Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

DSL synchronisatie te hoog = verlies connectie (vb Fritzbox Dommel)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• DSL synchronisatie te hoog = verlies connectie (vb Fritzbox Dommel)

Voor het eerst hoor ik van de term "dsl synchronisatie", bij mijn fritzbox 7113 Annexe A verloor ik regelmatig connectie, ik keek even online en daar stond dat het kan omdat deze te hoog stond.
    Ik belde met mijn provider Dommel (heb een ADSL2+ Cityline en die zei dat ik ver van de centrale was en heeft deze verlaagd, nu staat de dsl synchronisatie op 2983/931 Kbit/s)

Zal deze week eens testen als het veel verschil heeft, als ik geen connectie meer verlies nu.

Wat doet dit precies die dsl synchronisatie en wat is het effect van verhogen / verlagen (buiten de kans op disconnectie's).
    Misschien technisch interessant voor mensen die dit ook niet kennen en toevallig op dit topic komen via google.

Re: DSL synchronisatie te hoog = verlies connectie (vb Fritzbox Dommel)

Sync is afhankelijk van je lijnkwaliteit.
    Hoe dichter bij de centrale (voor ADSL) of ROP (voor VDSL) hoe minder ruis en signaalverlies er is. De modem "praat" met de centrale en zoekt normaal gezien de hoogst mogelijke sync. De kans zit er dan in dat het signaal kantje-boord is en dat je even geen synchronisatie meer hebt, de modem moet dan weer "onderhandelen" om de verbinding op te zetten.
    Bij een slechte lijn kan men dan beter de sync vast zetten op een lagere snelheid zo dat bij een dipje in de lijnkwaliteit er toch genoeg signaal over blijft om de verbinding te behouden.

Je kan met je telefoonnummer checken of je niet op VDSL kan aangesloten worden op lijntest.be maar Dommel kennende ga je hen niet zo ver krijgen dat ze je daar gaan op laten aansluiten. Cityline is trouwens ten dode opgeschreven aangezien dit ADSL-only is op eigen apparatuur van Dommel in de centrale van Belgacom.
    bye, Maurice
    https://on4bam.com/
    Nikon D7500

Comment

Die synchronisatiesnelheid heeft natuurlijk ook een rechtstreeks gevolg voor je down -en upload snelheid. Stel dat je een abonnement hebt waar 50 Mb/s down / 3 Mb/s up haalbaar is, maar je synct maar op 10/1, dan zal je ook daarmee surfen.
      In de andere richting is geen probleem. Met mijn VDSL2 sync ik op 70/6, maar mijn comfortabonnement maakt daar 50/3 van. Het voordeel van die 70 is wel dat ik ook digitale tv heb, en de ruimte boven die 50 wordt dan daarvoor gebruikt : dus ik kan op hetzelfde ogenblik digitale TV kijken, en toch surfen op 50/3.

Voor die VDSL2 is er met andere modems dan de Belgacom versies trouwens nog een addertje : vanaf ergens volgend jaar start men daar met de vectoring technologie. Die werkt ENKEL met de BBox3 modem. De Bbox2 blijft ermee werken, maar haalt er GEEN voordeel van. Andere modems moeten goedgekeurd worden. Tot dan, zal de snelheid met die modems verlaagd worden tot een 7 Mb/s !.
      Sommige Fritzbox'en kunnen perfect werken met vectoring (met een nieuwe firmware), maar moeten dus eerst goedgekeurd worden. Jij hebt daar met je ADSL geen problemen mee (die is toch te traag), maar mensen die daarmee werken op VDSL2 moeten dus niet verschieten... Je kan trouwens niet vragen om geen vectoring te hebben : een ROP wordt daar volledig op overgeschakeld, en iedereen moet dus zorgen dat zijn modem compatibel is. (bij de BBox 3 is er dus geen probleem, de Bbox2 heeft nu normaal al de nodige firmware aanpassing gekregen om vectoring-friendly te zijn).
      Wanneer Belgacom die Frizboxen en aanverwanten zal goedkeuren is natuurlijk wel de vraag...
      Groeten,

Polleke

Comment

Dommel zei dat ik goede klant was, eerst stelden ze de aankoop van een nieuwe modem voor (€199) en zou die opeens voor €119 kunnen kopen. Daar ik nog de gratis modem van Telenet had dacht ik eraan terug op Telenet over te stappen, maar hoorde recent dat een paar collega's zelfs een dag zonder internet zaten met hun telenet, nog langer dan die disconnects om de x aantal uur, dus kan overal gebeuren...

Maar heb onverwachts het probleem zelf gefixt! Ik heb gewoon de factory settings van m'n modem gereset en geen disconnects meer.... strange... zou ik nu terugbellen om m'n synchronisatiesnelheid te verhogen daar m'n verbinding dan sneller zou zijn ? Zal eens zo'n snelheidstest moeten doen, waar kun je dit weer ergens testen ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door 2010 Bekijk bericht
          Zal eens zo'n snelheidstest moeten doen, waar kun je dit weer ergens testen ?
          Dat heeft weinig nut. Dommel gebruikt voor ADSL2+ eigen apparatuur in de LEX (centrale) en in tegenstelling tot VDSL loopt daar de DLM (het automatische systeem van BGC) niet dat de lijn sporadisch test om automatisch de sync te verhogen. Bij ADSL2+ zou de modem automatisch op de hoogst mogelijke snelheid moeten syncen.
          bye, Maurice
          https://on4bam.com/
          Nikon D7500

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door 2010 Bekijk bericht
            Dommel zei dat ik goede klant was, eerst stelden ze de aankoop van een nieuwe modem voor (€199) en zou die opeens voor €119 kunnen kopen.
            Je bent altijd goede klant bij Dommel zolang ge betaalt en niets vraagt.
            Daar ik nog de gratis modem van Telenet had dacht ik eraan terug op Telenet over te stappen, maar hoorde recent dat een paar collega's zelfs een dag zonder internet zaten met hun telenet, nog langer dan die disconnects om de x aantal uur, dus kan overal gebeuren...
            Als er morgen een aannemer een kabel doortrekt in uw straat, dan zit ge mogelijks zonder internet ... die kabel kan die van Telenet zijn of die van een andere provider.
            Ge moet dan ook geen rekening houden met een éénmalig voorval maar met de regelmaat.
            Ik heb liever een auto dat één keer volledig in panne valt en een dag in de garage moet dan ene dat jaar in jaar uit zit te stotteren maar wel mankel blijft bollen.

Maar heb onverwachts het probleem zelf gefixt! Ik heb gewoon de factory settings van m'n modem gereset en geen disconnects meer.... strange... zou ik nu terugbellen om m'n synchronisatiesnelheid te verhogen daar m'n verbinding dan sneller zou zijn ?
            Een modem eens resetten is iets dat ze als eerste zouden mogen doen, maar blijkbaar verkopen ze liever een nieuwe.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

Comment

Working...
            X