Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Duizend bommen en granaten !!!!!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #61
    Re: Duizend bommen en granaten !!!!!

    Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
    Goh, wat is er nu beter dan beter en op basis van wat ?

    Facom, Beta, Gedore, Hazet, Snapon, Saltus, Stahlwille, Matador en ik vergeet er zeker nog een paar....je zal ze niet vinden bij Test-aankoop
    De garantie van Facom is echt geen fabel, ik blijf dus bij Facom.
    En als het écht geld mag kosten moet je naar Fein dacht ik.
    Als het om gewone steeksleutels en ringsleutels gaat, werk ik het liefst met Stahlwille Paul, verder is hier alles van Facom,
    voor de rest, handmachienes blauwe Bosch en Metabo, verleden week heb ik mij wel nog een DRY Cutter van Jepson gekocht,
    wat dat op termijn zal geven weet ik natuurlijk nog niet, maar daar zit een getand widia zaagblad op, en
    een inox as van 30mm afzagen is alsof het niets is.
    Mijn kolomboormachiene is een Strands S25 , daar hangt ook een verhaal aan vast, toen ik nog bij Philips werkte, heb
    ik die machiene zelf aangekocht, een jaar voor de sluiting van het bedrijf, prijs om en bij de 4.000€
    en na sluiting en vóór de openbare verkoop van de machienes, werd ik uitgenodigd door de verantwoordelijke
    van de verkoop, (mijn ex baas) en hij vroeg, of ik nog wat kon gebruiken van dingen die niet op de lijst stonden,
    ik deed een bod van 1.000€ op die nog splinternieuwe machiene, en hij zij "goed neem ze maar mee".
    Mijn TIG is er eentje van Cerdi, heb ik voor gekozen omdat de fabrikant hier maar een 10 Km vandaan is,
    en ook omdat de printen van het toestel nog volledig met gewone componenten zijn bestukt, en geen smd.
    Voor houtbewerking (wat niet echt mijn ding is) heb ik wat materiaal van Elu staan.

    Electrisch handmeetgerief Fluke, waaronder multimeter Fluke 179 True RMS,
    Megger Fluke 1520, temperatuurmeter met sondes en deltaT meting Fluke 52II.
    Als vaste toestellen een regelbare gestabiliseerde voeding 0 tot 52 volt en regelbare stroom instelling 0 tot 30 Amp,
    merk Delta Electronika, (een formidabel ding)
    Verder nog een 100 Mhz. scoop Tektronix 2235 en een Philips RC generator PM 5109S regelbaar tussen 10 Hz en 100 Khz
    Mijn soldeerbouten zijn allen van Weller, twee 24 volt stations 50 watt, dan nog een 100 watt en een 150 watt,
    en dan ook nog een weller Pyropen (zo eentje op gas).
    Last edited by Guest42; 23 juli 2013, 09:07.

    Comment


    • #62
      Re: Duizend bommen en granaten !!!!!

      Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
      Jaren geleden zocht ik naar een kogellager van de dynamo van een BSA- motor van 1954, er was toen nog geen internet en Traen-Coucke zat toen nog in Brugge zelf, dus ik met dat lager naar ginder. De (oude) magazijnier keek zo eens en ik hoor het hem nog altijd zeggen : "Ah, een SKF type (vraag mij veel), ik heb er nog juist twéé liggen", hij grabbelde daar ergens boven in een groezelige kast en jawel
      Kleine correctie : SKF is een merk van kogellagers en helemaal geen typebepaling van een lager.

      Off topic:
      Mijn steek-ring sleutelset (6 tot 32mm) is van Stahlwille.
      Mijn 15 geïsoleerde schroevendraaiers (plat 2-10mm en 5 formaten kruis) zijn van WIHA. Een stuk of 15 verschillende tangen van Knipex. Dopsleutelset is Gedore. Alle electrisch gereedschap is Milwaukee, behalve een electrische schroevendraaier. Die heb ik 6 jaar geleden bij de IKEA gekocht voor 8€ en die is onverwoestbaar.
      Universeelmeter en draagbare scope zijn Fluke.
      Volgende aankoop wanneer ik nog eens in België ben : Fluke mini infrarood thermometer. (om onze warmwater zonnepanelen te controleren)
      Last edited by notex; 23 juli 2013, 09:05.

      Comment


      • #63
        Re: Duizend bommen en granaten !!!!!

        Oorspronkelijk geplaatst door notex Bekijk bericht
        Kleine correctie : SKF is een merk van kogellagers en helemaal geen typebepaling van een lager.
        Wist ik. Zweeds dan nog wel. En nog geen kleine ook.
        Maar dat bedoelde ik ook niet. Ik weet gewoon het nr van het kogellager niet meer, ik kon even goed hebben gezegd SKF type E23
        Eerlijk gezegd moet ik toegeven dat ik uit het hoofd maar twee merken ken : SKF en Timken (Australisch dacht ik)

        Comment


        • #64
          Re: Duizend bommen en granaten !!!!!

          Oorspronkelijk geplaatst door mnoach Bekijk bericht
          Het merk is op zich niet zo relevant, al die grote merken zijn groot geworden door kwaliteit (en in principe service, dank u, Facom) te verkopen. Er zijn kleinere bedrijven die nog een stapje hoger staan, maar de prijs is dan dikwijls prohibitief.
          Fein is subliem. Ik heb hier een grote klopboormachine liggen van +/- 1965, heeft dagelijks gewerkt gedurende meer dan 20 jaar. Ik gebruikte hem nog occasioneel om grote diepe gaten te boren in hout (zonder kloppen, uiteraard). Ziet er uit als nieuw, en enkel de kooltjes zijn een paar maal vervangen.
          Fein is vooral bekend voor de multimaster, ik heb de Bosch, met een beetje spijt, niet door de machine, wel door het immense gamma uitstekende gereedschappen. Er bestaat blijkbaar een adapter, moet ik eens uitzoeken.
          Lamello is nog zo'n buitenbeentje, erg duur, maar de meeste houtbewerkers hebben er één of meerdere in gebruik.
          Dit is een erg lang lijstje. Hoe zit het overigens met de autoperikelen?
          Fein is idd subliem maar de prijs is dat ook. Wat voor modellen die kerels allemaal aanbieden.....als je iets moet doen wat technisch onmogelijk lijkt bestaat daar meestal wel een Fein voor. in mijn jeugd heb ik nog een compressor gemaakt met een grote lege butaanfles en een compressor van een vrachtwagen. Op een gegeven moment moest er een gat worden geboord van 30 of zo en ik moest dus een serieuze boormachine hebben. Eens gaan vragen in de smidse bij mijn nonkel en daar heb ik een machine meegekregen met, ik weet het nog goed : een dubbel handvat, erg traagdraaiend, dat was een Fein. Met de nodige waarschuwingen wat me te wachten stond als hij zou gripperen Ik heb hier ook oa een boormachine met standaard liggen uit dezelfde jaren stillekes, Tsjechisch fabrikaat (ik weet het merk niet). Relatief traagdraaiend, geen opties linksrechts of wat dan ook, één snelheid. Weegt minstens dubbel zoveel als mijn AEG, ik durf niet te zeggen hoeveel de standaard weegt. Als je ziet hoe zwaar de werktuigen vroeger werden uitgevoerd...wij hadden thuis (en hebben nog altijd) een combiné uit de jaren stillekes, zo van die modellen waar de motor apart staat, het merk ontglipt me maar het is Belgisch fabrikaat, ik heb daar één keer de lagers van de topie moeten vernieuwen. Manman, als je daar die schaaftafels moet omhoog doen om op dikte te schaven, wel dat is echt héffen. Hoe je zoiets moet kapot krijgen weet ik niet, hoewel...ik heb hier een goede vriend, een meubelmaker van opleiding die later heeft bijgestudeerd voor een A1, gaf les in het VTI van Tielt en weet alles van hout en technieken. Hij heeft dezelfde combiné maar een kleinere versie. Een jaar of drie geleden is een van de schaafmessen al draaiende verschoven, cratsch natuurlijk, vastgeslagen in de tafels. Hij heeft speciaal gezocht naar een ander oud beestje van hetzelfde merk. En nu we toch off-topic bezig zijn, sinds ik ooit eens een topiemes op maat heb geslepen (wist ik veel dat er daar speciaal staal voor gebruikt wordt) voor een plafondlijst (was nogal een ferm stuk) dat al draaiende afgebroken (tot op de dag van vandaag is het nog altijd zoek) is heb ik een angst voor dit werktuig. Het wordt in de praktijk nergens meer gebruikt omdat er zoveel accidenten mee gebeurden (een andere nonkel had een meubelmakerij/draaierij vandaar). Je kent toch de klassieke mop van op café ? "5 pintjes voor de mannen van de topie" steekt drie vingers op Mijn idee : een werktuig wordt pas écht gevaarlijk als je er niet ergens een beetje bang voor blijft en vervalt in nonchalance, kijk maar eens naar wat het eerste is wat een vakman van zijn cirkelzaag afgooit. De huidige normen kunnen klinken als bemoeinissen maar uit hoofde van mijn Urbex ben ik al in vele fabrieken binnen geweest waar je dan telkens echt wel sporen vindt die je een idee geven tot wanneer ze gewerkt hebben, soms tot 10 jaar geleden. Wat ik daar heb gezien op het gebied van elektrische en andere veiligheid is niet-te-doen : schakelaars in gietijzer, zware 500V motoren met koolborstels en anker bloot, in en uit te schakelen met van die antieke hefbomen, een woud van zekeringenkasten uit gietijzer met van die oude ronde zekeringen....als ze dat bij je thuis zouden ontdekken breken je uit voorzorg je huis af. Enfin.
          Lamello : nooit van gehoord. Bij houtbewerkers tref je ook nogal wel ELU aan, of Festool, of Dewalt. Ik heb mijn Dewalt radiaalzaagmachine nu 30 jaar. Is als nieuw. Mijn broer heeft een Dewalt (draagbare) verstekzaagmachine zoals je ze veel ziet bij schrijnwerkers en mijn zoon heeft er een van Makita. De Makita is beter maar daar kan je de trap niet mee op.

          De autoproblemen : de drukmeter voor de benzine zit er tussen maar de batterij is leeggestart. Heeft de hele nacht opgeladen en ik ben nu klaar voor de test. Ik ben eens benieuwd.

          Groeten, Paul

          PS : ik zie hier toch dat veel BDleden een neus hebben voor kwaliteit

          Comment


          • #65
            Re: Duizend bommen en granaten !!!!!

            Lamello, dat zijn de jongens van de lamellendeuvelfrezen (wafeltjes, in het Engels biscuits), bordeauxrode machines.Ze hebben oa machines voor het wegfrezen/schaven van uitstekende deuvels of doppen, ideaal voor de yachting als je geschroefde teakdekken legt bv.

            Inderdaad de kap en het spouwmes zijn blijkbaar overbodig voor veel vakmensen. Met een Ierse mop, het Ierse accent moet je zelf toevoegen: Paddy and Sean found a job at the carpenters. Suddenly, Paddy screams, and says "Sean, I just cut me finger". Sean replies: "How did you do that?" "Well, just like this... Hey, there goes another one!"
            Ik heb sinds kort een Makita MLT100, mobiele tafelzaag, zeer accuraat. Het spouwmes haal ik er dus niet af.
            Onlangs was ik bij een kennis, om wat te knutselen, tuinhuisje uitbreiden met een car port voor de zitmaaier. Ik vraag of hij een handcirkelzaag heeft (ik had niets bij me, dag 1 was niet echt gepland), hij komt met een oude Virutex (heel goed pro materiaal, Spaans, als ik me niet vergis), zonder spouwmes en zonder kap.... Ik vraag of hij die twee overbodige accessoires ergens heeft liggen, niet dus. Ik heb lekker niks gezaagd. De volgende dag had ik mijn Bosch mee. Met kap en spouwmes. Ik mag er niet aan denken.
            Last edited by mnoach; 23 juli 2013, 17:03.
            D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

            Comment


            • #66
              Re: Duizend bommen en granaten !!!!!

              Even terug het topic oprakelen.
              Ik begin duidelijkheid te krijgen.
              Als ik doorheen de aanzuigleiding van de benzinepomp blaas hoor ik belletjes in de tank, dus geen obstructie doorheen een mogelijke filter in de tank.
              Benzinedruk na de pomp : 0 bar daar waar 0,3-0,4 bar nodig is.
              Doorheen de kunststof slangetjes was duidelijk te zien hoe de pomp lucht mee pompt. Dat zou ook de huidige backfiring verklaren (mengsel deugt niet). Starten lukt nu helemaal niet meer en in feite heb ik dat liever.
              Aan de aanzuigleiding tussen tank en pomp denk ik niet meteen, ik zou benzine moeten zien liggen als er daar een barst in zat, vermoedelijk haalt die pomp op een of andere manier zijn lucht uit het bovenste motorgedeelte (aangedreven door de nokkenas). Pas dwaas doen bij een warme motor past in dat plaatje, dat het defect zou verergeren ook. Nu dus gewoon niet meer te starten, ook niet koud. Schieten en knallen in de carb en af en toe eens proberen draaien.
              Ik begin te denken dat ik het slachtoffer ben van een gecombineerd defect, zowat het rottigste wat je kan overkomen, zeker als het niet permanent is.
              Mijn diagnose :
              Hall-voeler geraakt in combinatie met het afbreken van de positioneringspin van de Delco door een gesmolten plastic afdekkapje dat ook de veren van de centrifugaalvervroeging in de vernieling heeft geholpen, vandaar waarschijnlijk een vastloper die het afbreken van die (plastic) pin heeft veroorzaakt samen met en een falende benzinepomp en een defect membraan voor de onderdrukvervroeging van de tweedehands Delco.
              Statistisch bijna niet te geloven maar ik denk dat ik gelijk heb.

              Ik ga die 40€ voor die pomp er nog aan wagen, de auto is een oldtimer en voor de rest in zeer goede staat, in ieder geval nog té goed voor de pers. Als hij rijdt kan ik er nog mee naar de automarkt voor export of kan ik de VW-clubs aanschrijven, er zijn er nog genoeg die tuk zijn op dit soort model. Als hij niet draait is het oud ijzer en heb ik die 40€ terug.

              Comment


              • #67
                Re: Duizend bommen en granaten !!!!!

                Brandstof genoeg vóór de pomp, geen druk erna: pomp wellicht/misschien/waarschijnlijk/zogoedalszeker (schrappen wat niet past) naar de filistijnen. Of het laatste stukje leiding (aanzuigaansluiting) waar een probleempje mee is?
                Ik veronderstel dat dit een verzegeld (niet herstelbaar) mechanisch membraanpompje is. Gescheurd membraan kan. Wat ook kan, maar ik heb het zelf nooit gezien, is dat het hefboompje, dat op de nok heen en weer gaat, afgesleten is. Of, zelfde resultaat en dermate onwaarschijnlijk dat ik het enkel vermeld om mijn geniale fantasie te illustreren (jaja, lach maar ), de nok zelf is versleten. Als je het pompje afhaalt, en het hendeltje bedient, kun je de benodigde slag schatten. Met een eenvoudig staafje kun je dan de excentriciteit van de nok nagaan. 't Kost niet veel, de pomp moet er toch af. Als de pomp niet lek is en de hefboom versleten, kun je de slag vergroten door een dunnere (vloeibare) pakking te gebruiken tussen pomp en motor.
                D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

                Comment


                • #68
                  Re: Duizend bommen en granaten !!!!!

                  Oorspronkelijk geplaatst door mnoach Bekijk bericht
                  Brandstof genoeg vóór de pomp, geen druk erna: pomp wellicht/misschien/waarschijnlijk/zogoedalszeker (schrappen wat niet past) naar de filistijnen. Of het laatste stukje leiding (aanzuigaansluiting) waar een probleempje mee is?
                  Ik veronderstel dat dit een verzegeld (niet herstelbaar) mechanisch membraanpompje is. Gescheurd membraan kan. Wat ook kan, maar ik heb het zelf nooit gezien, is dat het hefboompje, dat op de nok heen en weer gaat, afgesleten is. Of, zelfde resultaat en dermate onwaarschijnlijk dat ik het enkel vermeld om mijn geniale fantasie te illustreren (jaja, lach maar ), de nok zelf is versleten. Als je het pompje afhaalt, en het hendeltje bedient, kun je de benodigde slag schatten. Met een eenvoudig staafje kun je dan de excentriciteit van de nok nagaan. 't Kost niet veel, de pomp moet er toch af. Als de pomp niet lek is en de hefboom versleten, kun je de slag vergroten door een dunnere (vloeibare) pakking te gebruiken tussen pomp en motor.
                  Ik heb er in feite ook al aan gedacht om hem eens met de hand te bedienen. Het is idd een verzegeld mechanisch pompje.
                  Zoals je zegt : ze moet er toch af als ze kapot is. Gewoon 2 imbussen lossen.
                  Maar ik lach helemaal niet, in de opleiding automechanica hebben we nog eens een Ford Transit gehad die we ook niet deftig konden laten draaien, de uiteindelijke reden was dat de de toppen van de nokkenas afgesleten waren. Wij maar klepspeling controleren en constateren dat alles goed zat. Maar wie denkt er daar nu aan ?
                  Maar dit probleem wordt geacht om zich langzamerhand aan te kondigen.
                  Maar ik denk dat je gelijk zal krijgen op de eerste denkpiste, die luchtbellen in de leiding stonden me niet aan.

                  Ik ben dus ergens weer gerustgesteld. Anders had ik mijn twee grote frustratie opgelopen (hout vasthouden).
                  Mijn eerste dateert van mijn brommertijd, 14-15-16 jaar je kent dat. Wij waren "gespecialiseerd" in Flandria's (2takt was dat), we hadden op een gegeven moment 16 motoren (allemaal van de sloop of geruild of het scheelde niet veel) dus wisselstukken bij de vleet.
                  Eén van die blokken begon na het warmdraaien een sterk verhoogd stationair toerental te draaien terwijl de carburatorschuif (Bing carb) echt toe stond, visueel gecontroleerd !!!
                  Alles vervangen maar dan ook alles : cilinder, ontsteking, carb, bougie, zuiger, echt àlles. Niks gekort totdat we al deze dingen op een ander blok monteerden. Probleem opgelost, het had dus te maken met het blok. Ik heb later gezien dat de serienrs van de twee helften niet bij elkaar pasten maar ook niet meer dan dat. In een van de helften was er wel een gaatje in het krukascarter dat uit kwam tussen het kogellager van de krukas en de afdichtingsring. De andere hadden dat gaatje niet. Ik heb het nooit willen weggooien uit frustratie. Maar daar heb ik nooit een verklaring voor gevonden. Het ligt hier nog ergens rond te slingeren trouwens.


                  Bedankt voor het meedenken (waar een fotoforum al niet goed voor is )

                  Comment


                  • #69
                    Re: Duizend bommen en granaten !!!!!

                    Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                    Ik heb er in feite ook al aan gedacht om hem eens met de hand te bedienen. Het is idd een verzegeld mechanisch pompje.
                    Zoals je zegt : ze moet er toch af als ze kapot is. Gewoon 2 imbussen lossen.

                    Is een electrische pomp in dat geval geen optie Paul ? Bij een motor met carburator moet dat volgens mij te doen zijn, zeker als de nok versleten is.

                    Comment


                    • #70
                      Re: Duizend bommen en granaten !!!!!

                      Maar dan wel een electrisch pompje op zonne-energie. Ecology rules!

                      't Is een optie, maar als je een origineel pompje kunt monteren op je oldie, lijkt me dat toch beter.

                      Dat van die versleten nokken (klepbediening) had ik al meer gehoord. De veerdruk is daar groter, dus is de kans op slijtage ook groter. Ik zie me nog geen klepveren met de hand indrukken. Het hefboompje van een pompje gaat met alle gemak.
                      Ik herinner me een geval waar de nokkenas is nageslepen naar een maatje kleiner (bij Dynamequil in Brussel) en daarna gehard bij Neve (Neder-Over-Heembeek), zo'n 20 jaar geleden. Ik had Neve aangeraden, ik had daar nog de electrische installatie uitgevoerd (enfin, een klein stukje)
                      D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

                      Comment


                      • #71
                        Re: Duizend bommen en granaten !!!!!

                        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                        Is een electrische pomp in dat geval geen optie Paul ? Bij een motor met carburator moet dat volgens mij te doen zijn, zeker als de nok versleten is.
                        Dat is idd een optie maar dan moet ik om goed te zijn ook een relais aanbrengen die de pulsen op de bobine in de gaten houdt en de pomp aflegt na vb een accident waarbij het contact nog aanstaat en de motor stil ligt terwijl er leidingen afgebroken zijn. Dit om benzinefonteinen te vermijden. Dat haperende relais was zo ooit ook een van die geheimzinnige mankementen bij onze Golf 1. Ik heb nog verteld dat de Bosch dienst het niet gevonden heeft, maar wel de (verkeerde) diagnose aangerekend heeft (destijds meer dan 5000 BEF).
                        Alle GTi-modellen hebben een electrische pomp gehad maar de opvoerdruk was daar beduidend hoger. Misschien een aquariumpompke gebruiken ?

                        Comment


                        • #72
                          Re: Duizend bommen en granaten !!!!!

                          Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                          Wist ik. Zweeds dan nog wel. En nog geen kleine ook.
                          Maar dat bedoelde ik ook niet. Ik weet gewoon het nr van het kogellager niet meer, ik kon even goed hebben gezegd SKF type E23
                          Eerlijk gezegd moet ik toegeven dat ik uit het hoofd maar twee merken ken : SKF en Timken (Australisch dacht ik)
                          Allé : NTN, INA, FAG, Koyo... En dan een hele serie chinese rommel...
                          Maar op het werk is quasi 90% SKF...
                          Groeten,

                          Polleke

                          Comment


                          • #73
                            Re: Duizend bommen en granaten !!!!!

                            SKF, FAG (Kuegelfischer) en Timken, dat zijn zowat de Philips en Osrams van de lagers. Daar wordt zwaar geïnvesteerd in onderzoek en innovatie, dat betaal je ook mee, maar ik vind dat niet erg. Veel mensen gaan een "roulement" kopen voor hun grasmachine of zo, en staan niet stil bij de complexiteit van zo'n "onnozel stukske". Idem bij pakweg pluggen en ankers, bijvoorbeeld. Of lijm en kit. En natuurlijk filterglas voor onze camera's.

                            Paul, ik zou toch maar voor een mechanisch geval gaan. Een electrische pomp is in se minder betrouwbaar (alles is relatief), want behalve een pomp, zit er ook nog een motortje in (of een electromagnetisch trilsysteem zoals in een ouderwetse deurschel)
                            D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

                            Comment


                            • #74
                              Re: Duizend bommen en granaten !!!!!

                              Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                              ...
                              Mijn kolomboormachiene is een Strands S25 , daar hangt ook een verhaal aan vast, toen ik nog bij Philips werkte, heb
                              ik die machiene zelf aangekocht, een jaar voor de sluiting van het bedrijf, prijs om en bij de 4.000€
                              en na sluiting en vóór de openbare verkoop van de machienes, werd ik uitgenodigd door de verantwoordelijke
                              van de verkoop, (mijn ex baas) en hij vroeg, of ik nog wat kon gebruiken van dingen die niet op de lijst stonden,
                              ik deed een bod van 1.000€ op die nog splinternieuwe machiene, en hij zij "goed neem ze maar mee".
                              ...
                              Toeval wil Geert dat ik me een 2dehands Strands heb gekocht. ik moet ze wel nog eens gaan afhalen als ik terug ben van reis maar het is inderdaad een onverwoestbare machine hé. Ik heb die gekocht bij een opkoper van faillissementen die zijn loodsen heeft in Tielt, een gevaarlijke plaats om naartoe te gaan want daar ligt altijd wel iets wat ik kan gebruiken

                              Comment


                              • #75
                                Re: Duizend bommen en granaten !!!!!

                                Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                                ...wij hadden thuis (en hebben nog altijd) een combiné uit de jaren stillekes, zo van die modellen waar de motor apart staat, het merk ontglipt me maar het is Belgisch fabrikaat, ik heb daar één keer de lagers van de topie moeten vernieuwen. Manman, als je daar die schaaftafels moet omhoog doen om op dikte te schaven, wel dat is echt héffen. ...
                                Dat zal zo'n gietijzeren monster van Danckaert geweest zijn.
                                Ik ben opgegroeid tussen die machines, mijn papa zaliger was schrijnwerker.
                                Vriendelijke groet,

                                Jos

                                Comment

                                Working...
                                X