Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Database met foto's, hulp gevraagd.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Database met foto's, hulp gevraagd.

Ik worstel op mijn stage als personeelsmanager met een projectje.
    Het opzet is om van elke werknemer in de organisatie (een 300-tal personen) een foto te nemen van het gezicht, en deze foto's voorzien van naam, functie, afdeling etc en te bundelen in een databank, waar elke medewerker van de personeelsdienst (eventueel online) toegang tot heeft.

Bedoeling hiervan is dat de personeelsverantwoordelijken niet langer het gevoel hebben met fictieve namen te werken, maar zich effectief een beeld kunnen vormen bij een naam.

Nu heb ik hierbij een paar vragen:
    Welke database of systeem ofzo zouden jullie hiervoor gebruiken (ik heb wat basiskennis Acces, maar voor de rest ben ik hierin een leek)?
    Qua organisatie moet ik het ook nog eens overdenken (organisatorisch enzo moet ik het nog uitwerken, da's ook mijn taak) maar hoe zouden jullie het bijvoorbeeld aanpakken om de juiste naam bij de juiste foto te houden (zodat ik niet aan het einde met 300 namen en 300 foto's zit die ik nog moet verbinden).

Alvast bedankt voor het meedenken.

Re: Database met foto's, hulp gevraagd.

Om dit goed te doen heb je wel het één en ander van kennis nodig. Access alleen is niet genoeg vrees ik, zeker niet als je de data online wilt kunnen opvragen.

Een goede start is volgens mij de identiteitskaart. Daarop staan de meeste gegevens die je wenst. Evt. kun je de SDK downloaden van de overheid om de identiteitskaart uit te lezen. Dit kan met Java, .Net, Web, ... Je kan desgewenst ook een webcam koppelen aan je applicatie. Bij het inlezen van de identiteitskaart biedt je ook de mogelijkheid om een nieuwe 'profiel'-foto te nemen via de webcam. Dit maakt het koppelen tussen foto/naam/... vrij gemakkelijk.

Voor het online systeem kun je Java/PHP/.Net/... gebruiken om je database uit te lezen. Persoonlijk heb ik slechte ervaring met Access en verkies ik SQL Server of SQLite.

Dit zelf programmeren is een heus werk. Mss is het beter om even te googlen naar een bestaande oplossing.

Veel succes!
    Canon 5D Mark III | Canon 16-35mm f/2.8 L I | Canon 24-70mm f/2.8 L II | Sigma 50mm f/1.4 ART | Canon 100mm f/2.8 L MACRO IS | Canon 70-200mm f/2.8 L IS II | Canon 2x Extender III | Kenko 1.4 Extender

Comment

Probleempje is juist: "...eventueel online"
      Binnen de firma zou het kunnen via eigen netwerk of intranet.

De iet of wat interessantere programma's zijn ook betalend.

Via Onecom kan ik MySql gebruiken maar ik weet nog niet hoe andere
      gebruikers "eventueel" de data kunnen bereiken ed.

Ben er ook naar op zoek.
      De centrale is dus bij mij thuis maar een paar "Belgen" moeten de data
      kunnen lezen en eventueel aanpassen.
      Ubi bene, ibi patria.
      BD0388BE
      Een website

Comment

Even voor jullie getest

Mijn Nikon D300S heeft in de setup menu de optie 'Beeldcommentaar'. Daarmee kan ik een tekst insluiten in de data van een foto, maximum 36 tekens lang.
        Die tekst vind ik op mijn computer terug in de exif.
        Via het programma IDimager was het een makkie om die tekst óp de foto te plaatsen.

Als jouw toestel deze optie heeft, is dit volgens mij dé manier om de naam van de gefotografeerde bij de foto te houden.
        Vriendelijke groet,

Jos

Comment

Schoenmaker, blijf bij je leest !!!
          Vakmanschap is meesterschap !!!

Sorry, maar dat zijn twee spreekwoorden die bij mij op kwamen bij het lezen van je vraag.
          1) Als personeelsmanager zie ik niet echt in dat het opstellen van een databank, raadplegen .... tot één van je taken behoort, laat staan dat je dat ontwikkelt.
          2) Wat is nu eigenlijk de vraag ?

Het ware al een heel mooie opzet mocht je erin slagen een sluitende analyse voor te leggen van je probleem. Met een sluitende analyse bedoel ik dan wel wel de volledige workflow van dergelijk systeem. Eenmaal je dat hebt hebt, is het de taak voor IT-architecten om je workflow om te zetten naar programma-blokken rekening houdende met de situaties van het bedrijf. Intranet, internet, security, dtabasesysteem ...
          Daarna is het dan de taak aan een IT-analist, ontwikkelaar om dit naar programma uit te werken.

Ik weet ook wel dat voor kleine bedrijfjes waar slechts 10 man en een paardekop werkt, dit niet haalbaar is, maar daar is de analyse dan ook eens tuk eenvoudiger.
          Een paar vragen die je je kan stellen waarbij het antwoord je plan kan helpen opstellen.
          Wat Waar Hoe en Wie !
          1) moet de toepassing vanuit verschillende PC's terzelfdertijd aanspreekbaar zijn. Je zal NETWERK moeten voorzien
          2) Moeten bepaalde modules berschermd worden (met passwoord of een profiel, ...) Is die bescherming gebonden aan een persoon, meerder personen. Je zal een beheerder moeten voorzien en een beheermodule
          3) Als er een raadpleging is van een foto, mag dat voor iedereen en mag dat over iedereen ? Hier zit je gestoeld op de utiwerking van 2).
          4) Dezelfde vraag kan gesteld over wie foto's mag inbrengen en aanleveren .... Uh, klein technisch detail, je zal het best obligaat een maximale beeldgrootte, eventueel vorm voorzien, of je dient dit bij inlezen van een foto zelf een resizing te doen. Dit betekent evenzeer dat je hier ook aan een module moet denken die de nogie test doen op beeldgrootte en ofwel een weigering toont, ofwel zelf resized. Je moet het maar eens bedenken dat iedereen zomaar 36MP portretfoto's opstuurt.
          5) Eventueel zal je moeten nachecken of de beeldextentie (beeldtype) voldoet aan een paar normen. BV enkel jpg, of laat je RAW ook toe (????)
          6) Welke data dienen als aanvulling van de foto. Naam ? Is het voldoende of moet je echt naam en voornaam gescheiden hebben ? Kan belangrijk zijn bij opzoeken van personen. Je kan immers een naam smenstallen met een voornaam 1 spatie en dan de achternaam. Je kan het ook omdraaien, eerst de achternaam, dan de spatie en dan de voornaam. Hoe kan je beletten dat er twee spaties worden geplaatst ? Dit is heel belangrijk want bij het opzoeken van personen, namen maakt een database hier wel degelijk verschil tussen.
          5) Indien er bijhorende data gewenst is zal je moeten voorzien in een module die ook dat bijhoudt en aanpassingen toelaat en dan dan zitten we weer effen bij vraag 2) en 3)

Je ziet, als personeelsmanager die even de foto wil zien van zijn werknemer is het wel iets meer dan gewoon te zeggen. Ik wil de foto zien van Jan met de Pet en Joost met of zonder snor. ALs je bovenstaande vragen ( en nog vele andere) kan oplossen en grafisch voorstellen met een blokkendiagram heb je een schrift, nota waar je meer aan hebt dan lukraak een databank op te zetten met zaken die je niet weet en later nog eens zal over nadenken.
          't Is geen verwijt hoor, maar veel te veel van deze opdrachten worden ondoordacht benaderd en verkeerd opgelost.
          Is je opdracht het uitschrijven van de nodige programmatuur (en dan zit je in de verkeerde opleiding en heb je dan wel een script, plan, analyse van de opdracht nodig zoals een metselaar over een bouwplan moet beschikken ) of is de opdracht van hoe je als personeelmanager je personeel wil kunnen raadplegen en wat je wil zien en hoe je zaken eventueel beveiligd wil zien. Hoe je dat uiteindelijk als product in je bedrijf ziet is de taak, opdracht van een totaal andere type mensen. (Ik wil hier ook geen afbreuk doen van je andere kwaliteiten).
          Last edited by Wim.Vanmaele; 7 oktober 2013, 06:39.
          https://www.fotospotter.be
          Je suis content d’être heureux

Comment

Ik heb enkele jaren geleden een soortgelijk project toegeschoven gekregen. En daar heb ik mijn taak als personeelsmedewerker beperkt tot het nemen van de foto's. En die kregen als naam dan de naam van de medewerker. De verdere afhandeling ervan gebeurde, zoals purlut zegt, door de dienst IT. Indien je wilt weten hoe ik dat aangepakt heb stuur je me maar een PB want zelfs de foto's alleen al vraagt tijd (veel tijd). Gezien er altijd wel een aantal mensen of langdurig afwezig zijn, ziek zijn, op zending, deeltijds werken ....... Dit alleen al vraagt toch een grondige aanpak; temeer ook omdat je waarschijnlijk ook niet alle medewerkers met naam kent. Ik wens je alvast veel succes.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door roblan Bekijk bericht
              Ik heb enkele jaren geleden een soortgelijk project toegeschoven gekregen. En daar heb ik mijn taak als personeelsmedewerker beperkt tot het nemen van de foto's. En die kregen als naam dan de naam van de medewerker. De verdere afhandeling ervan gebeurde, zoals purlut zegt, door de dienst IT. Indien je wilt weten hoe ik dat aangepakt heb stuur je me maar een PB want zelfs de foto's alleen al vraagt tijd (veel tijd). Gezien er altijd wel een aantal mensen of langdurig afwezig zijn, ziek zijn, op zending, deeltijds werken ....... Dit alleen al vraagt toch een grondige aanpak; temeer ook omdat je waarschijnlijk ook niet alle medewerkers met naam kent. Ik wens je alvast veel succes.
              Ik denk dat ik het ook zo ga moeten aanpakken, enkel de foto's nemen en deze doorspelen naar de it dienst.
              Het is blijkbaar inderdaad zo ingewikkeld als ik al vreesde, maar het kon zijn dat er een of ander kant en klaar programmaatje voor bestond (offline dan).

Alvast bedankt voor de antwoorden, ik hou jullie op de hoogte.

Comment

Ik heb mij destijds de tanden stuk gebeten op een analoog project namelijk het repertorieren van buitenlandse studenten met al hun persoonlijke gegevens en hun ganse curriculum. Helaas bleven die maar 2 jaar dus er was een continue update nodig. Ik ben geen doetje als het op IT aankomt maar dit project begon 100% van mijn werktijd op te slorpen en dat kon er nu niet vanaf. .. en alle "kant en klare" soft, ongeacht de prijs, doen nu net niet helemaal wat je wil ... (2 DIY pistes .. alles in Access of Php/MySql via een web interface )

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                  Ik heb mij destijds de tanden stuk gebeten op een analoog project namelijk het repertorieren van buitenlandse studenten met al hun persoonlijke gegevens en hun ganse curriculum. Helaas bleven die maar 2 jaar dus er was een continue update nodig. Ik ben geen doetje als het op IT aankomt maar dit project begon 100% van mijn werktijd op te slorpen en dat kon er nu niet vanaf. .. en alle "kant en klare" soft, ongeacht de prijs, doen nu net niet helemaal wat je wil ... (2 DIY pistes .. alles in Access of Php/MySql via een web interface )
                  Met Access heb ik steeds goed mijn plan kunnen trekken.
                  Natuurlijk is het wel zo dat ik de enige gebruiker was & ben
                  Ik heb nog altijd versie 2007.

Problemen onderweg:
                  - convertering naar nieuwe versies
                  - etiketten printen met Access. Kon ik oplossen via een omweg.
                  Last edited by theokus; 7 oktober 2013, 18:56.
                  Ubi bene, ibi patria.
                  BD0388BE
                  Een website

Comment

Working...
                  X