Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Synology per ongeluk een bestand verwijderd. HELP!

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Synology per ongeluk een bestand verwijderd. HELP!

Ik heb nogal een groot probleem. Ik heb per ongeluk een video verwijderd omdat ik hem aanzag voor een mislukte foto. Ik kwam hem in adobe bridge tegen en heb hem toen verwijderd. In mijn prullenbak krijg ik hem niet gevonden, die is leeg en ik heb hem niet geleegd. De video stond alleen op mijn synology die gemirrored draaid.
    Ik heb al gegoogled en kwam het programma Recuva tegen. Ik heb mijn sandisk extreme pro sdhc kaart hier mee uitgelezen en kom dan alleen 5 filmpjes tegen van voordat de kaart geformatteerd is. Mijn synology kan ik op de een of andere manier niet selecteren om te scannen. De video heb ik pas geleden geknipt van de sd kaart en toen op de synology geplakt. Dit is misschien ook niet helemaal de correcte manier geweest.

Heeft iemand enig idee of er nog een mogelijkheid is om de video terug te vinden. Het is een video van mijn pasgeboren dochter en ik heb er nogal de balen erin omdat deze video mijn best wel dierbaar is. Alvast bedankt voor al jullie hulp!

Groeten Remco.
    Groeten Remco.

Re: Synology per ongeluk een bestand verwijderd. HELP!

Als je het Engels wat machtig bent kan deze helpen, zelf geen ervaring met het terughalen van data.

Comment

probleem is dat die NAS toestanden een heel andere bestandsindeling hebben en dat een programma onder windows die dan moeilijk of niet kan terug vinden.
      misschien staat je prullebak ingesteld op direct legen zodra er een bestand in komt. dat is een instelling die ik op mijn NASsen toch heb uitgezet.
      'k weet niet of dat bij synology ook kan , ik heb andere .

maar ja, daarmee ben je niet geholpen, maar misschien interessante tip naar de toekomst toe ..

succes Peter .....
      grts Peter
      BD1754BE / Body & glass

Comment

Een NAS is een netwerktoestel : daar werkt de prullenbak niet. Een prullenbak werkt enkel op lokale schijven. Ook programma'tjes als recuva zullen niet werken : gewoon omdat je die rechtstreeks op de NAS moet laten draaien... Het is mogelijk dat je op de NAS een app kan laten draaien, waarmee je dat wel zou kunnen, maar ik vrees er wat voor. Als er later bestanden gewijzigd zijn op de NAS, is er al veel kans dat het overschreven is.
        Daarnaast moet je goed begrijpen dat een NAS GEEN backup is : een backup is een kopie, dus een 2e locatie waar je het bestand ook hebt. Een mirror raid is dus geen backup. Dat zorgt er enkel voor dat 1 harde schijf mag sneuvelen.

Het is jammer, maar ik vrees er dus voor dat je die video nog zal kunnen recupereren. Ik kan je enkel maar de raad geven om te zorgen dat je altijd een backup hebt, anders ben je 100% zeker dat je ooit bestanden verliest...
        Groeten,

Polleke

Comment

Iedereen bedankt voor de antwoorden. Ik was verondersteld door een nas te hebben dat ik eigenlijk automatisch een backup had.
          Weet iemand misschien of het nog wel mogelijk is om iets terug te halen van mijn sd kaart? Ik had recuva geprobeerd en die kreeg wel 5 filmpjes van voordat de kaart geformatteerd was terug. Ik had de laatste keer wat foto's en dit filmpje er af geknipt en daarna op de nas gekopieerd.
          Groeten Remco.

Comment

Er zijn veel mensen die die "misvatting" hebben. Maar een NAS in RAID1 doet dus gewoon wat je vraagt : als je een bestand wist, wordt dat op beide harddisks gewist. Zoals je helaas hebt ondervonden. Vandaar dat een NAS dus geen backup is.

Recuva zou op je SD-kaart dat bestand kunnen terugvinden : alleen is het daarvoor wel noodzakelijk dat er nadat je dat bestand hebt gewist, er geen andere bestanden zijn bijgekomen. Is dat wel gebeurt, dan is de kans een heel stuk kleiner dat je een gewist bestand nog kan recuperen.
            Het is voldoende dat een nieuwe bestand 1 cluster bezet van dat verwijderde bestand, om ervoor te zorgen dat je het niet meer kan recupereren. En blijkbaar heb je daar dus pech.
            Groeten,

Polleke

Comment

Er zijn wel firma's die tegen betaling een poging doen, maar zonder garantie en dat kan enkele duizenden eurotjes kosten. Inderdaad een goed voorbeeld waarom raid geen backup is spijtig genoeg.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                Een NAS is een netwerktoestel : daar werkt de prullenbak niet.
                Klopt..

En dan nog een tip : ik heb een NAS van Qnap en een van Netgear , en bij beide staat een prullenbak geactiveerd
                waar alle bestanden die je weggooid (zelfs via windows) netjes in belanden ..
                Hier staat dan ook nog ingesteld dat deze met de hand moet worden leeggemaakt (door in te loggen in het systeem van de NAS)
                of automatisch na 30 dagen . (meestal vrij in te stellen)

Dit is natuurlijk heel handig voor 't geval dat je per vergissing iets weggooid .

grts Peter
                grts Peter
                BD1754BE / Body & glass

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ccc Bekijk bericht
                  een goed voorbeeld waarom raid geen backup is [/I]
                  Eén raid niet nee ...
                  Maar je kan wel met een NAS de andere backuppen ..
                  eentje in huis , en eentje achter in de tuin in de garage ..
                  grts Peter
                  BD1754BE / Body & glass

Comment

Bedankt voor jullie goede tips. Het bestand beschouw ik maar gewoon als kwijt aangezien het mij niet meer gelukt is om hem te voorschijn te halen. Ik zal wel de prullenbak voor de desbetreffende mappen inschakelen. Dit voorkomt een hoop leed waarschijnlijk.
                    Groeten Remco.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Remco_RC Bekijk bericht
                      Bedankt voor jullie goede tips. Het bestand beschouw ik maar gewoon als kwijt aangezien het mij niet meer gelukt is om hem te voorschijn te halen. Ik zal wel de prullenbak voor de desbetreffende mappen inschakelen. Dit voorkomt een hoop leed waarschijnlijk.
                      En zorgen dat je belangrijke bestanden ALTIJD op minstens 2 plaatsen bewaart.
                      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Working...
                      X