Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De mens in vacuum

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • De mens in vacuum

    Dit is er eene voor Geert

    Ik ben nogal aan SF en in één van de verhalen van A.C. Clarke ("even diep ademhalen") komt het tot een redding in de ruimte waarbij de passagiers zonder ruimtepak heel even door het vacuum moeten (de tijd om over te stappen naar een andere sluis).
    Ik heb Clarke nooit kunnen betrappen op essentiële fouten, maar hier heb ik toch vragen bij... hoewel ik geneigd ben om hem te geloven.
    Hij eindigt het kortverhaal met het feit dat niemand schade heeft opgelopen, op een ferme zonnebrand na....

    Wat denken jullie ?
    De verhalen doen de ronde dat je uiteenspat, dat je bloed begint te koken. Dat tweede klopt m.i. maar als het over een korte tijd gaat ???

  • #2
    Re: De mens in vacuum

    Ik vermoed dat klaplongen het grootste probleem is op korte termijn ...
    Dat niemand schade zou oplopen lijkt me zeer onwaarschijnlijk.

    greetz
    Cheeta
    Light travels faster than sound. This is why some people appear bright, until you hear them speak.
    flickr

    Comment


    • #3
      Re: De mens in vacuum

      uiteenspatten is misschien overdreven, en klaplongen zullen niet het probleem zijn aangezien de lucht wel uit je longen kan ontsnappen.

      De koude is hetgeen je het snelst de das omdoet volgens mijn docent Intro to Aerospace engineering. De grote onderdruk zal je daarna ook wel fataal worden, je lichaam bevat gassen die zullen uitzetten.

      Ook de UV-straling lijkt mij nogal dodelijk...
      NEX-5 + Sony 18-55 OSS || Canon 60D + Tamron 17-50mm f/2.8 XR Di II LD Asph Canon + Canon 50mm f/1.8 II + Canon 70-200 f4 L
      https://www.flickr.com/photos/mdesmedt/

      Comment


      • #4
        Re: De mens in vacuum

        het zal daar wel lekker stil zijn.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #5
          Re: De mens in vacuum

          Een mening:



          YMMV
          Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

          Comment


          • #6
            Re: De mens in vacuum

            Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
            Dit is er eene voor Geert
            Ik heb Clarke nooit kunnen betrappen op essentiële fouten, maar hier heb ik toch vragen bij...
            De verhalen doen de ronde dat je uiteenspat, dat je bloed begint te koken. Dat tweede klopt m.i. maar als het over een korte tijd gaat ???
            Bij een absoluut vacuum van ongeveer 30 mbar (= - 0,970 bar op een gewone manometer) gaat water van 20°C koken Paul,
            bij een vacuum zoals in de ruimte gaan moleculen zich zelfs scheiden.
            De oppervlakte aan huid bij een gemiddelde persoon is zo een 1,7 tot 2 m² = 18.500cm² X 1 bar = 18.500 kg uitwaardse druk over een gans lichaam,
            ik denk dus niet dat je dat zal aankunnen Paul, je spat gewoon uit elkaar.

            Comment


            • #7
              Re: De mens in vacuum

              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
              Bij een absoluut vacuum van ongeveer 30 mbar (= - 0,970 bar op een gewone manometer) gaat water van 20°C koken Paul,
              bij een vacuum zoals in de ruimte gaan moleculen zich zelfs scheiden.
              De oppervlakte aan huid bij een gemiddelde persoon is zo een 1,7 tot 2 m² = 18.500cm² X 1 bar = 18.500 kg uitwaardse druk over een gans lichaam,
              ik denk dus niet dat je dat zal aankunnen Paul, je spat gewoon uit elkaar.
              Ik weet het Geert. Aan de andere kant kom je bij 10 meter diep duiken ook aan die waarde maar dan omgekeerd (+ 1bar). Toch gaan de recordduikers vele malen dieper (zonder aqualung met tegendruk) en overleven het nog ook.
              Ik zou eens het record moeten opzoeken maar het is echt niet gewoon. Ik denk zelfs dat het Caisson-effect op zo'n korte tijd niet van belang is omdat de stikstof niet voldoende tijd heeft om op te lossen in het bloed.
              Suunto dive ambassador William Trubridge sets a new world record in freediving by diving to 101 meters (CNF ie unassisted). The record was made in Dean's Blu...


              PS : mijn Shii-Take oogst op mijn oude boomstammen is een feit, de nieuwe boomstammen (75 %) bougeren niet (slecht broedsel ? broedsel kapotgevroren ?). Ik ben nu aan het drogen, ik voorzie een portie.
              Véél vaster en steviger dan de industriëel gekweekte.

              Comment


              • #8
                Re: De mens in vacuum

                Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                Ik weet het Geert. Aan de andere kant kom je bij 10 meter diep duiken ook aan die waarde maar dan omgekeerd (+ 1bar). Toch gaan de recordduikers vele malen dieper (zonder aqualung met tegendruk) en overleven het nog ook.
                Ik zou eens het record moeten opzoeken maar het is echt niet gewoon. Ik denk zelfs dat het Caisson-effect op zo'n korte tijd niet van belang is omdat de stikstof niet voldoende tijd heeft om op te lossen in het bloed.
                Suunto dive ambassador William Trubridge sets a new world record in freediving by diving to 101 meters (CNF ie unassisted). The record was made in Dean's Blu...


                PS : mijn Shii-Take oogst op mijn oude boomstammen is een feit, de nieuwe boomstammen (75 %) bougeren niet (slecht broedsel ? broedsel kapotgevroren ?). Ik ben nu aan het drogen, ik voorzie een portie.
                Véél vaster en steviger dan de industriëel gekweekte.
                Dat duiken is iets helemaal anders Paul, maar ik weet er ook het fijne niet van, wat ik wel weet, is dat de dikke moleculen zoals stikstof
                in sommige gevallen worden vervangen door de kleine Helium moleculen, hoe dat gaat bij dat duiken zonder flessen, geen idee, mischien
                ademen die mannen ook eerst een bepaalde tijd een mengsel van 79% Helium en 21% zuurstof zodat de stikstof uit het bloed verdwijnt
                Enige probleem, dat je op dat moment een belachelijk stemmetje hebt. En je weet hoe dat komt? gewoon omdat je stembanden gaan trillen in een
                omgeving van kleine moleculen is de trilling helemaal anders.
                Wat ik mij dan eigenlijk afvraag, moest je iemand in een omgeving van Helium en zuurstof (wat perfect mogelijk is) een muziekinstrument (snaar of blaas)
                laten bespelen, hoe zou dat dan klinken ?

                Comment

                Working...
                X