Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

kastanjepuree-seizoen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• kastanjepuree-seizoen

Er ligt hier weer een karrevracht kastanjes.
    Vorig jaar was het een enorm werk om daar puree van te maken : pellen, velletjes verwijderen...pfffffff.

Dit jaar heb ik een truc gevonden (hoop wel dat ik het warm water niet opnieuw heb uitgevonden). : gaar koken, staartje eraf en uitduwen. Klaar.
    Ik ga straks nog een paar emmers rapen.

Re: kastanjepuree-seizoen

Ik heb vorig weekend nog wat kastanjes gepoft, vroeger deden we dat op de kachel, tegenwoordig gaat dat ook in de microgolf (je moet ze wel in het oog houden, want het duurt niet lang).
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

fijne tip, ga ik ook eens proberen
      Bedankt!!!

Tom
      De gustibus et coloribus non est disputandum
      Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TomStr Bekijk bericht
        fijne tip, ga ik ook eens proberen
        Bedankt!!!

Tom
        Tom het is zaaaaalig, geen gefrutsel meer met met de pellen en de velletjes. Misschien wat meer afval maar die gaat toch op de composthoop.
        Waar we ons vroeger ergerden aan het pellen van 100 gram per uur hebben we er nu in dezelfde tijd meer dan een kilo, kant en klaar.
        Zojuist met z'n twee een emmer verse geraapt op een kwartier tijd

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
          Er ligt hier weer een karrevracht kastanjes.
          Vorig jaar was het een enorm werk om daar puree van te maken : pellen, velletjes verwijderen...pfffffff.

Dit jaar heb ik een truc gevonden (hoop wel dat ik het warm water niet opnieuw heb uitgevonden). : gaar koken, staartje eraf en uitduwen. Klaar.
          Ik ga straks nog een paar emmers rapen.
          Paul, komt dat binnenstre lichtbruine velletje er dan ook af?
          Want dat geeft zo een bittere smaak aan de puree.
          Touch the Earth...Gently
          www.passionsenfrance.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door marie-anne Bekijk bericht
            Paul, komt dat binnenstre lichtbruine velletje er dan ook af?
            Want dat geeft zo een bittere smaak aan de puree.
            Jawel !!!!!!!

Comment

Tom het is zaaaaalig, geen gefrutsel meer met met de pellen en de velletjes. Misschien wat meer afval maar die gaat toch op de composthoop.
              Waar we ons vroeger ergerden aan het pellen van 100 gram per uur hebben we er nu in dezelfde tijd meer dan een kilo, kant en klaar.
              Zojuist met z'n twee een emmer verse geraapt op een kwartier tijd
              .....en daarna gewoon koken, mengen met room en vanille en pureren en echt gereed of kook je ze voor het pellen al gaar????? Je hebt misschien het warm water niet opnieuw uitgevonden maar mij en de mijnen een hoop miserie (lees pellen) bespaard!!
              Last edited by RichKE; 27 oktober 2013, 23:09.
              Canon 60D, Canon Rebel XT,wat geslepen glas, een driepikkel en een hoop dromen....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RichKE Bekijk bericht
                .....en daarna gewoon koken, mengen met room en vanille en pureren en echt gereed of kook je ze voor het pellen al gaar????? Je hebt misschien het warm water niet opnieuw uitgevonden maar mij en de mijnen een hoop miserie (lees pellen) bespaard!!
                Idd. Al wat drijft eruit gooien en gaar koken in de pellen. Kooktijd is niet kritisch. Na het uitduwen hoef je maar een beetje meer op te warmen.
                Wat ik nu zoek is een grote lookpers, dan gaat het nog beter.

Ik heb hier vrienden die er omwille van het werk geen doen meer aan zagen om de puree te maken.

Comment

Betreft: Kanstanjes pellen

Ik ben heel benieuwd hoe dat truukje werkt. Ik pel ze al jaren en nog steeds worstel ik uren. Enkel alleen het staartje er af en er uit duwen lijkt me te mooi om waar te zijn. Kan iemand me uitleggen hoe je dat precies doet? Het lijkt een gouden tip, als ik het zo lees!

groet Ralph

QUOTE=PaulM;4004485]Tom het is zaaaaalig, geen gefrutsel meer met met de pellen en de velletjes. Misschien wat meer afval maar die gaat toch op de composthoop.
                  Zojuist met z'n twee een emmer verse geraapt op een kwartier tijd[/QUOTE]

Comment

Re: Betreft: Kanstanjes pellen

Oorspronkelijk geplaatst door rrdenijs Bekijk bericht
                    Ik ben heel benieuwd hoe dat truukje werkt. Ik pel ze al jaren en nog steeds worstel ik uren. Enkel alleen het staartje er af en er uit duwen lijkt me te mooi om waar te zijn. Kan iemand me uitleggen hoe je dat precies doet? Het lijkt een gouden tip, als ik het zo lees!

groet Ralph
                    Zoals ik al zei : gewoon koken in de pel tot ze zacht zijn, de tijd is niet kritisch.
                    Staartje eraf en uitduwen, de pel scheurt open en de inhoud komt eruit. De vervelende velletjes blijven achter in de pel.
                    Een goede lookpers helpt ook. Na enig opzoekwerk heb ik er één besteld van Zyliss want onze Ikea is kapot en de Brabantia is te flauw gemaakt

Comment

Re: Betreft: Kanstanjes pellen

Zoals ik al zei : gewoon koken in de pel tot ze zacht zijn, de tijd is niet kritisch.
                      Staartje eraf en uitduwen, de pel scheurt open en de inhoud komt eruit. De vervelende velletjes blijven achter in de pel.
                      Een goede lookpers helpt ook. Na enig opzoekwerk heb ik er één besteld van Zyliss want onze Ikea is kapot en de Brabantia is te flauw gemaakt
                      het is dus bijna perfect gelukt,bedankt voor deze gouden tip!! Het pureren heb ik met de passe-vite gedaan en dat ging perfect en supersnel
                      Canon 60D, Canon Rebel XT,wat geslepen glas, een driepikkel en een hoop dromen....

Comment

Working...
                      X