Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Roestvorming remschijven

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Roestvorming remschijven

Oorspronkelijk geplaatst door schollaert Bekijk bericht
    Ik wilde onze Belgische vrienden niet met percentages vermoeien. Vraag me trouwens afhoe ze die "50%" bepalen.....
    en dan nog alleen, dat deel waar de remblokjes tegenaan drukken.
    50% is de helft, dus niet zo moeiljk te bepalen.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

In Nederland kan je wagen afgekeurd worden tijdens de APK keuring.
      Met reden: je rijdt zelf naar de apk keuring, dus alle oppervlakteroest is eraf (je zal allicht wel ergens eens moeten remmen).

Wat dan nog overblijft is diepe roest op de schijven zelf en schijven die geen egale oppervlakte meer hebben. Tijd om ze te vervangen dus, aangezien je remvermogen sterk verminderd zal zijn met ongelijke remschijven.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
        Inderdaad, ik heb zelfs het gevoel dat het staal van de betere schijven (Brembo, Lockheed) daar extra gevoelig voor is.
        Niks van aantrekken.
        Bij motorfietsen waren het vroeger inderdaad altijd de betere remschijven waar er snel roest op kwam.
        Remschijven die helemaal niet roesten, die zijn van een soort roestvrij staal gemaakt, en dat remt minder goed dan het staal van de roestende schijven.
        Misschien is dat ondertussen al wel veranderd, het is al een tijdje geleden dat ik zelf nog met de motor reed.

Als je niet wil dat de schijven roesten, dan zet je de auto droog weg in een droge garage.
        Als je die tijdens een regenbui binnen rijdt, dan is alles nat en roesten de schijven.
        Dat is zelfs zo bij de schijven van mijn Clio (alleen vooraan, achter zijn het nog trommelremmen).
        Als ik mijn auto nat binnen zet, en als ik die dan een paar dagen later nodig heb, dan hoor ik ook de remblokken loskomen van de schijven als ik vertrek.
        Doordat er water tussen blijft zitten roesten de schijven op die plaats en "kleven" de blokken aan de schijven.

Als er nog roest op de schijven zit nadat je er mee gereden hebt, dan is er waarschijnlijk iets mis met de remklauwen.
        Als die gedeeltelijk vast zitten dan is het mogelijk dat ze maar aan één kant tegen de schijf drukken, en dan is het echt wel normaal dat ze een auto daarvoor afkeuren.
        Ze zien het dan direct op de meetapparatuur tijdens de remproef.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
          ......
          Als ik mijn auto nat binnen zet, en als ik die dan een paar dagen later nodig heb, dan hoor ik ook de remblokken loskomen van de schijven als ik vertrek.
          en niet je handrem aantrekken bij het wegzetten..?
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Bij motorfietsen waren het vroeger inderdaad altijd de betere remschijven waar er snel roest op kwam.
            Remschijven die helemaal niet roesten, die zijn van een soort roestvrij staal gemaakt, en dat remt minder goed dan het staal van de roestende schijven.
            Bij de meeste auto's zijn de remschijven en trommels uit een betere soort gietijzer gemaakt, en niet uit staal, dat heeft als voordeel,
            dat het veel minder onderhevig is aan kromtrekken, en ook is het produceren van geventileerde schijven een stuk gemakkelijker.

Comment

Inderdaad, een wagen in een vochtige omgeving zal dat vlugger vertonen. Een paar keer mee rondrijden en het is weg. Hier dus ook BMW en heb dit wel eens als ik er na een wasbeurt niet direct mee rijd. Maar hier staat de wagen steeds in de garage waar dan nog de verwarmingsinstallatie staat, dus beter kan niet tegen het vocht. Dus zeker geen zorgen maken.
              Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                en niet je handrem aantrekken bij het wegzetten..?
                grt,bouk.
                De handrem gebruik ik nooit als ik de auto in de garage zet, die zit trouwens op de trommelremmen achteraan, het zijn wel degelijk de remmen vooraan die ik dan hoor loskomen.
                Van de achterremmen is er ooit een remvoering losgekomen waardoor er achteraan een wiel geblokkeerd zat toen ik mijn auto uit de garage wou rijden...

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                Bij de meeste auto's zijn de remschijven en trommels uit een betere soort gietijzer gemaakt, en niet uit staal, dat heeft als voordeel,
                dat het veel minder onderhevig is aan kromtrekken, en ook is het produceren van geventileerde schijven een stuk gemakkelijker.
                Bij de VW Touran van het werk waarmee ik gisteren naar Duitsland moest zijn de voorste remschijven ook niet meer helemaal recht.
                Dat heb ik gisteren een paar keer gemerkt toen ik aan redelijk hoge snelheden moest remmen (dan begint het stuur te trillen).
                Dat moet ik ook nog vermelden als ik die auto dinsdag terug inlever.
                De linker buitenspiegel heb ik een tijdje geleden al met tape vastgekleefd (de spiegel zelf hangt los in de behuizing, op de snelweg zie je dan alleen de lucht, en niet het achteropkomende verkeer, dat is echt levensgevaarlijk), ik heb dat ook gemeld, maar ze zijn vergeten om die te laten repareren.
                Last edited by Black B@ndit; 28 september 2013, 11:49.
                BD0338BE

Comment

Wat dan nog overblijft is diepe roest op de schijven zelf en schijven die geen egale oppervlakte meer hebben. Tijd om ze te vervangen dus, aangezien je remvermogen sterk verminderd zal zijn met ongelijke remschijven.
                  Heb dat ooit gehad op een tijdelijke leasingwagen en dat merk je echt meteen bij de eerste rembeurt: je stuur heeft zijn eigen leven als je remt. Daar rijd je direct terug mee naar de garage.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
                    Maar hier staat de wagen steeds in de garage waar dan nog de verwarmingsinstallatie staat, dus beter kan niet tegen het vocht. Dus zeker geen zorgen maken.
                    Vocht, geen luchtcirculatie + verwarming : de ideale conditie voor corrosie, zeker in combinatie met strooizout.

Comment

In Nederland kan je wagen afgekeurd worden tijdens de APK keuring.

Jan
                      Ongelofelijk !!!!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
                        Vocht, geen luchtcirculatie + verwarming : de ideale conditie voor corrosie, zeker in combinatie met strooizout.
                        Een warme vochtige ruimte zorgt inderdaad voor snellere roestvorming dan een koude vochtige ruimte.
                        De meeste chemische reacties worden heviger naarmate de temperatuur toeneemt, dat geldt ook voor roest.

Als je in de warme garage een luchtontvochtiger zet, dan is dat beter voor je auto.
                        Maar tegenwoordig roesten de auto's gelukkig niet meer zo snel.
                        Er is een periode geweest dat sommige auto's al begonnen te roesten terwijl ze in de showroom stonden (van bijvoorbeeld Lancia's uit die periode zijn er niet veel meer over, maar andere Italiaanse en ook Franse automerken hadden flinke roestproblemen, zelfs de Saab's van bepaalde jaartallen roestten veel sneller dan oudere modellen...).
                        Nu moet je een auto niet meer vervangen omdat die doorgeroest is, nu wordt die vervangen omdat de onderdelen en werkuren zo duur geworden zijn dat het soms goedkoper is om een nieuwe auto te kopen dan de oude te laten repareren.
                        BD0338BE

Comment

Bij de VW Touran van het werk waarmee ik gisteren naar Duitsland moest zijn de voorste remschijven ook niet meer helemaal recht.
                          Dat heb ik gisteren een paar keer gemerkt toen ik aan redelijk hoge snelheden moest remmen (dan begint het stuur te trillen).
                          Dat moet ik ook nog vermelden als ik die auto dinsdag terug inlever.
                          Het grootste gevaar voor kromtrekken van je remschijven is eigenlijk de handrem Bart, (bij sommige merken zit deze op de voorste as)
                          als je er een wat rally achtige rit hebt opzitten, en je remschijven zeer warm zijn, trek dan NOOIT je handrem op, dat zorgt er namelijk voor
                          dat de remschijven op de plaats van de remblokken en klauwen sneller hun warmte afvoeren, met kromtrekken tot gevolg.
                          Bij oudere types van Volvo zaten naast de remschijven nog eens trommels die enkel en alleen dienden voor de handrem,
                          zal wel niet de reden geweest zijn om bovenstaande tegen te gaan, maar om op deze manier een kabelbediening
                          op een remklauw te kunnen omzeilen.

Comment

Ik dacht dat de handrembediening gewoon niet hydraulisch mocht zijn ???
                            Op mijn W123 had ik ook dat systeem, op deze van nu weet ik het niet maar ik denk van wel.
                            Maar het spectaculairste betreft schijven heb ik meegemaakt bij de Mazda van mijn dochter. Ik wist niet wat me overkwam.
                            Bij nazicht : scheuren in de schijven en dus ook kromgetrokken en enorme trillingen in het stuur. Maar er iets over zeggen ? Ho maar !!!
                            Ik moet dat hier allemaal ruiken.
                            Hetzelfde voor mijn vrouw, toevallig rij ik verleden met de Mercedes en wat me meteen opvalt is dat hij weinig starttoeren maakt.

Comment

Het grootste gevaar voor kromtrekken van je remschijven is eigenlijk de handrem Bart, (bij sommige merken zit deze op de voorste as)
                              als je er een wat rally achtige rit hebt opzitten, en je remschijven zeer warm zijn, trek dan NOOIT je handrem op, dat zorgt er namelijk voor
                              dat de remschijven op de plaats van de remblokken en klauwen sneller hun warmte afvoeren, met kromtrekken tot gevolg.
                              Bij oudere types van Volvo zaten naast de remschijven nog eens trommels die enkel en alleen dienden voor de handrem,
                              zal wel niet de reden geweest zijn om bovenstaande tegen te gaan, maar om op deze manier een kabelbediening

Uh?

Handrem op de schijf?
                              De Mercedes van mijn vrouw, en schoon moeder hebben in de remschijf een kleine trommel voor de handrem...
                              (clio is geen referentie want die heeft trommelrem achter, en voor zover ik weet handrem op die trommels)

Dus als je na een stevige rit bergop wilt parkeren mag je geen handrem gebruiken?
                              wordt spannend parkeren...
                              It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

Ik heb vroeger ooit een Ford Sierra 1600 gehad. Die had, bij wijze van spreken, kartonnen schijfjes: klein, en héél dun. Het gevolg was dat die schijven na wat kilometers allemaal kromtrokken en zelfs bij lichte remstoot trilde dan je stuur.

Walter
                                D850

Comment

Working...
                                X