Vroeger was het zo dat je floppy's en ander opslagmedia uit de buurt moest houden van magneten. Vandaag de dag is mijn iPad afgedekt met een magnetische cover, en leg ik er regelmatig zelfs nog een USB-stickie bovenop. Geldt die wet ivm magneten niet meer voor hedendaagse opslagmedia?
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
Vraagje ivm magneten
Collapse
X
-
Vraagje ivm magneten
BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 - M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.4.1) - iPhone XR (iOS 18.4.1) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.4.1)Labels: Geen
-
-
Re: Vraagje ivm magneten
Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk berichtVroeger was het zo dat je floppy's en ander opslagmedia uit de buurt moest houden van magneten. Vandaag de dag is mijn iPad afgedekt met een magnetische cover, en leg ik er regelmatig zelfs nog een USB-stickie bovenop. Geldt die wet ivm magneten niet meer voor hedendaagse opslagmedia?
maar toch best opletten met bepaalde andere onderdelen van toestellen en STERKE magnetische velden toch vermijden zou ik zeggen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk berichtTheoretisch zijn de huidige opslagmedia niet meer gevoelig voor magneten, SSD, geheugenkaartjes of sticks weten daar eigenlijk niet van,
maar toch best opletten met bepaalde andere onderdelen van toestellen en STERKE magnetische velden toch vermijden zou ik zeggen.
Zal wel te maken hebben met statische elektriciteit.
Comment
-
Bedankt voor de antwoorden; ook een interessante link!(Aan bankkaarten e.d. had ik niet eens gedacht). Ik heb vroeger ooit wel (opzettelijk) een floppy onleesbaar gemaakt door de floppy tegen de achterkant van een luidspreker aan te drukken; gewoon om aan te tonen dat het kon.
BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 - M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.4.1) - iPhone XR (iOS 18.4.1) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.4.1)
Comment
-
Wat de fabrikant van SD kaarten zelf zegt : http://kb-nl.sandisk.com/app/answers...-magnetisch-enCanon EOS Digital
BD0479BE
Comment
-
-
Ik heb ooit een bankkaart naar de filistijnen geholpen op Kreta.
We waren vergeten de kamersleutel (zo'n ding met een ronde magneet, die je bij het betreden van je kamer ergens moet tegenklikken (magneet) om het licht te kunnen aandoen enz). We waren reeds te ver van het hotel en besloten dan maar deze sleutel in een heuptasje te steken waar ook onze bankkaart in zat).
En inderdaad, bij de eerste geldafname.....weigering. Wij binnen in het bankkantoor zelf, de bediende probeerde de kaart en vroeg ons onmiddellijk of we in Hotel XXXXX logeerden. Wij heel verbaasd, maar toen bleek dat dit reeds meermaals was voorgekomen juist door die sleutel te dicht bij een bankkaart te houden of leggen.
Groetjes
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk berichtIk snap nog altijd maar half hoe ze die neodymiummagneten (harde schijven) aan de ene kant fantastisch sterk kunnen maken aan de ene kant en aan de andere kant, een paar mm verder : totaal NUL magnetisme.
Magneten op zich zijn niet goed voor magnetische dragers zoals floppys, magneetbanden enz. maar een wisselend
magnetisch veld is nog véél slechter, zie maar eens met een demagnetiseer toestel op 50 Hz, daar kan je een floppy mee wissen
op 20 cm afstand.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk berichtIk heb ooit een bankkaart naar de filistijnen geholpen op Kreta.
We waren vergeten de kamersleutel (zo'n ding met een ronde magneet, die je bij het betreden van je kamer ergens moet tegenklikken (magneet) om het licht te kunnen aandoen enz). We waren reeds te ver van het hotel en besloten dan maar deze sleutel in een heuptasje te steken waar ook onze bankkaart in zat).
En inderdaad, bij de eerste geldafname.....weigering. Wij binnen in het bankkantoor zelf, de bediende probeerde de kaart en vroeg ons onmiddellijk of we in Hotel XXXXX logeerden. Wij heel verbaasd, maar toen bleek dat dit reeds meermaals was voorgekomen juist door die sleutel te dicht bij een bankkaart te houden of leggen.
Groetjes
van het deurslot, dat alles via de chip ging, tenzij daar een dubbele beveiliging opzit.
Comment
Comment