Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Oordopjes - op maat laten maken? Ervaring iemand?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Oordopjes - op maat laten maken? Ervaring iemand?

Ik zou me graag een paar oordopjes op maat laten maken om stilte te hebben. Deze zou ik gebruiken voor:
    * bleitende kinderen in het vliegtuig
    * imams die aan het bleiten zijn door de speakers op een moskee (ik zit veel in het Midden-Oosten)
    * hotelkamers die niet zo goed geïsoleerd zijn van het straatlawaai (of ook wel eens "lawaai" uit een aanpalende kamer )

Je hebt de alom bekende gele schuimdopjes maar zou een stapje verder gaan en me er een paar op laat laten maken. Echter, alvorens ergens binnen te stappen even hier raad vragen.

Wie heeft eerstehands ervaring? Waar hebben jullie deze gekocht en als ik mag weten wat jullie betaald hebben? Ik ben op zoek naar plaatsen in Be, het liefst in Oost-West Vlaanderen.

Bedankt voor jullie input!

Re: Oordopjes - op maat laten maken? Ervaring iemand?

Ik heb de mijne van mijn baas gekregen. Dacht 120 of 140 euro met een reinigings setje erbij. Kon kiezen tussen hard of zacht materiaal. Alleen naam van bedrijfje weet ik niet meer. Zijn het terplaatse komen doen.

Comment

Ik heb 2 setjes. Prijs was telkens ergens tussen de € 100 en € 200 (baas heeft betaald).

Eerste setje was van het merk Alpine, gekocht bij de firma waar wij onze werkkledij en schoenen kopen (TVD). pasmaat is uitstekend. De filter (weet niet meer welke) was iets te sterk voor mij, ik ben geluidstechnieker en wat ze ook beweren, de demping is nooit lineair over het frequentiespectrum. Voor jou waarschijnlijk geen probleem. Ik gebruik deze nog steeds wanneer ik (voor m'n hobby) met houtbewerkingsmachines werk.

Tweede setje is (dacht ik) van Variphone. Deze gebruik ik nu voor m'n werk. Deze hebben een demping van 10dB, zwaardere filters zijn ook verkrijgbaar. De demping is iets natuurlijker dan de Alpines (nog steeds een groter verlies van de hoge tonen dan de lage tonen, maar minder erg dan de Alpines). Ze zijn wel moeilijker om in te steken, ik moet een beetje wringen voor ze goed zitten. Eens ze correct in m'n oor zitten, zijn ze comfortabel. Geen idee waar we deze gekocht hebben. Ze zijn ze op't werk komen opmeten.

De Alpines waren een harder materiaal dan de Variphones, misschien dat het aanbrengen hier door beinvloed wordt.

De variphones hebben binnen de AV sector een goede reputatie. Bijna alle muzikanten die "in-ear monitors" gebruiken, werken met variphones. In ears zijn eigenlijk op maat gemaakte oordopjes met in plaats van een dempingsfilter, een luidspreker.

greetz,

Philippe
      BD2583BE

Comment

Zelf geen ervaring mee maar ik ben een paar keer naar een voordracht geweest van Prof Vinck (audioloog) over gehoorproblemen. Hij hamerde er op dat je geen dopjes mocht kopen bij iemand die niet bereid was om een lektest uit te voeren, dit lijkt een eenvoudige test te zijn om te bevestigen dat het écht op maat is.

Comment

ik heb er viaa het werk van de firma intersafe. Er wordt een soort schuim in de oorgang gespoten om de maat te nemen. Er zijn verschillende soorten dempende filters. Ik gebruik die oordoppen vooral waar er te luide muziek wordt gespeeld.
          Sony RX10 Mark IV
          nog een fijne dag verder!
          Guido

Comment

Een 8 tal jaar geleden heb ik er laten maken bij een hoorcentrum van Lapperre. Toen heb ik er een 120 euro voor betaald maar ik hoor dat dit nu al een stukje duurder geworden is.
            Maar ik moet zeker toegeven dat ze hun geld meer dan waard zijn.
            Ik gebruik deze dagelijks op het werk en ze filteren perfect het lawaai van de machines terwijl ik de collega's nog goed kan horen (en dit was heel wat minder met wegwerp oordopjes).
            De laatste maanden merk ik wel dat ze stilaan aan vervanging toe zijn en ja het is niet goedkoop maar het gebruiksgemak is dan ook .
            Canon

Comment

Bij onze werkgever indertijd ook gekregen op maat gemaakt en is aan te raden .Bij bepaalde werkzaamheden gebruik ik ze nog steeds is wel duur als je het zelf moet bekostigen .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
                Ik zou me graag een paar oordopjes op maat laten maken om stilte te hebben. Deze zou ik gebruiken voor:
                * bleitende kinderen in het vliegtuig
                * imams die aan het bleiten zijn door de speakers op een moskee (ik zit veel in het Midden-Oosten)
                * hotelkamers die niet zo goed geïsoleerd zijn van het straatlawaai (of ook wel eens "lawaai" uit een aanpalende kamer )
                Bedankt voor jullie input!
                Ken dat. Zit ook regelmatig in het buitenland en ben helaas een lichte slaper geworden.
                Mijn oordopjes komen van bij Laperre maar opgelet je moet zachte oordopjes nemen want de harde zijn niet geschikt voor te slapen. Dat begint na verloop van tijd pijn te doen.
                Ik meen dat ze tot -20db/-25db gaan. Meer kan niet helaas en dat is soms nog niet genoeg. Heb bij Laperre ook een lektest laten doen omdat ik van de eerste niet tevreden was. Zijn dan gratis hermaakt geworden en dat was beter.

Het klopt inderdaad dat je na verloop van een paar jaar (verschilt van persoon tot persoon) je er andere moet laten maken. Reden: De gehoorgang vervormt met de leeftijd.

Tip 1: Zorg ervoor dat ze ook niet te ver uitsteken want dan begint dat na verloop van tijd ook pijn te doen omdat ze dan tegen het kussen drukken.
                Tip 2: Laat 2 paar maken, dan heb je reserve in het geval je er kwijt speelt.

mvg
                Marc
                Foto's = smaak & het moment. Daarom zal ik zelden commentaar geven op foto's. Sorry daarvoor.
                M.v.g. Marc

Comment

Bedankt allen voor jullie reacties. Ik zal één dezer eens langs gaan bij een Laperre winkel.

Comment

Ik heb de Bose Quiet Comfort 15 hiervoor gekocht, werkt fantastisch (zelfs zonder muziek).
                    Hoge tonen als 'bleiten' worden minder gefilterd, maar met wat muziek op normal niveau verdwijnt dit ook.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
                      Ik heb de Bose Quiet Comfort 15 hiervoor gekocht, werkt fantastisch (zelfs zonder muziek).
                      Hoge tonen als 'bleiten' worden minder gefilterd, maar met wat muziek op normal niveau verdwijnt dit ook.
                      Ik heb deze ook maar toch niet handig als men wat wil slapen op een red eye en uiteraard al zeker niet voor in de hotelkamer als om 4 uur 's morgens het "call to prayer" begint.

Comment

Net een set besteld bij Dimedico, op een jachtbeurs in Nederland. De versie die ik besteld heb dempt harde geluiden (schot), maar laat normale geluidssterkte door. Ze maakten een afdruk van de binnenkant van mijn oren, daarmee wordt dan de uiteindelijke oordop gemaakt. Kleur van het uiteindelijke product kon ik kiezen. Prijs: 110 €.
                        Ik weet dat ze ook modellen hebben met volledige demping...

Comment

Vergeet niet dat je oren blijven veranderen...
                          Dus op maat gemaakte oordopjes moeten na verloop van tijd ook weer vervangen worden.
                          It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

Daarom dat ik de 'goedkope' versie genomen heb, en niet de dopjes met electronische demping à 700 of meer €.

Comment

Heb op maat gemaakte van Variphone met -25 dB demping.

Ik ben zelf muzikant en gebruik dit vooral op repetities of op concerten tijdens optredens van andere bands.

Voordeel is dat je de filters apart kan kopen en dus verwisselen. -25dB is soms nogal wat grof en dan vervang ik door -15dB, wat voor standaard gebruik tegenwoordig meer dan voldoende is.

Grote voordeel aan deze oordoppen is dat ze echt neutraal filteren, dus je hoort alles nog steeds even 'goed' maar het geluid wordt gewoon 'stiller'.

Heb ondervonden (en ik niet alleen) dat de oordoppen van Lapperre en andere 'confectie-fabrikanten' daar soms de mist ingaan en bepaalde frequenties meer gaan dempen dan anderen, waardoor je het geluid gaat vervormen en meer bassen of meer scherpte gaat krijgen.

Variphone is kwalitatief beter maar net zoals onze ANDERE hobby, fotografie, is het wat je zelf verlangt, nodig hebt en wilt uitgeven uiteraard

Om ermee te slapen ga je na een tijdje toch wel oorpijn krijgen hoor. Ik heb geprobeerd om met mijn -25dB een weekje te slapen (vrouwlief is een schat maar ze zaagt wel eens een boompje om in de donkere uurtjes) maar dat is onhoudbaar voor zo'n periode. Oorpijn is het minst erge, zwelling en infectie van het binnenoor door de druk van op je oor te liggen is een stap verder.

Ik gebruik voor een goede nachtrust de Alpine MSP's (Music Safe Pro). Dat zijn zachte, goedkope plugjes met twee halve schelpjes die je ook in je gehoorgang stopt. Ze komen met twee of drie sets filtertjes, en het leuke is dat je ze op maat kan knippen, zodat je geen last hebt van die uitstekende buisjes als je op je zij slaapt...

For Greater Good - Ambient Music for the Masses

Canon 600 D - EF-S 18–55mm IS STM - 50 mm 1.8 - EF-S 10-22 mm - EF 35mm f/2.0

Comment

Working...
                              X