Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Het zou een barst of haarscheurtje in het carburatorlichaam kunnen zijn. Dat zou een computer je ook niet vertellen: "barstje links vooraan de carb, let op, kan warm zijn. Gebruik geen Pritt of PVA houtlijm voor de herstelling."
Het zou een barst of haarscheurtje in het carburatorlichaam kunnen zijn. ..................
Nog mogelijkheden:
Defecte vlotternaald, lekkende vlotter of haperende vlotter. (Maar dat zou je moeten rieken....)
Barst in/aan inlaatcollector.
Gaatje in de dichting tussen inlaatcollector en cilinderkop.
Is de kleur van de ontstekingskaarsen normaal? Gelijk voor de vier cilinders ?
En uit de, verre, goede oude tijd : Valse lucht tussen benzinetank en carburator? Is er een verstopte voorfilter in de benzinetank?
" In het darwiniaanse perspectief is orde niet immanent aanwezig in de werkelijkheid, maar een zichzelf bevestigend aspect van de werkelijkheid, in zoverre dat het wordt ervaren door gesitueerde subjecten. " (Robert A. Maundy)
Nog mogelijkheden:
Defecte vlotternaald, lekkende vlotter of haperende vlotter. (Maar dat zou je moeten rieken....)
Barst in/aan inlaatcollector.
Gaatje in de dichting tussen inlaatcollector en cilinderkop.
Is de kleur van de ontstekingskaarsen normaal? Gelijk voor de vier cilinders ?
En uit de, verre, goede oude tijd : Valse lucht tussen benzinetank en carburator? Is er een verstopte voorfilter in de benzinetank?
We zullen het aan de computer vragen. Maar het kan allemaal, dat is juist.
Paul, heb je een compressietest uitgevoerd? Lekkende klep of zo kan ook, of een zwakke klepveer.
Het allemaal gaan uitzoeken is erg tijdrovend en duur, want het veronderstelt dat je elk verdacht onderdeel vervangt, al is het voorlopig, je moet eigenlijk een tweede identieke en werkende motor ter beschikking hebben. Maar als je die hebt, dan pleur je de oude eruit en stop je die andere onder de motorkap, natuurlijk
We zullen het aan de computer vragen. Maar het kan allemaal, dat is juist.
Paul, heb je een compressietest uitgevoerd? Lekkende klep of zo kan ook, of een zwakke klepveer.
Het allemaal gaan uitzoeken is erg tijdrovend en duur, want het veronderstelt dat je elk verdacht onderdeel vervangt, al is het voorlopig, je moet eigenlijk een tweede identieke en werkende motor ter beschikking hebben. Maar als je die hebt, dan pleur je de oude eruit en stop je die andere onder de motorkap, natuurlijk
Bedankt voor het medeleven !
Ondertussen zijn het kreng en ik afgekoeld en tot grote ergernis van mijn vrouw en mezelf begin ik weer ideeën te krijgen
Barsten her en der geloof ik niet in, gescheurde kleppen geven een heel ander beeld en komen niet zo plotseling, hetzelfde voor dichtingen.
Kleur van de onstekingskaarsen is een no-item, ze hebben niet te tijd om echt op bedrijfstemperatuur te komen, kan ik niks over zeggen.
Maar die lucht/verstopping in de benzineleiding lijkt me wel iets. Ik heb zojuist gezien dat de benzinefilter niet vol komt. Aan die voorfilter heb ik al gedacht, ik denk niet dat er een zit.
Ik ga morgen die pomp eens uithalen, handmatig pompen en de druk meten, maar éérst ga ik een mogelijke urbexlocatie bekijken.
Dan ga ik de tuin wat opkuisen, paddenstoelen oogsten en drogen en dan komt er een hele tijd niks, dan pas komt het kreng. Tegen het einde van de week hoop ik een andere te hebben want het hangt me echt de keel uit.
Oja, nog iets, af en toe lekte de Golf een druppeltje olie, te weinig voor grove ingrepen. Ik had het illustere idee om een additief bij de olie te gieten die dat stopt, het maakt zg de rubbers weer soepel. Mijn voeten.
NIET DOEN, NIET KOPEN !!!!! Het is 10 keer erger als vroeger.
Sé, ik kan het niet laten hé, het is sterker mezelf
ik hoop van harte dat ik je draadje hiermee niet kaap,
maar ik lees dat je een volharder bent in het zoeken naar een probleem.
Daarom durf ik vragen of je van hetvolgende probleem ooit hebt gehoord:
Met mijn Mazda MPV van het gezegende jaar 2000 en ondertussen amper 155.000 Km op de teller
(tweedehands gekocht halfweg 2000 met 22.000Km)
Een pracht van een wagen met maar één ongelooflijk vervelend probleem:
als het warm weer is (zoals deze week) en na een rit met wat files,
als de motor goed heet komt dus
valt de koppeling weg.
Je duwt de koppeling in, maar je ontkoppelt dus niet.
Het is een hydraulische koppeling.
Ondertussen is de pomp aan het pedaal vervangen,
alle leidingen (omdat we dachten dat er een lek kon inzitten en in het rubber flexibel deel teveel rek bij warmte),
de pomp aan de koppeling zelf is vervangen,
en nog steeds hetzelfde fenomeen.
Laat je de wagen een uurtje koelen,
dan is er weer niks aan de hand, de koppeling werkt weer ,
tot je weer een tijd rijdt,...
Per ongeluk kwam ik er achter dat, als de kuren zich voordoen, als je het koppelingspedaal een paar keer laat terugschieten, het fenomeen tijdelijk verdwijnt,
je kan dan weer "normaal" ontkoppelen om te verleggen.
Maar na een tijdje is het weer van datte
enz...
Misschien heb jij (of iemand anders) ooit van dit fenomeen gehoord?
Het koppelingsprobleem zou misschien eventueel mogelijk te wijten kunnen zijn (ik ben voorzichtig...) aan het opwarmen (koken, dus) van de vloeistof, net als bij fading van de remmen. Er vormen zich ergens lucht/stoombellen, door een paar maal te pompen worden. verplaats je de vloeistof een beetje, en komt er wat koelere vloeistof waar de hete vloeistof zat. Maar de "hot spot" is niet weg, en dus worden er weer bellen gevormd. Je zou dit kunnen localiseren door de goed warmgelopen leiding met een thermische camera of eventueel een IR-thermometer af te lopen. Of zonder meetapparatuur, en dan isolatie aanbrengen waar de leiding over warme delen loopt, of de afstand tussen leiding en andere delen vergroten. Als het in de cilinder gebeurt, dan moet je wat creatiever zijn. Misschien is er een oorzaak voor het te veel opwarmen van iets, en kun je iets aan die oorzaak doen.
ik hoop van harte dat ik je draadje hiermee niet kaap,
maar ik lees dat je een volharder bent in het zoeken naar een probleem.
Daarom durf ik vragen of je van hetvolgende probleem ooit hebt gehoord:
Met mijn Mazda MPV van het gezegende jaar 2000 en ondertussen amper 155.000 Km op de teller
(tweedehands gekocht halfweg 2000 met 22.000Km)
Een pracht van een wagen met maar één ongelooflijk vervelend probleem:
als het warm weer is (zoals deze week) en na een rit met wat files,
als de motor goed heet komt dus
valt de koppeling weg.
Je duwt de koppeling in, maar je ontkoppelt dus niet.
Het is een hydraulische koppeling.
Ondertussen is de pomp aan het pedaal vervangen,
alle leidingen (omdat we dachten dat er een lek kon inzitten en in het rubber flexibel deel teveel rek bij warmte),
de pomp aan de koppeling zelf is vervangen,
en nog steeds hetzelfde fenomeen.
Laat je de wagen een uurtje koelen,
dan is er weer niks aan de hand, de koppeling werkt weer ,
tot je weer een tijd rijdt,...
Per ongeluk kwam ik er achter dat, als de kuren zich voordoen, als je het koppelingspedaal een paar keer laat terugschieten, het fenomeen tijdelijk verdwijnt,
je kan dan weer "normaal" ontkoppelen om te verleggen.
Maar na een tijdje is het weer van datte
enz...
Misschien heb jij (of iemand anders) ooit van dit fenomeen gehoord?
Waar is dat hydrolisch cilindertje aan de koppelingkant gemonteerd bij zo een Mazda? Op de motor of op het koppelingshuis.
Ik gok er op dat bij veel warmte zich daar een gasbel vormt, kan je ook hebben bij remcylinders die te warm worden.
Het probleem dat U hebt is een veel gezien probleem bij motorfietsen.
Ik zou zeggen, de olie vervangen door andere soort olie, normaal is dat ook remolie, dus best vervangen door een DOT4 olie,
en ook eens kijken of het slangetje van het oliereservoir naar de pomp niet verstopt zit. HIER iets over het belang van remolie waar de temp nog veel hoger kan oplopen.
Ik heb onlangs eens het rapport gezien zoals een BMW garage ze doorstuurt naar München zelf en de diagnose (en de software-updates) terug krijgt via internet. Dat is toch andere koek, de prijs trouwens ook (verschillende 1000-en €).
Verschillen de 1000-en € voor een diagnose Paul, daar zal dan wel een nieuwe computer bijgezeten hebben.
Bij Mercedes is dat tegenwoordig hetzelfde, online diagnose met de nodige updates kost 25€ als ik het goed voorheb.
als je op dat moment naar je kilometerteller kijkt wordt dat één display, waar vanalles op komt te staan, daar kan je ook
het ganse proces van testen volgen, van uit een server in Duitsland wordt vanalles bediend, zo gaan je stoplichten branden
gaat zelfs de interieur verlichting aan en uit enz. dan komt er een verslag uit de printer met mogelijks te controleren dingen.
Ik heb die diagnose op mijn W204 eens zien uitvoeren na montage van een trekhaak, de bijkomende verlichtingsmodule moet in
dat geval worden ingelezen om fouten in de verlichting van je aanhanger te kunnen weergeven.
Ondertussen zijn het kreng en ik afgekoeld en tot grote ergernis van mijn vrouw en mezelf begin ik weer ideeën te krijgen
Ola Paul opletten, ben je wel zeker dat Mien zich ergert aan die Golf, en niet aan het feit dat jij niet wil toegeven dat dat ding na 24 jaar wel eens versleten zou kunnen zijn.
Maar er is hoop, ik heb de oplossing Paul "vervang eens dat stuk tussen de voorste en de achterste nummerplaat" wedden dat het werkt.
En niet vergeten dat je maar twee maanden verlof hebt hé.
Maar er is hoop, ik heb de oplossing Paul "vervang eens dat stuk tussen de voorste en de achterste nummerplaat" wedden dat het werkt.
En niet vergeten dat je maar twee maanden verlof hebt hé.
Nu is er ook een promotie: als je het stuk tussen de platen vervangt, krijg je (niet helemaal gratis, helaas...) ook twee nieuwe nummerplaten, wel gratis is een extra karakter, echt oude platen twee extra karakters.
Verschillen de 1000-en € voor een diagnose Paul, daar zal dan wel een nieuwe computer bijgezeten hebben.
Bij Mercedes is dat tegenwoordig hetzelfde, online diagnose met de nodige updates kost 25€ als ik het goed voorheb.
als je op dat moment naar je kilometerteller kijkt wordt dat één display, waar vanalles op komt te staan, daar kan je ook
het ganse proces van testen volgen, van uit een server in Duitsland wordt vanalles bediend, zo gaan je stoplichten branden
gaat zelfs de interieur verlichting aan en uit enz. dan komt er een verslag uit de printer met mogelijks te controleren dingen.
Ik heb die diagnose op mijn W204 eens zien uitvoeren na montage van een trekhaak, de bijkomende verlichtingsmodule moet in
dat geval worden ingelezen om fouten in de verlichting van je aanhanger te kunnen weergeven.
Dat is idd de actualiteit.
Ik bedoelde die verschillende 1000en € dus wel voor het complete diagnoseapparaat Geert.
Maar is er één ding dat ik niet weet : als die elektronica begint onnozel te doen, controleert de elektronica dan ook de elektronica? Vriend van mij (BPS) richt garages in : lichtstraten, spuitcabines, trekbanken (zelfs voor vrachtwagens, hij last ze zelf). Het is zijn verhaal : een tijd geleden (jaar of 5 toch al) bij een BMW garage : de computer zei : alles OK. Maar in de praktijk was niet alles OK.
Ik heb het ook eens voorgehad bij de keuring : afgekeurd voor mijn achtervering (Brugge). Hola, er was niks met mijn achtervering, dat wist ik door er eenvoudig op te duwen. Groot spel met één van de jonkies daar en ikzelf. Stationschef erbij geroepen. Het was wel het apparaat dat verkeerdelijk gereset was.
Ik weet dat de tijd waarin je alles kon repareren met schuurpapier en ijzerdraad allang voorbij is.
Ik weet zeker dat mijn oude 300D nog altijd rondrijdt ergens in Afrika of het verre Oosten (voor zover hij niet op een bermbom gereden is), maar hoe gaan die mannen daar in de bush van Burkina Faso die elektronica van tegenwoordig aanpakken igv van pech ?? Binnen een paar jaar komen de eersten van die soort in Afrika terecht.
Ik heb een aantal jaar geleden na een communiefeest nog een vriend met een splinternieuwe Range Rover naar huis moeten voeren met mijn oude 300D. "Wrong key code". Zaterdag, de GSM bleef naar tuuttuut doen.
Jamaar hola, hoe los je dat op in the middle of nowhere zonder GSM verbinding of satelliettelefoon ? Of passeren daar dan toch genoeg auto's per uur om je te slepen ?
Dat is idd de actualiteit.
Ik bedoelde die verschillende 1000en € dus wel voor het complete diagnoseapparaat Geert.
Maar is er één ding dat ik niet weet : als die elektronica begint onnozel te doen, controleert de elektronica dan ook de elektronica?
Voor een stuk wel hé paul, natuurlijk niet in alle gevallen, maar in sommige gevallen gaat je motor in een soort noodprogramma draaien,
met de melding een garage op te zoeken.
Voor een stuk wel hé paul, natuurlijk niet in alle gevallen, maar in sommige gevallen gaat je motor in een soort noodprogramma draaien,
met de melding een garage op te zoeken.
Klopt, dat heet doorgaans "degraded mode", een soort safe mode. In elke motor zitten meerdere noodscenario's ingebakken. Als bepaalde sensoren of gedeeltes van de management unit niet reageren zoals verwacht (dus binnen bepaalde limieten) dan wordt bv het vermogen beperkt, door bv minder brandstof in te spuiten. Soms volstaat een slecht contact in een connector om één of andere degraded mode te activeren. En dan zegt de diagnosecomputer dat deze of gene sensor naar de maan is. Een beetje technieker zal eerst de connectoren checken.... Ik heb onlangs een vriend op deze manier gedepanneerd, zijn Megane wou niet starten. Alle zichtbare connectoren even losgemaakt en teruggestoken, een paar wat WD40 geserveerd, accu afgekoppeld en na een paar minuten weer aangesloten (sommige dingen, ik weet niet dewelke behalve de klok, worden gereset), en hij kon starten. Kosten: 0 euro. En een kwartiertje bezig geweest. Kosten daarvan: een fris pintje.
Comment