Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

kurk of laminaat

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: kurk of laminaat

Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
    Ge werkt graag met veel afval?
    Wipzaag is het niet, zal eerder verstek zaag zijn.
    Neenee, met de wipzaag (het juiste woord ondertussen opgezocht, de decoupeerzaag om het met een frans woord te zeggen) waarom zou je met afval zitten ??? Ik heb niks nada nul afval.
    Zoals ik reeds schreef zitten de zaagsneden toch altijd onder de plint. Wat je er af zaagt aan het einde, daar begin je de volgende rij mee toch ?
    Je moet er enkel voor zorgen dat je de eerste rij die je plaatst niet met een klein stukje eindigt, anders liggen je kopse naden niet mooi geschrankt.
    Als je goed plaatst zitten al je zaagsneden onder de plint. Enkel in de deuropening is het soms nodig wat meer aandacht aan de zaagsnede te besteden, alhoewel men hier toch meestal een voegprofiel over plaatst.
    Waar je met de langskant eindigt tegen de muur, is het weer de zaagsnede, dus aan de langskant die onder de plint komt.
    Ik zou echt niet weten hoe ik met afval kom te zitten. Als je de rest van een vol pak bedoelt met afval, ja dan heb ik dat als afval, want je kan geen half pak bestellen.
    Het zou me sterk verwonderen dat jij reeds laminaat geplaatst hebt.

Hier een paar voorbeeldjes, en zie maar waarmee de stroken worden afgezaagd.

Je kan het natuurlijk ook met een andere zaag, maar de wipzaag is de meest gebruikelijke.

Groetjes
    Last edited by Guest17; 20 augustus 2013, 14:11.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
      Waarom zou er meer afval zijn? Je begint gewoon de volgende rij met het overblijvende gedeelte. Of het moet zijn dat je anders dan in een wild verband wil werken.
      De correcte naam voor een wipzaag is decoupeerzaag. Een verstekzaag is nog iets anders.
      Ook ik heb al heel wat laminaat gelegd. Altijd gezaagd met een goedkope decoupeerzaag en tot nu toe nog geen enkel probleem gehad.
      Ik ga dus mee met Djivan.
      voor een mooie zaagsnede zou ik eerder voor een verstekzaag gaan,
      dit weekend (niet echt vergelijkbaar maar goed) het verschil tussen de festool wipzaag en de (ik ben het merk kwijt)-verstekzaag gemerkt op trespa... Verschil in 'afwerking' is enorm...

wipzaag/decoupeer geeft (zelfs met splinterbescherming) heel wat kans op splintervorming...
      en ook al zit de snee onder de plint, het mag toch proper zijn?

qua afval was ik even de mist in
      It's a basic truth of the human condition that everybody lies. The only variable is about what.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht
        Waarom zou er meer afval zijn? Je begint gewoon de volgende rij met het overblijvende gedeelte. Of het moet zijn dat je anders dan in een wild verband wil werken.
        De correcte naam voor een wipzaag is decoupeerzaag. Een verstekzaag is nog iets anders.
        Ook ik heb al heel wat laminaat gelegd. Altijd gezaagd met een goedkope decoupeerzaag en tot nu toe nog geen enkel probleem gehad.
        Ik ga dus mee met Djivan.

Ik zie nu pas jou reactie, en ik heb in mijn reactie ook reeds een paar voorbeeld filmpjes geplaatst.
        Ik denk dat Koeno nog nooit laminaat geplaatst heeft, want als er iets is waar je nu eens geen afval aan hebt is het laminaat ;

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Koeno Bekijk bericht
          voor een mooie zaagsnede zou ik eerder voor een verstekzaag gaan,
          dit weekend (niet echt vergelijkbaar maar goed) het verschil tussen de festool wipzaag en de (ik ben het merk kwijt)-verstekzaag gemerkt op trespa... Verschil in 'afwerking' is enorm...

wipzaag/decoupeer geeft (zelfs met splinterbescherming) heel wat kans op splintervorming...
          en ook al zit de snee onder de plint, het mag toch proper zijn?

qua afval was ik even de mist in
          De snee mag inderdaad proper zijn, maar moet niet. En afval heb je sowieso niet aan laminaat.
          Ik weet niet wat je bedoelt met Trespa, want Trespa is een merk......
          Je hebt Trespa volkern, je Trespa stratifié die op allerhande ondergronden gelijmd wordt.....enz.
          Groetjes

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Djivan Bekijk bericht
            Neenee, met de wipzaag (het juiste woord ondertussen opgezocht, de decoupeerzaag om het met een frans woord te zeggen) waarom zou je met afval zitten ??? Ik heb niks nada nul afval.
            Is geen Frans woord hoor. Het frans voor decoupeerzaag is "scie sauteuse".

De fransen springen, wij wippen.
            Mvg.
            Robert
            Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Comment

Aan laminaat is er idd niet veel verlies, tenzij je in de lengterichting van een kamer wil werken en de plint de laatste laminaatplank net niet wil bedekken. Dan heb je wél afval. Kamers met veel hoeken en kanten geven ook verlies.
              Met een wipzaag kan je zeker nauwkeurig genoeg werken om de krommigheid van de snee door de plinten te laten bedekken. Als je naadloos wil aansluiten bij een bestaande entreporte of vloer heb je een schaafmachine nodig, tenzij je de klassieke overgangslat legt.
              Het juiste materiaal voor het juiste werk. Wie er hier deurstijlen kan uitzagen met een decoupeer-wipzaag (don't care) zonder naschaven mag van mij een abonnement op de HOF
              Wie er daar haaks kan mee afzagen om te verlijmen ook. Een decoupeerzaag is geen nauwkeurig werktuig maar toch zeer bruikbaar voor bepaalde doeleinden. Je kan niet alles met de plint der liefde bedekken.
              Deze braven mensch hier is ooit nog gaan parket leggen bij een maniakale vriend die er op stond dat alles met handschoenen gebeurde en dat onder de plint alles gelijk zat, alles werd hydraulisch aangeduwd.
              Wie er hier ooit een garage, trekbank, lichtstraat, spuitcabine, hefbrug .... wil installeren : één adres : Paul De Laere, Wingene.
              Maniakaal is het woord.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                Wie er hier deurstijlen kan uitzagen met een decoupeer-wipzaag (don't care) zonder naschaven mag van mij een abonnement op de HOF
                Je moet het juist andersom doen hé Paul, de deurstijl een stukje inkorten en je laminaat er onder schuiven .
                Groetjes

Comment

Je moet het juist andersom doen hé Paul, de deurstijl een stukje inkorten en je laminaat er onder schuiven .
                  Groetjes
                  Inderdaad!
                  Mvg.
                  Robert
                  Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Comment

Hey juppekes

Bij mij thuis hebben we ook kurk in de slaapkamers en de badkamer

Ik ben daar zeer tevreden over

In de kinderkamer hebben we wel hier en daar een beetje schade door te geweldig te zijn met hun speelgoed en opbergbakken.

In onze slaapkamer en badkamer nog geen enkel schade, wel hebben we wel eens iets laten vallen met een putje als gevolg, maar na enkel maanden vind je dat niet meer terug, als het gewoon een putje is zonder dat de brokken eruit zijn komt dat allemaal weer goed.

In de badkamer hebben we zelfs kurk in de douche, ook hier geen enkel probleem, en wordt gebruikt door 6 personen.

Ik heb alles zelf geplaatst, de vloeren op OSB3 sterling en de wanden in de badkamer op Aquapanel

Wel heb ik alle naden van de OSB platen nog eens aan de onderkant op de naden met een plank verstevigd zodat de platen niet onderling kunnen zetten of trekken met scheuren in de kurk als gevolg.

Hier heb je paar fotokes van mijn badkamer: https://www.facebook.com/media/set/?...4917238&type=3
                    Bootjes

Comment

Moderator Note: Enkele niet ter zake doende reacties verwijderd.
                      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.4.1) - iPhone XR (iOS 18.4.1) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.4.1)

Comment

Groetjes
                        Jamaarja, ik bedoelde wel : in de lengte

Comment

Bereboot,

Jullie nieuw appartement is dat op gelijkvloers gelegen of op verdieping met onderliggende bewoners?
                          Indien jullie bewoners onder jullie appartement hebben denk dan 2x na alvorens voor laminaat te kiezen, google maar eens met " geluidsoverlast laminaat appartement ".
                          Laminaat is en fantastische vloerbekleding dat veel succes heeft maar te pas en te onpas geplaatst wordt zonder veel na te denken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sennheiser Bekijk bericht
                            Bereboot,

Jullie nieuw appartement is dat op gelijkvloers gelegen of op verdieping met onderliggende bewoners?
                            Indien jullie bewoners onder jullie appartement hebben denk dan 2x na alvorens voor laminaat te kiezen, google maar eens met " geluidsoverlast laminaat appartement ".
                            Laminaat is en fantastische vloerbekleding dat veel succes heeft maar te pas en te onpas geplaatst wordt zonder veel na te denken.
                            Dit probleem kan opgelost worden met de gepaste ondervloer
                            Bootjes

Comment

Ik heb persoonlijk meer schrik voor het "tapdans" effect als je over laminaat loopt en de weerkaatsing (vb van muziek, of als je spreekt), en dit doet me overhellen naar kurk. Maar hierbij stel ik me dan weer vragen ivm de stevigeheid voor in de living.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bereboot Bekijk bericht
                                Ik heb persoonlijk meer schrik voor het "tapdans" effect als je over laminaat loopt en de weerkaatsing (vb van muziek, of als je spreekt), en dit doet me overhellen naar kurk. Maar hierbij stel ik me dan weer vragen ivm de stevigeheid voor in de living.
                                Persoonlijk zou ik het, ondanks het feit dat het boven wel ligt, niet moeten hebben voor beneden in living/keuken/hal.....
                                Het minste dat je op kurk laat vallen met een scherp randje, heb je een putje. Er heeft slechts een paar maanden een 'hometrainer' op gestaan, en nu jaren later zie ik het nog waar de pootjes stonden.
                                Dus in een living, waar meubels staan, al dan niet op pootjes, stoelen, waar je al eens met schoenen aan loopt....... ik zou het niet doen.
                                Groetjes

Comment

Working...
                                X