Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke nieuwe computer??

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welke nieuwe computer??

Mijn huidige Windows PC van 10 jaar oud is aan vervanging toe. Maar dan de grote vraag wat doe ik?
    - een nieuwe Windows PC
    - een nieuwe Windows laptop
    - een nieuwe Macbook
    - een nieuwe Chrome Book
    - nog iets anders

Welke minimale systeem eisen moet hij voldoen om aan fotobewerking te kunnen doen?
    Processor
    Videokaart
    Intern RAM geheugen

Opslag op een harde schijf of in de cloud?

Eigenlijk weet ik niets , alleen dat ik een budget heb van €500 tot max. €1000. Dus alle advies is welkom.

Ik heb thuis al wel een NAS staan voor de back-up van mijn foto's.

Voor heel specifieke Windows programma's zoals Autocad zou ik eventueel mijn oude PC kunnen gebruiken.
    Website: cameraobschuura.nl
    Twitter: @CameraObSchuura
    FaceBook: Cameraobschuura

Re: Welke nieuwe computer??

Oorspronkelijk geplaatst door Cameraobschuura Bekijk bericht
    Voor heel specifieke Windows programma's zoals Autocad zou ik eventueel mijn oude PC kunnen gebruiken.
    Ik zal me niet inlaten in je keuze van computer.
    Ik kan je wel vertellen dat er ook een MAC versie bestaat van autocad.
    Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

Comment

Heel slim, door je budget van max 1000€ sluit je de mac - windows discussie ineens uit, tenzij je een Mac mini ook ziet zitten....
      Eigenlijk is het al een tijdje geleden dat we hier nog eens de discussie mochten voeren.

Nu serieus:
      Ga naar 2 PC winkels en vraag wat ze je kunnen aanraden, slaap er een nachtje over, en kies dan.
      Mijn advies: kies een computer met 2 schijven: een SSD en een gewone schijf, dat zal je grootste snelheidswinst opleveren.

Comment

Zit het scherm ook in dat budget of heb je dat niet nodig?

2 belangrijkste onderdelen imo zijn een SSD als hoofdschijf en een degelijk IPS scherm. Zelfs "budget" hardware voor processor en videokaart zijn tegenwoordig meer dan snel genoeg voor vlotte videobewerking.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dyafani Bekijk bericht
          Daar was ik niet van op de hoogte. Geldt dat voor alle Autodesk producten?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
            Heel slim, door je budget van max 1000€ sluit je de mac - windows discussie ineens uit, tenzij je een Mac mini ook ziet zitten....
            Eigenlijk is het al een tijdje geleden dat we hier nog eens de discussie mochten voeren.
            Misschien dat een 2e handsje wel onder de €1000 komt. Dat staat de hele discussie weer open. Met Macbook bedoel ik alle Apple laptops. Dat sluit een mini niet uit. Wel denk ik aan ongeveer een 16inch laptop scherm.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JCviggen Bekijk bericht
              Zit het scherm ook in dat budget of heb je dat niet nodig?
              Ik wens voor dat bedrag ook nog een scherm.
              2 belangrijkste onderdelen imo zijn een SSD als hoofdschijf en een degelijk IPS scherm. Zelfs "budget" hardware voor processor en videokaart zijn tegenwoordig meer dan snel genoeg voor vlotte videobewerking.
              Sorry, maar wat is een IPS scherm?
              Als videokaart een extra i.p.v. De onboard zou moeten voldoen?

Comment

Kom zijt es serieus, je denkt toch niet dat je een echte powerbox zal hebben met een ips scherm bovenop onder de 1000 euro?????
                Be realistic man, een goei pc kost geld.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Cameraobschuura Bekijk bericht
                  Daar was ik niet van op de hoogte. Geldt dat voor alle Autodesk producten?
                  Neen, enkel voor autocad. Maar inventor en aanverwanten kan je natuurlijk wel draaien door windows op je mac te installeren.
                  Die Chrome books laat je volgens mij beter links liggen : die dingen zijn heel sterk internet gericht (dus zonder internet, is er niet echt mee te werken). En opslag in de cloud, is mooi in principe, maar zelf hou ik het liever op een "echte" harde schijf en de nodige backups.

Een PC kost inderdaad wel wat geld. Voor een IPS scherm van 24" betaal je een 250 € (dan heb je een basis-versie). Een 27" zit snel aan 500€ (evengoed voor een basisversie). Dus dan hou je een 750 € over voor het systeem zelf. Daar kan je een basissysteem voor kopen, maar niet veel meer. Ik heb de indruk dat je iemand bent die tamelijk lang doet met zijn systeem. Persoonlijk zou ik meer uitgeven. Als je daar een 500 € aan toevoegd, kan je echt iets deftigs kopen, met SSD, harde schijf, een redelijk snelle processor en een deftige grafische kaart, zonder dat je veel toegevingen moet doen.
                  Mijn systeem zat bv. rond de 2100 €, maar dat is met een 27" IPS scherm (van die 500 €), i7, ASUS moederbord, 16 GB ram, 256 GB SSD, 3TB harde schijf, een grafische kaart van een goeie 450 € en een deftige voeding met stille kast en uiteraard windows 8 64 bit. Het ding staat hier ook al een tijdje. Het ding heb ik laten assembleren in een klein winkeltje in het Gentse.
                  Je kan quasi overal op besparen (bv. zeker op die grafische kaart en dat scherm), maar ver onder de 1500€ zou ik persoonlijk niet gaan. Ga gewoon naar een degelijk informatica winkel, en vraag daar wat info.

Hou er rekening mee dat een laptop maar 1 voordeel heeft : je kan het ding makkelijk meenemen. Voor de rest heeft een desktop alle voordelen.
                  Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dyafani Bekijk bericht
                    ikzelf werk met autocad op pc en macbookpro ..
                    werkt perfect , alleen het uiterlijke ziet er wat anders uit ..
                    hoe het zit met de andere autodesk producten weet ik niet ..
                    grts Peter
                    BD1754BE / Body & glass

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Peter EOS-500D Bekijk bericht
                      ikzelf werk met autocad op pc en macbookpro ..
                      werkt perfect , alleen het uiterlijke ziet er wat anders uit ..
                      hoe het zit met de andere autodesk producten weet ik niet ..
                      Ik werk met 3Ds Max op pc
                      Ubi bene, ibi patria.
                      BD0388BE
                      Een website

Comment

Niet dat ik zo'n grote kenner ben, maar ik heb onlangs mijn laatste desktop eruit gegooid.
                        Tegenwoordig kan je een laptop even krachtig kopen als een desktop.
                        Harddisk verwisselen of RAM bijsteken gaat imho nog sneller en gemakkelijker dan in een desktop.
                        Verbruik van een laptop is veel lager, en vooral, een laptop is fluisterstil.

Onlangs heb ik de Medion laptop van mijn vader open gehad omdat ik het exacte type en merk van harddisk wilde zien + ik wou zien waar ie stak en/of hij makkelijk te wisselen was.
                        Er stak een Samsung van 1TB in, weliswaar 5200rpm, maar groot was mijn verbazing toen ik nog een tweede lege bay ontdekte !
                        Hij kon dus met gemak nog een bijkomende HD steken.

Medion is voor zijn prijs niet slecht, doch de schermen zijn niet fameus.

Ik zou iets meer investeren in een Dell of een Lenovo.

Laatste raad: ik zou in ieder geval voor een SSD gaan als C-schijf !

Of waarom niet: een betaalbare laptop + een extern scherm.
                        Qui multa scit, parum patientiae habet

Comment

En wat te denken van DEZE ? samen met een extra scherm.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
                            Niet dat ik zo'n grote kenner ben, maar ik heb onlangs mijn laatste desktop eruit gegooid.
                            Tegenwoordig kan je een laptop even krachtig kopen als een desktop.
                            Harddisk verwisselen of RAM bijsteken gaat imho nog sneller en gemakkelijker dan in een desktop.
                            Verbruik van een laptop is veel lager, en vooral, een laptop is fluisterstil.

Onlangs heb ik de Medion laptop van mijn vader open gehad omdat ik het exacte type en merk van harddisk wilde zien + ik wou zien waar ie stak en/of hij makkelijk te wisselen was.
                            Er stak een Samsung van 1TB in, weliswaar 5200rpm, maar groot was mijn verbazing toen ik nog een tweede lege bay ontdekte !
                            Hij kon dus met gemak nog een bijkomende HD steken.

Medion is voor zijn prijs niet slecht, doch de schermen zijn niet fameus.

Ik zou iets meer investeren in een Dell of een Lenovo.

Laatste raad: ik zou in ieder geval voor een SSD gaan als C-schijf !

Als je echt een snelle PC wil (bv. voor 3D toestanden) dan ben je nog altijd beter af met een desktop : zo'n ding is voor hetzelfde geld veel sneller dan een laptop. Niet denken dat een Nvidia GTX670M(X) even snel is als een GTX670... De laptopversie is ongeveer 2.5 keer trager... Ook de laptopprocessoren (uiteraard van dezelfde generatie) zijn trager dan hun desktopequivalent. Daar zit de lastige manier om warmte af te voeren bij een laptop voor iets tussen.
                            En een desktop die juist geconfigureerd is, in een degelijke stille kast, is evengoed behoorlijk stil. Mijn i7 laptop maakt veel meer geluid dan mijn desktop, zeker bij zware belasting.
                            In die desktop vervang ik een harddisk zonder schroevendraaier : met die laptop lukt dat toch niet...
                            Groeten,

Polleke

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                              Als je echt een snelle PC wil (bv. voor 3D toestanden) dan ben je nog altijd beter af met een desktop : zo'n ding is voor hetzelfde geld veel sneller dan een laptop. Niet denken dat een Nvidia GTX670M(X) even snel is als een GTX670... De laptopversie is ongeveer 2.5 keer trager... Ook de laptopprocessoren (uiteraard van dezelfde generatie) zijn trager dan hun desktopequivalent. Daar zit de lastige manier om warmte af te voeren bij een laptop voor iets tussen.
                              En een desktop die juist geconfigureerd is, in een degelijke stille kast, is evengoed behoorlijk stil. Mijn i7 laptop maakt veel meer geluid dan mijn desktop, zeker bij zware belasting.
                              In die desktop vervang ik een harddisk zonder schroevendraaier : met die laptop lukt dat toch niet...
                              klopt volledig
                              ik vervang ook mijn hd dvd speler enzo zonder een schroevendraaier aan te raken in mijn desktop
                              plus nog een groot voordeel, de gewone 3.5" harde schijven kosten procentueel minder dan de 2.5 laptopversie
                              als je wat goed opzoekingswerk doen kan je een enorm stille en goed presterende desktop samenstellen die veel beter zal presteren dan de laptop versie ervan.
                              een laptop is goed voor onderweg mee te werken maar voor thuis geef ik nog altijd de voorkeur aan een desktop

Comment

Working...
                              X