Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

BD, meet Battery Man

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: BD, meet Battery Man

Oorspronkelijk geplaatst door Droopie007 Bekijk bericht
    Man, man, man, ik lig hier zowat plat van het lachen. Wat hebben jullie allemaal uitgespookt. Ik ben zelf auto-elektrieker van beroep en heb in mijn opleiding, nu 40 jaar geleden, in de garage, ook heel wat uitgespookt maar dat kan helemaal niet tippen aan wat ik hier lees van Paul. Nochtans was ik daar graag bij geweest, MET fototoestel dan wel te verstaan.....

O ja en die oesters, wanneer spreken we af, kunnen we wat verder praten want ik veronderstel dat jullie nog verhalen hebben....

Eugène.
    Gelukkig weet je nog niet alles Eugène.
    Het is een mysterie dat er van onze generatie nog over zijn, toen mocht en kon nog veel,
    maar we hebben ook dikwijls geluk gehad, zo zijn wij eens als 14 jarigen en met een zelfgemaakt vlot
    met (acht olievaten met twee Flandria motoren er op) uit zee gehaald geweest van de reddingsdiensten,
    deze waren niet echt tevreden.
    De week nadien hebben we dan de verkeerstoren van de luchthaven van Oostende onder rook gezet,
    zodat de brandweer van de luchthaven moest uitrukken omdat er geen enkel vliegtuig kon landen........
    dat was dan onder de norm kattenkwaad gerekend , nu mag je daarvoor naar de rechtbank, en steken ze je in een verbeterings gesticht.

Ja, een paar van die mannen zie ik soms nog, de ene is F16 piloot geworden en reeds jaren op pensioen, en de andere (mijn kozijn) is directeur bij DE LIJN,
    wat ik ben geworden is het spreken niet waard.
    Last edited by Guest42; 11 september 2013, 10:35.

Comment

Ja, een paar van die mannen zie ik soms nog, de ene is F16 piloot geworden en reeds jaren op pensioen, en de andere (mijn kozijn) is directeur bij DE LIJN,
      wat ik ben geworden is het spreken niet waard.[/QUOTE]

Hoho,

iedere mens draagt zijn steentje bij aan de maatschappij. Stel U maar eens voor dat we bijvoorbeeld geen vuilnismannen of postmannen enz. zouden hebben. Ook deze mensen zijn broodnodig, meer dan sommige withemden op de verschillende bureau's her en der. Hoeveel postjespakker zitten er daar bij enz... Zal hier maar niet over uitwijken. Ik zal nooit denigrerend doen over welk beroep dan ook. Dus ook jij hebt je steentje meer dan bijgedragen...

Groeten

Eugène.
      BD1766BE

Comment

Man, man, man, ik lig hier zowat plat van het lachen. Wat hebben jullie allemaal uitgespookt. Ik ben zelf auto-elektrieker van beroep en heb in mijn opleiding, nu 40 jaar geleden, in de garage, ook heel wat uitgespookt maar dat kan helemaal niet tippen aan wat ik hier lees van Paul. Nochtans was ik daar graag bij geweest, MET fototoestel dan wel te verstaan.....

Eugène.
        Dan heb ik het nog niet gehad over mijn scheikunde-periode en de tijd van de explosieven. Het zweet barst me uit als ik er aan terug denk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
          Dan heb ik het nog niet gehad over mijn scheikunde-periode en de tijd van de explosieven. Het zweet barst me uit als ik er aan terug denk
          Dus voor wanneer die oesters.....

Eugène.
          BD1766BE

Comment

Hoho,
            iedere mens draagt zijn steentje bij aan de maatschappij. Stel U maar eens voor dat we bijvoorbeeld geen vuilnismannen of postmannen enz. zouden hebben. Ook deze mensen zijn broodnodig, meer dan sommige withemden op de verschillende bureau's her en der. Hoeveel postjespakker zitten er daar bij enz... Zal hier maar niet over uitwijken. Ik zal nooit denigrerend doen over welk beroep dan ook. Dus ook jij hebt je steentje meer dan bijgedragen...

Groeten

Eugène.
            Inderdaad, Eugéne, ik heb een diploma Vacuümtechniek KLIK , ik weet dus bijna alles van niets.

Comment

Dus voor wanneer die oesters.....

Eugène.
              Gretverdrie, Eugène, net een lang antwoord gegeven over dat arme-mensen-eten en ik moet iets verkeerds hebben aangeraakt. Foetsie
              Ik probeer later nog wel eens.

Comment

Gretverdrie, Eugène, net een lang antwoord gegeven over dat arme-mensen-eten en ik moet iets verkeerds hebben aangeraakt. Foetsie
                Ik probeer later nog wel eens.
                Niet de eerste keer hé met je MAC Paul Ik zou toch eens terug een Windows ding proberen.

Comment

Paul, vandaag was er nieuws over oesters: http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenl...aar-duur.dhtml

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                    Niet de eerste keer hé met je MAC Paul Ik zou toch eens terug een Windows ding proberen.
                    Veeeeel te duur voor mij

Comment

JOngens, jongens, inderdaad. Kattekwaad.
                      Bij ons op de gemeente was er een bibliotheek bij de nonnekes en open op zondagvoormiddag.
                      Iedereen ging daar boeken halen, den dezen ook, maar die nonnekes keken altijd raar op naar het type boeken dat ik mee nam. Leesboeken ? Niet aan mij besteed, maar 't waren steeds boeken over techniek en vooral over dingen zelf te maken .
                      Dus, ja, ik heb ook spoelen gewikkeld, ontwikkeld, 220Volt gejaagd door koperdraadjes van 1mm die op het einde met een batterij-kern werden kortgesloten. Blijkaar is er meer kortgesloten geweest dan die koolstofkern.
                      Dit allemaal in een schuur in het veld waar we experimenteerden à la james bond en we maakten het echt wel bont. Mission impossible werd voor possible en er zijn veel ploegns kapot gegaan. De kooi van Farad (ei) bleek niet echt goed te werken. Ge moest dat kieken gezien hebben. Of was het eerder de bobijn die toch minder geisoleerd was dan we hoopten ? Het papier dat tussen de lagen moest, schold daar iets aan ? Ik weet het niet en we konden het helaas niet meer checken ... We hadden wel een paar weken gewikkeld want met de mixer mochten we dat niet en een boormachine hadden we niet.
                      Zo hebben we eens een transfoke proberen te maken met een primaire en secundaire spoel met draad van 5mm diameter. 't woog verschrikkelijk zwaar en was immens in grootte en, ik zal hier maar stoppen, mijn haar staat nog recht als ik aan het resultaat denk. We hebben ze zo maar één gemaakt.
                      Chemie was leuker dan nu, want het was experimenteler. Mijn eerste raketje gemaakt. Salpeter, houtskool en een goei klak suiker, in een wc-rolleke dat we dan zelf moeten ontwerpen want we veegden nog dagelijks ons gat aan het dagelijks nieuws (letterlijk) en dan de fik erin....
                      Ook ik heb een paar keer de brandweer zien passeren en een keer de politie. Gelukkig bloedde mijn neus enkel en wist ik nergens van ...
                      Op school de nodige gist in de, je weet wel wat ik bedoel , en dan tijdens de uren erna kijken hoelang het duurt eer ....
                      We moeten toegeven, de ontsteking van een benzinemotor was toch éénvoudiger en je had helemaal geen computer nodig om die vonk op de bougie te krijgen en te tunen.
                      Jawel die vis-platinés, daar hebben we ook mee gespeeld. Trouwens met een goei autobobijn kon je prachtige katteverschrikkers maken voor rond een vogelkooi. Ze probeerden dat niet vaak. Ze waren snel geleerd.
                      https://www.fotospotter.be
                      Je suis content d’être heureux

Comment

Zo herkenbaar
                        Ik heb zo ooit een doorgebrande laspost gekregen, zo'n goedkoop ding van Deca met een variabele 145 A met aluminium bedrading. Heel de kern uiteen gehaald, draad tussen de bomen gespannen en omwikkeld met een fortuin aan isolatietape om dan te zien dat niet alle draad niet meer in de transfo kon en ik dus een bedroevend eindamperage kreeg. Geen probleem, 380 erop en ik kon lassen met 2,5. Je kon het wel 100 meter ver horen
                        Met 1,5 heb ik er nog mee aan de carrosserie van een oude Renault Espace gelast (daar waar de veerschotels vooraan uitscheurden). Je moest echt wel kunnen lassen want bij plakken stond die elektrode na 2 seconden te gloeien, blijkbaar was die ontstekingsspanning te laag.
                        In mijn studententijd zijn we ooit (de anderen, niet ik ) Natrium gaan gooien in de vijver van het citadelpark in Gent (nabij het Smak). Terwijl we lagen te wachten tot de olie ervanaf ging passeerde er een combi. Hij was juist de Zwijnaardse Steenweg opgedraaid toen het festival tot zijn volledige omvang kwam. Diegenen die toen niet snel konden lopen waren er aan voor de moeite

PaulM

Comment

Ik wil even nog iets zeggen aan Purlut.
                          Toen ik dezelfde leeftijd had vond ik het magisch om ter plekke uit te maken dat een kepernagel magnetisch werd door hem te ontwikkelen met koperdraad en hem aan te sluiten op een batterij.
                          Ik maakte mijn eigen vergroter met een schoendoos, een lamp en een vergrootglas dat op een kurk stond. Een telescoop met rioolbuizen.
                          Wie o wie van de jongeren nu houdt zich daar nog mee bezig ?
                          Draai het of keer het maar op die manier raken we onze basisvaardigheden kwijt vrees ik (maar wie ben ik).
                          Vroeger in de electronica : transistoren en dioden, nu kopen we een IC waarvan we weten : dit is een D/A convertor and that's it, je stopt dat er in, het andere komt er uit.
                          Auto's van hetzelfde, de garagisten lezen niet meer zelf uit, dat is al achterhaald.

Kweken we daarmee niet een enorm kwetsbare achilleshiel vraag ik me soms af ?
                          Onze kinderen (de mijne zijn een uitzondering hoop ik) draaien aan de thermostaat en het wordt warm, ze duwen op de knop en het wordt licht, kraan opendraaien levert drinkwater. Voor mij is dat 11 maanden ook vanzelfsprekend, de 12e maand niet meer (reis).

Comment

Wie o wie van de jongeren nu houdt zich daar nog mee bezig ?
                            Draai het of keer het maar op die manier raken we onze basisvaardigheden kwijt vrees ik (maar wie ben ik).
                            Auto's van hetzelfde, de garagisten lezen niet meer zelf uit, dat is al achterhaald.
                            Kweken we daarmee niet een enorm kwetsbare achilleshiel vraag ik me soms af ?
                            Weinigen houden zich daar inderdaad nog mee bezig Paul, maar er zijn er nog die van wanten weten, alleen zijn ze dun gezaaid,
                            maar de vooruitgang heeft ook zijn voordelen, zie maar eens naar sanitaire installaties, op één dag kan je op de dag van vandaag een gans huis
                            van sanitair voorzien, en het is denk ik stukken beter dan die galvanisé en andere toestanden.
                            Over auto's zullen we het beter niet hebben, want daar heb jij een héél apparte kijk op, ik weet er reeds honderden volgepropt met electronica lopen,
                            en met + 300.000 km waar buiten normaal onderhoud nooit een sleutel heeft opgestaan.
                            Probleem is wel, dat wij uit een andere tijd komen, een tijd waar we alles zelf konden, en dat zouden we verder willen kunnen,
                            maar dat kan gewoon niet, zie eens gewoon naar je fototoestel, van het minste dat daar wat misgaat, heb je ook prijs.

Comment

Working...
                            X