Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Help: welke radio/mp3 speler of radio met usb stick ingang in wagen ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Help: welke radio/mp3 speler of radio met usb stick ingang in wagen ?

Ik heb een Peugeot reak, het is waarschijnlijk niet goedkoop om bij de officiele garage een mp3 systeem te kopen.
    Heb dus een standaardradio & cd speler, zie niet meteen iets van aansluitingen bovenaan.

Vroeger ooit een's zo'n frequency bakje gekocht om draadloos mp3 te spelen op een bepaalde frequentie maar vind dit meer een rompslomp.
    Soms hebben ze goedekopere radio's met mp3 speler zelfs in supermarkten geloof is, maar is niet makkelijk om te weten of dit compatibel is of als je dit zelf kan vervangen.

zijn er een bepaalde types / merken die jullie kunnen voorstellen die zou passen in mijn wagen en zou dit te doen zijn om zelf te installeren ?
    Werken jullie met zo'n ingebouwde harde schijf ofzo ? Vele vrienden hebben al een mp3 speler, wij hebben deze optie niet genomen in het begin en zouden graag wat mee zijn met onze tijd.

Die CDRW schijven zitten altijd vol krassen, zelfs als je er voorzichtig mee omgaat, dit wrijft ook in de speler....
    En zijn die MP3 spelers dan met een bepaalde capaciteit of is er misschien een gewone radio zonder cd speler waar je makkelijk een usb stickje kan insteken?

Ik weet daar dus totaal niets van, alvast bedankt voor wat uitleg!
    Last edited by 2010; 8 september 2013, 18:13.

Re: Help: welke radio/mp3 speler of radio met usb stick ingang in wagen ?

In de meeste autoradio's kan je tegenwoordig een usb stickje pluggen.
    In mijn berlingo heb ik ook nog een gewone autoradio zitten en ik had er ook graag een gehad met usb, maar als ik die radio ga vervangen ga ik een aantal functies verliezen.
    Zo zal bvb de afstandsbediening aan het stuur niet meer werken en zal de radioinfo niet meer op het dashboard verschijnen.
    Groetjes,
    Dominic

Comment

Inderdaad, de meeste autoradio's hebben zo'n USB-ingang. Toen mijn autoradio (met CD-wisselaar in de koffer) vorig jaar de geest gaf, heb ik een Kenwood KDC-BT52U laten installeren. Dik tevreden, al zijn er wellicht goedkopere en duurdere modellen.
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3.1) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.3.1)

Comment

Mijn goedkope Sony autoradio/CD speler heeft ook een USB ingang om mp3 bestanden af te spelen (5 jaar geleden heb ik daarvoor 89 euro betaald bij de Makro).
        Er zit ook een AUX aansluiting aan waarop je bijvoorbeeld een mp3 speler kan aansluiten.
        Die Sony klinkt heel goed, maar dat komt voor het grootste deel door de degelijke luidsprekers die ik heb ingebouwd in mijn auto (JBL, die zijn wel 12 jaar oud, maar nog steeds erg goed).

Zelf installeren is tegenwoordig niet meer zo'n groot probleem, ik denk dat de aansluitingen toch redelijk "standaard" geworden zijn (voor sommige merken zal je misschien een adapterkabel moeten gebruiken).
        Als je een beetje handig bent en weet hoe je de verbindingen op een degelijke manier kan maken, dan heb je zelfs geen adapterkabeltjes nodig (je moet de juiste verbindingsstekkertjes gebruiken zodat er geen kans is op kortsluitingen).
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
          Mijn goedkope Sony autoradio/CD speler heeft ook een USB ingang om mp3 bestanden af te spelen (5 jaar geleden heb ik daarvoor 89 euro betaald bij de Makro).
          Er zit ook een AUX aansluiting aan waarop je bijvoorbeeld een mp3 speler kan aansluiten.
          Die Sony klinkt heel goed, maar dat komt voor het grootste deel door de degelijke luidsprekers die ik heb ingebouwd in mijn auto (JBL, die zijn wel 12 jaar oud, maar nog steeds erg goed).

Zelf installeren is tegenwoordig niet meer zo'n groot probleem, ik denk dat de aansluitingen toch redelijk "standaard" geworden zijn (voor sommige merken zal je misschien een adapterkabel moeten gebruiken).
          Als je een beetje handig bent en weet hoe je de verbindingen op een degelijke manier kan maken, dan heb je zelfs geen adapterkabeltjes nodig (je moet de juiste verbindingsstekkertjes gebruiken zodat er geen kans is op kortsluitingen).
          Met dat aansluiten moet je wel oppassen. In mijn 8 jaar oude golf V moet gewerkt worden met dat canbus-systeem als je zelf een autoradio wil installeren. Bij VW moest je dan een bijkomende voedingskabel + omvormertje installeren, wat ik dus gewoon bij de garage heb laten doen. Ik had de radio gekocht bij een redelijk grote verdeler in de streek die ze normaal ook plaatst, maar voor de Golf verwezen ze naar de garage !!! Bijkomend nadeel is ook dat je enkel radio kan luisteren met het contact aan. In mijn Polo vroeger, kon ik die laten spelen zonder dat dat nodig was (met een soort tussenstand van de sleutel).
          In steeds meer wagens werkt dat multimedia-systeem ook samen met andere functies (parkeersensoren, GSM, ...) en dan word het heel moeilijk om nog een third party radio te installeren.
          Ik gebruik dus zelf nog de ouderwetse CD's in mijn auto. Heb al die schijven zelf gebrand (en zitten nu dus al 8 jaar in die auto), en er is er maar 1-tje die problemen geeft. Maar het ligt gewoon aan de slechte kwaliteit van die schijfjes. Mijn radio is een Pioneer met zo'n openklappende voorkant. Dat laatste moet ik wel niet meer hebben, want de knoppen op dat front werken soms gewoon niet meer (gelukkig zit er ook een afstandsbediening bij). De klankkwaliteit is voor de rest trouwens voortreffelijk (in de Golf V zitten standaard 10 luidsprekers, en die zijn van heel behoorlijke kwaliteit).

Vandaag vermoed ik dat alle autoradio's wel een USB aansluiting zullen hebben. Maar in principe kan je je MP3 speler normaal ook via de AUX aansluiting laten spelen, mocht dat niet het geval zijn.
          Last edited by polleke_cgc; 7 september 2013, 12:33.
          Groeten,

Polleke

Comment

De meeste nieuwe radio's hebben wel zo een usb ingang. Laatst zo een radio van pioneer (69€) ingebouwd in een seat cordoba. We moesten zelfs geen extra adapterkabels kopen, gewoon 2 stekkers inpluggen en alles werkt.
            Bij auto5 kunnen ze u wel verder helpen voor adapters en dergelijke.
            Ik zou zeggen, begin er zelf aan en als het niet lukt dan laat je het doen bij een peugeot dealer of bij auto5.

Ik zou bij pioneer blijven, komt altijd degelijk geluid uit en heb daar goede ervaringen mee gehad.
            Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
            Mijn bird foto's en urbex foto's

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
              Met dat aansluiten moet je wel oppassen. In mijn 8 jaar oude golf V moet gewerkt worden met dat canbus-systeem als je zelf een autoradio wil installeren. Bij VW moest je dan een bijkomende voedingskabel + omvormertje installeren, wat ik dus gewoon bij de garage heb laten doen. Ik had de radio gekocht bij een redelijk grote verdeler in de streek die ze normaal ook plaatst, maar voor de Golf verwezen ze naar de garage !!! Bijkomend nadeel is ook dat je enkel radio kan luisteren met het contact aan. In mijn Polo vroeger, kon ik die laten spelen zonder dat dat nodig was (met een soort tussenstand van de sleutel).
              In steeds meer wagens werkt dat multimedia-systeem ook samen met andere functies (parkeersensoren, GSM, ...) en dan word het heel moeilijk om nog een third party radio te installeren.
              Ik gebruik dus zelf nog de ouderwetse CD's in mijn auto. Heb al die schijven zelf gebrand (en zitten nu dus al 8 jaar in die auto), en er is er maar 1-tje die problemen geeft. Maar het ligt gewoon aan de slechte kwaliteit van die schijfjes. Mijn radio is een Pioneer met zo'n openklappende voorkant. Dat laatste moet ik wel niet meer hebben, want de knoppen op dat front werken soms gewoon niet meer (gelukkig zit er ook een afstandsbediening bij). De klankkwaliteit is voor de rest trouwens voortreffelijk (in de Golf V zitten standaard 10 luidsprekers, en die zijn van heel behoorlijke kwaliteit).

Vandaag vermoed ik dat alle autoradio's wel een USB aansluiting zullen hebben. Maar in principe kan je je MP3 speler normaal ook via de AUX aansluiting laten spelen, mocht dat niet het geval zijn.
              Als je wil dat de autoradio altijd werkt, ook met het contact uit, dan kan je zelf nog een stroomkabel bij trekken, de accu geeft nog altijd stroom zonder dat er een canbus systeem voor nodig is.
              Vergeet dan alleen niet om een zekering te monteren, en dubbel geïsoleerde kabel te gebruiken (dat is om de kans op kortsluiting te verminderen, een kabel met dubbele isolatie schuurt minder snel door).
              Maar ik begrijp goed dat de fabrikanten liever hebben dat er een origineel systeem in de wagen zit, als dat stuk gaat dan betaal je altijd veel meer dan voor een simpele autoradio van een bekend merk, die gewoonlijk minstens dezelfde geluidskwaliteit levert voor minder dan 100 euro (voor een originele betaal je met plaatsing inbegrepen waarschijnlijk 4-5 keer zoveel).

Ze proberen op alle mogelijke manieren ervoor te zorgen dat je voor elk klein probleempje bij de garagist moet aankloppen, waar je dan elke keer veel geld moet achterlaten...
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

Comment

Als je wil dat de autoradio altijd werkt, ook met het contact uit, dan kan je zelf nog een stroomkabel bij trekken, de accu geeft nog altijd stroom zonder dat er een canbus systeem voor nodig is.
                Vergeet dan alleen niet om een zekering te monteren, en dubbel geïsoleerde kabel te gebruiken (dat is om de kans op kortsluiting te verminderen, een kabel met dubbele isolatie schuurt minder snel door).
                Maar ik begrijp goed dat de fabrikanten liever hebben dat er een origineel systeem in de wagen zit, als dat stuk gaat dan betaal je altijd veel meer dan voor een simpele autoradio van een bekend merk, die gewoonlijk minstens dezelfde geluidskwaliteit levert voor minder dan 100 euro (voor een originele betaal je met plaatsing inbegrepen waarschijnlijk 4-5 keer zoveel).

Ze proberen op alle mogelijke manieren ervoor te zorgen dat je voor elk klein probleempje bij de garagist moet aankloppen, waar je dan elke keer veel geld moet achterlaten...
                Je uitleg klopt volledig, maar in mijn geval was het de leverancier van die radio die blijkbaar geen goesting had om het ding te monteren, zogezegd omdat het "te moeilijk" was. Moet eerlijk zeggen dat ik dat niet begreep : een golf V is nu niet bepaald een zeldzame auto : je zou denken dat ze alle stukken zouden hebben om dat te monteren...
                Bij mijn polo'ke was het gewoon wat stekkerkes inpluggen en klaar... In de meeste nieuwe auto's kan je trouwens gewoon niet meer kiezen : het ding zit erin en je moet maar hopen dat het doet wat je wil dat het doet.
                Na 8 jaar, ga ik er trouwens ook niet meer beginnen aan brielen : zoveel zit ik nu ook weer niet te wachten in een stilstaande auto.
                Groeten,

Polleke

Comment

Een aux ingang ? Aan mijn standaard autoradio/cd speler is er geen enkele ingang op het frontpaneel, of zou deze ergens andesr kunnen zijn ?
                  Zou eens moeten kijken of ik dit ergens onderaan ofzo kan opengooien of met iets fijns ofzo er kan uithalen, want is een vaste autoradio...

Comment

Bij de nieuwere types toch wel, enfin bij mij onder de USB-poort: een 3,5mm stereo AUX-ingang.
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3.1) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.3.1)

Comment

Het heeft ook te maken met diefstalbeveiliging.
                      Als je bij (recente?) Peugeot de originele radio demonteert, moet deze bij een Peugeot-dealer opnieuw geactiveerd worden voor je deze opnieuw kunt gebruiken.
                      (Ik hoop dat de TS dit ook weet)

In hoeverre het dievengilde hier al een workaround voor heeft moet je mij niet vragen.
                      Net zo min als waarom je blijkbaar wel de accu kan vervangen zonder de radio te moeten activeren.

Comment

iemand een idee hoeveel zo'n service zou kosten bij Auto 5 bvb ? Bij de officiele dealer betaal je je waarschijnlijk blauw as usual...

Comment

Ik weet niet waar je woont; voor mij is de dichtsbijzijnde 'stad' Turnhout, en daar bij ATAF is de plaatsing gratis, tenminste als je daar koopt, neem ik aan.

Comment

Welke radio/mp3 speler (sd cardslot of usb) ? Marquant MCR-1254 slechte reviews

In Kruidvat hebben ze deze nu voor €19,99 en slechte reviews

Ik zoek niet iets spotgoedkoop maar ook geen te dure.
                            Welke merken zouden aangeraden zijn en hoeveel kost een goede radio/mp3 speler met sd cardslot of usb minstens ?

CD speler moet ik niet meer hebben, toch altijd krassen...

Comment

Re: Welke radio/mp3 speler (sd cardslot of usb) ? Marquant MCR-1254 slechte reviews

Eentje van de klassieke merken : Kenwood, Pïoneer, ... Er zijn er genoeg. En je kan het jammer vinden, maar 1 van 200 euro speelt beter dan 1 van 20... Niet 10 keer, maar zoals gewoonlijk is het waar je je norm legt. Mijn Pioneer (wel met CD-speler) werkt wonderwel (nu al bijna 8 jaar), en ook de CD's blijven ZONDER krassen... Enige nadeel is het slecht contact van de openklappende voorkant (soms kan je de knoppen niet meer bedienen), maar dat is geen probleem : want het ding heeft toch een afstandsbediening... En meestal werken ze wel . De klankkwaliteit is heel goed, maar daar zullen de 10 standaard luidsprekers in een VW golf ook wel iets mee te maken hebben.
                              Groeten,

Polleke

Comment

Working...
                              X