Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Een bomenhater

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Een bomenhater

Bij mijn ouders thuis hebben we nooit burenproblemen gehad maar sinds de verkaveling langs achter zijn er hier een aantal aangespoeld die ik liever zou willen doorsjassen.
    Mijn zoon woont nu in het ouderlijk huis en heeft daarnet de flikken gehad betreft een boom die te dicht staat. De boom neemt licht af, de bladeren vallen en doe zo maar verder.
    Die boom (een amerikaanse eik en de enige in de wijde omgeving) staat daar wel al ruim 40 jaar en ik betaal om de twee jaar een snoeier om meneerke van het kadaster (hij werkt er als drukker) licht te geven. Blijkbaar is meneerke een lastig meneerke en leeft hij op door een ander last te bezorgen. Vandaag was het weer van dat. Meneerke is te laf om zelf te komen en stuurt de flikken.
    Mijn vraag : deze boom heeft een kapvergunning nodig, ben ik verplicht om een kapvergunning aan te vragen omdat meneerke geen licht heeft en omdat de bladeren in meneerke zijn "tuin" vallen ?
    Ik zet tuin tussen "" omdat meneerke zijn tuin niet veel meer voorstelt dan een voorschoot en toch heeft meneerke een "zwembad".

Lastige mensen

Bij ons vallen er momenteel tonnen bladeren af en een aantal mensen vindt dit buitengewoon, fotografen bijvoorbeeld.

Kleine, zure, bekrompen menskes die een air van macht hebben (drukker bij het kadaster). Bah !

Re: Een bomenhater

ja U heeft een kapvergunning nodig.
    maar hoe lang staat die boom er al en op welke afstand van de erfgrens..?
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Ik zou het eens navragen of je wel verplicht bent die boom te kappen (gemeentereglement + veldwetboek). Staat hij minstens twee meter van de omheining ? Als de boom er al minstens 30 jaar staat, kan er sprake zijn van verjaring en is de kans klein dat je verplicht wordt hem te kappen. Als jij aantoont - mocht het voor de vrederechter komen - dat je regelmatig de boom laat snoeien, dan denk ik niet dat de buurman een poot heeft om op te staan. De politie kan je tot niks verplichten, dus ik zou gewoon afwachten tot hij je oproept in verzoening. Ik kan wel begrijpen dat hij al die bladeren wel lastig vindt, maar hij wist dat er een boom stond hé. Een kapvergunning heb je bijna altijd nodig, behalve als een boom een bedreiging vormt voor de woning (te dicht bij de woning waardoor schade dreigt).
      Computer nerds don't byte, they just nibble a bit

Be careful who you shoot; they may shoot back

Comment

Troost je Paul, je bent de enige niet met verzuurde buren. Zelf heb ik het meegemaakt jaren geleden toen ik mijn verbouwplannen indiende en mijn buurvrouw protest indiende. Een lang verhaal kort: ze heeft aan het kortste eind getrokken .

Onze stedenbouwkundig ambtenaar begon ook al dat het eigendomsrecht in België heilig is, dat ik zou verliezen bij protest, ... maar eenvoudigweg gezegd dat ik mij weiger neer te leggen bij een éénzijdig protest en dat ik mij in mijn rechten geschonden voel dat ik geen recht op verdediging heb. De man begon al bij te draaien en belde naar Stedenbouw in mijn bijzijn,n, legde de situatie uit en daar was er een volmondig: de man mag zijn plannen indienen, er is hier grond tot schorsing.
        Ik blij uiteraard en de buurvrouw? Die heeft al een paar keer een poging gedaan om terug een babbel te slaan maar die is nu lucht.
        Een buurvrouw die niet werkt, teveel tijd aan haar hand heeft en iedere buur zal proberen het leven moeilijk te maken, zo'n mensen ben ik dus liever kwijt dan rijk.

Een politie die zomaar even langs komt om te zeggen een boom neer te halen, wel, daar zou ik nog eens het fijne willen van weten. Op welke wetten stoelen ze zich? Waar staat dit beschreven?
        Het is zoals altijd hé. Iemand wil graag "op den buiten" wonen maar o wee o wee als er iets niet in hun ideaalbeeld past, dan is het kot te klein (als mooiste voorbeeld het schrappen van het festival in Torhout, de klacht werd ingediend door 1 inwijkeling en het hele circus vertrok).

Comment

Verdraagzaamheid is tegenwoordig in België ver te zoeken hoor ik...
          Mensen lieve deugd, over een boom gaan zeuren.
          Ik beklaag je met je buren...
          Touch the Earth...Gently
          www.passionsenfrance.com

Comment

Bij elke boom met een omtrek van meer dan 1 meter is een kapvergunning verplicht. T.t.z. dat je de toelating moet krijgen om die boom te kappen.
            Als je het aan Agentschap voor Natuur en Bos vraagt (Jacob van Maerlantgebouw, Koning Albert I-laan 1/2 bus 74, 8200 Brugge (Sint-Michiels), Telefoon: 050 24 77 40 , dat is achter het station van Brugge) met de juiste reden kan het zijn dat ze je de kapvergunning weigeren. Let wel : het zijn daar heel correcte mensen, in positieve zin.
            Die weigering zou wel jammer zijn voor die verzuurde buren.
            " In het darwiniaanse perspectief is orde niet immanent aanwezig in de werkelijkheid, maar een zichzelf bevestigend aspect van de werkelijkheid, in zoverre dat het wordt ervaren door gesitueerde subjecten. " (Robert A. Maundy)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
              Bij elke boom met een omtrek van meer dan 1 meter is een kapvergunning verplicht.....
              waar staat dat...?
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                waar staat dat...?
                grt,bouk.
                Kappen van hoogstammige bomen, niet gelegen in een bos (Decreet Ruimtelijke Ordening)
                Voor het vellen van hoogstammige bomen, alleenstaand, in groeps- of lijnverband, die geen deel uitmaken van een bos, is een stedenbouwkundige vergunning nodig. Een hoogstammige boom is elke boom die op een hoogte van 1 meter boven het maaiveld een stamomtrek van minimum 1 meter heeft.
                In bepaalde gevallen is er vrijstelling van vergunningsplicht: in woongebied of in industriegebied, wanneer de bomen staan op de huiskavel van een vergunde woning of bedrijfsgebouw, maar niet op de grens met het openbaar domein, en binnen een straal van maximum 15 meter van de woning of het bedrijfsgebouw.
                In bepaalde gemeenten is er ook een kapverordening van kracht. Vraag hierover informatie in uw gemeente
                Zie: Vergunning voor het kappen of vellen van bomen.
                Last edited by Skitch; 26 oktober 2013, 17:15.
                " In het darwiniaanse perspectief is orde niet immanent aanwezig in de werkelijkheid, maar een zichzelf bevestigend aspect van de werkelijkheid, in zoverre dat het wordt ervaren door gesitueerde subjecten. " (Robert A. Maundy)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
                  Iemand wil graag "op den buiten" wonen maar o wee o wee als er iets niet in hun ideaalbeeld past...
                  Bij ons boeren die zijn moeten stoppen met oogsten.
                  Door het lawaai van de machine kon meneer niet met zijn venster open slapen.

Nog een verhaal van iemand die tijdens zijn verbouwingen steeds gebruik mocht maken van de machines van de plaatselijke boerenbond (verrijker, wagens, bouwmateriaal stockeren, enz.)
                  Eenmaal verbouwing gedaan was, diende meneer een klacht in tegen het lawaai van de drooginstallatie van diezelfde boerenbond. (die er al jaren stond)
                  Nikon D7100, Nikon D780 "At The Heart Of The Image"
                  Nikkor 24-120mm F4, Nikon 50mm F1.8, Nikkor 17-55mm F2.8,Tokina 11-16mm F2.8, Sigma AF 120-400mm

Comment

Ik zie elke dag vanuit mijn venster een treurwilg die er al meer dan 75 jaar staat.
                    Is opgemeten door een boomdeskundige omdat de buren die ook wilde neerhalen omdat die het ligt wegneemt van zijn zonnepanelen.
                    Gevolg is dat boompje zeg maar BOOM er nog steeds mooi staat
                    De buren hebben pech in de zomer want dan laat ie niet veel ligt door in de winter wat meer
                    Dus ik zou zeker zo maar niet om een kapvergunning gaan maar even navragen bij uw gemeente wat de wet daarover zegt
                    en eventueel naar de vrederechter stappen als je kan bewijzen dat ie er al meer dan 50 jaar staat.
                    De treurwilg hier rechtover mijn deur staat er en zal er blijven staan tot hij ooit omvalt.
                    Staat 5 meter van de erfgrens en is nu een beschermd monument denk ik, want als ze komen snoeien is dat met een mijnheertje met das die foto's neemt voor en na de werken

Comment

Mijn gebuur heeft ook enkele jaren terug gezegd dat mij coniferen te groot waren en op het dak van zijn tuihuis kwamen . Ik heb hem gevraagd om zijn 2 tuinhuizen af te breken daar de één zo goed als op de perceelgrens staat en het andere minder dan een halve meter , gesprek was afgelopen.

Comment

1) Indien deze hoogstammige boom ten minste twee meter van de eigendomsgrens staat van uw
                        gebuur dan hoeft hij niet gekapt te worden.
                        Laat ons veronderstellen dat dit zo is:
                        Indien er overhangende takken zijn op het perceel van uw gebuur,
                        dan kan hij u verplichten om die in te korten tot op de eigendomsgrens.
                        Wettelijk mag hij dit NIET zelf doen.
                        Indien de boom op een afstand staat van minder dan twee meter,
                        kan eventueel de verkrijgende verjaring ingeroepen worden bij het vredegerecht
                        indien hij er tenminste dertig jaren staat ( verkorte termijn telt hier niet,
                        want er is geen vermeende titel )
                        Zo kan een erfdienstbaarheid ontstaan die zichtbaar en voortdurend is.
                        Let op: Er moet eerst een vonnis zijn van de rechtbank.
                        Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

Comment

Ook zo'n gebuur gehad. Eerst waren mijn leylandii's te hoog, dan waren ze te dik en als laatst stonden ze te dicht.
                          Mijn "lieve" gebuur werkte bij de Stadsdiensten en dacht hij ook meer mocht dan een ander.
                          Op een ochtend stond ik op en zag door het raam dat mijn haag zo doorzichtig was geworden.
                          Wat had meneer gedaan? Die had gewoon zijn poten door de afsluiting gestoken en alle taken aan zijn kant + alle zijtakken tot tegen de stam gesnoeid.
                          Ik schoot in een Franse colère en dreigde ermee zijn vingers al te knippen als hij het nog eens aandurfde één poot door de afsluiting te steken.
                          Ben dan naar de groendienst gegaan om te weten te komen hoe we in de wijk mochten aanplanten.
                          Er was niks voorzien, geen afstand en geen hoogte, dus hij had geen poot om op te staan, maar ondertussen stond ik daar met een halve kale haag.
                          Gelukkig groeien leylandii's enorm snel en was de haag het jaar erop weer een echte haag.
                          Hij heeft het nooit meer aangedurfd nog één takje te knippen.
                          Soms moet je laten merken dat je je niet zomaar laat doen.

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                          Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                            ja U heeft een kapvergunning nodig.
                            maar hoe lang staat die boom er al en op welke afstand van de erfgrens..?
                            grt,bouk.
                            Zie #1
                            Nu wil ik er nog bij vertellen dat onze hele eigendom omheind is op onze grond en volledig op onze kosten en meneerke daar dus ongevraagd van profiteert. Meneerke vond het twee jaar geleden, geen twee maand na de dood van de zoon van mijn broer nodig om mij op te bellen omdat de haag moest worden gesnoeid aan zijn kant. Nu moet je weten dat meneerke een buis had geplaatst van zijn tuinhuis om de regen af te voeren naar ons toe en ik met de haagschaar in mijn hand over zijn buis ben gevallen.

Ik kots van dit soort mensen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                              Zie #1
                              Nu wil ik er nog bij vertellen dat onze hele eigendom omheind is op onze grond en volledig op onze kosten en meneerke daar dus ongevraagd van profiteert. Meneerke vond het twee jaar geleden, geen twee maand na de dood van de zoon van mijn broer nodig om mij op te bellen omdat de haag moest worden gesnoeid aan zijn kant. Nu moet je weten dat meneerke een buis had geplaatst van zijn tuinhuis om de regen af te voeren naar ons toe en ik met de haagschaar in mijn hand over zijn buis ben gevallen.

Ik kots van dit soort mensen.
                              Dit mag niet; het water dient afgevoerd te worden naar het eigen erf.
                              Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

Comment

Working...
                              X