Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

circulatiepomp ontluchten zonneboiler

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• circulatiepomp ontluchten zonneboiler

Aangezien mijn installateur in verlof is stel ik hier even mijn vraag.
    Sinds enkele dagen maakt mijn circulatiepomp van de zonneboiler veel lawaai. Zou komen door lucht dat in het pomphuis zit.

Oplossing schroef aan de voorzijde los draaien en lucht er uit laten. Ik heb dit gedaan en was 1 dag goed. Nu terug hetzelfde.

Misschien heb ik niet voldoende ontlucht?

Mag ik die schroef er volledig uitdraaien om te ontluchten ? Doe ik dit bij stilstand of terwijl ze in werking is ?

mir
    De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

Re: circulatiepomp ontluchten zonneboiler

Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
    Aangezien mijn installateur in verlof is stel ik hier even mijn vraag.
    Sinds enkele dagen maakt mijn circulatiepomp van de zonneboiler veel lawaai. Zou komen door lucht dat in het pomphuis zit.

Oplossing schroef aan de voorzijde los draaien en lucht er uit laten. Ik heb dit gedaan en was 1 dag goed. Nu terug hetzelfde.

Misschien heb ik niet voldoende ontlucht?

Mag ik die schroef er volledig uitdraaien om te ontluchten ? Doe ik dit bij stilstand of terwijl ze in werking is ?

mir
    Die van ons moet draaien tijdens het ontluchten en moet ook op een andere stand gezet worden om het ontluchten sneller te laten verlopen.
    Of dit nu bij alle types idem is ?????
    Moet toch in de handleiding staan ?
    Mvrgr.

Comment

Met het lezen van de vraag, moet ik denken aan; is er nog voldoende koelmiddel (water) en druk in de leiding, want bij verlaagde druk veroorzaakt de pomp cavitatie geluiden, dwz dat er rond de schoepen van de pomp, bellen ontstaan door verhitting van het medium.Deze bellen ontploffen als het ware en maken hierdoor lawaai.Water onder een verlaagde druk kookt sneller. Door de schoepen van de pomp opgewekte snelheid in het medium treed er een drukverlaging op die bovenop een lage aanvoer komt, en het verschijnsel ( lawaai ) aanwakkerd. Ik weet natuurlijk niet hoe uw installatie er bij staat, maar als er op de perszijde een ventiel staat, waarschijnlijk wel , tracht deze te knijpen en als het geluid ophoud, dan heb je te maken met cavitatie.Oplossing is water bijsteken en alzo de aanzuigdruk te verhogen.
      https://ggpics.be/

Comment

Bedankt voor de reactie.
        Aan de pomp is ook een controle glaasje waar je de vloeistof duidelijk ziet zitten in de leiding. De drukmeter staat op bijna 3 bar dus vloeistof genoeg denk ik.
        Vandaag merk ik op dat sinds 12u de temperatuur niet meer gestegen is in de boiler. De pomp is maw volledig om zeep vrees ik Ik hoor ze ook niet meer draaien.

mir

Comment

Bedankt voor de reactie.
          Aan de pomp is ook een controle glaasje waar je de vloeistof duidelijk ziet zitten in de leiding. De drukmeter staat op bijna 3 bar dus vloeistof genoeg denk ik.
          Vandaag merk ik op dat sinds 12u de temperatuur niet meer gestegen is in de boiler. De pomp is maw volledig om zeep vrees ik Ik hoor ze ook niet meer draaien.

mir
          Ik weet het niet zeker Mir, maar zit er in geval van te hoge temperaturen geen veiligheidssensor op je panelen
          die je pomp uitzet, en pas terug wordt geactiveerd na afkoeling ? Dat om stoomvorming tegen te gaan.
          Is het een leegloop systeem ? Mischien moet je het systeem na afkoeling zelfs helemaal heropstarten.

Comment

Nee het is geen leegloop systeem. Is een systeem met heatpipes en de vloeistof is glycol.
            Je ziet duidelijk dat het sinds 12u over en uit is met de pomp.

Comment

Nee het is geen leegloop systeem. Is een systeem met heatpipes en de vloeistof is glycol.
              Je ziet duidelijk dat het sinds 12u over en uit is met de pomp.

Inderdaad Mir, is dat een gestuurde pomp ? Of gewoon eentje op 230 volt ? In dat geval is even afkoppelen en testen simpel.

Comment

Het zo eentje maar wel van een ander merk:

Dus je kan het er niet van tussen halen zonder zonder de druk af te laten.

mir

Comment

ontluchten doe je met de pomp af.
                  liefst even wachten daarna ontluchten.
                  het heeft weinig zin om te ontluchten terwijl je de lucht rondpompt.
                  hopelijk staan er een auto-ontluchter op op het hoogste punt gelegen.
                  Last edited by korandoke; 23 juli 2013, 21:43.
                  je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
                  www.korandoke.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door korandoke Bekijk bericht
                    In elke handleiding van een Grundfoss circulatiepomp staat dat de pomp moet ontlucht worden terwijl ze op de hoogste snelheid draait.
                    Zo te zien weet jij er meer van dan de bekendste pompfabikant ter wereld.
                    By the way, de lucht wordt niet rondgepompt. De luchtbel blijft in het bovenste deel van het pomphuis hangen.
                    Last edited by notex; 26 juli 2013, 08:09.

Comment

Als er nog 3 bar op staat, dan heb je al zeker geen lek.
                      Een glycol lek zal je trouwens gemakkelijker vinden dan een water lek, want glycol verdampt minder snel.

Als er om een of andere reden toch een luchtbel (gasbel, door te hoge temperatuur) in het systeem zit, dan kan het best zijn dat de pomp lawaai begint te maken, en dat er niets meer rondgepompt wordt.
                      Als zo'n pomp droog draait, dan heb je wel kans dat die blokkeert.
                      Meestal verbrandt de motor niet zo snel, toch niet als er nog vloeistof in zit. Als ze helemaal droog is, dan zullen de wikkelingen wel veel sneller verbranden als de pomp geblokkeerd is (er kan daarvoor ook wel een beveiliging in de wikkelingen zitten).

Je zou al kunnen beginnen met de wikkelingen van de motor door te meten, als je een stroommeettang hebt, dan kan je ook controleren of de stroomsterkte niet te hoog is (dat wijst er op dat de pomp wel stroom krijgt, maar dat de as geblokkeerd is, of dat de startcondensator defect is, of dat de hulpwikkeling onderbroken is).

Als er net voor en achter de pomp een afsluitkraan zit, dan kan je die zelf vervangen, als dat niet het geval is, dan moet het systeem leeg gemaakt worden, en daarna terug gevuld worden met de glycol (daarvoor zal je het juiste gereedschap moeten hebben).
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

Comment

Het zo eentje maar wel van een ander merk:

Dus je kan het er niet van tussen halen zonder zonder de druk af te laten.

mir
                        Blijkbaar een gewone simpele circulatiepomp, ik zou eerst en vooral eens kijken
                        of het een 230 volt pompje is, dan is testen simpel Mir, meten of er spanning op komt of
                        gewoon afkoppelen, hang er een draad met stekker aan, en proberen, in geval ze dan niet draait,
                        kan je verder kijken en eventueel zoals Bart zegt de condensator/windingen nameten.
                        Wat ik niet begrijp, als je een glycol gevulde instalatie hebt, zonder leegloop dus,
                        waar niet aan gewerkt is, hoe daar dan lucht in die pomp kan komen, tenandere,
                        een pomp die op de juiste plaats zit, moet je eigenlijk niet ontluchten, zeker niet
                        als deze beneden staat, ontluchten doe je op het hoogste punt.
                        Vastzitten kan je eventueel controleren door de achterste centrale vijs te verwijderen, daar zal eventueel
                        wat glycol lekken, maar erg zal dat normaal niet zijn, dan zie je daar de motoras zitten,
                        deze is normaal gezien voorzien van een gleuf, waar je met een schroevendraaier
                        kan voelen of deze vast zit, maar op een instalatie met Glycol betwijfel ik dat,
                        daar glycol ook smerend en anticorrosieve eigenschappen heeft.
                        Vandaar dat ik denk dat deze pomp elektronisch gestuurd is, en dat het geluid dat je hoorde
                        ook uit de aansturing zou kunnen komen, zo een vloeistof gevulde pomp verbrandt niet snel.
                        Ben je wel echt zeker dat deze niet meer draait, die dingen werken soms zeer stil, en zeker op
                        glycol, in je installatie moeten ook nog componenten zitten die natuurlijke stroming tegen gaan,
                        hetzij elektrisch gestuurd ofwel een soort flowvalve (licht werkende terugslagklep) die dingen kunnen
                        soms ook nogal wat lawaai maken of vast komen te zitten.
                        Een pomp op een installatie (en zeker Glycol gevuld) waar geen afsluiters vòòr en achter de pomp
                        zijn geplaatst, zodat je deze kan demonteren zonder je ganse installatie te ledigen, dat zie ik
                        als een grote nalatigheid van de installateur.

Ik probeer hier enkel wat te helpen meedenken hé Mir, op afstand is dat natuurlijk moeilijk,
                        maar ik denk dat als je wat technieker bent, de fout gemakkelijk op te sporen is, en meten is weten.

Comment

De pomp is hier het hoogste punt. De collector met heatpipes staat iets lager op het dak van de zolder.
                          Het systeem heeft hier 6 maand perfect gewerkt. Heeft de hitte van de voorbije dagen er iets mee te maken ik weet het niet. Als er een lek zou zijn moet ik toch ergens glycol zien liggen he en dat is niet het geval, ook niet op het dak. En dan zou het controle glaasje ook leeg zijn of luchtbellen hebben he. De drukmeter staat ook op 3 bar.

Die pomp had wel heel heet maar er liep natuurlijk ook glycol van bijna 100 graden door he. Dus of het was omdat ze vast zat ; leeg draaide of gewoon van de glycol weet ik niet.

Ik heb de stekker uitgetrokken en zal maar wachten op mijn installateur he.

edit : deze morgen toch nog eens stekker ingestoken en pomp draait terug maar maakt nog steeds meer lawaai dan gewoonlijk. En ze draait in het begin onregelmatig qua toerental.

Zou het niet kunnen dat door de hitte van de voorbije dagen er wat glycol verdampt is en er dus een luchtbel in het systeem zit? Plaatsen we dan niet beter een automatische ontluchter op het hoogste punt (hier is dat de pomp) om dat in de toekomst te vermijden?

mir
                          Last edited by mir; 24 juli 2013, 09:24.

Comment

De pomp is hier het hoogste punt. De collector met heatpipes staat iets lager op het dak van de zolder.
                            Het systeem heeft hier 6 maand perfect gewerkt. Heeft de hitte van de voorbije dagen er iets mee te maken ik weet het niet. Als er een lek zou zijn moet ik toch ergens glycol zien liggen he en dat is niet het geval, ook niet op het dak. En dan zou het controle glaasje ook leeg zijn of luchtbellen hebben he. De drukmeter staat ook op 3 bar.

Die pomp had wel heel heet maar er liep natuurlijk ook glycol van bijna 100 graden door he. Dus of het was omdat ze vast zat ; leeg draaide of gewoon van de glycol weet ik niet.

Ik heb de stekker uitgetrokken en zal maar wachten op mijn installateur he.

edit : deze morgen toch nog eens stekker ingestoken en pomp draait terug maar maakt nog steeds meer lawaai dan gewoonlijk. En ze draait in het begin onregelmatig qua toerental.

Zou het niet kunnen dat door de hitte van de voorbije dagen er wat glycol verdampt is en er dus een luchtbel in het systeem zit? Plaatsen we dan niet beter een automatische ontluchter op het hoogste punt (hier is dat de pomp) om dat in de toekomst te vermijden?

mir
                            Dat kan Mir, maar staat je pomp dan echt op de warme kant van de installatie ?
                            Normaal zetten ze deze toch meestal op de retour terug naat de zonnecollector, zie je tekening.
                            Een automatische ontluchter boven de pomp is inderdaad een optie, maar kies dan wel voor een degelijke
                            die niet makkelijk lekt, want die dingen durven dat wel eens, hoewel, glycol is geen water en is waarschijnlijk
                            minder gevoelig om dingen te laten vastzitten.
                            Voordeel is in dat geval, dat je toch je pomp kan wegnemen zonder alles te moeten aftappen, gewoon het expansievat drukloos zetten aan de luchtkussen kant.
                            Waarschijnlijk komt die lucht door dat menbraan in het expansievat, die dingen laten graag wat perslucht naar
                            de vloeistofkant door, een optie is op druk zetten met stikstof, (een stikstofmolecuul is dikker dan lucht in het algemeen)
                            Het simpelste zal zijn een ontluchting te zetten op het hoogste punt denk ik.

Cavitatie in het medium glycol acht ik vrij onwaarschijnlijk, en zeker niet op 3 bar, meestal heb je cavitatie bij
                            vermogenpompen waar de toevoer te klein is, of bij gestuurde pompen die veel te snel draaien.

Stoom in je glycol ring zal je hoogstwaarschijnlijk nooit krijgen, daar het kookpunt van zuiver glycol bij athmosferische
                            druk reeds op 198°C zit, op 3 bar zal dat natuurlijk een pak hoger zijn, rond de 280°C denk ik.
                            Water daarentegen gaat bij 3 bar stoom vormen op ongeveer 145°C.
                            Last edited by Guest42; 24 juli 2013, 13:17.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door korandoke Bekijk bericht
                              Bij mij staat het, zoals ik reeds schreef, compleet omgekeerd in de handleiding van de fabrikant.
                              De pomp MOET draaien om te ontluchten. Heel raar dat er pompen of systemen zouden bestaan waar het omgekeerd moet.
                              Mvrgr.

Comment

Working...
                              X