Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lastige landingen op Schiphol met stormweer.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Lastige landingen op Schiphol met stormweer.

    Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
    Valt het jullie op hoe de neusstand is tov de lengteas van de piste? Neus in de wind....
    ja.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #17
      Re: Lastige landingen op Schiphol met stormweer.

      Prachtig toch, niet..? Tijdens de eindnadering zet de piloot dus zijn neus in de wind door rechts voetenstuur te geven, daarbij draait hij het stuurwiel enigzins naar links om de as van de piste niet teveel te verliezen. Hierdoor krijgt hij ook een vrij snelle verticale daling en daardoor vermindert hij de kans om af te drijven. Wij heetten dat een landing in "krab".
      Last edited by enero; 7 november 2013, 15:13.
      Leeft en LAAT LEVEN !

      Comment


      • #18
        Re: Lastige landingen op Schiphol met stormweer.

        Op het einde van het filmpje is er dus eentje die een "go around" maakt. Goeie beslissing van de piloot als hij niet zeker is van zijn landing. Gelukkig dat dit kan dank zij de motoren en de volgens wet bepaalde en verplichte nog aanwezige fuel (als Ryanair hiermee in orde is weet ik niet). En dit is dan het verschil met zweefvliegers, eens "in final" moeten ze landen, maar die komen uiteraard niet buiten bij dergelijke weersomstandigheden. Het is ook gekend dat piloten die ooit begonnen zijn zweefvliegen, de beste piloten zijn. Sommigen doen dit trouwens naast hun carrière als prof. piloot nog verder voor de fun.
        Leeft en LAAT LEVEN !

        Comment


        • #19
          Re: Lastige landingen op Schiphol met stormweer.

          ach..het is net als bij zeilen hè, soms moet je een keer extra aanvaren om een goede landing te maken bij harde wind.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

          Comment


          • #20
            Re: Lastige landingen op Schiphol met stormweer.

            Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
            Prachtig toch, niet..? Tijdens de eindnadering zet de piloot dus zijn neus in de wind door rechts voetenstuur te geven, daarbij draait hij het stuurwiel enigzins naar links om de as van de piste niet teveel te verliezen. Hierdoor krijgt hij ook een vrij snelle verticale daling en daardoor vermindert hij de kans om af te drijven. Wij heetten dat een landing in "krab".
            Bij het bekijken van deze landingen vond ik het niet eens zo spectaculair.
            Wie de reeks 'Flying Wild Alaska op Discovery Channel' gevolgd heeft, heeft tientallen van die landingen gezien, en inderdaad ook daar hadden ze het over 'krab' landingen, omdat het vliegtuig precies zijdelings vliegt net als krabben lopen.
            In die serie was het dan nog met kleine lichtere vliegtuigen die waarschijnlijk nog meer 'zijwindgevoelig' zijn (misschien kan enero dit bevestigen/ontkennen ?).
            Het gebeurt veel meer dan je denkt, en bij 'gewone' zijwind merk je er niet eens iets van als passagier in een groot vliegtuig.
            Ooit op Madeira (nog de oude luchthaven met korte baan) een landing meegemaakt met veel zijwind en daar hebben we het wel goed gevoeld.
            Alle passagiers die niet hun armen voor hun gezicht hadden gehouden knalden zowat met hun hoofd tegen de zetel voor zich, en het was één en al gekrijs.
            Onze zoon, voor wie het zijn allereerste vlucht was, vond het geweldig .
            Patrick Snijers, de Belgische rallypiloot, zat ook op het vliegtuig voor deelname aan de rally van Madeira, en is nadien nooit meer willen gaan rijden op Madeira.
            Die was wel één en andere gewoon in een rallyauto, maar daar sta je meestal met je wielen op de grond en heb je het zelf onder controle was zijn uitleg.
            Groetjes

            Comment


            • #21
              Re: Lastige landingen op Schiphol met stormweer.

              Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
              Op het einde van het filmpje is er dus eentje die een "go around" maakt. Goeie beslissing van de piloot als hij niet zeker is van zijn landing. Gelukkig dat dit kan dank zij de motoren en de volgens wet bepaalde en verplichte nog aanwezige fuel (als Ryanair hiermee in orde is weet ik niet). En dit is dan het verschil met zweefvliegers, eens "in final" moeten ze landen, maar die komen uiteraard niet buiten bij dergelijke weersomstandigheden. Het is ook gekend dat piloten die ooit begonnen zijn zweefvliegen, de beste piloten zijn. Sommigen doen dit trouwens naast hun carrière als prof. piloot nog verder voor de fun.
              Dan zou Ryanair wel met héél beperkte voorraad brandstof moeten vliegen, als ze zich nog geen extra rondje kunnen veroorloven .
              Zo erg zal het wel niet zijn bij Ryanair, er zal toch wel een minimum aan veiligheidsvoorzieningen zijn zeker !?
              Trouwens hoeveel ongelukken zijn er reeds gebeurd met Ryanair vliegtuigen........
              Groetjes

              Comment


              • #22
                Re: Lastige landingen op Schiphol met stormweer.

                Inderdaad lichte vliegtuigen zijn veel onderheviger aan de wind. In de manual van elk toestal staat hoeveel zijwind het aankan en dat moet je als piloot weten door de meteo te kennen van het vliegveld waar je landt.
                Met een krablanding kan je veel hoger binnenkomen. Door de neus schuin te zetten tov de lengteas van de piste en tegenstuur te geven kan het vliegtuig sneller hoogte verliezen en dus veiliger landen omdat je hoger kan naderen.
                Leeft en LAAT LEVEN !

                Comment


                • #23
                  Re: Lastige landingen op Schiphol met stormweer.

                  Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                  Dan zou Ryanair wel met héél beperkte voorraad brandstof moeten vliegen, als ze zich nog geen extra rondje kunnen veroorloven .
                  Zo erg zal het wel niet zijn bij Ryanair, er zal toch wel een minimum aan veiligheidsvoorzieningen zijn zeker !?
                  Trouwens hoeveel ongelukken zijn er reeds gebeurd met Ryanair vliegtuigen........
                  Groetjes
                  Ik bedoelde hier niet mee dat Raynair niet genoeg brandstof zou hebben om een nieuwe circuit te vliegen en de landing opnieuw in te zetten op hetzelfde vliegveld. Maar in het slechtste geval moeten vliegtuigen kunnen uitwijken naar een andere vlieghaven waar de weersomstandigheden beter zijn. En daarvoor moesten wij bvb. steeds 3/4 uur reserve brandstof aan boord hebben. Maar het is ook zo dat piloten wel op voorhand weten of ze echt met hun toestel in staat zijn te landen op het vliegveld van hun bestemming. De meteo wordt wel goed opgevolgd. Met daarbij nog de moderne instrumenten aan boord 'kan' men geen risico nemen.
                  Leeft en LAAT LEVEN !

                  Comment


                  • #24
                    Re: Lastige landingen op Schiphol met stormweer.

                    Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                    Dan zou Ryanair wel met héél beperkte voorraad brandstof moeten vliegen, als ze zich nog geen extra rondje kunnen veroorloven .
                    Zo erg zal het wel niet zijn bij Ryanair, er zal toch wel een minimum aan veiligheidsvoorzieningen zijn zeker !?
                    Het is "redelijk" erg. Ze zitten meestal op de legale limiet. Dat wil zeggen dat ze het wettelijke minimum aan brandstof bij hebben maar ook geen gram meer/

                    Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                    Trouwens hoeveel ongelukken zijn er reeds gebeurd met Ryanair vliegtuigen........
                    Voorlopig nog geen maar ze hebben al wel enkele keren de rij wachtenden voorbij gestoken omdat het net te nipt werd. Een go around + uitwijken + wat extra in de holding en dan is het kwestie van de toren te verwittigen dat het nipt wordt. De anderen die wel "te veel" brandstof hebben moeten dan wachten en het toestel met weinig brandstof laten voorgaan.
                    Voordeel voor Ryanair: minder gewicht mee bij take off en dus minder verbruik, "voorsteken" bij landing en dus minder tijdverlies en vlugger weer weg. Gewicht en tijd = €€€.

                    Wees maar zeker dat ze op de rand balanceren om er de laatste cent uit te persen. Binnen "het wereldje" is dat allemaal geweten maar de RA piloten durven niet officieel te spreken.

                    @enero: is je PPL nog actief? Zo ja waar vlieg je? EBKT?
                    bye, Maurice
                    https://on4bam.com/
                    Nikon D7500

                    Comment


                    • #25
                      Re: Lastige landingen op Schiphol met stormweer.

                      Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht

                      @enero: is je PPL nog actief? Zo ja waar vlieg je? EBKT?
                      Mijn PPL is niet meer actief. Heb gevlogen in Zottegem (Oombergen van bij het ontstaan, nu al vele jaren verdwenen), in Ursel en tot voor enkele jaren EBKT. Heb in totaal 12 jaar gevlogen. Omstandigheden hebben er mij doen van afzien. Beginnende bijzicht problemen, minder tijd, dus minder vliegen, afstand van bij mij naar Kortrijk en toch ook de zeer dure vliegprijs. Ik ben geëindigd aan 65 Bef/min met een full IFR uitgeruste Robin 4000. Had naast de PPL het elementair brevet blindvliegen (PSV), dus internationaal mogen vliegen en ook enkele nachtvluchten gedaan.
                      Leeft en LAAT LEVEN !

                      Comment


                      • #26
                        Re: Lastige landingen op Schiphol met stormweer.

                        Zoon heeft een frozen ATPL en is op zoek..... niet gemakkelijk. Opleiding Diamond DA40 en DA42 (EBOS) en vliegt nu sporadisch met Robin (EBKT) om de licentie actief te houden. Probleem is dat er weinig vraag is, tenzij in de Golfstaten maar daar willen ze alleen captains @5000 uren.
                        bye, Maurice
                        https://on4bam.com/
                        Nikon D7500

                        Comment


                        • #27
                          Re: Lastige landingen op Schiphol met stormweer.

                          Wees maar zeker dat ze op de rand balanceren om er de laatste cent uit te persen. Binnen "het wereldje" is dat allemaal geweten maar de RA piloten durven niet officieel te spreken.
                          Ik heb alleen maar respect voor die kerels die als piloot voor Ryanair gaan werken.
                          Ze balanceren veel op het randje.
                          Deze piloten houden van hun leven net als hun passagiers doen.
                          Ik beklaag ze met hun werkomstandigheden. En dit is niet alleen bij Ryanair hoor.
                          Op Toulouse vliegt ook een low-cost-mij. (de naam schiet me nu niet te binnen) en daar is het net hetzelfde liedje.
                          Touch the Earth...Gently
                          www.passionsenfrance.com

                          Comment


                          • #28
                            Re: Lastige landingen op Schiphol met stormweer.

                            Hey juppekes

                            Voor ons (spotters) kan er niet genoeg crosswind zijn

                            Ik heb zo al een paar mooie landingen kunnen vastleggen.

                            Bij de eerste link klik je maar eens een foto of drie verder, die zijn van dezelfde landing
                            Meld je aan bij Facebook om te delen en contact te maken met je vrienden, familie en mensen die je kent.


                            Meld je aan bij Facebook om te delen en contact te maken met je vrienden, familie en mensen die je kent.


                            Meld je aan bij Facebook om te delen en contact te maken met je vrienden, familie en mensen die je kent.


                            Meld je aan bij Facebook om te delen en contact te maken met je vrienden, familie en mensen die je kent.


                            Meld je aan bij Facebook om te delen en contact te maken met je vrienden, familie en mensen die je kent.


                            Meld je aan bij Facebook om te delen en contact te maken met je vrienden, familie en mensen die je kent.
                            Bootjes

                            Comment


                            • #29
                              Re: Lastige landingen op Schiphol met stormweer.

                              Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                              ...En dit is dan het verschil met zweefvliegers, eens "in final" moeten ze landen, maar die komen uiteraard niet buiten bij dergelijke weersomstandigheden. ...
                              Bij mistral land je ook met 40-45 kts wind met een zweefvliegtuig, en het kan ook zijn dat de rotor boven het veld staat.
                              Niet zo comfortabel, maar als je erin zit doe je het wel.

                              Ik zie dan ook geen reden om schrik te hebben in een verkeersvliegtuig bij turbulent weer.

                              Het is ook gekend dat piloten die ooit begonnen zijn zweefvliegen, de beste piloten zijn
                              Dat heeft de piloot die z'n toestel toen in de Hudsonrivier heeft neergezet nog bewezen.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Lastige landingen op Schiphol met stormweer.

                                Ooit geland op een lokaal grasveld in Nepal met een Cessna.
                                Dat is wat men noemt een STOL: short take-off and landing.
                                Nogal wat anders dan landen op Charleroi.
                                Minder glas dan vroeger, maar beter.

                                Comment

                                Working...
                                X