Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Ken je onze belgiumdigital.comFacebook groep al? Dé plaats voor foto's, feedback en aankondigingen!
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
Zonder twijfel een mooie toekomst van de helicopter.
Zonder twijfel een mooie toekomst van de helicopter.
In ieder geval, dit is een geweldige video waarin onder andere het viaduct van SNCF van Ventabren alsook het massief van Sainte-Victoire worden weergegeven.
Re: Zonder twijfel een mooie toekomst van de helicopter.
Prachtige film. Dank voor de link
Weer een trucje om de helikopters sneller te maken
Het gebrek aan snelheid (en de kosten) is de grootste handicap van een heli.
"Perfectie wordt niet bereikt wanneer er niets meer valt toe te voegen, maar wanneer er niets meer valt weg te halen.." ― Antoine de Saint-Exupéry
Ik dacht dat men daar al langer mee bezig was, maar tot nog toe maar weinig of geen respons, een tussen oplossing tussen vliegtuig en helikopter. Voordelen van de twee propellers (stuwers) is uiteraard snelheid en tevens wendbaarheid omwille van de vleugels. Maar of dergelijk toestel qua exploitatie in de burgerluchtvaart financieel te haalbaar is is nog maar de vraag. Helikopters zijn al heel duur, wat zal dat dan wel zijn...
De snelheidslimiet van een helikopter wordt bepaald door de draagrotor.
Als die ronddraait gaat die aan de ene kant (bij ons is dat bakoord-links) achteruit t.o.v. de vliegrichting. Maar die moet daat snel genoeg zijn om draagkracht te genereren.
Als die aan de andere kant terugkomt (bij ons stuurboord - rechts ) mag (kan) de vleugeltip niet door de geluidsmuur. Dat en de extreem grote middelpuntvliedende krachten beperken de draaisnelheid.
Zo'n extra aandrijving ontlast de hoofdrotor.
PS: In Rusland draaien de rotoren andersom. Of is het andersom ?
"Perfectie wordt niet bereikt wanneer er niets meer valt toe te voegen, maar wanneer er niets meer valt weg te halen.." ― Antoine de Saint-Exupéry
Fascinerend. Ooit zag ik een filmpje met een vierkant vliegtuig, een vrijwel platte plaat met boven en vooraan propellers, maar ik vind het niet terug.
De snelheidslimiet van een helikopter wordt bepaald door de draagrotor.
Als die ronddraait gaat die aan de ene kant (bij ons is dat bakoord-links) achteruit t.o.v. de vliegrichting. Maar die moet daat snel genoeg zijn om draagkracht te genereren.
Als die aan de andere kant terugkomt (bij ons stuurboord - rechts ) mag (kan) de vleugeltip niet door de geluidsmuur. Dat en de extreem grote middelpuntvliedende krachten beperken de draaisnelheid.
Zo'n extra aandrijving ontlast de hoofdrotor.
PS: In Rusland draaien de rotoren andersom. Of is het andersom ?
Hmm... Als student Aerospace Engineering moet ik hier toch even iets corrigeren...
De aanvalshoek van de propellers kan veranderd worden gedurende de rotatie, links kan bvb meer lift genereren dan rechts, achter meer dan voor,...
Ook staat de hoofdrotor bijna altijd in een lichte hoek naar voor, om ook voortstuwing te genereren, en in-flight kantelt het toestel meestal ook naar voor, voor extra voortstuwing.
Maar anyway, het kan idd wel snelle helicopters opleveren, maar op hoge snelheden is een jet efficienter dan een prop, dus ik snap het nut er niet echt van
Ook is de extra kracht die de 2 propellers nu leveren niet evenredig met de horizontale kracht die wordt uitgespaard bij de hoofdrotor, dus imho niet echt fuel-efficient...
Fascinerend. Ooit zag ik een filmpje met een vierkant vliegtuig, een vrijwel platte plaat met boven en vooraan propellers, maar ik vind het niet terug.
Walter
toevallig geen B-2 stealth bomber? hoewel die geen props heeft
NEX-5 + Sony 18-55 OSS || Canon 60D + Tamron 17-50mm f/2.8 XR Di II LD Asph Canon + Canon 50mm f/1.8 II + Canon 70-200 f4 L https://www.flickr.com/photos/mdesmedt/
De aanvalshoek van de propellers kan veranderd worden gedurende de rotatie, links kan bvb meer lift genereren dan rechts, achter meer dan voor,...
Inderdaad. Een voorbeeld dan maar:
De omtrekssnelheid van je rotortippen is 500km/u. Je helicopter vliegt aan 500 km/u (wat niet kan... maar het is een voorbeeld....)
Dan gaan de rotortippen aan de rechterkant 1000 km/ doen t.o.v. de lucht. Dat is dus bijna de geluidssnelheid. (500+500=1000)
Aan de linker kant gaan ze gewoon stil staan. (500-500=0)
De cyclische aanvalshoek van het rotorblad kan dat dus niet opvangen.
PS: De Eurocopter X3 heeft de recordsnelheid gehaald van 472 km/u op 10.000 voet. Waarbij de rotorsnelheid beperkt werd om de luchtweerstand van "de rechterkant" te verminderen.
Last edited by Skitch; 11 oktober 2013, 11:16.
Reden: 472 km/u
Ok, bij nader inzien merk ik dat ik verkeerd ben, de hoofdrotor is dd een limiterende factor voor de maximale snelheid...
Maar dat die propellers opzij echt veel nut hebben, denk ik niet...
NEX-5 + Sony 18-55 OSS || Canon 60D + Tamron 17-50mm f/2.8 XR Di II LD Asph Canon + Canon 50mm f/1.8 II + Canon 70-200 f4 L https://www.flickr.com/photos/mdesmedt/
Walter
Ik heb een tijd terug een rond vliegtuig gezien bij valavond, het had zowat de vorm van een schotel, hing scheef aan de hemel en plots na wat gezoem was het *floeps* pijlsnel weg.
Ik heb een tijd terug een rond vliegtuig gezien bij valavond, het had zowat de vorm van een schotel, hing scheef aan de hemel en plots na wat gezoem was het *floeps* pijlsnel weg.
daarom drink ik al 12 jaar geen druppel alcohol meer.
grt,bouk.
Comment