Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke nieuwe computer??

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Welke nieuwe computer??

Oorspronkelijk geplaatst door Cameraobschuura Bekijk bericht
    Ik heb gisteren me in een paar winkels voor laten lichten (of was het oplichten?). Daar werd geen prestatie onderscheid gemaakt tussen een laptop en een PC met dezelfde processor. Klinkt erg tegenstrijdig met wat Polleke zegt. Kan iemand hier opheldering over geven?
    Een i5 processor in een laptop is altijd trager dan de desktop versie, ik geloof dat het zelfs maar een dual core is en geen quad core.

Ik kan mij geen enkel argument voorstellen waardoor je een 4e gen Haswell cpu zou moeten aanraden .. ... Yvy bridge is zat genoeg en de "duurzaamheid" is ondertussen (tic-toc) een fabeltje geworden ...
    Prestatiewinst is inderdaad beperkt, 10% sneller ivm ivy bridge. Is wel zuiniger en voor een laptop is dat goed voor de batterijduur.
    De hd 4600 graphics bij haswell is wel een stuk sneller dan de vorige hd4000, dus als hij geen aparte videokaart wilt is dat best interessant.

Deze laptop lijkt me interessant, met full hd touch IPS scherm en kleine opstart SSD.
    Last edited by alex606; 2 augustus 2013, 14:55.
    Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
    Mijn bird foto's en urbex foto's

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
      Prestatiewinst is inderdaad beperkt, 10% sneller ivm ivy bridge. Is wel zuiniger en voor een laptop is dat goed voor de batterijduur.
      De hd 4600 graphics bij haswell is wel een stuk sneller dan de vorige hd4000, dus als hij geen aparte videokaart wilt is dat best interessant.
      ...
      10% als je bij de eeuwige optimisten hoort ... 7% benchmark als men iets realistischer is .. en zo goed als niets in de praktijk ... men betaalt dus eigenlijk voor de "mode" van "'k heb de laatste technologie in huis" ..

Comment

Ik heb gisteren me in een paar winkels voor laten lichten (of was het oplichten?). Daar werd geen prestatie onderscheid gemaakt tussen een laptop en een PC met dezelfde processor. Klinkt erg tegenstrijdig met wat Polleke zegt. Kan iemand hier opheldering over geven?
        Je moet maar eens hier kijken : link. Dat maakt het duidelijk genoeg...
        De nieuwe generatie processoren (die 4e dus) is voornamelijk zuiniger. De snelheidswinst is er wel, maar is veel minder uitgesproken. Dat is inderdaad meer van belang voor laptops dan voor desktops. Voor intel is dat trouwens heel belangrijk, want op de tablet markt (waar de ARM-processor het voor het zeggen heeft), willen ze uiteraard ook meer invloed hebben. Omgekeerd wil ARM ook meer te zeggen hebben op markten waar het eigenlijk quasi Intel-only is.

Als die winkels niet doorhebben dat een laptopprocessor trager is dan een desktopprocessor (voor hetzelfde geld), dan zou ik kopen bij een andere winkel...
        Maar dat wil niet zeggen dat laptops slechte prestaties hebben : ook die dingen worden steeds sneller. En voor veel zaken voldoen die ruimschoots. Zijn die prestaties echt belangijk dan neem je best die desktop, maar als dat ding ook verplaatst moet kunnen worden dan kun je eigenlijk niet buiten die laptop.
        Groeten,

Polleke

Comment

En welk merk biedt een laptop van max 16' aan met een deftige bouwkwaliteit?
          Doel is een student die dat ding regelmatig in zijn rugzak zal transporteren, en tot mijn spijt mag het geen Apple zijn.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
            10% als je bij de eeuwige optimisten hoort ... 7% benchmark als men iets realistischer is .. en zo goed als niets in de praktijk ... men betaalt dus eigenlijk voor de "mode" van "'k heb de laatste technologie in huis" ..
            Het verschil tussen Haswell en Ivy bridge is ENORM voor laptop's, ultrabooks en tablets.
            60% snellere grafische kaart is een enorm verschil. Maar vooral de zuinigheid is een dealbreaker.
            Ik wacht al enkele jaren totdat er eindelijk een tablet/ultrabook uitkomt met een krachtige processor, groter scherm EN lange batterijduur.
            Nu haswell uit is, heb ik deze eindelijk aangeschaft, nu nog wachten tot deze wordt geleverd .

Voor een desktop met aparte grafische kaart is het verschil tussen de 3e en de 4e gen niet de moeite om te upgraden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
              Het verschil tussen Haswell en Ivy bridge is ENORM voor laptop's, ultrabooks en tablets.
              ....
              Curieuze statement aangezien er nog geen enkele laptop met een haswell uitgeleverd is, laat staan in gebruik .... Ik heb recent ook een laptop gekocht met een I7-3610 en een GTX650 kaart ... die presteert, in een normaal gebruik en in vergelijking met mijn stokoude I7-870 maar matig .. en die GTX kaart is een maat voor niets, het gebruik ervan wordt geregeld door een "intelligente" switch "vaporware", in de zin dat je er helemaal geen impact op hebt wanneer de kaart of de interne cpu chip instaat voor het video signaal. tel uit je winst .. of je moet constant zitten gamen !!!
              (as an aside: Indien ik mijn I7-870 zou willen "upgraden" naar meer performantie kan ik niets anders, en gebaseerd op benchmarks, dan een systeem bouwen gebaseerd op een I7-3770 anders is het sop de kool niet waard, dat zegt genoeg zeker? per extentie drijft mij dat direct naar een I7-4770 of de recentere I7-4771 indien ik de lijn wil doortrekken ... )
              Je weet dan meteen waar je euros naartoe gaan!

Edit: waar die 60% grafische snelheidswinst vandaan komt is mij een raadsel ... geen enkele ernstige "review" komt met dat cijfer. Een bescheiden 20% voor games lijkt wel haalbaar maar voor andere toepassingen breekt de 4600 geen potten ... FWIW
              (gaming performance ... http://www.anandtech.com/show/7032/a...670d-hd-4600/2)
              Last edited by Guest41; 4 augustus 2013, 10:34.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                Curieuze statement aangezien er nog geen enkele laptop met een haswell uitgeleverd is, laat staan in gebruik .... Ik heb recent ook een laptop gekocht met een I7-3610 en een GTX650 kaart ... die presteert, in een normaal gebruik en in vergelijking met mijn stokoude I7-870 maar matig .. en die GTX kaart is een maat voor niets, het gebruik ervan wordt geregeld door een "intelligente" switch "vaporware", in de zin dat je er helemaal geen impact op hebt wanneer de kaart of de interne cpu chip instaat voor het video signaal. tel uit je winst .. of je moet constant zitten gamen !!!
                (as an aside: Indien ik mijn I7-870 zou willen "upgraden" naar meer performantie kan ik niets anders, en gebaseerd op benchmarks, dan een systeem bouwen gebaseerd op een I7-3770 anders is het sop de kool niet waard, dat zegt genoeg zeker? per extentie drijft mij dat direct naar een I7-4770 of de recentere I7-4771 indien ik de lijn wil doortrekken ... )
                Je weet dan meteen waar je euros naartoe gaan!
                Dus al ik het nu goed begrijp: als ik een laptop met een i7 processor koop moet ik OOK nog kijken naar het "volgnummer".
                Het is allemaal nog niet zo makkelijk "zucht".
                Website: cameraobschuura.nl
                Twitter: @CameraObSchuura
                FaceBook: Cameraobschuura

Comment

Dus al ik het nu goed begrijp: als ik een laptop met een i7 processor koop moet ik OOK nog kijken naar het "volgnummer".
                  Het is allemaal nog niet zo makkelijk "zucht".
                  Dat is nu idd de miserie met de versnelde ontwikkeling van nieuwe Intel processoren, elk met hun specifieke codenaam.
                  Om u een voorbeeld te geven. In december 2010 bouwde ik een PC systeem gebaseerd op wat men, gemakshalve, de eerste generatie "nieuwe" cpu's is gaan noemen dat waren de Ix-8yy en Ix-9yy met x=3,5,7 (speciale types niet in overweging genomen)
                  Het eerste kwartaal van 2011 kwam intel met de 2e generatie. Deze kreeg de nummers Ix-2yyy mee, code naam "Sandy bridge". Verbluffend genoeg werd deze gelanceerd met reeds de 3e generatie in zicht! Einde 2011, begin 2012 werd deze reeks al "overvleugeld" met de "Ivy bridge" 3e generatie, nummers Ix-3yyy (en Sandy bridge is nu zo goed als "obsolete" cq nutteloos). Nu in september komt de 4e generatie "haswell" met code Ix-4xxx en minstens de 2 of 3 volgende generaties staan al (lang) op stapel. (Intel tick-tock systeem kijk eens op Intel_Tick-Tock en huiver! )
                  Tot overmaat van miserie zijn deze reeksen niet onderling uitwisselbaar. Elke generatie heeft zijn eigen aantal contact pinnen en heeft dus een specifiek moederbord nodig en niet enkel dat maar heeft tevens ook zijn eigen reeks aan aanstuurchips nodig om de rest van het circus te kunnen besturen. Dat heeft voor gevolg, als men daar tenminste gevoelig voor is, dat ong om de 6-8 maanden uw aankoop vrij verouderd is maar dat wil niet zeggen dat die daarom niet meer werkt he! 't is zoals bij fototoestellen, de oude generaties toestellen houden niet op om technisch correcte fotos te produceren omdat er nu een recenter model in de rekken ligt!
                  Dat heeft ook een leuke zijde: met enig overleg kan men beslissen om iets aan performantie in te leveren en knap te besparen op de prijs!! .. maar dat hangt dus af van wat men uiteindelijk wil ... maar er staan enorm veel bomen voor het bos!

edit .... leuk tabelletje intels-broadwell-cpus-arriving-in-second-half-of-2014
                  Last edited by Guest41; 4 augustus 2013, 12:33.

Comment

Nog geen enkele 4e generatie uitgeleverd ? Apple levert die op dit ogenblik in de Macbook air. Dus wachten tot september is niet nodig. Daarnaast zijn er al redelijk wat andere notebook fabrikanten waar je dat ding nu ook al kan krijgen.
                    Dus yep : de ene i7 is de andere niet. En dat typenummer van een processor heeft inderdaad zijn betekenis.
                    Als je een VW golf koopt van de 7e generatie is een GTI ook sneller dan de 1.6 TDI van 90pk . Enige kennis is inderdaad noodzakelijk als je niet door de eerste de beste winkelier een "oude brok" wil opgezadeld krijgen.

Daarnaast : die ingebouwde HD grafische kaart breekt inderdaad geen potten als je vergelijkt met een deftig grafisch "kaartje". Maar toch is die 4600 reeks van intel een pak sneller dan de vorige. Deze test is er toch redelijk lovend over : link....
                    Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                      Nog geen enkele 4e generatie uitgeleverd ? Apple levert die op dit ogenblik in de Macbook air. Dus wachten tot september is niet nodig.
                      IK lig er niet wakker van .. en alhoewel de conclusie op verschillende punten warm en koud tegelijk blaast ... nochtans een site met enige reputatie.
                      http://www.anandtech.com/show/7085/t...view-13inch/12

Daarnaast zijn er al redelijk wat andere notebook fabrikanten waar je dat ding nu ook al kan krijgen.
                      ...
                      meestal draait dat uit op "nu bestellen" levering ten vroegste in september

Comment

tot 63% sneller en biedt 68% meer grafische prestaties dan de vorige generatie

Deze heb ik net aangeschaft:

I7-4500u processor in een laptop... Bijna alle Alienwares hebben ook al de nieuwe processors en andere merken hebben ook al enkele laptops van de nieuwe generatie.

Regulus, een laptop is meer dan een processor en een grafische kaart... Mijn laptop van 4 jaar oud, eerste gen i7, 6gb ram en een matige grafische kaart en SSD is sneller dan een gloednieuwe laptop met i7, 8gb ram en een superkaart, maar met een gewone HDD. Een moederbord maakt ook een verschil.
                        Je moet ervoor zorgen dat je een uitgebalanceerd systeem hebt, met deftige kwaliteit en een prijskaartje dat start aan 900-1000 euro als er 1 wil van 1100 euro. Dit opdat als je een laptop van 500 euro configureerd naar 1 van 1100, je bijna altijd problemen hebt (fan kan de extra hitte niet aan, slecht moederbord, falen van het moederbord,...).

Ik ken iemand die de xps 12 heeft met de vorige gen processor, ik zal een kijken als het verschil tussen die van mij en die van hem merkbaar is.

Comment

...
                          jaja .. 't papier is erg verduldig, ik zie cijfer reviews waar de winst, afhankelijk van de toepassing en de grafische resolutie, ergens tussen de 7 en de 13% hangt .... maar geen enkele review geeft cijfers met enig gelijklopend of consistent houvast zelfs de gevestigde waarden niet, dat laat mij vermoeden dat er ofwel nogal wat natte vinger werk bezig is of ze schrijven het gewoon van mekaar af
                          ... en ge moogt uw adem wat sparen, ik heb meer dan 30 jaar ICT support en management gedaan (buiten nog een zwik andere logistiek) ik weet dus wel ongeveer waar abraham zijne mosterd haalt ... (tegenwoordig in den aldi naart 't schijnt ... ) .. er is weinig nieuws onder de zon hoor. verontschuldig mij dus dat ik niet direct in katzwijm val ... ik heb een sterk déja-vu gevoel ...

Comment

Deze heb ik net aangeschaft:

I7-4500u processor in een laptop... Bijna alle Alienwares hebben ook al de nieuwe processors en andere merken hebben ook al enkele laptops van de nieuwe generatie.

Regulus, een laptop is meer dan een processor en een grafische kaart... Mijn laptop van 4 jaar oud, eerste gen i7, 6gb ram en een matige grafische kaart en SSD is sneller dan een gloednieuwe laptop met i7, 8gb ram en een superkaart, maar met een gewone HDD. Een moederbord maakt ook een verschil.
                            Je moet ervoor zorgen dat je een uitgebalanceerd systeem hebt, met deftige kwaliteit en een prijskaartje dat start aan 900-1000 euro als er 1 wil van 1100 euro. Dit opdat als je een laptop van 500 euro configureerd naar 1 van 1100, je bijna altijd problemen hebt (fan kan de extra hitte niet aan, slecht moederbord, falen van het moederbord,...).

Ik ken iemand die de xps 12 heeft met de vorige gen processor, ik zal een kijken als het verschil tussen die van mij en die van hem merkbaar is.
                            Niet teveel overdrijven hé met die SSD : dat zorgt dat programma's en laptop sneller opstarten, maar voor de rest wordt de snelheid grotendeels bepaald door andere zaken. Dat beetje swapfile met 8 GB op een SSD maakt zoveel verschil niet.
                            Groeten,

Polleke

Comment

Nog een vraag: er wordt steeds over een i5 of een i7 processor gesproken. Kan het ook met een AMD processor? Zo maar even een vraagje tussen door.

Comment

Ik ben nog even bij een winkel geweest waar ik iets meer vertrouwen in heb. Heb daar het volgende voorstel gekregen:

Asus N76VB-T4045H-3rd i5-3230M
                                17,3” 1920 x 1080 resolutie
                                6 GB intern geheugen DDR3
                                500 GB harddisk
                                Core i5 -3230M
                                nVidia GT740M video
                                Aluminium behuizing

Of

Asus N56VB-S4061H-3rd i7-3630QM
                                15,6” 1920 x 1080 resolutie
                                6 GB intern geheugen DDR3
                                500 GB harddisk
                                Core i7 -3630M
                                nVidia GT740M video
                                Aluminium behuizing

Waarbij ik een lichte voorkeur heb voor de laptop met het grote scherm. (Mannelijke compensatie drang waarschijnlijk )

Om een citaat aan te halen van een bekend BD'er: "is t wat?"

Comment

Working...
                                X