Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fazanten

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Fazanten

Al een heel jaar heb ik hier geen enkele fazant gezien. Gisteren en eergisteren geknal bij de baron.
    Nu zit het hier vol van de fazanten. 5 Op twee dagen. Ze paffen er dus behoorlijk naast.
    Dat fazanten niet meer worden uitgezet ? Laat me niet lachen.

Wie er hier wel zal lachen is roestbruin en heeft een wit tipje aan de staart. En dan maar zagen dat er hier overdreven veel vossen rondlopen.

Re: Fazanten

Gevonden op de website van VILT.

Het uitzetten van wild is verboden door het Jachtdecreet. Volgens Vogelbescherming Vlaanderen wordt dit algemene verbod uitgehold door een "immense achterpoort" die in het zogenaamde Jachtvoorwaardenbesluit werd gecreëerd: fazantenbroedsels die bedreigd worden door maaiwerkzaamheden kunnen door jagers geraapt worden, kunstmatig uitgebroed en de jongen vóór 31 juli vrijgelaten in het jachtterrein waar de eieren ooit werden geraapt. De vereniging vraagt minister Joke Schauvliege om hier komaf mee te maken in het nieuwe, aagepaste Jachtvoorwaardenbesluit.

Ze zullen het blijkbaar niet zo nauw nemen met die 31 juli.
    Belgische wetgeving en een achterpoortje......een Siamese tweeling.

Groetjes

Comment

Er zullen op sommige plaatsen zeker nog fazanten uitgezet worden.
      Maar denk er ook aan dat overal de velden gemaaid worden nu, dus er is minder en minder dekking. Daar komt ook bij dat ze tot voor een tijdje in de rui zaten, en de hennen in het late voorjaar/zomer op nest.

Je kan het hele jaar door fazanten (patrijzen, vossen, ree, hazen,...) zien, als je weet waar je moet kijken

Als jager kan ik overigens zeggen dat ik liever géén fazant heb dan een uitgezette, zeker als ze voor mijn eigen tafel bestemd is. Als ik veel wil schieten ga ik op kleiduiven - maar de schietbaan is een plek waar je weinig jagers tegenkomt. Geen excuses daar als je mist, iedereen heeft het gezien, en een kleiduif is verduiveld klein in vergelijking met een fazant of eend
      Last edited by perelaar; 4 november 2013, 09:14.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
        ......... en een kleiduif is verduiveld klein in vergelijking met een fazant of eend
        klopt:
        Hobby's fotografie/zeilen/golf/paardrijden/kleiduivenschieten/blaasvoetbal/darten/sneeuwballen gooien.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Bouk, wat is blaasvoetbal?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
            Bouk, wat is blaasvoetbal?

grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
              Ach zo, ik dacht eerst dat het met een gedroogde en opgeblazen varkensblaas was.
              Het voetballen zou oorspronkelijk begonnen zijn door op een varkensblaas te shotten.
              Groetjes

Comment

Er is hier in Limburg een bekende plaats waar heel regelmatig - ook zeldzame - roofvogels te zien zijn.
                Met dank aan de baron die elk jaar fazanten laat uitzetten voor z'n jachtvereniging.
                Die fazanten worden dan ook nog eens gevoerd zodat ze niet te ver weg zouden lopen/vliegen tegen dat de jacht begint.
                Er wordt steeds teveel gevoerd, gevolg: kermis voor de muizen. En waar er altijd veel muizen zijn vindt je dus torenvalkjes, smellekens, buizerds, rode- en zwarte wouw, kiekendieven....

Comment

Ook wel raar dat er dubbel zoveel patrijzen worden afgeschoten dan dat er volgens Natuurpunt zijn !
                  Canon-man. Concerten en natuur.
                  Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
                    Ook wel raar dat er dubbel zoveel patrijzen worden afgeschoten dan dat er volgens Natuurpunt zijn !
                    Zaterdagavond nog een lekkere Schotse roodpootpatrijs gegeten

Comment

Het zal zo zijn gelijk tellingen bij betogingen. Organisatie versus politie.
                      Mvg.
                      Robert
                      Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                        ... Nu zit het hier vol van de fazanten. 5 Op twee dagen. ...
                        Die zijn misschien geschikt om koud te roken.
                        Vriendelijke groet,

Jos

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
                          Het zal zo zijn gelijk tellingen bij betogingen. Organisatie versus politie.
                          Nee, gewoon t feit dat er duizenden worden uitgezet hoewel het verboden is, zelfs uitheemse soorten !
                          Canon-man. Concerten en natuur.
                          Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

Comment

Zelfs zonder uitzetten dit jaar héél veel patrijzen gezien. Kluchten tot 20 stuks, waar we vorig jaar niks zagen. Waarom, wie zal het weten.

Een paar koude regendagen in het voorjaar, op het verkeerde moment, en de hele eerste lichting kuikens van volgend jaar is weg. Daar heb je geen jagers voor nodig.

Natuurpunt heeft bij mij afgedaan, zelden zoveel niet ter zake doende retoriek gelezen/gehoord als bij hen. En in de praktijk is het nog erger, natuurbeheer vanop een bureau in Brussel, met overheidsgeld .

Comment

Nee, gewoon t feit dat er duizenden worden uitgezet hoewel het verboden is, zelfs uitheemse soorten !
                              Weet ik wel Johan. Ik wou even de flauwe plezante uithangen.
                              Mvg.
                              Robert
                              Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Comment

Working...
                              X