Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraag over 2-takt benzine

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vraag over 2-takt benzine

    Sinds jaar en dag meng ik mijn tweetaktbenzine voor mijn frees en bosmaaier en kettingzaag zelf. Maar iedere keer, na de winter is het weer van dat : startproblemen en telkens eerst een halve dag werk. Ik laat, volgens de regels van het spel tijdens het laatste gebruik leeg draaien. Nu kwam mijn broer er mee aan dat zelfgemaakte tweetakt snel veroudert door interactie van de tweetaktolie. Kan ik inkomen, puur chemisch gesproken.
    Nu bestaat er ook kant en klare tweetakt mengeling op basis van enkel 100% verzadigde koolwaterstoffen, interactie is dan niet meer mogelijk (ik bedoel oa viscositeitsverhoging, hoger vlampunt edm).
    Er zijn hier wsl al wel discussies geweest over stikstof in de banden en V-plus benzine waar je meer km's mee zou doen maar dit vind ik niet terug.
    Ik zoek dus vooral ervaringsdeskundigen die me wat meer kunnen vertellen hierover. Zij het nu tweetakt of viertakt.
    Uit ervaring weet ik dat LPG dergelijke visceuzere bestanddelen kan opleveren, gewoon door de "sludge-schroef" af en toe eens open te draaien.

  • #2
    Re: Vraag over 2-takt benzine

    Die zogenaamde voorgemengde benzine is blijkbaar reeds verplicht in Nederland voor tuinbouwers en hoveniers
    die met personeel werken, dat om gezondheidsredenen.
    Blijkbaar heeft dat product in feite nog weinig of niets met benzine te maken.
    Het is eigenlijk synthetische benzine geproduceerd door alkyleren van butaan. ( zeg maar het terug vloeibaar maken van butaan door de twee butaanmoleculen C4H10 aan elkaar te koppelen tot een benzinemolecule C8H18)
    De brandstof bestaat uit niks anders dan Koolstof en Waterstof. Dus geen alefinen, aromaten, zwavel, octaanverhoger, enz.... Niksmendalle van verontreinigen, daarom geen roet bij verbranding.
    Vandaar het hoog octaangetal ( zoals butaan en LPG ) en zeer geschikt voor hogere compressie en hogere toerentallen.

    Comment


    • #3
      Re: Vraag over 2-takt benzine

      Naar het schijnt zijn de beheerders van natuurgebieden hier ook verplicht om Aspen "benzine" te gebruiken omdat die milieuvriendelijker is.


      Als je op die website naar de voordelen kijkt, dan zijn de startproblemen na de winter ook meteen opgelost.

      Vroeger had een van de vrienden een Honda Bol D'or 900 bij ons staan (hij mocht van thuis geen motor hebben, daarom stond die altijd bij ons).
      Als die 14 dagen stil had gestaan dan was die al bijna niet meer aan de praat te krijgen.
      Dat lag niet aan de accu, want die was goed genoeg, maar omdat die motor altijd zo slecht startte was het toch beter om die meteen al met startkabels te verbinden aan een auto-accu.

      Als er een Yamaha of Suzuki even lang had stilgestaan, dan startten die altijd meteen zonder problemen, alleen die Bol D'or was een probleemgeval als die een paar dagen niet had gereden...
      Last edited by Black B@ndit; 13 augustus 2013, 14:04.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Vraag over 2-takt benzine

        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
        Naar het schijnt zijn de beheerders van natuurgebieden hier ook verplicht om Aspen "benzine" te gebruiken omdat die milieuvriendelijker is.


        Als je op die website naar de voordelen kijkt, dan zijn de startproblemen na de winter ook meteen opgelost.
        Wij hebben een zelfstandig hovenier in de familie, bij hem moet je van niets anders meer spreken dan de brandstof van Aspen.
        Alleen jammer dat de prijs zo hoog is, maar zeker zijn geld waard, ook de 4tact is zéér lang houdbaar, en start een stuk beter.

        Comment


        • #5
          Re: Vraag over 2-takt benzine

          Vol synthetische 2 takt olie gebruiken (ester) helpt ook. Veel minder koolaanslag.
          Het is een beetje duurder maar de motor blijft properder.


          Johan

          Comment

          Working...
          X