Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Rijden in Duitsland

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Rijden in Duitsland

Ik hoorde zojuist dat je wettelijk verplicht bent om een reservevoorraad van 5 liter benzine/diesel in je wagen te hebben op de snelweg.
    Klopt dat ? Ik vind het nogal een raar verhaal.

Re: Rijden in Duitsland

Ik denk dat het klopt dat jij dat hoorde.
    En ik vind het ook een raar verhaal, ik heb het dan ook nog nooit gehoord.
    Het lijkt me uit veiligheidsoverwegingen juist niet gewenst om een paar flessen of kannetje brandstof mee te nemen.
    Misschien moet een auto nog 5 liter brandstof over hebben als het lampje van de benzinemeter gaat branden of zo iets.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door heaucheneaudt Bekijk bericht
      Ik denk dat het klopt dat jij dat hoorde.
      En ik vind het ook een raar verhaal, ik heb het dan ook nog nooit gehoord.
      Het lijkt me uit veiligheidsoverwegingen juist niet gewenst om een paar flessen of kannetje brandstof mee te nemen.
      Misschien moet een auto nog 5 liter brandstof over hebben als het lampje van de benzinemeter gaat branden of zo iets.
      Dat lampje is bij de meeste wagens een waarschuwing en dan zit er nog makkelijk meer dan 5 liter in je tank.
      Maar ik zou toch ook niet graag rondrijden met een Jerrycan in de koffer met extra brandstof

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bompie Bekijk bericht
        Dat lampje is bij de meeste wagens een waarschuwing en dan zit er nog makkelijk meer dan 5 liter in je tank.
        Maar ik zou toch ook niet graag rondrijden met een Jerrycan in de koffer met extra brandstof
        En ik zou niet graag brandweerman zijn, bezig met blussen en er dan nog even een verrassingsaanval uit de kofferbak komt.
        Mogelijk doen mensen benzine in lege colaflessen.

Comment

Ik heb gisteren nog over een Duitse snelweg gereden, en er zat geen extra bus brandstof in de wagen.
          Maar ze hadden pas getankt, er zat dus nog zeker genoeg in (het was met de auto van het werk).

Waarschijnlijk bedoelen ze dat je zo snel mogelijk moet tanken als het reservelampje op het dashboard begint te knipperen (misschien ben je zelfs verplicht om de eerste afslag te nemen als je niet eerder een pomp tegen komt).
          Zonder brandstof vallen op de snelweg is heel gevaarlijk, het lijkt dus logisch om zo'n wet te maken.
          Maar als je een bus brandstof in de wagen moet gieten terwijl die op de pechstrook staat, dan is dat ook een gevaarlijke situatie.
          En ik denk dat je niet elke wagen zomaar terug aan de praat krijgt als de leidingen leeg zijn.

Vorige week was ik ook op pad met die wagen, en op het dashboard kreeg ik een melding dat de brandstof bijna op was (dat was wel in België).
          Ik ben bij de eerste pomp gestopt, maar omdat ik het klepje van de tankdop niet open kreeg moest ik naar het werk bellen om te vragen waar het hendeltje/schakelaartje zit om die klep open te krijgen.
          Ik had wel een grote schroevendraaier bij (een complete gereedschapskoffer zelfs), maar dan had ik die VW Touran beschadigd om te kunnen tanken ...
          Ze hebben het schakelaartje verstopt aan het kaartenvak in de deur aan de kant van de bestuurder, ga daar maar naar zoeken als je dat niet weet.
          Bij mijn Clio trek ik dat klepje gewoon open, steek de sleutel in de tankdop, en als ik er dan een kwartslag aan draai, kan ik die er uit nemen.
          Tegenwoordig maken ze het liever wat moeilijker.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

Comment

Dat van die 5 liter is een fabeltje dat op vele fora de ronde doet.
            Er is geen enkele regelgeving daaromtrent. Het moet dus niet. ( Zwar gibt es keine ausdrückliche gesetzliche Regelung zu diesem Thema )
            Wel wordt er aangenomen dat als je een jerrycan (reservekanister) bij hebt dat die voldoet aan DIN normen ( DIN-Norm 7274 of 16904 ). En dat 20 liter zowat de gangbare maat is voor een jerrycan met benzine.
            Er wordt aanbevolen om niet meer dan 10 liter bij te hebben. ( Hinweis: Aus Sicherheitsgründen empfiehlt es sich, nicht mehr als 10 Liter mitzunehmen ! )
            In vele Europese landen is het vervoer van brandstof in een jerrycan VERBODEN.
            Op veren (overzetboten ) is die jerrycan ook niet altijd welkom.
            Wel opletten : als je op de autobahn het verkeer hindert door eigen schuld, geen brandstof meer of geen winterbanden ( ) als het glad is dan "kan" je beboet worden.

BRON : ADAC
            Last edited by Skitch; 6 september 2013, 16:10.
            "Perfectie wordt niet bereikt wanneer er niets meer valt toe te voegen, maar wanneer er niets meer valt weg te halen.."
            Antoine de Saint-Exupéry​​

Comment

In Luxemburg heb ik ooit een Nederlander met een monovolumewagen gezien die bijna de hele laadvloer vol jerrycans had staan, en hij was die allemaal aan het volgooien.
              Als daar onderweg iets mee gebeurt, dan heeft de brandweer het moeilijk om het vuur uit te krijgen.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                In Luxemburg heb ik ooit een Nederlander met een monovolumewagen gezien die bijna de hele laadvloer vol jerrycans had staan, en hij was die allemaal aan het volgooien.
                Als daar onderweg iets mee gebeurt, dan heeft de brandweer het moeilijk om het vuur uit te krijgen.
                Was vast tijdens de zomer is het niet ???
                Laten branden en naar de beenhouwer gaan om bbq vlees en rustig picknicken op de snelweg is ook plezant hoor.
                PS als de brandweer moet komen is het voor te kijken of de camper zeker opgebrand is kwestie van zo min mogelijk opkuis te hebben nadien

Comment

Bedankt iedereen, dit bevestigt mijn vermoeden.
                  Als het diesel betreft zou ik me geen zorgen maken, benzine is idd véél gevaarlijker omwille van het veel lagere vlampunt.
                  Zonder brandstof vallen op een Duitse autostrade heb je m.i. zelf gezocht, de volgende pomp staat altijd netjes aangegeven.

Aan de andere kant Skitch, vraag ik me dan af waarom ze jerrycans met DIN label in de handel brengen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                    Bedankt iedereen, dit bevestigt mijn vermoeden.
                    Als het diesel betreft zou ik me geen zorgen maken, benzine is idd véél gevaarlijker omwille van het veel lagere vlampunt.
                    Zonder brandstof vallen op een Duitse autostrade heb je m.i. zelf gezocht, de volgende pomp staat altijd netjes aangegeven.

Aan de andere kant Skitch, vraag ik me dan af waarom ze jerrycans met DIN label in de handel brengen
                    Voor de personen die een portable generator bijhebben of voor tuinwerkers die grasmachines of kettingzagen bijhebben en graag een voorraad willen meehebben.
                    Misschien moeten die dan wel aan een DIN standaard voldoen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
                      Voor de personen die een portable generator bijhebben of voor tuinwerkers die grasmachines of kettingzagen bijhebben en graag een voorraad willen meehebben.
                      Misschien moeten die dan wel aan een DIN standaard voldoen

Beste is zo een ijzeren jerrycan en geen plastiek geval.
                      Maar ik zou ze geen geld willen geven die er nu op de baan rondtoeren met een bom in de auto (losse gasflessen, colafles met naft enz... )

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bompie Bekijk bericht
                        Beste is zo een ijzeren jerrycan en geen plastiek geval.
                        Maar ik zou ze geen geld willen geven die er nu op de baan rondtoeren met een bom in de auto (losse gasflessen, colafles met naft enz... )
                        Wat je zegt. Ik zou ook liever geen vloeistoffen met een laag vlampunt zien in plastieken verpakking waar ze aan wrijving onderhevig zijn.
                        Toch worden methanol en aceton in plastic bidons van 5 liter verkocht. Ik heb nu van buiten geen flauw benul over het vlampunt ivm benzine maar ik vermoed dat het gelijkaardig zal zijn.
                        Draai of of keer het : metaal is niet alleen fysisch sterker, het heeft ook geen last van statische oplading.

@Vincent, ik heb een vriend met een bosbouwbedrijf, alweer eens een vraag waarmee ik hem kan lastig vallen ipv van het klassieke "Marc waarom zaag jij de hele Ardennen plat"
                        Louis P durf ik geen steken onder water meer geven, gaat het zo slecht in de eierbusiness ? Hij kan er precies niet meer mee lachen.
                        Ze kennen elkaar ook goed hoor

@Bompie : wat ik al gezien heb in IJsland tart alle verbeelding : 5 jerrycans voor de bumper, 10 jerrycans op het dak .....wel altijd in metaal met een ketting en een maule-slot
                        Oude Unimogs op benzine die ze net voor de ferry voltanken. Het zou me verbazen als die tanks aan de DIN normen voldoen.
                        Er recent nog een Oostenrijker gezien met een stokoude legerPuch (ik dacht eerst dat het een Volvo Lapplander was). Meer bidons dan jeep

Comment

Sorry,
                          ik ben 8 jaar militair in Duitsland geweest en aangaande die benzine voorraad is het zo; Dat ze niet spreken van 5 liter maar je moet genoeg meehebben om tot het eerst volgend benzinestation te geraken. In die tijd kostte U dat 40 Mark als je zonder benzine viel op de autostrade. Alleen had ik een probleem telkens ik naar Belgie kwam want hier is het ten strengste verboden rond te rijden met een jerrycan met bezine erin.
                          Die plastieken Jerrycans die ze in duitsland verkopen zijn wel van een ander Kaliber dan hier. eb het dikwijls voor gehad dat die dubbel zo dik was als normaal door de hitte in de zomer, maar heb nooit problemen gehad met die jerrycans.

Grt,

Jean-Pierre

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                            Wat je zegt. Ik zou ook liever geen vloeistoffen met een laag vlampunt zien in plastieken verpakking waar ze aan wrijving onderhevig zijn.
                            Toch worden methanol en aceton in plastic bidons van 5 liter verkocht. Ik heb nu van buiten geen flauw benul over het vlampunt ivm benzine maar ik vermoed dat het gelijkaardig zal zijn.
                            Draai of of keer het : metaal is niet alleen fysisch sterker, het heeft ook geen last van statische oplading.
                            Er bestaan toch anti-statische kunststoffen.
                            Mvg.
                            Robert
                            Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
                              Er bestaan toch anti-statische kunststoffen.
                              Klopt, maar dat is via doperen met additieven, echte kunststoffen zijn normaal gesproken allemaal isolatoren.
                              De enige plastic die ik ken en van nature uit geleider is is voor zover ik me herinner die waarmee ze in 2000 de Nobelprijs chemie hebben gewonnen. Ik pieker me momenteel te pletter op de naam.
                              Toch bedankt voor de link.

Comment

Working...
                              X