Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Top foto - schuilende kikker

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Top foto - schuilende kikker

Hey Purlut,

Er is een eerste keer voor alles: ik had nooit gedacht dit te moeten zeggen, maar ik deel 100% je mening.

Persoonlijk vind ik natuurfotografie (en dan heb ik het over de puurste vorm, dus niet als iets in scène wordt gezet) de moeilijkste fotografie-discipline die er is. Je hebt geen enkele controle over je subject, laat staan dat je vooraf weet of er wel een subject zal zijn. En als je subject er is, dan is het juiste fotografische moment (als er net geen takjes/gras in de weg zit, als hij/zij net in je lens kijkt, als het dier net een bruikbare beweging/pose aanneemt etc) voorbij in een fractie van een seconde. Vaak kom je terug met net-niet-perfecte plaatjes. Maar da's ook part of the fun; je kan steeds terug in de hoop iets betere shots/opportuniteiten te krijgen.

Daarom dat natuurfotografie voor mij boeiend blijft. Al de rest (bvb stage fotografie en trouwpartijen) heb ik allemaal opgegeven. Been there, done that. Nog het minst voldoening-gevende van al vond ik modelfotografie. Zo'n model; daaraan mag je de poses vragen die je wil. En de background beheer je zelf. Eenmaal de techniek onder de knie levert elk mooi model een evenredig mooi plaatje op. En hoe bloter, hoe meer mannen reageren met "waaw". OK, ik ga misschien wat kort door de bocht (sorry, model shooters), maar je snapt de essentie.

De natuur daarentegen; da's elke dag een verrassing. Dit gezegd zijnde; ik moet toegeven dat het een kleine frustratie van me is om te merken dat in het natuurfotografie-gedeelte (te) veel aandacht wordt geschonken aan aspecten zoals pose, background, enz... inderdaad de dingen die jou ook frustreren. Ik ben blij dat ik dus niet de enige ben die dit opmerkt. Het zou in feite niet mogen zijn dat natuurshots worden benaderd op dezelfde wijze als model-shots.

Mijn frustratie gaat niet zozeer om comments op mijn eigen shots, maar eerder dat die comments andere mensen aanzetten om hun natuurshots niet te posten. Er zijn een aantal mensen die me hierover al aanspraken (oa mensen waarvan ik hun safari-reisschema heb uitgestippeld); ze posten hun natuurplaten niet op BD, want ook al zijn zij zeer tevreden met de resultaten, toch weten ze dat hun pic zal worden "afgebroken" op basis van dingen waar ze geen controle over hebben. Da's in feite zeer spijtig voor BD, want het leidt toch wel tot wat "bloedarmoede" op natuurshot-vlak. Ze zouden dat in feite wat kunnen sturen door hun HoF.

Mvg,

J.
    http://www.theafricabug.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk bericht
      Persoonlijk vind ik natuurfotografie (en dan heb ik het over de puurste vorm, dus niet als iets in scène wordt gezet) de moeilijkste fotografie-discipline die er is.
      Maar zelfs bij de makkelijkste fotografie heb je mensen die constant vanalles faken.
      Nachtfoto's in de stad, rustig op statief, op je gemak kadreren,... En dan zie je foto's op internet van mooie beelden, waar op de achtergrond een prachtige maan loert.
      Kom je dan op diezelfde plaatsen wanneer het maan is, dan merk je dat de maan helemaal niet op die locatie passeert, maar via een baan in andere richting. Dan wéét je dat die maan er gewoon is bijgefotoshopt.
      Spijtige zaken soms... Ook al levert het een mooi 'gemaakt' beeld op.

Zoals die duurst verkochte foto van Gursky, waarbij ook de gebouwen weggephotoshopt waren... vind ik niet kunnen.

Comment

Ach, de mate van manipulatie die iemand aanvaardbaar vindt varieert gewoon heel sterk. Op zich heb ik persoonlijk met manipulatie geen probleem, zolang:
        1. Onderwerp en/of omgeving er geen schade van ondervinden.
        2. De kijker niet misleid/bedrogen wordt (zoals bij bovenstaande kikker of een tijdje terug de "springende wolf", of de beruchte zweedse(?) lynxenfoto's...).

Puntje 1 is op zich zelfs al een complexe discussie. Ecologisch gezien is het veel schadelijker als je 100km met de auto rijdt & 500 meter door een veld met orchideeën stapt om een zeldzame vlinder te gaan fotograferen dan wanneer je een onderkoeld icarusblauwtje naar een mooier stengeltje verplaatst... Wie het veld in trekt moet beseffen dat hij voetsporen zal nalaten.
        Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Punt dat ik eigenlijk ook wilde maken is dat we op den duur allemaal tegen de droom van de utopische plaat aan het opboksen zijn. Met uren PhotoShop werk, maar met amper nog fotografische voldoening. Het is val waar we allen zonder het te beseffen wel eens intrappen. Ikzelf ook hee. Het is al een tijdje geleden, maar toen besefte ik ineens; "ik ben plaatjes aan het schieten en bewerken ter voldoening van een ander, maar niet voor mezelf". Dat was op PhotoSIG. Ik ben er gestopt met posten.
          http://www.theafricabug.com

Comment

Punt dat ik eigenlijk ook wilde maken is dat we op den duur allemaal tegen de droom van de utopische plaat aan het opboksen zijn. Met uren PhotoShop werk, maar met amper nog fotografische voldoening. Het is val waar we allen zonder het te beseffen wel eens intrappen. Ikzelf ook hee. Het is al een tijdje geleden, maar toen besefte ik ineens; "ik ben plaatjes aan het schieten en bewerken ter voldoening van een ander, maar niet voor mezelf". Dat was op PhotoSIG. Ik ben er gestopt met posten.
            Het bewerken van foto's beperkt zich bij mij tot een minimum. Ofwel is het met Nikon NX en de laatste tijd soms ook wat PS, ter afwisseling. Ik post nooit foto's ter beoordeling omdat ik ook merk dat er nogal eens wat afgephotoshopt wordt dat het een lieve lust is. Wie handig is met deze programma's haalt nogal eens de prijzen. Maar photoshoppen mag geen must zijn, wat nogal eens zo overkomt.
            Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
              Het bewerken van foto's beperkt zich bij mij tot een minimum. Ofwel is het met Nikon NX en de laatste tijd soms ook wat PS, ter afwisseling. Ik post nooit foto's ter beoordeling omdat ik ook merk dat er nogal eens wat afgephotoshopt wordt dat het een lieve lust is. Wie handig is met deze programma's haalt nogal eens de prijzen. Maar photoshoppen mag geen must zijn, wat nogal eens zo overkomt.
              Ben ik het mee eens.
              NEEN ik ben niet jaloers
              Zou wel graag willen weten HOE de bewerkingen werden uitgevoerd en met welk programma.
              En als je die vraag stelt krijg je toch geen antwoord.
              Dus? Ik vraag niks meer

Ik zou wel graag eens opstap willen gaan met een tiental.
              Ongeveer dezelfde foto's maken en dan eens zien bij wie de beste foto rechtstreeks uit de camera komt
              Ubi bene, ibi patria.
              BD0388BE
              Een website

Comment

Het is idd een eeuwige discussie of er nu wel dan niet met PS mag gewerkt worden. Ik heb hier het werk gezien van een BD'er waarbij een niet opgemaakt oog na PS het model plots een heerlijk opgemaakt oog had.
                Toch vind ik dit dan wel kunnen, meer zelfs, ik respecteer dit werk. Misschien omdat ik geen fashion doe en het liever bij beestjes hou.

Comment

Ik steek wel graag tijd in het afwerken/finetunen van beelden - maar ik gebruik amper nog photoshop. Alles gebeurt in lightroom, er is nog maar één subtiel effectje dat ik enkel in PS kan maken. Maar je hebt volledig gelijk: fotograferen (en bewerken) maakt je pas gelukkig als je het voor jezelf doet. Ik ondervind evenveel plezier in het zoeken naar zeldzame vlinders/libellen die ik nog nooit heb kunnen platen.

Oorspronkelijk geplaatst door theokus Bekijk bericht
                  Ben ik het mee eens.
                  NEEN ik ben niet jaloers
                  Zou wel graag willen weten HOE de bewerkingen werden uitgevoerd en met welk programma.
                  En als je die vraag stelt krijg je toch geen antwoord.
                  Dus? Ik vraag niks meer

Ik zou wel graag eens opstap willen gaan met een tiental.
                  Ongeveer dezelfde foto's maken en dan eens zien bij wie de beste foto rechtstreeks uit de camera komt
                  Jeetje - hier krijg ik echt wel het Calimerogevoel bij hoor. Zelf een PS genie kan van een slechte foto uit de camera geen topper maken.
                  Alsof iedereen die mooie beelden maakt 100% afhangt van Photoshop.

En dan is de volgende doodmaker: "Ja maar die heeft beter materiaal dan ik."
                  Last edited by ThierryM; 21 augustus 2013, 07:29.
                  Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
                    Ik steek wel graag tijd in het afwerken/finetunen van beelden - maar ik gebruik amper nog photoshop. Alles gebeurt in lightroom, er is nog maar één subtiel effectje dat ik enkel in PS kan maken. Maar je hebt volledig gelijk: fotograferen (en bewerken) maakt je pas gelukkig als je het voor jezelf doet. Ik ondervind evenveel plezier in het zoeken naar zeldzame vlinders/libellen die ik nog nooit heb kunnen platen.

Jeetje - hier krijg ik echt wel het Calimerogevoel bij hoor. Zelf een PS genie kan van een slechte foto uit de camera geen topper maken.
                    Ben ik het toch 100% mee eens

Calimero? Ach, is van een Italiaan
                    Niet van wakker liggen.
                    Ubi bene, ibi patria.
                    BD0388BE
                    Een website

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
                      Het is idd een eeuwige discussie of er nu wel dan niet met PS mag gewerkt worden. Ik heb hier het werk gezien van een BD'er waarbij een niet opgemaakt oog na PS het model plots een heerlijk opgemaakt oog had.
                      Toch vind ik dit dan wel kunnen, meer zelfs, ik respecteer dit werk. Misschien omdat ik geen fashion doe en het liever bij beestjes hou.
                      't was toch geen blauw oog hé Vincent...
                      Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Working...
                      X