Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

kurk of laminaat

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• kurk of laminaat

We zijn van plan om te verhuizen naar een nieuw appartement.
    Standaard is er voorzien om laminaat te leggen. Ik ben echter geinteresseerd in kurk.
    Iemand ervaring hiermee? (ook voor de living, badkamer, keuken)

Re: kurk of laminaat

Ik heb kurk gelegd in twee van de drie slaapkamers, al jaren geleden. Bougeert niet.
    Mijn zoon heeft sinds 2 jaar laminaat in de livingkamers (en nu ook in de slaapkamers) én een grote hond.
    Bougeert ook niet en hond heeft nochtans ferme nagels (geen keffer).
    Kurk vraagt meer na-afwerking maar kan je zelf leggen met een borstel, een houten hamer en een cuttermes, met laminaat ben je meteen klaar maar heb je toch een goede zaagmachine nodig, er zitten verdomd harde deeltjes in die laminaat. Met een gewone handverstekzaag ga je sukkelen. Ik denk persoonlijk dat goede laminaat meer vergeeft dan kurk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bereboot Bekijk bericht
      We zijn van plan om te verhuizen naar een nieuw appartement.
      Standaard is er voorzien om laminaat te leggen. Ik ben echter geinteresseerd in kurk.
      Iemand ervaring hiermee? (ook voor de living, badkamer, keuken)
      Wij hebben beide boven. De slaapkamers laminaat, de hal boven (tamelijk groot, want er stond ooit een biljart ) in kurk. Waarom, omdat de slaapkamers jaren geleden reeds voorzien waren van laminaat. Toen wij de hal boven en beneden lieten vernieuwen van behang en vloerbekleding kozen wij voor kurk. Wij gaan nu niet de kamers ook in kurk laten plaatsen, maar kurk is veel beter. Ondanks het feit dat het bijna even hard is al laminaat, voelt het toch zachter aan, het is warmer als je er met blote voeten over loopt, en het maakt geen lawaai als je er over loopt.
      Slechts één groot, maar dan wel echt groot nadeel, de prijs. Ook de plaatsing is niet van de poes. Wij lieten het plaatsen nadat we hoorden wat er allemaal diende te gebeuren.
      - eerst moet de ondergrond, meestal chappe, geëgaliseerd te worden, dit gebeurt door er een vloeibaar iets over te gieten en het te spreiden door er met een grote rol met allemaal pinnen over te rollen.
      - dit laten drogen en vervolgens glad schuren
      - dan moeten alle tegels vooraf van lijm (soort contactlijm, die best gespoten wordt) voorzien worden en open te drogen worden gelegd
      - dan wordt de vloer ingelijmd en worden de voorgelijmde kurktegels met een rubberen hamer vastgeklopt.
      - dan een laag vernis + licht schuren (en dit tweemaal)
      - dan een afwerkingslaag met slijtvaste vernis.
      Wanneer al de lagen 's morgens uitgevoerd worden, en je gaat wat laat slapen, dan kan je er wel voorzichtig over lopen.
      Het zijn tegels 40*40 van Santana, en ik moet wel zeggen dat ze wel perfect liggen.
      Voor vochtige ruimtes (oa. badkamer) zouden ze er bij mij niet inkomen, ook al beweert men dat het geen probleem is.
      Tussen de kurken tegels of stroken blijven ondanks het veelvuldig vernissen altijd minieme voegjes. Als daar dan wat water tussen komt, kan de schimmel kweken als de beste, want je kan er niet meer aan.
      Je zult het misschien niet merken, maar de schimmel zal er wel zijn.

Laminaat plaats je, en je loopt er onmiddellijk over, ook dit zou er bij mij in de badkamer niet inkomen.
      Onze badkamer boven is de enige ruimte boven die met betegeld is.

Er zullen er wellicht zijn die me tegenspreken, wat hun goed recht is, maar dit is mijn visie.

Groetjes
      Last edited by Guest17; 19 augustus 2013, 13:32.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
        Ik heb kurk gelegd in twee van de drie slaapkamers, al jaren geleden. Bougeert niet.

Bougeert ook niet en hond heeft nochtans ferme nagels (geen keffer).
        en weer wat geleerd.
        bougeren.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Kurk bijna even hard als laminaat ?

Ondanks het feit dat het bijna even hard is al laminaat, voelt het toch zachter aan, het is warmer als je er met blote voeten over loopt, en het maakt geen lawaai als je er over loopt.

Ik heb al mijn kurk boven gesneden met een Stanleymes. Bij het laminaat zou je dat niet moeten proberen. Widia !
          Blijkbaar hebben we een andere definitie voor "hardheid".

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
            en weer wat geleerd.
            bougeren.
            grt,bouk.

Komt van het Franse werkwoord "bougie"

Comment

Ondanks het feit dat het bijna even hard is al laminaat, voelt het toch zachter aan, het is warmer als je er met blote voeten over loopt, en het maakt geen lawaai als je er over loopt.

Ik heb al mijn kurk boven gesneden met een Stanleymes. Bij het laminaat zou je dat niet moeten proberen. Widia !
              Je moet goed lezen, ik schrijf AANVOELEN, ik heb het nergens over het bewerken, versnijden of verzagen.
              Trouwens laminaat zagen doe je beste met een electrische (verstek)zaagmachine, voor een 200 euro heb je reeds een goeie voor hobbygebruik en die is zo terugverdiend als je zelf plaatst.
              En na het plaatsen heb je nog je zaagmachine.
              Op die machines zitten vanzelfsprekend widiazaagbladen, de gewoon metalen zaagbladen dateren reeds van de jaren stillekes. Wie gebruikt dat nog, ik wist zelfs niet dat het nog verkocht werd.
              In onze vier slaapkamers boven, in ons bureel beneden, en in de woning van mijn zoon alles boven, dat heb ik reeds zelf gelegd, dus ik denk wel dat ik iets af weet van laminaat plaatsen .
              Het (goed) plaatsen van de plinten kost trouwens meer tijd als het plaatsen van de laminaat zelf.
              Groetjes

Comment

Er bestaat toch ook kurk op laminaat. Geen geknoei met lijm. Is (was?) zelfs te koop bij Santana. Echter (toen?)niet geschikt voor badkamers.
                Mvg.
                Robert
                Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Comment

Enkele jaren geleden had ik Santana kurk geplaatst in badkamer, was een heel gedoe dat lijmen en beschermen (meerdere lagen en tussen elke laag licht schuren en dan nog een toplaag 2 componenten) maar het resultaat was zeer mooi en bijzonder aangenaam om op te lopen.
                  Ondertussen verhuisd en in onze huidige woning ligt oud vinyl in badkamer, denk er over om hier kurk te plaatsen in de badkamer.

Voordelen: mooi resultaat, duurzaam en zeer aangenaam om op te lopen ( en niet te vergeten ook ecologisch)
                  Nadelen: niet goedkoop, plaatsing in badkamer (lijmen) vergt veel werk en er mag niets maar ook niets op de chape liggen of je ziet het achteraf. (belangrijk aandachtspunt)

PS: had destijds voorgelijmde kurktegels gekocht zodat ik alleen de ondervloer moest lijmen, spaart veel tijd en geknoei uit (al die tegels moeten vooraf ingesmeerd worden !!!)

Voordeel in appartement: geluidsisolatie (dempt voetstappen)

Elk zijn gedacht maar ik heb er zeer goede ervaringen mee.

Comment

Komt van het Franse werkwoord "bougie"
                    En ik die dacht dat het van het dorpje vlak voor Namen afstamde je weet wel naast Champion als je de E-411 volgt richting zuiden
                    Ikzelf ben voorstander van laminaat, gewoon weet niet waarom.
                    Kurk vind ik niet zo mooi als laminaat (ps ik ben voor nogal donkere laminaat ligt boven vol hier)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                      Je moet goed lezen, ik schrijf AANVOELEN, ik heb het nergens over het bewerken, versnijden of verzagen.
                      Trouwens laminaat zagen doe je beste met een electrische (verstek)zaagmachine, voor een 200 euro heb je reeds een goeie voor hobbygebruik en die is zo terugverdiend als je zelf plaatst.
                      En na het plaatsen heb je nog je zaagmachine.
                      Op die machines zitten vanzelfsprekend widiazaagbladen, de gewoon metalen zaagbladen dateren reeds van de jaren stillekes. Wie gebruikt dat nog, ik wist zelfs niet dat het nog verkocht werd.
                      In onze vier slaapkamers boven, in ons bureel beneden, en in de woning van mijn zoon alles boven, dat heb ik reeds zelf gelegd, dus ik denk wel dat ik iets af weet van laminaat plaatsen .
                      Het (goed) plaatsen van de plinten kost trouwens meer tijd als het plaatsen van de laminaat zelf.
                      Groetjes
                      Ik was de smiley vergeten
                      Wou alleen laten blijken dat je de hardheid van laminaat niet moet onderschatten. Ik heb meerdere malen een genstertje zien springen bij het zagen. Zelfs met widia merk je dat de zaag slijt, vandaar mijn opmerking. Met een gewone verstekzaag moet je er dus niet aan beginnen wou ik zeggen. Heb zelf een Dewalt radiaalzaagmachine voor dat werk, mijn zoon een vergelijkbare Makita. Mijn zaag slijt sneller bij het verzagen van laminaat dan laat ons stellen -massieve eik-.
                      Ik zie het ook aan de schaafmessen van de combiné (40 cm) die dus niet uit Widia zijn, het valt dus voor dat je een stuk laminaat in de lengte moet zagen en om dat wat recht te krijgen stak ik die over de schaafbank. Niet verstandig.
                      Ik heb zelf ook nogal wat ervaring met het eigenhandig plaatsen van vloeren, parket, vinyl, kurk, tegels en laminaat. Zeer onder de indruk van de hardheid van bepaalde keramische tegels, ik moest ooit eens een paar gaten boren daarin, en dat was dus met een gewone steenboor. Manman, een dijkje moeten maken met mastiek en koelvloeistof voor de boor.
                      Kort samengevat : ik vrees dat kurk te zacht is voor heavy duty gebruik.
                      Parket ? Op het werk is de dr. er in geslaagd om de hele nieuwbouw én de trap te laten leggen in massieve eik. Per dag passeren er daar duizenden voeten die geen pantoffels aan doen. We zijn maanden verder en het resultaat is om te huilen.
                      Dat is natuurlijk te herschuren en laminaat niet.
                      Ik zou gaan voor laminaat waar het gaat over "heavy duty". Tegels laat ik nu even buiten beschouwing, daar ging het hier niet over. Voor een eerste verdiep is kurk een goede optie maar dan moet de chape echt wel vlak liggen.
                      Ik heb hier ooit een stuk vloer uit massieve den bekleed met kurk, eerst goed geschuurd, alle kieren vol gestopt maar nu, 25 jaar later zie je doorheen de kurk de planken liggen.
                      Het is ook zo persoonlijk gebonden : wie bouwt er hier houten huizen ? In Zweden doen ze bijna niks anders. Als klein ventje hoorde ik mijn vader spreken over hoe ze "in Holland houten vloeren hadden", zoiets was bij ons ondenkbaar.

Comment

Ik was de smiley vergeten
                        Wou alleen laten blijken dat je de hardheid van laminaat niet moet onderschatten. Ik heb meerdere malen een genstertje zien springen bij het zagen. Zelfs met widia merk je dat de zaag slijt, vandaar mijn opmerking. Met een gewone verstekzaag moet je er dus niet aan beginnen wou ik zeggen. Heb zelf een Dewalt radiaalzaagmachine voor dat werk, mijn zoon een vergelijkbare Makita. Mijn zaag slijt sneller bij het verzagen van laminaat dan laat ons stellen -massieve eik-.
                        Ik zie het ook aan de schaafmessen van de combiné (40 cm) die dus niet uit Widia zijn, het valt dus voor dat je een stuk laminaat in de lengte moet zagen en om dat wat recht te krijgen stak ik die over de schaafbank. Niet verstandig.
                        Ik heb zelf ook nogal wat ervaring met het eigenhandig plaatsen van vloeren, parket, vinyl, kurk, tegels en laminaat. Zeer onder de indruk van de hardheid van bepaalde keramische tegels, ik moest ooit eens een paar gaten boren daarin, en dat was dus met een gewone steenboor. Manman, een dijkje moeten maken met mastiek en koelvloeistof voor de boor.
                        Kort samengevat : ik vrees dat kurk te zacht is voor heavy duty gebruik.
                        Parket ? Op het werk is de dr. er in geslaagd om de hele nieuwbouw én de trap te laten leggen in massieve eik. Per dag passeren er daar duizenden voeten die geen pantoffels aan doen. We zijn maanden verder en het resultaat is om te huilen.
                        Dat is natuurlijk te herschuren en laminaat niet.
                        Ik zou gaan voor laminaat waar het gaat over "heavy duty". Tegels laat ik nu even buiten beschouwing, daar ging het hier niet over. Voor een eerste verdiep is kurk een goede optie maar dan moet de chape echt wel vlak liggen.
                        Ik heb hier ooit een stuk vloer uit massieve den bekleed met kurk, eerst goed geschuurd, alle kieren vol gestopt maar nu, 25 jaar later zie je doorheen de kurk de planken liggen.
                        Het is ook zo persoonlijk gebonden : wie bouwt er hier houten huizen ? In Zweden doen ze bijna niks anders. Als klein ventje hoorde ik mijn vader spreken over hoe ze "in Holland houten vloeren hadden", zoiets was bij ons ondenkbaar.
                        Voordeel aan laminaat is dat het niet echt perfect recht hoeft gezaagd te worden. Alle zaagsneden, zij het korte- of lange kant zitten altijd onder een plint.
                        Dus zelfs met een wipzaag (ik weet nu wel niet of dit het juiste nederlandse woord is) kan het.
                        Tegen bestaande plinten aanwerken is volledig uit den boze, dan is er geen speling om het uitzetten/krimpen van de lamintaatvloer op te vangen en krijg je gegarandeerd problemen.
                        Groetjes

Comment

Bij ons ligt kurk (Santana) in badkamer, en laminaat (Meister) in de living.
                          Zeer tevreden van allebei, maar toch enkele tips:
                          - kurk is kwetsbaar! Ik spreek uit ervaring: een hoekig voorwerp dat erop valt geeft zichtbare schade. Ondergrond moet perfect zijn, bij ons OSB-panelen. Door Santana extra geëgaliseerd, geen oneffenheden te zien. Op kurk door mezelf gelegd zie je soms een lijn waar twee panelen elkaar raken onder de kurk. Moraal: laat het installeren, zeker als je een badkamer doet.

- laminaat: goede kwaliteit is bijna onkwetsbaar. Gemakkelijk zelf te plaatsen met aangepast materiaal zoals boven beschreven, zeker gemakkelijker dan kurk. Wel niet zo aangenaam aan blote voeten.

Ter info: wij hebben twee grote honden, nog nooit schade gehad van honden aan kurk of laminaat.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
                            Voordeel aan laminaat is dat het niet echt perfect recht hoeft gezaagd te worden. Alle zaagsneden, zij het korte- of lange kant zitten altijd onder een plint.
                            Dus zelfs met een wipzaag (ik weet nu wel niet of dit het juiste nederlandse woord is) kan het.
                            Tegen bestaande plinten aanwerken is volledig uit den boze, dan is er geen speling om het uitzetten/krimpen van de lamintaatvloer op te vangen en krijg je gegarandeerd problemen.
                            Groetjes
                            Ge werkt graag met veel afval?
                            Wipzaag is het niet, zal eerder verstek zaag zijn.
                            It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
                              Ge werkt graag met veel afval?
                              Wipzaag is het niet, zal eerder verstek zaag zijn.
                              Waarom zou er meer afval zijn? Je begint gewoon de volgende rij met het overblijvende gedeelte. Of het moet zijn dat je anders dan in een wild verband wil werken.
                              De correcte naam voor een wipzaag is decoupeerzaag. Een verstekzaag is nog iets anders.
                              Ook ik heb al heel wat laminaat gelegd. Altijd gezaagd met een goedkope decoupeerzaag en tot nu toe nog geen enkel probleem gehad.
                              Ik ga dus mee met Djivan.
                              Mvg.
                              Robert
                              Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Comment

Working...
                              X