Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Panasonic broodmachine SD-2502bxe-inox

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Panasonic broodmachine SD-2502bxe-inox

lekker met de hand doen Theo, goed voor je fysiek.
    eerst even lekker met je handen in het deeg, en inderdaad het zout als laatste (vijand van gist).
    en dan nog even lekker uitleven met het droog slaan van het deeg.
    en dan de eerste rust, blonde leffe of zo.
    fijn toch.
    Met de vriendelijke groeten, Ruud.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
      Dan zou ik ook denken : hola !!!
      De volgorde van toevoegen is belangrijk, dat weet ik nog van bij ons thuis in de bakkerij, het zout ging er pas bij als de deeg al goed gekneed was.
      In een Domo maken ze daar weinig problemen van, alles bijeen en draaien maar. Mijn vader (bakker) maakte zich al lastig over de manier hoe het graan werd gemalen, een broodmachine kneedde niet in zijn ogen maar roerde enkel maar. 200% juist. Ik heb oprecht spijt dat ik destijds niet beter geluisterd heb. Ik mocht ook geen bakker worden.
      Het feit dat deeg en meel en water (en gist ?) voor het kneden even alleen gelaten worden na een korte roerperiode zegt me ook iets, het lijkt zelfs zeer belangrijk te zijn voor het eindproduct en het heeft ook een naam maar die herinner ik me niet. Iets met -yse vanachter.....
      Wij hadden indertijd problemen voor bepaalde degen omdat het kraantjeswater te warm was en gebruikten dikwijls putwater met-echt- ijsblokken erbij.
      Er verdwijnt verdorie erg veel vakkennis en ervaring, of hoe denk je dat de meeste bakkers nu creme au beurre maken, of creme patissiere, slagroom of cholademousse ?
      Op 17 september 1990 is een goede vriend van mij overleden en ik mis hem nog.
      Hij was van 1921 (Meise).
      En hij was bakker op rust (in Hasselt).
      We hebben samen UREN door gebracht met bakkersdingen
      Hoe komt zoiets: interesse > zelf dingen proberen en dat graag beginnen doen.
      Zo heb ik ook nog een aantal recepten van hem.

Tegenwoordig kan je bijv. in de Aveve ALLES kopen.
      Je hebt mixen voor alles. Maar ja, wat zit daar in he.
      Mits een klein beetje werk maak je dat zelf en je weet wat je eet.
      Ubi bene, ibi patria.
      BD0388BE
      Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
        Op 17 september 1990 is een goede vriend van mij overleden en ik mis hem nog.
        Hij was van 1921 (Meise).
        En hij was bakker op rust (in Hasselt).
        We hebben samen UREN door gebracht met bakkersdingen
        Hoe komt zoiets: interesse > zelf dingen proberen en dat graag beginnen doen.
        Zo heb ik ook nog een aantal recepten van hem.

Tegenwoordig kan je bijv. in de Aveve ALLES kopen.
        Je hebt mixen voor alles. Maar ja, wat zit daar in he.
        Mits een klein beetje werk maak je dat zelf en je weet wat je eet.
        Mijn pa was ook van 1921.
        Hij kwam thuis van zijn broodronde, trok andere kleren aan en ging andere mensen helpen met huizen metselen, regenputten gieten (jawel), vloeren, dakleggen, opritten, betongieten van afsluitingspalen en speciale vormen.... Enkel stukadoren, behangen en electriciteit waren niks voor hem.
        Gratis.
        Uit principe.
        Ik wou dat ik nog om raad kon vragen want je hebt verstandigheid en wijsheid. Mijn vader had wijsheid en gezond verstand.
        Ik moest later horen van anderen hoe fier hij was op het feit dat ik universitaire studies heb gevolgd want zelf was hij maar tot zijn 12 naar school geweest.
        Tegen mij geen woord daarover. Bij mijn nieuwbouw die we samen hebben gezet kwam ik praktisch gesproken nog niet tot zijn knoesels. Maar hij hielp me wel nooit, ik moest "stelen met mijn ogen" en vervolgens mijn flaters inslikken. Ook wat betreft het bakken. Pistolets rollen ? Nooit één tip over gekregen, hij liet me gewoon klungelen.
        Jammer dat hij nooit heeft geweten dat de kleinzoon nu in het ouderlijk huis woont en zich bezig houdt met iets waar hij NOOIT eerder interesse heeft voor getoond : bakken. De mechaniek heeft hij van mij.
        Het zit echt wel in de genen.

Comment

Working...
        X