Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

circulatiepomp ontluchten zonneboiler

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: circulatiepomp ontluchten zonneboiler

Oorspronkelijk geplaatst door perman Bekijk bericht
    Hoef je bij dit soort van installatie dan geen rekening te houden met de natuurlijke circulatie, kwestie van plaatsing (draairichting) van de pomp?
    Weinig denk ik, daar de collector van een heatpipe systeem normaal horizontaal ligt.
    Maar een flowvalve is geen overbodige luxe denk ik, in de warmtewisselaar van je boiler zelf kan namelijk ook de natuurlijke
    circulatie een rol gaan spelen.

Comment

Voor zover ik het systeem al bekeken heb ligt de collector op de heatpipes inderdaad horizontaal, en dan krijg je daar geen natuurlijke circulatie.
      De heatpipes zelf hebben intern wel een natuurlijke circulatie, maar die is onafhankelijk ten opzichte van de stroomrichting van de glycol door de collector.

Bij de gewone panelen waarbij de glycol (of water) door het hele paneel stroomt zal er wel een natuurlijke circulatie ontstaan, want het water zal boven in dat paneel warmer zijn dan aan de onderkant.

In de boiler zit gewoonlijk onderaan een opgerolde buis waardoor de opgewarmde glycol wordt gepompt.
      Als die opgerolde buis vlak ligt, dan zal de doorstroomrichting ook daar weinig invloed hebben op de warmte overdracht.
      Last edited by Black B@ndit; 26 juli 2013, 14:34.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

Klaar en duidelijk. Bedankt voor jullie uileg.
        perman
        canon EOS 350D, EOS 60D en een beetje glaswerk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
          En dat was hier ook het geval. De in en uit van de pomp waren verkeerd aangesloten!

Ik zal morgen ook eens kijken op zolder welke glycol er gebruikt wordt, er staat nog een vat.

mir
          Is alles nu opgelost Mir ?

Ik ben maandag nog bij een installatie geweest, pompje stond beneden aan de boiler zelf gemonteerd,
          boiler 300 liter 24 heatpipes op het dak en de temperatuur stond op 80°C

Ik heb er een en ander kunnen kopen, en er is nog wat over.
          Voor de liefhebbers of doe het zelvers, 27 splinternieuwe heatpipes in dozen van 9 stuks (merk Hansasoll 1.800mm lang)
          en een volledig inox boiler van 100 liter met inox warmtewisselaar, zonder pompen regelingen of collectoren
          voor de gezamelijke prijs van 500€ of 15€ per heatpipe en 120€ voor de inox boiler met voorgevormde isolatiemantel, staand model.

Comment

Ja pomp is vervangen. De dag erna is hij nog eens mogen langskomen, er was nog een lek aan een koppeling die hij vervangen had aan de collector. Maar sinds maandag werk alles nu toch zoals het moet en hopelijk blijft het zo.

Ik ben er ook achter gekomen dat de pomp een schakelaar met 3 standen heeft. Ik heb ze op de laagste stand gezet zo verbruikt ze maar 39 Watt ipv 80 Watt op zijn hoogste stand. En qua temperatuur in de boiler en de collector blijft alles op deze lage snelheid ok.

mir
            De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

Comment

Als de temperaturen hetzelfde blijven op de lage pompsnelheid, dan is er inderdaad geen reden om die meer stroom te laten verbruiken.
              Als de temperatuur aan de collector hoger zou worden bij een lager pompdebiet, dan gaat het rendement wel achteruit (maar dat is dus niet het geval).
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

Comment

Working...
              X