Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Extreme sportlui...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Extreme sportlui...

    Het is hier te warm om hout te gaan zagen en gaan kijken naar al gezaag over Albert en Filip is niks voor mij.
    Dus maar eens een topic starten.

    Kennen jullie ook van die extreme sportlui bij wie het grenst aan het waanzinnige ?

    Een tijd geleden stond er een issue over Alex Honnold in National Geographic.
    http://www.youtube.com/watch?v=leCAy1v1fnI.
    Beklimt vertikale wanden in een paar uur, waar ze vroeger dagen voor nodig hadden. Zijn geheim : enkel klimschoenen en Mg-poeder gebruiken, al de rest is overbodig gewicht.
    De pionier van deze gekkensport is ene Patrick Edlinger ("la vie au bout des doigts"). Hij is verleden jaar in zijn bed gestorven.
    Bekijk je favoriete video's, luister naar de muziek die je leuk vindt, upload originele content en deel alles met vrienden, familie en anderen op YouTube.


    Of deze Dean Potter, een van de klimvrienden van die eerste gek van hierboven
    A daredevil "slackline" walker has crossed China's Enshi Grand Canyon on a rope 1,800 metres (5,900ft) high and only two centimetres wide.Dean Potter made th...


    Of Tyler Bradt, vaart met zijn kayak watervallen af
    Tyler Bradt completes the World Record Waterfall Descent. This drop was re-measured at 189 ft. A few feet taller then we had previously thought... Tyler sust...


    Veel kijkgenot, ik weet niet wie de grootste zot is.

    Paul

  • #2
    Re: Extreme sportlui...

    Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
    (…) ik weet niet wie de grootste zot is.

    Paul
    Ik hoop dat dit ironisch bedoeld is. Indien je echt meent dat extreme sportlui gek zijn, dan heb je er niets van begrepen…

    Comment


    • #3
      Re: Extreme sportlui...

      Er zijn er wel meer die gevaarlijks stunts uitvoeren, gelukkig loop het meestal wel goed af.

      Walking over Grand Canyon http://www.youtube.com/watch?v=WvMI9o5zwEI

      Felix Baumgartner freefall from the edge of space http://www.youtube.com/watch?v=VKojXTWJIhg

      Deze kon er vroeger ook wat van, maar het ging dan wel eens mis http://www.youtube.com/watch?v=d3NA6BWPbak
      Last edited by Black B@ndit; 22 juli 2013, 11:13.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Extreme sportlui...

        Oorspronkelijk geplaatst door Ludovicus Bekijk bericht
        Ik hoop dat dit ironisch bedoeld is. Indien je echt meent dat extreme sportlui gek zijn, dan heb je er niets van begrepen…
        Natuurlijk ironisch bedoeld. Als ze echt gék zouden zijn dan lagen met bosjes dood ergens te bloeden. Die mannen staan immers zo scherp als een scheermes en die beklimmingen gaan wellicht eerst 100x met beveiliging zonder camera en pas dan zonder beveiliging mét camera.
        Alle risico's maximum ingecalculeerd en perfect voorbereid maar toch betwijfel ik als ze aan een levensverzekering kunnen geraken. Ik heb een tweetal collega's in het klimmersmilieu en hoe zij daar naar kijken zweeft tussen "een diepe bewondering" en "ze zijn niet goed wijs". Geef toe dat er toch iets speciaals is met die kerels.
        Bovendien : hoe je een berekend risico kan inschatten bij het afdalen met een kayak in een waterval is me een compleet raadsel, daar begrijp ik idd niks van.
        Oneliners genoeg : waarom beklim je de Everest ? "Omdat hij daar is".
        Of Sir Ranulph Fiennes (eerste ongesteunde doorsteek te voet over de Zuidpool) "wie het begrijpt vraagt het niet en wie het moet vragen zal het nooit begrijpen".
        Of in de laatste Nat Geo : Fiennes : "ik wil de eerste zijn". Heb je ooit een foto gezien van de voeten van Reinhold Messner ?
        Of Shaun Baker, ook zo'n waterval kayakker : "ik stop niet voor het serieus mis gaat"

        Ik herinner me een stunt waarbij (ik denk dat het 2 broers waren, de naam ontglipt me) waarbij de ene uit het vliegtuig sprong met de parachute van zijn broer bij zich, de andere sprong zonder parachute. Je zal de rest van de bedoeling kunnen raden. Het is gelukt ook, met natuurlijk de nodige voorafgaande pogingen waarbij ze allebei een parachute hadden voor in geval dat.....
        Voor zover is weet is de bakermat van het base-jumpen te vinden in Noorwegen, meer bepaald de trollveggen-wand in het Romsdal. Het aantal dodelijke ongevallen lag daar zo hoog dat de Noorse regering al een hele tijd geleden besloten heeft om het te verbieden, hetzelfde geldt voor het afdalen van de Niagara-watervallen in een (meestal) ton (verboden bij wet in Canada).
        Ik heb in mijn jongere jaren nogal vrij veel aan speleologie gedaan en me daarbij vreselijk geamuseerd terwijl de meeste mensen al paniekaanvallen krijgen bij het horen van de verhalen. Dat klimmen beviel me dan weer helemaal NIET.
        Het kan natuurlijk ook zijn dat ik er niks van begrepen heb

        Zot of gek is idd een verkeerde woordkeuze : is "prettig gestoord" beter ?
        Het statistisch percentage dodelijke klimongevallen op de K2 is zeer hoog, meestal door onvoorziene omstandigheden, aan de andere kant spelen mensen Russische roulette met een kans van 5/6 om te overleven, anderen spelen gewone roulette waarbij ze denken op de lange termijn te kunnen winnen van de kansberekening, nog een andere (The Ghostrider) rijdt met een motor overdag in volle verkeer van Stockholm tot Uppsala in minder dan 15 minuten (dat is 272 km/h gemiddeld)

        Maar tot slot gewoon een persoonlijk vraagje, voor in geval ik er idd niets van begrepen heb, waar begint voor jou de grens van : noem het van "prettig gestoord" tot "gek" ?
        Wat denk je bv. van The Ghostrider ? Gewoon een erg goede piloot of compleet geschift ? Hieronder een filmpje van "The Uppsala Run". Ik geloof nog nooit dat Valentino Rossi er zich zou aan wagen, en die mensch kan toch ook een beetje motorrijden.

        Thumbs up if you like it.. =) 42.6 miles, 68 km, in heavy traffic under 15min.. I would say this is the best driving ever performeded in heavy traffic.. I w...

        Comment


        • #5
          Re: Extreme sportlui...

          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
          Deze kon er vroeger ook wat van, maar het ging dan wel eens mis http://www.youtube.com/watch?v=d3NA6BWPbak
          Die had ondertussen zodanig veel ijzer in zijn lijf dat hij waarschijnlijk in geen enkel vliegtuig meer mocht

          Comment


          • #6
            Re: Extreme sportlui...

            Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
            Natuurlijk ironisch bedoeld. Als ze echt gék zouden zijn dan lagen met bosjes dood ergens te bloeden. Die mannen staan immers zo scherp als een scheermes en die beklimmingen gaan wellicht eerst 100x met beveiliging zonder camera en pas dan zonder beveiliging mét camera.
            Alle risico's maximum ingecalculeerd en perfect voorbereid maar toch betwijfel ik als ze aan een levensverzekering kunnen geraken. Ik heb een tweetal collega's in het klimmersmilieu en hoe zij daar naar kijken zweeft tussen "een diepe bewondering" en "ze zijn niet goed wijs". Geef toe dat er toch iets speciaals is met die kerels.
            Bovendien : hoe je een berekend risico kan inschatten bij het afdalen met een kayak in een waterval is me een compleet raadsel, daar begrijp ik idd niks van.
            Oneliners genoeg : waarom beklim je de Everest ? "Omdat hij daar is".
            Of Sir Ranulph Fiennes (eerste ongesteunde doorsteek te voet over de Zuidpool) "wie het begrijpt vraagt het niet en wie het moet vragen zal het nooit begrijpen".
            Of in de laatste Nat Geo : Fiennes : "ik wil de eerste zijn". Heb je ooit een foto gezien van de voeten van Reinhold Messner ?
            Of Shaun Baker, ook zo'n waterval kayakker : "ik stop niet voor het serieus mis gaat"

            Ik herinner me een stunt waarbij (ik denk dat het 2 broers waren, de naam ontglipt me) waarbij de ene uit het vliegtuig sprong met de parachute van zijn broer bij zich, de andere sprong zonder parachute. Je zal de rest van de bedoeling kunnen raden. Het is gelukt ook, met natuurlijk de nodige voorafgaande pogingen waarbij ze allebei een parachute hadden voor in geval dat.....
            Voor zover is weet is de bakermat van het base-jumpen te vinden in Noorwegen, meer bepaald de trollveggen-wand in het Romsdal. Het aantal dodelijke ongevallen lag daar zo hoog dat de Noorse regering al een hele tijd geleden besloten heeft om het te verbieden, hetzelfde geldt voor het afdalen van de Niagara-watervallen in een (meestal) ton (verboden bij wet in Canada).
            Ik heb in mijn jongere jaren nogal vrij veel aan speleologie gedaan en me daarbij vreselijk geamuseerd terwijl de meeste mensen al paniekaanvallen krijgen bij het horen van de verhalen. Dat klimmen beviel me dan weer helemaal NIET.
            Het kan natuurlijk ook zijn dat ik er niks van begrepen heb

            Zot of gek is idd een verkeerde woordkeuze : is "prettig gestoord" beter ?
            Het statistisch percentage dodelijke klimongevallen op de K2 is zeer hoog, meestal door onvoorziene omstandigheden, aan de andere kant spelen mensen Russische roulette met een kans van 5/6 om te overleven, anderen spelen gewone roulette waarbij ze denken op de lange termijn te kunnen winnen van de kansberekening, nog een andere (The Ghostrider) rijdt met een motor overdag in volle verkeer van Stockholm tot Uppsala in minder dan 15 minuten (dat is 272 km/h gemiddeld)

            Maar tot slot gewoon een persoonlijk vraagje, voor in geval ik er idd niets van begrepen heb, waar begint voor jou de grens van : noem het van "prettig gestoord" tot "gek" ?
            Wat denk je bv. van The Ghostrider ? Gewoon een erg goede piloot of compleet geschift ? Hieronder een filmpje van "The Uppsala Run". Ik geloof nog nooit dat Valentino Rossi er zich zou aan wagen, en die mensch kan toch ook een beetje motorrijden.

            http://www.youtube.com/watch?v=nnXMx__wlJU
            "Prettig gestoord" : anders dan de anderen, origineler, out of the box denkend, niet-relevante info ook laten meetellen. Kan leiden tot speciale verwezenlijkingen, grootse dingen…
            "Gek" : Niet weten waarmee men bezig is, geen risicobeheer, teveel aan het toeval overlaten, fatalistisch, puur macho-gedrag…

            Voor een buitenstaander is de grens moeilijk te trekken. Free climbing lijkt voor de niet ingewijde inderdaad "gekkenwerk", maar het is beter je oordeel op te schorten totdat je een inzicht hebt in die sport en in de kunde van haar beoefenaars. Ook de sociale aanvaardbaarheid speelt een rol. Er is een tijd geweest dat sportparachutisten steevast bestempeld werden als "gekken die uit vliegtuigen springen". Nu is skydiven een perfect aanvaarde sport. Base-jumpen maakt dezelfde evolutie door: van "gekke adrenaline-junkies met een death wish" tot "skilled athletes" die, al dan niet gesponsord door Red Bull, internationale events mogen opluisteren… Tja, en The Ghostrider? Dat is geen sport en het is sociaal onaanvaardbaar. Hij past dus niet in het plaatje van de extreme sportlui.

            Comment


            • #7
              Re: Extreme sportlui...

              Oorspronkelijk geplaatst door Ludovicus Bekijk bericht
              "Prettig gestoord" : anders dan de anderen, origineler, out of the box denkend, niet-relevante info ook laten meetellen. Kan leiden tot speciale verwezenlijkingen, grootse dingen…
              "Gek" : Niet weten waarmee men bezig is, geen risicobeheer, teveel aan het toeval overlaten, fatalistisch, puur macho-gedrag…

              Voor een buitenstaander is de grens moeilijk te trekken. Free climbing lijkt voor de niet ingewijde inderdaad "gekkenwerk", maar het is beter je oordeel op te schorten totdat je een inzicht hebt in die sport en in de kunde van haar beoefenaars. Ook de sociale aanvaardbaarheid speelt een rol. Er is een tijd geweest dat sportparachutisten steevast bestempeld werden als "gekken die uit vliegtuigen springen". Nu is skydiven een perfect aanvaarde sport. Base-jumpen maakt dezelfde evolutie door: van "gekke adrenaline-junkies met een death wish" tot "skilled athletes" die, al dan niet gesponsord door Red Bull, internationale events mogen opluisteren… Tja, en The Ghostrider? Dat is geen sport en het is sociaal onaanvaardbaar. Hij past dus niet in het plaatje van de extreme sportlui.
              Eigenlijk, feitelijk ben ik het met je eens. Ik geef dat volmondig toe.
              Maar ik had graag eerst eens graag jouw definitie gehad wat betreft "sport". Pierre Levegh en de Jordaanse stuntvlieger in Oostende luisteren nu mee, ook de dertig doden in Paris-Dakar, samen met alle doden op de K2 en de Everest.
              Kwestie van hier niet naast elkaar te kwetteren.

              Ik stel voor dat jij begint.
              Definieer dus eerst "sport".

              Comment


              • #8
                Re: Extreme sportlui...

                Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                Eigenlijk, feitelijk ben ik het met je eens. Ik geef dat volmondig toe.
                Maar ik had graag eerst eens graag jouw definitie gehad wat betreft "sport". Pierre Levegh en de Jordaanse stuntvlieger in Oostende luisteren nu mee, ook de dertig doden in Paris-Dakar, samen met alle doden op de K2 en de Everest.
                Kwestie van hier niet naast elkaar te kwetteren.

                Ik stel voor dat jij begint.
                Definieer dus eerst "sport".
                Je wil toch niet dat ik het huiswerk overdoe van al die organisaties (OIC, SportAccord…) die daarover jaren gekibbeld hebben. Voor mij bestaat er geen "juiste" definitie. Elke definitie van sport is arbitrair, een consensus. Maar ik vind dat je wel een onderscheid kan maken tussen een eenmalige stunt (The Ghostrider) enerzijds en eender welke gangbare definitie (eng of ruim) van sport anderzijds.
                Waarom je die spectaculaire ongevallen in het acro-vliegen, in de autosport en in het alpinisme erbij haalt, is mij niet geheel duidelijk. Wat is je punt?
                Last edited by Ludovicus; 22 juli 2013, 23:04.

                Comment


                • #9
                  Re: Extreme sportlui...

                  Niet zooo extreem, maar wel een zeer mooi filmpje van een toch behendige fietser https://www.youtube.com/watch?featur...&v=7ZmJtYaUTa0
                  Canon 5Dmkii, 7D & 40D, 28-105mm F4 IS L, 17-40mm F4 L, 70-200 F4 L, 50mm F1.8, Canon 100-400 L IS, Metz 48 AF-1, 580EXii, ... Dit alles in enkele rugzakken.
                  Flickr Syme Gruyaert

                  Comment


                  • #10
                    Re: Extreme sportlui...

                    Oorspronkelijk geplaatst door iDream Bekijk bericht
                    Niet zooo extreem, maar wel een zeer mooi filmpje van een toch behendige fietser https://www.youtube.com/watch?featur...&v=7ZmJtYaUTa0
                    stevig fietsje hoor.
                    grt,bouk.
                    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                    Comment


                    • #11
                      Re: Extreme sportlui...

                      En wat te denken van deze Belg?
                      Ok, in sommige gevallen wordt met een safety rope gewerkt...
                      Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

                      Comment


                      • #12
                        Re: Extreme sportlui...

                        Oorspronkelijk geplaatst door iDream Bekijk bericht
                        Niet zooo extreem, maar wel een zeer mooi filmpje van een toch behendige fietser https://www.youtube.com/watch?featur...&v=7ZmJtYaUTa0
                        Nu nog leren een wheelie te doen zonder handen, zoals Sagan
                        Ik vraag mij wel af hoeveel fietsen kapot gegaan zijn met dat filmpje, die fietsen zijn daar namelijk totaal niet voor gemaakt.
                        70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

                        Comment

                        Working...
                        X