Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Samsung Smart TV - ALL SHARE - vraag over IP adressen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Samsung Smart TV - ALL SHARE - vraag over IP adressen

Sinds ik ALL SHARE van Samsung op mijn computer heb zie ik regelmatig volgende boodschap op mijn computer:

UNKNOWN ( IP: 192.XXX.X.XXX ) ( cijfertjes weggelaten)

Wil U het apparaat toestaan om Gedeelde map van Deze computer te gebruiken ? Ja / Nee

Meestal is het een mediaplayer of zo die hier ergens in huis op staat, maar zeker weet ik het niet.

Kan ik aan dat IP adres niet zien WAT de computer juist bedoelt ?

Of zijn adressen die met een bepaalde nummer beginnen steeds voor een thuisnetwerk ?
    Qui multa scit, parum patientiae habet

Re: Samsung Smart TV - ALL SHARE - vraag over IP adressen

Mark, Samsung zoekt zelf het ip-adres.
    Eerst dus uw pc starten en daarna de tv.
    Eenmaal ingesteld wordt alles behouden.
    Dat proces kan je zonder problemen opnieuw doen via de tv.

De mediaplayer is een ander paar mouwen.
    Moet ik hier de login en het paswoord van de pc invoeren en dan werkt alles.
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

Comment

Ja Theo, maar hier hangt vanalles in het netwerk.....als ik zo een mededeling op de computer zie wil ik gewoon weten over welk toestel het gaat.
      Elk toestel heeft toch zijn eigen IP adres of zie ik dat verkeerd ?

Comment

Dat is juist.
        Het ip-adres van de TV kan je toch aflezen
        Dat van de mediaplayer ook.
        Ik heb hier ook alles via het netwerk.

Probleem is mijn mediaplayer: na elke update kan ik opnieuw beginnen.
        En NU na de laatste update blijft de interne HD maar draaien.

Zie uw tv:
        TV > apparaatnaam > [TV]UE46ES8000
        Die naam zie ik op de pc.

AllShare gebruik ik niet meer.
        Waarom?
        Die kopieert alles nog een keer naar "Mijn Documenten".
        Dus heb ik alles dubbel > op de tweede HD in de pc EN op mijn SSD (=C-schijf).
        Met de mediaspeler kan ik via het netwerk rechtstreeks mijn tweede HD afspelen op de tv.
        Ubi bene, ibi patria.
        BD0388BE
        Een website

Comment

Dom vraagje: blijven al die IP adressen steeds hetzelfde ?
          Dan noteer ik alles eens en het is opgelost.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
            Dom vraagje: blijven al die IP adressen steeds hetzelfde ?
            Dan noteer ik alles eens en het is opgelost.
            Dacht van wel
            Ubi bene, ibi patria.
            BD0388BE
            Een website

Comment

Om te laten zien dat ik ook googel:

Eerst even uitleggen wat een ip-adres precies is. Dit is een unieke reeks van 4 cijfers waarmee een locatie op het internet wordt aangeduid. Met dit adres kan je computer dus geïdentificeerd worden, en je kan het enigszins vergelijken met een telefoonnummer. Over naar jouw vraag.
              Een statisch ip-adres is een ip-adres dat in principe nooit verandert en vast toegekend wordt aan een bepaalde computer. Webservers en mailservers zijn typische computers die over een vast ip-adres moeten beschikken; ze zijn dan makkelijker bereikbaar zijn voor de buitenwereld. Als je dus thuis zelf in de weer bent met dergelijke diensten, valt een statisch of vast ip-adres zeker te overwegen. Soms kan daar wel een meerprijs tegenover staan.
              De meeste internetaanbieders geven hun klanten echter een dynamisch adres, waarbij om de zoveel uur, of zelfs bij iedere nieuwe verbinding een ander ip-adres wordt toegekend. Dat maakt het moeilijker voor de buitenwereld om puur op basis van het ip-adres een computer (en dus ook een gebruiker) te identificeren.
              Anderzijds, wie bijvoorbeeld vanaf het internet toegang wil krijgen tot zijn thuisnetwerk, zal dus iedere keer een ander ip-adres moeten opgeven. Om dat probleem op te vangen bestaan er dynamische dns-diensten zoals die van DynDNS. Zij koppelen (gratis) een zelfgekozen domeinnaam aan een dynamisch ip-adres, zodat je enkel nog maar de domeinnaam hoeft te onthouden.

Comment

Die IP-adressen zijn afhankelijk van hoe je dat instelt.
                Bij de meeste mensen heb je een router, met daarin een DHCP-server : deze deelt IP's uit aan de toestellen die dat nodig hebben. Als je wil dat die DHCP gebruikt wordt, hoef je gewoon de instellingen van je netwerkkaart per toestel op automatisch te zetten.
                IPnr.'s voor thuisgebruik zitten in het 192.168.x.x bereik (meestal 192.168.0.x of 192.168.1.x). De IP mask is dan 255.255.255.0, zodat 254 mogelijkheden beschikbaar zijn. Daarnaast heb je nog het 10.x.x.x bereik voor grote netwerken. Alle toestellen in een netwerk moeten een verschillend IP hebben. En je zal maar die toestellen terugvinden die binnen een bepaalde range vallen : dus een PC die 192.168.0.1 heeft, zal zijn evenknie met 192.168.1.1 niet zien (toch niet als die mask op 255.255.255.0 ingesteld is). Daar zijn uitzonderingen op, maar die zijn hier niet belangrijk.

Zo'n DHCP server deelt een IPnr. uit aan een bepaald toestel voor een bepaalde tijd (de zogenaamde lease-time). Die DHCP weet welk toestel dat is, door een identificatienr. in de netwerkkaart : het zogenaamd MAC-adres. In zo'n DHCP kan je reservaties aanmaken, door dat MAC-adres te koppelen aan het IP-nr. dat de DHCP server uitdeelt. Doe je dat niet dan deelt de DHCP-server gewoon het volgende IP-nr. uit dat binnen de DHCP-pool bepaald is, en dat niet vastligt door zo'n reservatie of een lease time. Standaard is het dus niet zeker dat eenzelfde toestel altijd hetzelfde IP-nr. krijgt.
                De zekerste manier is een netwerktoestel zelf zijn statisch IPnr. toe te kennen. Dan moet je wel een IPnr. kiezen dat niet binnen de IP-pool van de DHCP ligt, en je moet alles invullen (toch als dat ding toegang moet krijgen tot het internet) : dus IPnr., IPmask, gateway (dat is het IPnr. van je router), en min. 1 DNS-server (daar kan je kiezen : eventueel ook het IP van de router (omdat die meestal ook als DNS-server dienst doet), de DNS'en van je provider, of de IP's van een andere DNS-dienst).

Ik heb bv. een router die zijn reservaties verliest, als hij zijn spanning verliest, of een firmware update krijgt : behoorlijk ambetant dus. Maar statische IP's zijn wel wat meer werk om in te stellen...
                Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                  Dacht van wel
                  Dacht van niet

Als je je computers instelt dat ze een vast IPadres hebben dan klopt dat maar als je (meestal als leek) alles "automatisch" laat staan dan is het je router die adressen uitdeelt. Die kan ingesteld staan dat hetzelfde apparaat steeds hetzelfde adres krijgt maar dat hoeft niet zo te zijn. Mogelijk krijgt het toestel dat eerst opstart bv. 192.168.1.2, het volgende 192.168.2.3 enz... Als alles heeft afgestaan en je start weer op alles op maar in een andere volgorde dan krijgt apparaat 1 mogelijk het adres van apparaat 2 en omgekeerd.

Het is net zo handig om je netwerk apparaten in te stellen met vaste IP adressen zo dat je steeds weet welk apparaat welk IP heeft.

Wel opletten, geef je een vast IP aan een laptop/tablet... of ander apparaat dat wireless verbind dan heb je gegarandeerd problemen als je via een ander dan je eigen netwerk wil verbinden.
                  bye, Maurice
                  https://on4bam.com/
                  Nikon D7500

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
                    Dacht van niet

Als je je computers instelt dat ze een vast IPadres hebben dan klopt dat maar als je (meestal als leek) alles "automatisch" laat staan dan is het je router die adressen uitdeelt. Die kan ingesteld staan dat hetzelfde apparaat steeds hetzelfde adres krijgt maar dat hoeft niet zo te zijn. Mogelijk krijgt het toestel dat eerst opstart bv. 192.168.1.2, het volgende 192.168.2.3 enz... Als alles heeft afgestaan en je start weer op alles op maar in een andere volgorde dan krijgt apparaat 1 mogelijk het adres van apparaat 2 en omgekeerd.

Het is net zo handig om je netwerk apparaten in te stellen met vaste IP adressen zo dat je steeds weet welk apparaat welk IP heeft.

Wel opletten, geef je een vast IP aan een laptop/tablet... of ander apparaat dat wireless verbind dan heb je gegarandeerd problemen als je via een ander dan je eigen netwerk wil verbinden.
                    Je hebt gelijk
                    Ubi bene, ibi patria.
                    BD0388BE
                    Een website

Comment

hetgene dat altijd blijft is een mac adres.
                      een IP adres dat is voor 90% van de gewone routers en acces points veranderlijk.
                      of je moet dat zelf beginnen in te stellen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door gert007 Bekijk bericht
                        hetgene dat altijd blijft is een mac adres.
                        een IP adres dat is voor 90% van de gewone routers en acces points veranderlijk.
                        of je moet dat zelf beginnen in te stellen.
                        Ik ben er hier niet aan geweest
                        Alles ging van zelf.
                        Moet wel zeggen dat ik met draad werk en dus niet draadloos
                        Ubi bene, ibi patria.
                        BD0388BE
                        Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                          Ik ben er hier niet aan geweest
                          Alles ging van zelf.
                          Moet wel zeggen dat ik met draad werk en dus niet draadloos
                          Als je via een router werkt krijg je met garantie een 192.168.xxx.xxx adres. Is eigen aan een router en is een 'intern' IP adres.
                          De router neemt het eigenlijke IP op zich en verdeelt het internet van dat IP onder zijn eigen 'zelfgemaakte' IP adressen.

Je kan perfect nakijken op je router welk IP adres bij welk toestel hoort op
                          Met vriendelijke groet,
                          Caltson
                          Sander Photography Official website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Caltson Bekijk bericht
                            Als je via een router werkt krijg je met garantie een 192.168.xxx.xxx adres. Is eigen aan een router en is een 'intern' IP adres.
                            Ook de 10.xxx.xxx.xxx is een lokale range, ik zou dus geen garantie geven op die 192.xxx.xxx.xxx
                            bye, Maurice
                            https://on4bam.com/
                            Nikon D7500

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door on4bam Bekijk bericht
                              Ook de 10.xxx.xxx.xxx is een lokale range, ik zou dus geen garantie geven op die 192.xxx.xxx.xxx
                              Ik kan mij weinig situaties bedenken waarop een TV met een 10.xxx.xxx.xxx adres zou gaan lopen. Uiteindelijk is het de router die 192.168.xxx.xxx toewijst naar het toestel, tenzij men daar andere instellingen op aanbrengt, dat is toch allezins mijn ervaring.
                              Met vriendelijke groet,
                              Caltson
                              Sander Photography Official website

Comment

Working...
                              X