Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Spot gekocht met 3 losse kabels (blauw/bruin/geel-groen), transformator 24v->230v ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Spot gekocht met 3 losse kabels (blauw/bruin/geel-groen), transformator 24v->230v ?

Hallo,

Ik kocht een spotlicht met 3 losse kabels onderaan gekocht als achtergrondbelichting, volgens de verkoper zou ik nog een plug & transformator nodig hebben van 24v -> 230V.

Welke plug bedoelen ze dan zodat ik die 3 kabels op de transformator kan aansluiten ?
    Kan iemand een voorbeeld sturen van zo'n transformator en welke zou de beste prijs zijn ?

Bedankt!

Re: Spot gekocht met 3 losse kabels (blauw/bruin/geel-groen), transformator 24v->230v

is moeilijk op te antwoorden zonder te weten wat voor spot het is, wat voor lamp daar in zit en wat de specificaties (voltage en ampere) zijn..
    Leer over flipperkasten op www.flippers.be - Mijn Flickr fotos

Comment

Re: Spot gekocht met 3 losse kabels (blauw/bruin/geel-groen), transformator 24v->230v

Oorspronkelijk geplaatst door 2010 Bekijk bericht
      Hallo,

Ik kocht een spotlicht met 3 losse kabels onderaan gekocht als achtergrondbelichting, volgens de verkoper zou ik nog een plug & transformator nodig hebben van 24v -> 230V.

Welke plug bedoelen ze dan zodat ik die 3 kabels op de transformator kan aansluiten ?
      Kan iemand een voorbeeld sturen van zo'n transformator en welke zou de beste prijs zijn ?

Bedankt!
      Die verkoper kent er wat van....

Kijk eens wat voor lampvoet er in die spot is voorzien, als er een aardingskabel (geel/groen) aanhangt, is de kans groot
      dat dat tegenwoordig met een GU10 lampvoet is, dan heb je lampen nodig op 230 volt en met GU10 voet, daarvoor heb je dan helemaal geen transformator nodig,
      dat kan je rechtstreeks op 230 volt gebruiken, indien op de plaats waar die spot moet komen geen aardingsdraad is voorzien, kan je hem
      ook niet koppelen, in dat geval gewoon blauw en bruin gebruiken met 230 volt lampen.

Comment

Maak er een paar foto's van, dan is het gemakkelijker om goede raad te geven.
        Nu weten we eigenlijk niet echt waar het over gaat.

Halogeenspotjes werken doorgaans op 12V of 230V, 24V is uitzonderlijk.
        Als het spotje op 12V werkt, dan moet de transformator minstens evenveel vermogen kunnen leveren dan wat de lamp verbruikt (meer mag eventueel ook, zolang de spanning maar juist is).
        De bedrading moet dan ook de stroomsterkte aan kunnen, het is niet omdat de lamp "maar op 12V werkt" dat de draden dan dunner mogen zijn, ze moeten dan zelfs dikker zijn dan voor een lamp met hetzelfde vermogen op 230V.

Als je iets aan de bedrading moet aanpassen, zorg er dan voor dat alles veilig blijft (je moet dus weten wat mag en wat niet mag).
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

Lijkt me een 220V spot te zijn.

Blauw, bruin en groen/geel zijn typisch voor 220V en niet voor 12 of 24 Volt.
          Rood en wit zijn eerder de kleuren voor gelijkspanning en bij laagspanning zijn er niet veel spots met een aarding.

En een transformator 24V => 220V lijkt me nog veel minder correct te zijn.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
            Nu weten we eigenlijk niet echt waar het over gaat.
            We weten alleen dat de info niet volledig is en ook niet 100% klopt.

Als het spotje op 12V werkt, dan moet de transformator minstens evenveel vermogen kunnen leveren dan wat de lamp verbruikt (meer mag eventueel ook, zolang de spanning maar juist is).
            Het is zelfs aanbevolen niet boven de 80% van de maximum van de transformator te gaan om het goed te houden ... zo blijft er steeds wat reserve.
            En spreekt men over Halogeen of LED?

Ook dit is een spot : http://www.elektromaterialenshop.nl/images/4084075.gif

Laat hier dus best eens een foto posten ... want blijkbaar kent zowel verkoper al koper er niet echt veel van en op de minieme uitleg kunnen we moeilijk een correct antwoord geven.
            Ik hoop dat TS ondertussen nog niet geëlektrocuteerd is.
            Last edited by VerSeg; 7 november 2013, 23:32.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

Comment

Ik had van 2010 deze link gekregen http://www.benl.ebay.be/itm/16112513...84.m1497.l2649 , maar daaruit kan ik ook niet 100% opmaken waarover het gaat.
              In de titel is het een 300W lamp, als je wat verder naar beneden scrolt, dan is het 150/250W, het zou wel een low voltage lamp zijn (24V).
              Ik zou ze zelf eerst uit elkaar halen om te zien wat er op de lamp staat, dat is de enige manier om zeker te zijn op welke spanning de lamp moet werken.

Als het een 24V lamp is dan zal hij op zoek moeten naar een transformator die minstens het vermogen van de lamp kan leveren bij 24V.
              Dan moeten er nog ergens zekeringen tussen om de boel wat te beveiligen, en de transfo moet ook in een veilige behuizing zitten om elektrocutie te voorkomen.
              Maar aangezien de topicstarter aangeeft dat hij niets kent van elektriciteit kan dat wel een probleem worden.
              BD0338BE

Comment

op buitenkant van de behuizing staat :
                Volt 100/240
                Watt 300
                HZ 50/60 IP20 ta max 40°C tmax 160°C

pffff er zit zelfs geen lamp in, welke lamp zou ik nodig hebben?

Denk dat ik hem zal terugzenden, is een lege doos niet gebruiksklaar is en onduidelijke beschrijving...

Comment

Als er geen lamp in zit, dan heb je misschien de keuze tussen een 24V of 230V.
                  De behuizing is dus geschikt voor lampen tot 300W.
                  Als je weet welke lampvoet er in zit, dan kan je aan de hand daarvan op zoek naar de juiste lamp.

Volgens de beschrijving zou een 24V lamp witter licht geven, en een betere kleurweergave.
                  Als dat belangrijk is, dan moet je zo'n lamp kopen, maar dan heb je ook een transformator nodig.

Het zal waarschijnlijk de bedoeling zijn dat je zelf een keuze maakt tussen 24 en 230V.

Staat er op de behuizing niet welk type lampvoet er gebruikt is?
                  (bijvoorbeeld GX 6.35 of iets in die aard)
                  BD0338BE

Comment

Moest TS nu eens enkele detailfoto's laten zien (ook binnenkant - lampvoet...)...zou dat al niet veel gemakkelijker zijn?

volgens de link ziet het er uit als een toneelspot. Meestal werken die dingen toch op 230V.
                    Last edited by perman; 9 november 2013, 10:37.
                    perman
                    canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door perman Bekijk bericht
                      Moest TS nu eens enkele detailfoto's laten zien (ook binnenkant - lampvoet...)...zou dat al niet veel gemakkelijker zijn?

volgens de link ziet het er uit als een toneelspot. Meestal werken die dingen toch op 230V.
                      Maar voor zover ik informatie gevonden heb zijn er met een lamp die rechtstreeks op 230V werkt, met een ingebouwde transfo en een lamp op 24V, en met een externe transfo en een lamp op 24V.
                      Er zijn dus meerdere mogelijkheden om licht te krijgen uit hetzelfde armatuur...
                      BD0338BE

Comment

Bedankt om mee te helpen iedereen, we zijn er bijna

Wel de verkoper vermelde 2 versie's in z'n advertentie (om het makkelijk te maken ) :
                        - een LW/CT versie (met ingebouwde tranformator)
                        - een LW versie (can be connected to an external transformer that can also be placed remotely from the luminaire) => ik heb dus deze laatste LW versie zonder ingebouwde transformator.

-Qua lamp moet ik een hallogeen lampje 24V 150W kopen als ik goed begrijp (of evt 250w, max 300w) http://www.benl.ebay.be/itm/A1-216-F...2a89693&_uhb=1
                        -Qua transformator : 24v tot 230v

Dus die blauwe, bruine en geel/groene kabel van de spot in een transformator vastmaken aan de ene kant en aan de andere kant zelf een stopcontact plug maken met ook een blauwe/bruine/groene kabel?

Ik vond zelfs 2 transformatoren met reeds een stopcontact plug aan de andere kant, makkelijker :
                        -Bij deze zijn reeds 2 kabels (ipv 3 ingangen voor blauw/bruin/aarding) aan de ene kant + je moet de "VA" (Volt Ampère) kiezen, waar zou ik dit kunnen terugvinden hoeveel dit moet zijn?

-Bij deze geen kabels aan de ene kant http://www.ebay.nl/itm/LED-Transform...eb566b6&_uhb=1

Misschien om het VA te bepaeln de maximale 300W / 230V = 1.3A nemen ?
                        Bij de eerste link met transformator moet je minimum 20 VA kiezen, bij de tweede kan ik 2.6VA kiezen.

Of als iemand een link kan sturen direct met de juiste transformator (evt met stopcontactplug direct aan de andere kant), zou makkelijker zijn, bedankt!
                        Weet niet of ze veel keuze hiervan hebben in de Gamma of Brico.
                        Last edited by 2010; 10 november 2013, 10:08.

Comment

De transformators die ik zie via die links zien er niet echt uit als 300VA transformators, ik denk niet dat ze lang heel zullen blijven als je ze werkelijk met 300W 24V belast.
                          De bedrading ziet er ook niet veilig uit, het is "luidsprekerdraad", die sommigen mensen ooit wel gebruikten als verlengkabel (de draad aan de uitgang ziet er echt wel dun uit om er 12,5A door te laten gaan).
                          (Ik heb er ooit gezien die zo'n draad gebruikten om een zaagmachine te laten werken achteraan in de tuin, en ze vroegen zich af hoe het kwam dat die motor altijd blokkeerde met de minste belasting...)

Dit is bijvoorbeeld een degelijke transformator die je kan gebruiken voor lampen van 24V van maximum 300W http://www.conrad.be/ce/nl/product/4...ma-TT?ref=list .
                          Hou er rekening mee dat er 12,5A door de 24V bedrading moet als je kiest voor een 300W lamp, als de draad kort is, dan mag je daarvoor 1,5mm² gebruiken, een langere draad moet dikker zijn om de spanningsverliezen te beperken.
                          Door de primaire (230V) gaat er zo'n 1,3A (iets meer, want er zijn nog wat verliezen in de transfo), door de secundaire (24V in dit geval) gaat er dus 12,5A met een lamp van 300W.
                          Voor de primaire zekeringen zou ik kiezen voor trage zekeringen van 2A (als het geen trage zekeringen zijn, dan branden ze elke keer door als je de lamp aan doet, een koude lamp heeft een heel lage weerstand, en verbruikt daarom eventjes een veel hogere piekstroom). Een zekering in de Secundaire is dan niet echt nodig, het mag wel, dan moet je kiezen voor zekeringen van 16A.

Maar voor die lampvoet kan je waarschijnlijk ook wel lampen vinden die op 230V werken, dan zet je gewoon een stekker aan de draad die er nu uit komt.
                          Dat is een pak simpeler en veiliger, toch als je zelf niets van elektriciteit kent.
                          Als de lamp een metalen behuizing heeft, dan moet je zeker voor een aarding zorgen, zelfs als de lamp op 24V werkt via een transformator zou ik dat nog aanraden (dat is dus de geel/groene draad, maar ik neem aan dat je dat toch wel weet).

Nadat ik even wat verder gezocht had op die FCS 24V 150W lamp zag ik dat die een G6,35 lampvoet heeft.
                          Dit is een 230V 300W lamp met die lampvoet: http://www.bax-shop.nl/g-6.35-voet-l...t-details.html .
                          Dan moet je alleen maar een stekker aan de draad zettend die uit de lamp komt, en je kan ze gebruiken.
                          De levensduur van die lampjes lijkt wel erg kort, voor deze geven ze een verwachte levensduur van 75 uur op, bestel dus al meteen wat reservelampjes als je ze veel wil gebruiken...
                          Ook voor de alternatieven (verder naar beneden op die pagina) is de verwachte levensduur erg kort, dat geldt dus ook voor de 12V en 24V alternatieven.
                          Last edited by Black B@ndit; 10 november 2013, 10:29.
                          BD0338BE

Comment

De beschreven lampjes zijn niet bedoeld om continu te laten branden. Daarvoor stralen ze teveel warmte af.
                            Ze worden bijvoorbeeld gebruikt als instellicht van een Elinchrom studioflits. Dat instellen duurt hooguit enkele minuten. Ze kunnen ook in een diaprojector gebruikt worden, maar die is dan voorzien van een ventilator.
                            Ik hoop dat jouw spot uit aluminium is gemaakt. Als hij uit kunststof is gemaakt, zou ik er de moeite nog niet voor doen om er een lamp voor te kopen.
                            De kleurtemperatuur is ook maar 3200°K. Als het dan toch maar als achtergrondverlichting moet dienen, dan kan je evengoed een 300W bouwlamp uit de Brico gebruiken (en die kost maar 15€ inclusief de lamp)

Comment

Denk niet dat een gewone bouwlamp uit de Brico dit zou kunnen, deze lampen zijn gekend voor de retro-look belichting (straal kun je versmallen en wijder maken, zie http://www.prophotonut.com/2008/08/3...tro-portraits/)

Ik kreeg nog een berichtje van de verkoper, zij weet het precies zelf niet en denkt dat ik geen transformator nodig heb, enkel een lamp en een plug ?
                              Dit kan toch zomaar niet werken met een 24v 150w hallogeenlamp en een 230V plug direct op het stopcontact aangesloten of wel ?

Comment

Working...
                              X