Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Een bomenhater

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Een bomenhater

Oorspronkelijk geplaatst door dyafani Bekijk bericht
    Het is toch wel vreemd he:
    In een maatschappij die ieder méér en méér kosmopolitisch wordt zijn allochtone mensen een vanzelfsprekendheid geworden,
    bomen en planten echter, van vreemde origine, dienen geweerd of gekapt te worden.
    Is dit geen vorm van racisme?
    Van een collega biologie vernam ik dat boshyacinten ook exoten zijn maar die hier al zolang staan dat ze als inheems aanvaard worden (er is zelfs een speciaal woord voor) . Als je dan ziet hoe invasief deze zijn.....adieu Hallersbos dan maar ????
    En aan de andere kant zie je dan in de plantentuin van de UG een apenverdrietboom staan (araucaria araucana), als dat geen exoot is weet ik het ook niet.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
      Niet helemaal correct. Ook Natuurpunt mag niet zo maar een boom omleggen zonder vergunning. Zelfs ANB mag dat niet.
      Ook daar is een methode voor : omzagen tijdens het weekend, eens ze om liggen kan je ze toch niet terugplaatsen. Boete betalen, nieuwe boompjes zetten. Het zou niet de eerste keer geweest zijn.
      Hier bij ons komen de aangespoelden kasten van huizen zetten, ze beginnen met de bomen om te kappen en profiteren van de bomen op de aangrenzende stukken. Vervolgens komt er Bekaertdraad rond met de nodige prikkeldraad en de bordjes "waakhond". Die mensen staan mijlen ver van de lokale community. Af en toe is er eens een uitzondering, de mens die de hoogste ontslagvergoeding in België op zijn naam heeft (>10 miljoen €) woont hier ook en geen greintje kapsones. Raf komt ieder jaar op de kerstboomverbranding jenevers drinken. Het ander extreem is iemand met een gekend medisch labo in Brugge, die plantten buxussen en bomen met de kraan, er paste één boom per vrachtwagen. Ik heb die mens nog nooit gezien, het is al een wonder als het hek open staat. Die verlicht 's nachts zelfs zijn bomen. De persoon die de oude stenen heeft geleverd en de oude schouwen (9 stuks in totaal) is een goede vriend, hij beweerde dat je die bouw niet kan zetten voor minder dan 300 miljoen BeF dus 7,5 miljoen €. 2 ha bouwgrond.
      Vlak ernaast woont dan het tegenovergestelde (ook op 2 ha). Eigen waterzuiveringssysteem, reptielenvijver, visvijver (géén koi-karpers maar échte vissen) van minstens 1000 m2, hij zaait klaver tussen het gras voor de groenbemesting en de kippen scharrelen er vrolijk rond, Lode kent iedere plant in het nabijgelegen natuurgebied. Voor hij hier 20 jaar geleden bouwde was dat domein een schrale vlakte, nu is dat een privé natuurreservaat. Een verrijking voor het milieu.
      Aan de andere kant heb ik hier vrienden die gebouwd hebben toen de grond nog 1,5 € de m2 ging, iemand van hen heeft eigenhandig zijn huis gebouwd, meubels gemaakt, prachtig, allemaal massieve eik. Dit is intussen zoveel waard dat het huis zal moeten worden verkocht als hij wegvalt omdat geen van de kinderen (4) in staat zal zijn om de anderen uit te keren.

Nog een eind verder een met een Aston Martin DB9 voor de deur, grasveld gelikt, designtuin met zeker 50 cilinders in beukenhaag van 1,5 meter hoog, mathematisch geplaatst, designhuis (in het dorp : de chinese muur). Had oorspronkelijk het idee om alle oude beuken aan de rand van zijn domein te laten omzagen zonder vergunning. De persoon die ze contacteerden heeft een bosbouwbedrijf en is ook een goede kennis van me. Marc (voor de fotografen : de broer van Patrick De Spiegelare) heeft dat botweg geweigerd. Leve Marc.
      De beuken staan er dus nog, gelukkig maar.

Ja, tot wat een bomen-topic kan leiden nietwaar.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
        Ook daar is een methode voor : omzagen tijdens het weekend, eens ze om liggen kan je ze toch niet terugplaatsen. Boete betalen, nieuwe boompjes zetten.
        Er bestaat een minder zichtbare methode. Het duurt wel iets langer.
        Een fles vullen met mazout, een wortel opgraven en deze in het flesje steken. Alles terug ondergraven en wachten maar.
        Mvg.
        Robert
        Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
          Er bestaat een minder zichtbare methode. Het duurt wel iets langer.
          Een fles vullen met mazout, een wortel opgraven en deze in het flesje steken. Alles terug ondergraven en wachten maar.
          Typisch Belgisch dat hé.. Voor alle onnozele wetgeving hebben wij dan een afdoende oplossing.
          Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

... En aan de andere kant zie je dan in de plantentuin van de UG een apenverdrietboom staan (araucaria araucana), ...
            't Zou me niet verwonderen, dat Kirsten ook zo'n exemplaar in de tuin heeft.
            Last edited by Jos Vanhengel; 29 oktober 2013, 02:59.
            Vriendelijke groet,

Jos

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
              't Zou me niet verwonderen, dat Kirsten ook zo'n exemplaar in de tuin heeft.
              Had Jos, had... nadat ik in het buitenland geweest ben heb ik geprobeerd hem te "doden" met een fles mazout, wortel opgegraven en in het flesje gestoken en daarna alles terug ondergegraven.

Wierp niet bepaald zijn vruchten af dus dan maar op een zondagochtend omstreeks 06u30 de kettingzaag erop gezet en de boom versnippert met de hakselaar.
              "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
              Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kirsten_dl Bekijk bericht
                Had Jos, had... nadat ik in het buitenland geweest ben heb ik geprobeerd hem te "doden" met een fles mazout, wortel opgegraven en in het flesje gestoken en daarna alles terug ondergegraven.

Wierp niet bepaald zijn vruchten af dus dan maar op een zondagochtend omstreeks 06u30 de kettingzaag erop gezet en de boom versnippert met de hakselaar.
                Tsss, dus jij was die aap die op zondag-ochtend lawaai zat te maken?
                This country is going to hell.

Goed. This being said...
                Altijd oppassen met mensen te beoordelen als ze ergens nieuw komen wonen en een klacht hebben...
                tis niet omdat iets al jarenlang illegaal gebeurd, dat het plots OK is. (tenzij er een verjaring is).

Onze toekomstige buur heeft op draad tussen beide tuinen prikkeldraad gespannen, met daarrond (zoals in den oorlog) prikkeldraad "gerold".
                Zo'n beetje het "guantanamo Baai, for joe and maai, amaai amaai"-gevoel.
                Draad hangt er al 10tal jaar waarschijnlijk, maar zal geen reden zijn om hem te laten hangen

over de boom, als hij werkelijk gesnoeid wordt op tijd en stond,
                en hij staat legaal (of de situatie is verjaard) -> Niets doen, toegeven voor de lieve vreugde is een straatje zonder einde.
                It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
                  Je hoeft helemaal niks aan te vragen.
                  Die van Natuurpunt zijn allergisch voor exoten. Als zij dit topic lezen, bestaat de kans dat zíj jouw Amerikaanse eik komen omleggen (lijst van invasieve en alternatieve planten).
                  Idd. De amerikaanse eik wordt massaal gekapt om de inlandse eik terug te laten opkomen. Vind ik op zich geen slecht idee maar dit heeft natuurlijk niets te maken met van die kleinzerige egoïstische overdraagzame buren.
                  Design is destiny in my hands, fate in your eyes.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TBiRD Bekijk bericht
                    Idd. De amerikaanse eik wordt massaal gekapt om de inlandse eik terug te laten opkomen. Vind ik op zich geen slecht idee maar dit heeft natuurlijk niets te maken met van die kleinzerige egoïstische overdraagzame buren.
                    Toch kan ik de amerikaanse eik niet als echt invasief beschouwen. De esdoorns hier bij mij zijn veel agressiever, van de inlandse eiken en beuken kan ik hetzelfde zeggen. Maar er staat hier dan ook een bos van een goeie 12 ha naast mijn deur. De takken van de eiken reikten tot halverwege mijn dak, dit jaar heb ik een snoeier laten komen op eigen kosten, geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt om de eigenaars lastig te vallen. Ik wist het toen ik hier kwam wonen en that's it. Ik erger me meer aan zevenblad, kruipende boterbloem, kasteelkruid, netels, heggewinde dan aan die bomen. We hebben er verdorie al zo weinig.
                    Maar dit is een leuk detail : alle beuken van mijn haag heb ik zelf gekweekt en ik heb toen ook een aantal eikels gezet, van inlandse eik maar ook van amerikaanse. Kwasi alle inlandse eikels waren wel opgegeten door een of andere worm, de amerikaanse kwamen allemaal op. Geen natuurlijke vijanden zeker ? Ik ben ook niet voor exoten maar mijn moeder heeft lang geleden nog zelf die eikel geplant en nu wil iemand die je correct een kleinzerige egoïstische overdraagzame -ik vul uit eigen naam aan met "zak"- noemt dat ik deze omzaag. Bij de geboorte van mijn dochter, nu bijna 28 jaar geleden heeft mijn moeder ook een eikel geplant, die staat nu als een boom naast mijn moestuin (niet verstandig want boompjes worden groot). Geen sprake van dat hij tegen de grond gaat, als het moet verleg ik wel de moestuin.
                    Meneerke Van Overloop woont notabene in de Groenestraat, hoeveel ironischer kan het nog worden, het enige wat groen is is zijn lapje gras. Hij zal nog een kwaaie klant aan me hebben, en aan mijn zoon nog veel meer.

Comment

....
                      Meneerke Van Overloop woont notabene in de Groenestraat, hoeveel ironischer kan het nog worden, het enige wat groen is is zijn lapje gras...
                      wel een mooie maar wat smalle straat.
                      net de hele straat even afgereden met Google.
                      toch leuk om te doen.
                      grt,bouk.
                      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                        wel een mooie maar wat smalle straat.
                        net de hele straat even afgereden met Google.
                        toch leuk om te doen.
                        grt,bouk.
                        Heb je de boom gezien ?

Comment

@PAULM
                          Dit zijn zaken die ik beroepsmatig heel veel tegenkom.
                          Mensen die mij om advies komen vragen of buren kunnen eisen om een boom te laten rooien.

De politie is totaal niet bevoegd om jou dit of dat te verplichten betreffende rooiwerken zolang er geen verplichting is uitgesproken door een rechtbank, kan jou enkel in kennis
                          stellen dat persoon x heeft klacht ingediend.

De eerste stap die je moet nemen is kontakt op te nemen met je gemeente en vragen wat van toepassing is voor jou betreffende de boom.
                          De basis is het veldwetboek, maar veel gemeenten hebben ook aan aanpassing op dit veldwetboek voor de totale gemeente, of voor bepaalde
                          zones van je gemeente.
                          In sommige gemeentes mogen bomen op de perceelsgrens staan en mogen deze niet worden gerooid. In zo'n gevallen moeten de aanpalende
                          eigenaars hun draadafsluiting zodanig plaatsen zodat de boom niet beschadigd wordt.

Betreffende al of niet een kapvergunning.
                          Je hebt het veldwetboek waarin dit duidelijk staat omschreven, maar wederom de gemeente waar je woont kan deze in een eigen wettekst hebben
                          omgezet. Er zijn gemeentes waar je alles mag rooien zonder vergunning, (zelfs een kerngezonde 300 jaar oude beuk) in andere gemeentes
                          mag je zelfs geen dode takken uitsnoeien uit bomen zonder vergunning.

Voor ik inga op vragen van klanten vraag ik altijd eerst advies aan de gemeente.

Wat de organisatie natuurpunt betreft en hun werkwijze, ja daar heb ik het heel moeilijk mee.
                          Als ik hun standpunten bekijk betreffende natuur en bosbeheer vind ik heb veel te extreem.
                          Hun droom is de natuur terug te laten keren naar de jaren 1600, waarom is en blijft een raadsel en nergens krijg ik een antwoord waarom het jaar 1600.
                          Het enige antwoord dat ik krijg is dat dit opgelegd wordt van Europa.
                          Ik stel enkel maar vast dat grote oppervlaktes bos door hen worden vernietigd.
                          Ook waar ik woon proberen ze een klant van mij zijn bossen te laten verkopen met als bedoeling deze te vernietigen. Gelukkig is mijn klant zo
                          verstandig om niet in te gaan op hun aanbod, maar hoe lang zal hij de druk van natuurpunt nog kunnen weerstaan?
                          Ik stel mij dan ook de vraag, als de natuur moet teruggebracht worden tot het jaar 1600, moeten wij dan alles terugdraaien tot dit jaartal?
                          Last edited by fotosdirk; 30 oktober 2013, 20:52.

Comment

Bedankt Dirk.
                            Ik apprecieer deze reactie heel erg en ik volg zeker je advies.

Paul

Comment

Misschien even om verduidelijking vragen...

Natuurpunt is een organisatie. Is dat zoiets als "Gaia" maar dan voor planten?
                              Waar haalt die organisatie dan hun rechten (als ze die al hebben), of is dat enkel ijveren om...

Volgen gemeenten (algemene wetten - Belgische wetgeving-) dan de gedachtengang van die organisatie?

Dit is enkel en louter uit interesse, zeker niet om iets of iemand voor het hoofd te stoten.
                              perman
                              canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
                                Tsss, dus jij was die aap die op zondag-ochtend lawaai zat te maken?
                                This country is going to hell.
                                Neen, ik heb de boom gekapt omdat een aap vond dat hij die boom moest haten vanwege de omvang en er takken boven zijn territorium uitstaken.

Oorspronkelijk geplaatst door perman Bekijk bericht
                                Misschien even om verduidelijking vragen...

Natuurpunt is een organisatie. Is dat zoiets als "Gaia" maar dan voor planten?
                                Waar haalt die organisatie dan hun rechten (als ze die al hebben), of is dat enkel ijveren om...

Volgen gemeenten (algemene wetten - Belgische wetgeving-) dan de gedachtengang van die organisatie?

Dit is enkel en louter uit interesse, zeker niet om iets of iemand voor het hoofd te stoten.
                                Natuurpunt is een organisatie die instaat voor het behoud en onderhoud van de natuur (dieren & planten) en ik citeer:

Het is waar dat er zelfs in Vlaanderen nog veel open ruimte is. In de meeste streken is er voldoende groen om te wandelen, te fietsen en te genieten. Maar heel wat zeldzame planten en dieren hebben meer nodig dan open ruimte en groen. Vooral de kwaliteit van de natuur is een probleem. Zeer veel planten en dieren kunnen niet meer overleven in onze Vlaamse natuur door problemen zoals verdroging, overbemesting, versnippering… Daarom ijvert Natuurpunt steeds voor grote, robuuste natuurgebieden, waar zeldzame soorten voldoende ruimte hebben.
                                Natuurpunt koopt met giften, donaties en opbrengsten van lidkaarten gebieden op die omgetoverd worden tot natuurgebied.
                                Van zodra het gebied in handen is van natuurpunt staan zij in voor het beheer en onderhoud ervan.

"De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
                                Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

Comment

Working...
                                X