Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

BD, meet Battery Man

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• BD, meet Battery Man

Niet te geloven:

Hoe het wetenschappelijk te verklaren is? Geen idee.

Re: BD, meet Battery Man

Als hij die worst aan het braden is heb ik toch zijn handen niet gezien
    Nu, ik moet bekennen dat ik in mijn garagisten periode iemand in de cursus had (Guy Vanacker van Garage Eddy Vanacker in Brugge) die een van de bougiekabels van onze simulator vastnam en bovendien ook vasthield terwijl wij het toerental opdreven tot maximum...het vermogen is daar trouwens zeer beperkt, zelfde voor een weide-afsluiting van 15 kV
    Maar iedereen zou moeten weten dat spanning niet doodt. Stroom is iets anders. Hoogfrequent kan je zonder enige hinder vonken trekken, Geert DM heeft het me nog zelf getoond.
    Ik weet alleen dat ik hier thuis eens met mijn vingers tegen de stroomlatten van de 400 V heb gezeten (eigen schuld natuurlijk) en er zaten wel degelijk brandvlekken op mijn vingertoppen. De ene heeft wel meer eelt op de vingers en wat ze er nog opspuiten van vernis voor de show weet ik niet maar als andere mensen schokken krijgen bij aanraking van deze man zou ik toch eens het totale plaatje willen zien, met name zijn geïsoleerde stoel, de amperes en het draadje aan zijn grote teen. Ik heb destijds zelf de vonken zien overspringen tussen de dij van Vanacker en de metalen rand van de werkbank. Hij gaf gewoon geen krimp.
    Wie deze battery man kan overtuigen om met vers gewassen handen mijn stroomlatten vast te houden wint hier meteen een oester-à-volonté diner (max 15 man omwille van de tafel).
    Demeyereg (Geert) kan beamen dat ik het meen

Comment

Deze eens bekijken Paul, hier gaat hij nog een worstje klaarmaken waarbij de handen zichtbaar zijn (begint bij 10min, de rest is Zuiderse bla bla bla): http://www.youtube.com/watch?v=lLrcVd0o2RE

En deze ook van een TV show
      http://www.youtube.com/amazingvideozWith electricity passing through his body, Slavisa Pajkic 'Biba' (Yugoslavia) was able to heat a 15 ml (0.5 fl oz) cup of...

Comment

Ik zou de test met het worstje liever zien als hij met één hand de fase van de 220V vastneemt, het natte worstje in zijn andere hand, en de nulleider aan het uiteinde van het worstje. Dan zal zijn show rap gedaan zijn want dan loopt de stroombaan via zijn hart en vanaf 20mA kan dat dodelijk zijn
        Nu is het een truuk van luie Charel : meneer heeft droge eeltige handen en bijvoorbeeld 10kOhm weerstand. Het nat worstje heeft bijvoorbeeld maar 10 Ohm weerstand.
        Door het natte worstje gaat dan 99,9% van de stroom.
        Toen ik pas van school kwam, moest ik voor een klus meegaan met een electricien. Die nam met zijn blote handen een verschillende fase van de 380V stroomrails vast. Hij voelde niets en maakte zijn vingers met speeksel nat om nog eens te voelen. Hij was nog niet zeker of de stroom afstond en ik moest het met de multimeter controleren. Er stond inderdaad nog 380V op. Van een 1000V megger nam hij een draad in zijn mond en de andere draad tussen duim en wijsvinger. Ik mocht dan aan de megger draaien, maar hij verroerde geen vin.
        Last edited by notex; 8 september 2013, 20:34.

Comment

OK Notex, ik begrijp dat stroom door de minste weerstand zal vloeien maar noch jij noch ik gaan het doen hé

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
            Maar iedereen zou moeten weten dat spanning niet doodt. Stroom is iets anders. Hoogfrequent kan je zonder enige hinder vonken trekken, Geert DM heeft het me nog zelf getoond.
            Wie deze battery man kan overtuigen om met vers gewassen handen mijn stroomlatten vast te houden wint hier meteen een oester-à-volonté diner (max 15 man omwille van de tafel).
            Demeyereg (Geert) kan beamen dat ik het meen
            Weet jij dat nog ? Bij HF is dat inderdaad geen probleem, maar wel weinig die het van mij durven overnemen.
            bv. het ontsteken van die lucifer, houdt in feite niets in, zet gewoon een paar duizend volt HF spanning over je lichaam, en je kan overal
            vonken trekken, en het kan echt geen kwaad, je voelt er weinig of niets van.
            één keer heb ik per ongeluk in een grijpbeweging 3 X 400 volt met geklemde hand vastgehad, gelukkig had ik goede schoenen aan,
            ik kan wel beamen dat je daar bijna niet van los geraakt, en dat het tot een week nadien verdomd veel pijn doet in je armspieren.
            Resultaat was een afdruk van drie mooie vijskoppen in mijn binnenhand, maar ik heb er (bij mijn weten) niets aan overgehouden.
            Draai en keer het zoals je wil, sterkstroom is en blijft gevaarlijk, ik heb ooit van redelijk dicht bij een kortsluiting meegemaakt
            in een installatie geschakeld op 3X400 volt 1.200 Amp. man daar wil je niet bij zijn, die kast was gewoon herleid tot een kluwen gesmolten koper,
            en de overslag was er vermoedelijk gekomen door een rat die in die kast was gekropen.

De oesters, ik kijk er reeds naar uit Paul.
            Last edited by Guest42; 9 september 2013, 09:25.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
              OK Notex, ik begrijp dat stroom door de minste weerstand zal vloeien maar noch jij noch ik gaan het doen hé
              En ik zekers niet
              Ik heb in mijn jeugd teveel stommiteiten gedaan met elektriciteit, zo ooit het idee gehad om een vonkbrug te maken met een bobine maar ik had geen 12 V bron. Op 220 V dan maar. Pats, de zekeringen uit.
              Bobine opengezaagd en een nieuwe primair gewikkeld met een mixer . Vooruit : op het einde van de rit had ik een vonkbrug(je). Eventjes zo'n spanningstester-schroevendraaier tegen gestoken en wat zie ik : waar je normaal gesproken langs boven je duim moest tegenhouden brandde het neonlampje zo al
              Ik vroeg me natuurlijk af hoeveel licht het wel niet ging geven als ik er mijn vinger tegen hield. Het volgende wat ik weet was dat ik op mijn rug lag. Het project vonkenbruggen meteen afgevoerd.
              Het meest onverantwoorde experiment was met een oversized klos van Rhumkorf, ze woog zeker 10 kilo, geen idee waarvoor dat ooit moest dienen, ze werkte op 12 V. Alle voedingen op school parallel geschakeld maar als het contact aanging vielen ze allemaal zowat op 0 Volt. Ik volgde toen nog garagist aan de SNT en daar hadden we een starthulp, dus aan amperes geen gebrek. De aan/uit schakelaar was een oude Delco die we aandreven met een boormachine, jonge jonge, dat ik daar geen foto's van heb. Vervolgens de vonkelektroden er af gehaald. De vonken kwamen uit de bekleding en sprongen naar het eerste beste contact met de grond, in dit geval de stoelpoot waarop hij lag. Vervolgens verbonden met de kettingtakel, we hadden er twee op dezelfde rail, de vonken sprongen meters verder uit de tweede takel naar de verwarmingsradiatoren. Binnen de minuut waren de onderbrekerpunten (vis platinees - wie kent dat nog ?) vastgesmolten.
              Later heb ik daar zelf nog les gegeven over benzine en dieselmotoren en ze spraken er nog altijd van

Comment

Vroeger kon je bij een zwart-wit tv de hoogspanning testen door er een schroevendraaier in de buurt te houden.
                Je hield dan de schroevendraaier vast met de isolatie, en dan kon je daarmee een flinke vonk trekken zonder dat je er zelf iets van voelde.
                Maar een van de medeleerlingen probeerde dat eens met zo'n schroevendraaier waarbij het metaal door liep tot de achterkant, hij werd wel iets gewaar...

We hadden op school ook nog zo'n Megger waar je aan moest draaien.
                Rondom de werkbank met een houten blad zat een aluminium rand, als je dan 1 draad van de Megger aan de aarding aansloot en de andere aan die rand, dan kon je ook wel eens iemand laten schrikken...
                (Voor wie niet weet wat een Megger is, dat is een hoogspanningstester om isolatie van elektrische toestellen en installaties te controleren, tegenwoordig werken die op batterijtjes, je moet er dus niet meer aan draaien.)
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                  ...
                  (Voor wie niet weet wat een Megger is, dat is een hoogspanningstester om isolatie van elektrische toestellen en installaties te controleren, tegenwoordig werken die op batterijtjes, je moet er dus niet meer aan draaien.)
                  En een leuke 1.000V geven .

Comment

@Geert: ik voel een oesteravondje aankomen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
                      @Geert: ik voel een oesteravondje aankomen
                      Geen probleem hoor Vincent, ik zit zelf al een tijdje op te "broeden" op een oesteravond voor een aantal BD-kennissen.
                      Mag je ze ook ?

Ik heb Geert al een aantal data toegestuurd om te gaan "oogsten". Hij is zelf nog niet mee geweest.
                      Weet je wat ik denk ? Ik denk dat Geert daar een appelflauwte zal krijgen

Comment

Geen probleem hoor Vincent, ik zit zelf al een tijdje op te "broeden" op een oesteravond voor een aantal BD-kennissen.
                        Mag je ze ook ?

Ik heb Geert al een aantal data toegestuurd om te gaan "oogsten". Hij is zelf nog niet mee geweest.
                        Weet je wat ik denk ? Ik denk dat Geert daar een appelflauwte zal krijgen
                        Oesters? Yummie . En een flauwte krijgen van oesters oogsten? Verklaar Paul, wat moet ik me daarbij voorstellen?

Comment

Ik denk dat Geert daar een appelflauwte zal krijgen
                          Heihei Paul, zie ik er dan echt zo appelflauwtegevoelig uit.

@ Vincent, dat avondje komt er zeker aan Paul kennende, het zal er een geslurp van jewelste worden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                            Heihei Paul, zie ik er dan echt zo appelflauwtegevoelig uit.

@ Vincent, dat avondje komt er zeker aan Paul kennende, het zal er een geslurp van jewelste worden.
                            Geert, als je die vele hectares oesters ziet ga je toch even moeten diep ademhalen
                            Maar geen probleem, ik heb een industriële opener die gelast is uit de edelste inox jullie eettempo houden is dus een makkie

Andere uitnoodiginchten staan op de leist. Wie raadden julie me noch aan ? Leonidas waer zeit gei ?

Ok dat laatste is een smerige maar ik kon het niet laten Zet het onder slechte- humor

Comment

En ik zekers niet
                              Ik heb in mijn jeugd teveel stommiteiten gedaan met elektriciteit, zo ooit het idee gehad om een vonkbrug te maken met een bobine maar ik had geen 12 V bron. Op 220 V dan maar. Pats, de zekeringen uit.
                              Bobine opengezaagd en een nieuwe primair gewikkeld met een mixer . Vooruit : op het einde van de rit had ik een vonkbrug(je). Eventjes zo'n spanningstester-schroevendraaier tegen gestoken en wat zie ik : waar je normaal gesproken langs boven je duim moest tegenhouden brandde het neonlampje zo al
                              Ik vroeg me natuurlijk af hoeveel licht het wel niet ging geven als ik er mijn vinger tegen hield. Het volgende wat ik weet was dat ik op mijn rug lag. Het project vonkenbruggen meteen afgevoerd.
                              Het meest onverantwoorde experiment was met een oversized klos van Rhumkorf, ze woog zeker 10 kilo, geen idee waarvoor dat ooit moest dienen, ze werkte op 12 V. Alle voedingen op school parallel geschakeld maar als het contact aanging vielen ze allemaal zowat op 0 Volt. Ik volgde toen nog garagist aan de SNT en daar hadden we een starthulp, dus aan amperes geen gebrek. De aan/uit schakelaar was een oude Delco die we aandreven met een boormachine, jonge jonge, dat ik daar geen foto's van heb. Vervolgens de vonkelektroden er af gehaald. De vonken kwamen uit de bekleding en sprongen naar het eerste beste contact met de grond, in dit geval de stoelpoot waarop hij lag. Vervolgens verbonden met de kettingtakel, we hadden er twee op dezelfde rail, de vonken sprongen meters verder uit de tweede takel naar de verwarmingsradiatoren. Binnen de minuut waren de onderbrekerpunten (vis platinees - wie kent dat nog ?) vastgesmolten.
                              Later heb ik daar zelf nog les gegeven over benzine en dieselmotoren en ze spraken er nog altijd van

Man, man, man, ik lig hier zowat plat van het lachen. Wat hebben jullie allemaal uitgespookt. Ik ben zelf auto-elektrieker van beroep en heb in mijn opleiding, nu 40 jaar geleden, in de garage, ook heel wat uitgespookt maar dat kan helemaal niet tippen aan wat ik hier lees van Paul. Nochtans was ik daar graag bij geweest, MET fototoestel dan wel te verstaan.....

O ja en die oesters, wanneer spreken we af, kunnen we wat verder praten want ik veronderstel dat jullie nog verhalen hebben....

Eugène.
                              BD1766BE

Comment

Working...
                              X