewoon omdat dan de wettelijke bepalingen gelden. Dat is trouwens altijd zo.
                          Blijkbaar zijn er veel mensen die de voorwaarden niet kennen van winkels waar ze zelf kopen...
                          Ik hoop dat je nooit van die "terugzending" zonder reden zal moeten gebruik maken als je bv. een laptop koopt. Als je die verder gebruikt dan te kijken naar het welkomstscherm met de taalkeuze (en hem dan uitschakelt zonder te kiezen en terug verpakt), zal je het volgens mij mogen vergeten, want dan is dat toestel voor hen onverkoopbaar als nieuw.
                          BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                          Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Dus als ik morgen de bestelling van mijn wagen per mail bevestig, dan heb ik die op afstand gekocht ... als die geleverd wordt mag ik dus 10 dagen rondbollen en hem terugbrengen?
                            Niet dus, waarom zou je dat dan met een pc wel mogen doen welke je door te testen ook onbruikbaar maakt voor nieuwe verkoop?
                            Er zijn mensen die alles willen uittesten en een ander moet daar maar de dupe van zijn ... niet dus.
                            Als je iets wil testen, ga dan naar een effectieve winkel en test ter plaatse een demo-model als dat ter beschikking staat.
                            Ik heb ook al eens iets teruggestuurd, maar dan was het omdat het product niet voldeed aan de productomschrijving en dat is iets heel anders.

Voorbeeld ...
                            Als je een tablet bestelt met GPS (aangeduid in productomschrijving) en tijdens het gebruik stel je vast dat er helemaal geen GPS module aanwezig is ... dan heb je 100% gelijk dat je het terugstuurt, ook al is het dan al eens gebruikt.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                              Ik hoop dat je nooit van die "terugzending" zonder reden zal moeten gebruik maken als je bv. een laptop koopt. Als je die verder gebruikt dan te kijken naar het welkomstscherm met de taalkeuze (en hem dan uitschakelt zonder te kiezen en terug verpakt), zal je het volgens mij mogen vergeten, want dan is dat toestel voor hen onverkoopbaar als nieuw.
                              Inderdaad want dan is de licentie in gebruik genomen en dat kan je niet ontbinden.
                              Ook in de meeste grote winkels zoals Carrefour en dergelijke hangt dit duidelijk uit ... eens opgestart mag je niet meer terugbrengen.
                              En dat zijn anders ook winkels die zeggen "Niet tevreden, geld terug".
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

Comment

Is het niet zo, voor je online iets kunt kopen, je eerst akkoord moet gaan met hun voorwaarden?
                                Achteraf de wet inroepen zal waarschijnlijk niet meer gelden aangezien je hun voorwaarden hebt gelezen en dat je er ook akkoord mee was.

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                                Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Working...
                                X